Luetellaan vanhus-Suomi-vanhus-sanastoa
Omalla mummillani oli ainakin "Tulee kynnen vihat" tarkoitti sitä, että likaisin sormin ei pidä sormeilla haavoja ettei tulehdu.
Kommentit (50)
Ammo äit- saatikka äiti
Tuota ammo sanaa saattoi mummo käyttää muulloinkin päivitellessään jotain.
seksi - keksi ja sinkku - kinkku tulivat ainakin meidän sukuun, kun isoäidin siskot pääsivät piikomaan ns. parempiin piireihin, jossa isäntäväki puhui ruotsia ja suomea vain palvelijoille.
Nelosen sanat ovat aika omituisia, merkitykset virheellisiä.
klasit, kakkulat - silmälasit, mutta myös ikkuna (klasi)
fylli, fyllinki - täyte
pontikka - kotipolttoinen viina = korpikuusen kyynel
sumppi - (huono) kahvi, usein muutaman kerran varistettu = lämmitetty kahvi
Hota-pulveri - särkylääke
Sus siunakkoon = OMG
Voi hyvänen aika = OMG
Voi pyhä Sylvi =OMG
Riski plikka = läski
Tätä hoki mummoni 70-luvulla ja kiljuin suoraa huutoa, etten ole läski. En ollutkaan, tarkoitti terveen näköistä ja oloista.
Frisk = terve, plikka= tyttö tamperelaisittain
Vierailija kirjoitti:
Mä valaisen nyt teille tuota seksi-keksijuttua.Ymmärrän ettei nuoret eivätkä keski-ikäisetkään sitätiedä.En nyt itsekään ihan muumio ole,58,mutta tiedän tän jutun.
Vanhalla ajalla,tarkoitan edellisen vuosisatamme muutamiin alkukymmeniin,varmaan puleenväliin asti osassa sanoista käytettiin s-kirjainta k:n asemasta.Esim kirahvi oli sirahvi.
Luin joku aika sitten Karen Blixenin teoksen "minun Afrikkani".Painettu joskus 40-luvulla.Kirahvi oli sirahvi.
No krokotiili ei ollut srosotiili vaan krokodiili.Mutta siis joissakin sanoissa on ollut tuo kirjoitusmuota.
Sana seksi ei ollut edes suomen kielessä kun keksi oli seksi.
Seksistä sen nykytarkoituksessa ei ole tiedetty mitää(siis sanana).Se on ollut sukupuolielämä ja seksi keksi.
Onhan tuo hassu juttu kun nykynuori ja vanhempikin kuulee sen ekan kerran.
Mun nuoruudessa oli 1800-luvun puolella syntyneitä,jotka tarjosivat seksiä kahvipöydässä.
Keksi tarkoitti taas tukkilaisen sauvaa,jolla ohjattiin tukkeja uitossa.
Minusta se sana tuntui lapsena hullulta,kuinka jollain Marie-keksillä uitolla tukkeja työnnellään.
Tosin osasin kysyä ja sain vastauksen,mutta silti.
Näin juuri. Savolainen mummoni tarjoilee aina sinkkua joulupöydässä. Kekseistä ei puhu lainkaan vaan käyttää muita sanoja, kun tietää kyllä sen kaksoismerkityksen. Samalla tavalla kuin moni nuorempi välttelee sanoja panna ja muna. Keksi on hänellekin se uittomiehen väline.
Kaunoluistelusta sain haukut paalleni. Mutta kun se oli kaunoluistelua kun mina Suomesta lahdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vielä aika, jolloin itse viljelet omia latteuksiasi nuoremmalle väelle ja he naureskelevat sinulle. Siten pysyy maailmassa naljailun tasapaino.
Tämäon niin totta, että naurattaa 😂
Laitetaan elämä risaiseksi = otetaan yhdet konvehdit