Luetellaan vanhus-Suomi-vanhus-sanastoa
Omalla mummillani oli ainakin "Tulee kynnen vihat" tarkoitti sitä, että likaisin sormin ei pidä sormeilla haavoja ettei tulehdu.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauhoitetaan ohjelma - tallennetaan siis digiboksille
Ei nyt sentään vanhus-juttu. (vielä)
Ei voi olla vanhusjuttu! Olen VHS- ja C-kasettiajan lapsi ja vasta 27-vuotias. En ole vanhus... :
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä hämmentävän moni tuntemani vanhus kutsuu keksiä seksiksi "Otatko seksiä, heh heh"
No, olen kuitenkin aina naurahtanut kohteliaasti, kuin tuo olisi maailman kekseliäin (ha ha ha) juttu.
Huoh, se on murretta eikä mikään vitun vitsi.
rollaattori- pyörillä kulkeva, käsijarrullinen kävelytuki
tena- vaippa virtsankarkailuun
kauhukahva-kulkureitille kotona kiinitetty kahva, esim vessassa pöntöltä ylösnousun helpottamiseen tai seinästä tuen ottamiseen.
apianapuu- kolmionmuotinen apukahva, joka roikkuu sängyn yläpuolella
Ohis, mutta toi ap:n otsikko on kyllä sinällään aika käsittämätöntä suomea. Miltä kuulostaisi esim. "Luetellaan leikki-ikäinen -Suomi -leikki-ikäinen sanastoa."
Vastaus:Kuin joltain ala-asteen pikkukoululaisen kirjoitusmokalta...
Vierailija kirjoitti:
"on niin pienet eläkkeet, NIIN PIENET ELÄKKEET!!" - rahaa tulee oikeasti ovista ja ikkunoista
Ihan totta.
Tein juuri yhden eläkeläisen veroilmoituksen. Koko ikänsä töitä tehnyt ns. tavallisissa ammateissa. Brutto 15651, verot 2191 = 1121 €/kk netto, että kannattaa olla kateellinen.
Tuo keksi-seksi -juttu ei ole murretta, vaan on jäänyt elämään jostakin mauttomasta mainoksesta tai sketsistä. Olisiko ollut joskus Velipuolikuussa tai Pulttiboississa tmv. ? Kertokaa, jos joku muistaa tarkemmin.
Omituisempaa olisi jos nämä vanhukset puhuisivat "nuorisokieltä". Itse nautin ikäihmisten puheenparsista.
Kaverin mummo tarjosi usein meille vittupiirakoita ja nauroi vielä päälle. Siis karjalanpiirakoita. Ikää oli +75, ihana rempseä ihminen.
Terkkuja kaverille!
Vierailija kirjoitti:
Sans sää se iha lyhkäselttäs, ku sul on parempi supliikki?
Tämän on oltava raumalainen vanhus 😃
Vanhuksissa on kielen perinneresurssi.
Mummoni tahtoo aina kahvin päälle loikomaan. Tarkoittaa pientä lepäilyä ja nokosia kahvin juomisen jälkeen. Illalla mennään potsloijoo, kun käydään nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sytyttää tulet = laittaa valot päälle asunnossa.
Mummo sanoi aina että "pa valkee", kun piti pistää valot päälle.
Oma pieru omenainen, vieraan pieru kyytselkä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä hämmentävän moni tuntemani vanhus kutsuu keksiä seksiksi "Otatko seksiä, heh heh"
No, olen kuitenkin aina naurahtanut kohteliaasti, kuin tuo olisi maailman kekseliäin (ha ha ha) juttu.
Tää on outo juttu! Munkin mummu heittää koko ajan tollasta seksiaiheista juttua. Hämmentää!
Mä luulin, että mun dementoitunut isoisä oli joskus kahvipöydässä ihan sekaisin kun sanoi juuri jonkun seksi-keksiläpän. Kaadoin sillä hetkellä kahvitkin, koska tilanne oli niin epämukava minulle silloiselle teinille. Näköjään tämä onkin ihan yleinen juttu.
Mä kuulin jo 70-luvulla tuon keksi=seksi-jutun. Ei ole mitään tekemistä seksin kanssa. Vanhat ihmiset vain käyttävät sitä sanaa.
Mä valaisen nyt teille tuota seksi-keksijuttua.Ymmärrän ettei nuoret eivätkä keski-ikäisetkään sitätiedä.En nyt itsekään ihan muumio ole,58,mutta tiedän tän jutun.
Vanhalla ajalla,tarkoitan edellisen vuosisatamme muutamiin alkukymmeniin,varmaan puleenväliin asti osassa sanoista käytettiin s-kirjainta k:n asemasta.Esim kirahvi oli sirahvi.
Luin joku aika sitten Karen Blixenin teoksen "minun Afrikkani".Painettu joskus 40-luvulla.Kirahvi oli sirahvi.
No krokotiili ei ollut srosotiili vaan krokodiili.Mutta siis joissakin sanoissa on ollut tuo kirjoitusmuota.
Sana seksi ei ollut edes suomen kielessä kun keksi oli seksi.
Seksistä sen nykytarkoituksessa ei ole tiedetty mitää(siis sanana).Se on ollut sukupuolielämä ja seksi keksi.
Onhan tuo hassu juttu kun nykynuori ja vanhempikin kuulee sen ekan kerran.
Mun nuoruudessa oli 1800-luvun puolella syntyneitä,jotka tarjosivat seksiä kahvipöydässä.
Keksi tarkoitti taas tukkilaisen sauvaa,jolla ohjattiin tukkeja uitossa.
Minusta se sana tuntui lapsena hullulta,kuinka jollain Marie-keksillä uitolla tukkeja työnnellään.
Tosin osasin kysyä ja sain vastauksen,mutta silti.
Meidän äitimme luona sanottiin aina, että jos jostain herkusta pitää nauttia pitkään niin "se syödään sitten suussa-hampain" eli esim. pientä nokaretta jäätelöä/tikkaria tms. piti purskutella suussa niin kauan kun se oli ihan mössöä. Sitten äiti antoi luvan niellä sen. Ei ollut kauhean hyvää enää siinä kohtaa kun siinä oli desilitra kuolaa/limaa mukana. Öögh.
T. 70-luvun lapsi