Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan vanhus-Suomi-vanhus-sanastoa

Vierailija
15.05.2017 |

Omalla mummillani oli ainakin "Tulee kynnen vihat" tarkoitti sitä, että likaisin sormin ei pidä sormeilla haavoja ettei tulehdu.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äitimme luona sanottiin aina, että jos jostain herkusta pitää nauttia pitkään niin "se syödään sitten suussa-hampain" eli esim. pientä nokaretta jäätelöä/tikkaria tms. piti purskutella suussa niin kauan kun se oli ihan mössöä. Sitten äiti antoi luvan niellä sen. Ei ollut kauhean hyvää enää siinä kohtaa kun siinä oli desilitra kuolaa/limaa mukana. Öögh.

T. 70-luvun lapsi

Vierailija
22/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauhoitetaan ohjelma - tallennetaan siis digiboksille

Ei nyt sentään vanhus-juttu.  (vielä)

Ei voi olla vanhusjuttu! Olen VHS- ja C-kasettiajan lapsi ja vasta 27-vuotias. En ole vanhus... :

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä hämmentävän moni tuntemani vanhus kutsuu keksiä seksiksi "Otatko seksiä, heh heh"

No, olen kuitenkin aina naurahtanut kohteliaasti, kuin tuo olisi maailman kekseliäin (ha ha ha) juttu.

Huoh, se on murretta eikä mikään vitun vitsi.

Vierailija
24/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmentaali= Emmerdale

Vierailija
25/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

rollaattori- pyörillä kulkeva, käsijarrullinen kävelytuki

tena- vaippa virtsankarkailuun

kauhukahva-kulkureitille kotona kiinitetty kahva, esim vessassa pöntöltä ylösnousun helpottamiseen tai seinästä tuen ottamiseen.

apianapuu- kolmionmuotinen apukahva, joka roikkuu sängyn yläpuolella

Vierailija
26/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta toi ap:n otsikko on kyllä sinällään aika käsittämätöntä suomea. Miltä kuulostaisi esim. "Luetellaan leikki-ikäinen -Suomi -leikki-ikäinen sanastoa." 

Vastaus:Kuin joltain  ala-asteen pikkukoululaisen kirjoitusmokalta...

Vierailija
27/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"on niin pienet eläkkeet, NIIN PIENET ELÄKKEET!!" - rahaa tulee oikeasti ovista ja ikkunoista

Ihan totta.

Tein juuri yhden eläkeläisen veroilmoituksen. Koko ikänsä töitä tehnyt ns. tavallisissa ammateissa. Brutto 15651, verot 2191 = 1121 €/kk netto, että kannattaa olla kateellinen.

Vierailija
28/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo keksi-seksi -juttu ei ole murretta, vaan on jäänyt elämään jostakin mauttomasta mainoksesta tai sketsistä. Olisiko ollut joskus Velipuolikuussa tai Pulttiboississa tmv. ? Kertokaa, jos joku muistaa tarkemmin.

Vierailija
29/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru - Peruna

Vierailija
30/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisempaa olisi jos nämä vanhukset puhuisivat "nuorisokieltä". Itse nautin ikäihmisten puheenparsista.

Vierailija
31/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin mummo tarjosi usein meille vittupiirakoita ja nauroi vielä päälle. Siis karjalanpiirakoita. Ikää oli +75, ihana rempseä ihminen.

Terkkuja kaverille!

Vierailija
32/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sans sää se iha lyhkäselttäs, ku sul on parempi supliikki?

Tämän on oltava raumalainen vanhus 😃

Vierailija
33/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksissa on kielen perinneresurssi.

Vierailija
34/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni tahtoo aina kahvin päälle loikomaan. Tarkoittaa pientä lepäilyä ja nokosia kahvin juomisen jälkeen. Illalla mennään potsloijoo, kun käydään nukkumaan.

Vierailija
35/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sytyttää tulet = laittaa valot päälle asunnossa.

Mummo sanoi aina että "pa valkee", kun piti pistää valot päälle.

36/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma pieru omenainen, vieraan pieru kyytselkä.

Vierailija
37/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä hämmentävän moni tuntemani vanhus kutsuu keksiä seksiksi "Otatko seksiä, heh heh"

No, olen kuitenkin aina naurahtanut kohteliaasti, kuin tuo olisi maailman kekseliäin (ha ha ha) juttu.

Tää on outo juttu! Munkin mummu heittää koko ajan tollasta seksiaiheista juttua. Hämmentää!

Vierailija
38/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että mun dementoitunut isoisä oli joskus kahvipöydässä ihan sekaisin kun sanoi juuri jonkun seksi-keksiläpän. Kaadoin sillä hetkellä kahvitkin, koska tilanne oli niin epämukava minulle silloiselle teinille. Näköjään tämä onkin ihan yleinen juttu. 

Vierailija
39/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulin jo 70-luvulla tuon keksi=seksi-jutun. Ei ole mitään tekemistä seksin kanssa. Vanhat ihmiset vain käyttävät sitä sanaa.

Vierailija
40/50 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valaisen nyt teille tuota seksi-keksijuttua.Ymmärrän ettei nuoret eivätkä keski-ikäisetkään sitätiedä.En nyt itsekään ihan muumio ole,58,mutta tiedän tän jutun.

Vanhalla ajalla,tarkoitan edellisen vuosisatamme muutamiin alkukymmeniin,varmaan puleenväliin asti osassa sanoista käytettiin s-kirjainta k:n asemasta.Esim kirahvi oli sirahvi.

Luin joku aika sitten Karen Blixenin teoksen "minun Afrikkani".Painettu joskus 40-luvulla.Kirahvi oli sirahvi.

No krokotiili ei ollut srosotiili vaan krokodiili.Mutta siis joissakin sanoissa on ollut tuo kirjoitusmuota.

Sana seksi ei ollut edes suomen kielessä kun keksi oli seksi.

Seksistä sen nykytarkoituksessa ei ole tiedetty mitää(siis sanana).Se on ollut sukupuolielämä ja seksi keksi.

Onhan tuo hassu juttu kun nykynuori ja vanhempikin kuulee sen ekan kerran.

Mun nuoruudessa oli 1800-luvun puolella syntyneitä,jotka tarjosivat seksiä kahvipöydässä.

Keksi tarkoitti taas tukkilaisen sauvaa,jolla ohjattiin tukkeja uitossa.

Minusta se sana tuntui lapsena hullulta,kuinka jollain Marie-keksillä uitolla tukkeja työnnellään.

Tosin osasin kysyä ja sain vastauksen,mutta silti.