Tajusin juuri että miksi mieheni ei näe lapsen autistisia piirteitä. Katsoin kotivideoita ja siellähän eräs aika tyyppi as stimmailee minkä kerkesi!
Nyt minä ymmärrän, miksi en ymmärrä aina miestä eikä hän minua. Ja rutiinit helvetti vie. Huh. Ja totta samalla laillahan mies kaikupuhuu. Uskomatonta. Vei kuusi vuotta tajuta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin yhtä kaveriani erityisherkkänä: auton vauhti pelottaa, kemian tunnin tulen sytytys pelottaa, muutokset saavat tolaltaan (esim. asuntoon hankittu uusi huonekalu, jonkun henkilön laihtuminen), kovat äänet ahdistavat, väkijoukot ahdistavat, kosketus ahdistaa, on epäluuloinen esim. onko vedenkeittimen vesi juomakelpoista jne. Kyseessä siis aikuinen ihminen.
Sain tietää, että hänen isänsä on autisti, ja toinen kaverini totesi, ettei ole omena kauas puusta pudonnut. Ehkä tämä sitten selittää tämän erityisherkkyydeksi tulkitsemani käytöksen.
Voi ei, noista sun esimerkeistä moni täsmää minuun. Mulla tosin on todettu lapsena autistisia piirteitä ja dysfasia. Mutta en ole pitänyt noita asioita epänormaaleina koskaan. Olen ajatellut sen olevan ihan tavallista varovaisuutta ja epäluuloa. Tosin en mene tolaltani uusista huonekaluista, mutta en esim. piitäisi siitä, että kotini järjesteltäisiin uusiksi ilman minun läsnäoloa.
No kuka siitä pitäisi?
Olen aina luullut, ja minulle on myös sanottu että minulla on jotain mielenterveysongelmaa. Selvisi sitten että kyse onkin aivojen rakenteellisesta ja synnynnäisestä poikkeavuudesta. Mutta suo siellä vetelä täällä, mt-ongelmasta olisin voinut "parantua" tai olla ottamatta asiaa esiin kun sitä ei missään papereissa lue, mutta toista se on nyt kun olenkin yhtäkkiä yli kolmekymppisenä vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin yhtä kaveriani erityisherkkänä: auton vauhti pelottaa, kemian tunnin tulen sytytys pelottaa, muutokset saavat tolaltaan (esim. asuntoon hankittu uusi huonekalu, jonkun henkilön laihtuminen), kovat äänet ahdistavat, väkijoukot ahdistavat, kosketus ahdistaa, on epäluuloinen esim. onko vedenkeittimen vesi juomakelpoista jne. Kyseessä siis aikuinen ihminen.
Sain tietää, että hänen isänsä on autisti, ja toinen kaverini totesi, ettei ole omena kauas puusta pudonnut. Ehkä tämä sitten selittää tämän erityisherkkyydeksi tulkitsemani käytöksen.
Voi ei, noista sun esimerkeistä moni täsmää minuun. Mulla tosin on todettu lapsena autistisia piirteitä ja dysfasia. Mutta en ole pitänyt noita asioita epänormaaleina koskaan. Olen ajatellut sen olevan ihan tavallista varovaisuutta ja epäluuloa. Tosin en mene tolaltani uusista huonekaluista, mutta en esim. piitäisi siitä, että kotini järjesteltäisiin uusiksi ilman minun läsnäoloa.
No kuka siitä pitäisi?
No, onhan näitäkin, jotka tykkää muutosleikeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä asperger-ihmiset on helppo tunnistaa.He puhuvat aina kirjakieltä.En tiedä miksi.
Ei kirjakieltä voi puhua. Sitä sanotaan yleiskieleksi. Kirjakieltä kirjoitetaan.
Käytkö oikaisemassa myös OYS:in lastenpsykiatrian poliklinikkaa?
Menivät kirjoittamaan papereihin, että poikani puhe on kirjakielistä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergerin ja autismin piirteet ovat osittain samoja.
Nykyään kokonaan. Nykyään annetaan diagnoosi "autismikirjon häiriö, ASD" kaikille autismikirjoon kuuluville henkilöille, koska ollaan sitä mieltä että kyse on vain saman oireyhtymän eli autismin jatkumosta.
Ainakin minun 13- vuotiaani sai 1kk sitten asperger- diagnoosin.
Stimmailusta puheen ollen, änellä on voimakas itsensä keinuttamisen tarve.
Ei As-diagnoosia enää aseteta, sitä ei enää ole. Edelleen toki voidaan kirjata As-tyyppipiirteet, mutta diagnoosi se ei ole.
Juuri tuli kirjeenä lapsen epikriisi
F84.5 Aspergerin oireyhtymä
Käypäs kertomassa OYS:in lastenpsykiatrian polille, ettei moista saa enää antaa!
Ei kirjakieltä voi puhua. Sitä sanotaan yleiskieleksi. Kirjakieltä kirjoitetaan.