Kumpi oikeassa?! Mies muuttanut mieltään
Olemme siis olleet yhdessä miehen kanssa useamman vuoden mutta omissa asunnoissa. Ollaan toivottu lasta ja käyty tutkimuksissa. Nyt mies ilmoittikin että jatkaa hoitoja vain jos asumme yhdessä ja meillä on yhteinen asuntolaina. Minä en halua yhteisiä rahoja ennen kuin olen raskaana. Mielipiteitä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mietin tässä miehen motiiveja. Mikä on lapsettomuuden siis ongelmien syy? Mies ehkä tietää ettei voikaan saada lapsia ja tämä selviää sinulle vasta yhteisen lainan/sitoutumisen myötä?
On outoa että yritätte lasta mutta asutte erikseen, arki lapsen kanssa on rankkaa enkä ikinä ottaisi mieheksi tuollaista kiristäjää.
Omat kokemuksen ja lähipiirin ovat opettaneet sen että miehet ( myös naiset!) voivat kusettaa niin uskomattomissa asioissa ja törkeästi.
Olin juuri kirjoittamassa samaa! Että onko syy raskautumisen vaikeuteen tutkittu?
Sinuna en lähtisi tuollaisen miehen kanssa mihinkään. Olen itse nähnyt vierestä kuinka törkeästi ystäväni mies yritti kusettaa häntä asuntolainassa että edelleen tekee pahaa, heillä jo kaksi yhteistä lastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on oikeassa. Kenties hän ei luota sinuun vasn ajattelee sinun käyttävän häntä hyväksi raskautumusessa ja maksavan osuutensa kalliista hoidoista. Sinähän voisit jättää hänet raskaaksi tultuasi. Miehesi on selvästi ajatellut asioita ja haluaa tavallaan sitouttaa sinut yhteiseen tulevaisuuteen asumalla yhdessä ja jakamalla taloutta yhteisen asunnon ja lainan turvin. Kenties lapsettomuushoidot ovat olleet liikaa hänen kukkarolleen ja talous tulisi saada tasapainoon. Mielestäni mies ajattelee järkevästi, ei ole ainakaan sinua jättämässä. Laita oma asuntosi vuokralle. Sen lainaa maksat vuokratuloilla ja kartutat omaisuuttasi. Tsemppiä teille molemmille yhteiseen tulevaisuuteen!
Varmasti hän haluaakin ehkä sitouttaa minut. Pelkään jos sitä plussaa ei tule niin mitäs sitten. Lapsi on ollut yhteinen haave vuosia. Hoidot olen maksanut tähän saakka minä. Mieshän voi yhteisen lainan jälkeen todeta ettei hänellä ole varaa hoitoihin, ups, minkä,jälkeen minäkään en enää saisi lisälainaa ja hoidot jäisivät osaltani siihen jos olisin jo sitoutunut suureen lainaan hänen kanssaan. Omassa asunnossa vuokratuotto ei kattaisi lainakuluja enkä kahta lainaa saisikaan, siis niin että maksaisin uutta lainaa entisen lisäksi. Ap
Minkä
Tähden olet maksanut hoidot yksin?!?!?! Juokse. Luuletko että tuollainen loinen maksaisi tulevan lapsen kuluista mitään? Onko miehen asunto sellainen missä lapselle oma tuleva huone jne?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mietin tässä miehen motiiveja. Mikä on lapsettomuuden siis ongelmien syy? Mies ehkä tietää ettei voikaan saada lapsia ja tämä selviää sinulle vasta yhteisen lainan/sitoutumisen myötä?
On outoa että yritätte lasta mutta asutte erikseen, arki lapsen kanssa on rankkaa enkä ikinä ottaisi mieheksi tuollaista kiristäjää.
Omat kokemuksen ja lähipiirin ovat opettaneet sen että miehet ( myös naiset!) voivat kusettaa niin uskomattomissa asioissa ja törkeästi.
Minua todella arveluttaa että mies on muuttanut nyt yhtäkkiä mieltään että hoitojen jatkon ehto on se laina. Juuri kun tämä laina sattuisi olemaan eduksi hänelle, ehdottaapä vielä että muutan hänen asuntoonsa uuden lainan kanssa. Koen että hän saa 100, minä 0 ja hän todella kiristää minua. Jos hän lainan jälkeen esim muuttaisi mieltään lapsesta kun on saanut haluamansa eli sen lainan. Nykyään ei voi olla liian varovainen. Ap
Kumpikin on yhtä oikeassa ja väärässä. Olette outoja ja mies näköjään se vähemmän outo.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ystäväpiiriäni naiset ajattelevat näin, onpas yllättävää että kommentoijien mielestä minun olisi tuettava miehen asumista lainalla ilman että omat toiveeni välttämättä toteutuvat. Perheenä oltaisiin tietysti yhdessä mutta ilman lapsia minusta erilliset rahat ehkä selkeämmät.
Minusta vedät nyt yhtä aikaa kahteen suuntaan. Ymmärrän hyvin erillään asumisen. Jos miehelläni ja minulla ei olisi lapsia, asuisimme tod. näk. erillämme ja seurustelisimme. Silloin lapsettomuus olisi yhteinen päätös tai ehkä seurausta joistakin olosuhteista. Halusimme lapsia, muutimme yhteen ja saimme sitten lapsia. Kumpikaan ei ajatellut yksipuolisesti tukevansa toisen yhtään mitään, ei taloudellisesti eikä henkisesti. Olimme ja olemme yhdessä.
En oikein ymmärrä ajatteluasi, ap. Jos tulet raskaaksi, muutat miehen kanssa yhteen. Jos jostakin syystä et tule, et muuta. Kumpaa haluat, oikeasti? Miksi juuri lapsen takia muuttaisit miehen kanssa yhteen? Ajatteletko lasta jonkinnäköisenä liimana itsesi ja miehen välillä? Mikä muu on pitänyt teitä yhdessä tämän ajan?
Häh? Kuulostaa että sinä et luota mieheen yhtään, ja mies ei luota sinuun yhtään.
Aloittajan kannattaa mennä spermapankkiin ja unohtaa kokonaan kaikki miehet.
Ap, en tarkoita pahalla enkä halua ilkeillä, mutta. Oletko aivan varmasti miettinyt tämän jutun? Sitoutuisit lainaan miehen kanssa joka periaatteessa kiristää sinua tulevalla äitiydelläsi? Kerrot että olet maksanut hoidot itse, eli mies ei ole mitenkään ottanut kantaa tai vastuuta tästä lapsenteosta. Tiedän liikaa tapauksia jossa mies on sanonut haluavansa lapsia ja aina lykännyt asiaa jonka jälkeen ei olla enää vaan tultu raskaaksi. Aika on meille naisille armoton ase.
Törkein tapaus oli serkkuni jolle selvisi naimisiinmenon jälkeen että miehelle oli tehty vasektomia, lasta piti alkaa yrittämään kuulemma heti häiden jälkeen. Nyt 45-vuotias serkkuni i lapsettomaksi.
Tsemppiä, mutta itse en moiseen ryhtyisi. Sanon suoraan että en tule äitiyttäni uhraamaan kenenkään vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, saathan sitten sinäkin "yllättyä kuinka mies muuttui ihan yhtäkkiä, eikä se oikein siivoakaan koskaan" asumatta päivääkään saman katon alla ennen lapsen hankintaa.
Mies ei siis toivo vain yhdessäasumista vaan että minun olisi ostettava osa hänen asunnostaan. Olen kyllä jo aiemmassa elämässä ehtinyt yllättyä riittämiin minkä,takia haluaisin pitää oman asunnon hätävarana.
Yhteen muuttaminen on juuri järkevää kun eletään yhteistä elämää. Toki on ihmisiä, joita ei kiinnosta elää koskaan toisen ihmisen kanssa mutta ne on asia erikseen, lähdetään siitä että pari haluaa elää yhteistä elämää.
Jos oma kumppani tahtoo muuttaa kotiini, eikä maksa lainaa. Miettisin miksi se noin tekee. Ei taida löytyä halua elää yhdessä, rahaa menee muualle. Sinulla se menee siihen "omaan kotiin". Eli et tahdo elää miehen kanssa yhdessä kuitenkaan. Sinulle riittää tuo tapailu ja se on ihan jees. Mutta pitää olla rehellinen toiselle: et tahdo myydä omaa kotia. Minulle toi olis viimenen naula arkussa jos tahdon elää yhteisessä kodissa ja yhteistä elämää.
Jos et asu miehen kodissa, ei mies voi vaatia että asumisesta maksaisit mitään. Eihän sinun elämä siellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat kokemuksen ja lähipiirin ovat opettaneet sen että miehet ( myös naiset!) voivat kusettaa niin uskomattomissa asioissa ja törkeästi.Olin juuri kirjoittamassa samaa! Että onko syy raskautumisen vaikeuteen tutkittu?
Sinuna en lähtisi tuollaisen miehen kanssa mihinkään. Olen itse nähnyt vierestä kuinka törkeästi ystäväni mies yritti kusettaa häntä asuntolainassa että edelleen tekee pahaa, heillä jo kaksi yhteistä lastakin.
Selkeää syytä ei ole löytynyt kummastakaan. Miehet osaavat omankin kokemukseni mukaan hyvinkin röyhkeästi vetää itsekkäästi kotiinpäin ja kaikki asiat menevät heidän edukseen. Mistään eivät haluaisi joustaa puolisonsa hyväksi jossei se pelaa heidänkin pussiinsa.
Hmm.
Sinä siis haluat ehdottomasti lapsen. Ja jos tämän miehen kanssa se ei onnistu, niin haluat mahdollistaa itsellesi sen, että vaihdat sitten toiseen mieheen, jonka kanssa lapsi onnistuisi. Pelkäät, että lapsettomuuden syy on miehessä, ja järkeilet, että saat sitten lapsen ottamalla uuden miehen, joka voi saada lapsia. Jos suostut ottamaan lainan ja ostamaan osan miehen talosta, olet "kiikissä". Ero on vaikea toteuttaa, koska kuka ostaisi sinulta puolikkaan talon, mikäli mies kieltäytyy sitä sinulta lunastamasta takaisin? Ja käräjien kautta haettu pakkomyynti ulkopuoliselle on hidas ja vaikea prosessi.
Mies taas luultavasti aavistaa, että sitoutumisesi häneen on ehdollista. Mies pelkää, että jätät hänet, jos osoittautuu ettei hän voi koskaan saada lapsia. Tai raskaaksi tulo on hänen takiaan hidasta ja vaikeaa. Hän haluaa varmuuden sitoutumisellesi häneen tuon talokaupan muodossa. Hän ei halua yrittää lasta sellaisen naisen kanssa, joka olisi vaihtamassa hänet ehkä toiseen.
Tee testi:
Ehdota miehelle, että mies myy asuntonsa, ja ostatte yhdessä uuden asunnon puoliksi. Kokeile miten mies reagoi. Jos mies kieltäytyy, niin paljastuu, että hän haluaisi sinua vaan helpottamaan omaa taloudellista ahdinkoa nykyisen kotinsa kanssa, mutta ei ole niin rakastunut sinuun, että olisi sen takia valmis rakentamaan sinun kanssa uuden yhteisen kodin.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ystäväpiiriäni naiset ajattelevat näin, onpas yllättävää että kommentoijien mielestä minun olisi tuettava miehen asumista lainalla ilman että omat toiveeni välttämättä toteutuvat. Perheenä oltaisiin tietysti yhdessä mutta ilman lapsia minusta erilliset rahat ehkä selkeämmät.
Minusta vedät nyt yhtä aikaa kahteen suuntaan. Ymmärrän hyvin erillään asumisen. Jos miehelläni ja minulla ei olisi lapsia, asuisimme tod. näk. erillämme ja seurustelisimme. Silloin lapsettomuus olisi yhteinen päätös tai ehkä seurausta joistakin olosuhteista. Halusimme lapsia, muutimme yhteen ja saimme sitten lapsia. Kumpikaan ei ajatellut yksipuolisesti tukevansa toisen yhtään mitään, ei taloudellisesti eikä henkisesti. Olimme ja olemme yhdessä.
En oikein ymmärrä ajatteluasi, ap. Jos tulet raskaaksi, muutat miehen kanssa yhteen. Jos jostakin syystä et tule, et muuta. Kumpaa haluat, oikeasti? Miksi juuri lapsen takia muuttaisit miehen kanssa yhteen? Ajatteletko lasta jonkinnäköisenä liimana itsesi ja miehen välillä? Mikä muu on pitänyt teitä yhdessä tämän ajan?
Tottakai haluan lasta ja perheen, tämän miehen kanssa. En voi tietää tuleeko sitä perhettä koskaan ja mitä käy parisuhteelle jos koen luopuneeni omista toiveistani asunnostani ja miten suhde kestää mahdollisen lapsettomuuden. Jos lapsia ei tule, mielestäni aikuiset ihmiset voivat seurustellakin ja viettää aikaa yhdessä ja nauttia siitä. Kuitenkin kun lasta on kovasti toivottu, lapsettomuuden pelko on jo nyt raskas. Mies tämänkin tietää ja silti alkoi nyt kiristää lainalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minua todella arveluttaa että mies on muuttanut nyt yhtäkkiä mieltään että hoitojen jatkon ehto on se laina. Juuri kun tämä laina sattuisi olemaan eduksi hänelle, ehdottaapä vielä että muutan hänen asuntoonsa uuden lainan kanssa. Koen että hän saa 100, minä 0 ja hän todella kiristää minua. Jos hän lainan jälkeen esim muuttaisi mieltään lapsesta kun on saanut haluamansa eli sen lainan. Nykyään ei voi olla liian varovainen. Ap
Mä en edes harkitsisi lapsen hankkimista ihmisen kanssa, johon en luota. Tai jonka koen yrittävän hyötyä minusta kiristämällä... Tosin en myöskään hankkisi lasta sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa en halua yhteistä kotia.
Miehelle voi sanoa, että koska ei ole asuntolainaa ollut ennenkään,niin et sitä miehen kanssa halua vain siksi, että lapsi syntyisi asuntolainaperheeseen.
Miten tunnistat helpoiten trollin? Trolli antaa tietoa tipoittain raflaavan aloituksensa jälkeen, ja muuttaa ja lisää vastauksiaan ketjuun kirjoittaneiden kommenttien mukaan. Kas näin.
ensin pitää olla halu olla yhdessä, oli lasta tai ei. Lapsi ei saa määrittää sitä, olemmeko yhdessä vai ei.
Eli mies on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.
Sinä siis haluat ehdottomasti lapsen. Ja jos tämän miehen kanssa se ei onnistu, niin haluat mahdollistaa itsellesi sen, että vaihdat sitten toiseen mieheen, jonka kanssa lapsi onnistuisi. Pelkäät, että lapsettomuuden syy on miehessä, ja järkeilet, että saat sitten lapsen ottamalla uuden miehen, joka voi saada lapsia. Jos suostut ottamaan lainan ja ostamaan osan miehen talosta, olet "kiikissä". Ero on vaikea toteuttaa, koska kuka ostaisi sinulta puolikkaan talon, mikäli mies kieltäytyy sitä sinulta lunastamasta takaisin? Ja käräjien kautta haettu pakkomyynti ulkopuoliselle on hidas ja vaikea prosessi.
Mies taas luultavasti aavistaa, että sitoutumisesi häneen on ehdollista. Mies pelkää, että jätät hänet, jos osoittautuu ettei hän voi koskaan saada lapsia. Tai raskaaksi tulo on hänen takiaan hidasta ja vaikeaa. Hän haluaa varmuuden sitoutumisellesi häneen tuon talokaupan muodossa. Hän ei halua yrittää lasta sellaisen naisen kanssa, joka olisi vaihtamassa hänet ehkä toiseen.
Tee testi:
Ehdota miehelle, että mies myy asuntonsa, ja ostatte yhdessä uuden asunnon puoliksi. Kokeile miten mies reagoi. Jos mies kieltäytyy, niin paljastuu, että hän haluaisi sinua vaan helpottamaan omaa taloudellista ahdinkoa nykyisen kotinsa kanssa, mutta ei ole niin rakastunut sinuun, että olisi sen takia valmis rakentamaan sinun kanssa uuden yhteisen kodin.
Kiitos ajatuksistasi. Tosi hyvin analysoit tilannetta. En pelkää että syy olisi miehessä, vaikkakaan täysin varma en voi olla. Jos hän tekee oharit tämän lapsiasiamies suhteen, vaihtoehto on enää lähinnä lapsi yksin jos se sitten on aito vaihtoehto. Ehdottamasi testi on hyvä ja asiasta on jo puhuttukin. Miehen mielestä juuri hänen asuntonsa on hyvä ja meidän kannattaisi asua siinä. Ei siis halua muuttaa ja kun nyt näyttää että keskeyttää hoidot kesken kaiken niin siksi koen että hän on kiinnostunut vain rahoistani. En siis ole varakas mutta hänen silmissään hyvätuloinen. Ja juurikin tuo että olisin pahasti kiikissä jos mies vaikka toteaisi ettei olekaan varaa lapseen. Jos mieli muuttui tästä, voihan se muuttua uudelleen kannaltani vielä huonompaan suuntaan.ap
Siis en nyt käsitä yhtään? Olette hankkimassa lasta, vaikka ette asu edes yhdessä? Ja yhteen muuttamisen ehtona raskaus, mutta joka ei sekään ole yhteinen projekti. Pakko olla trolli. En ole näin tuubaa kuullut aikoihin.
Jos ei ole provoa niin molempien asunnot vuokralle ja vuokraatte yhteisen kodin. Asutte siellä pari vuotta ja jos satutte kestämään sen ajan yhdessä, mitä epäilen, niin sitten vasta mietitte perheenlisäystä.
Tuo lainajuttukin on ihan tuubaa. Moni ottaa asuntolainan yhteyteen jokusen kympin lisää. Joku remontointiin, toinen mihin ottaakin. Tosin ei se nyt kovin fiksua ole isoa lainaa ottaa jos tiedossa että tulevina vuosina tulotaso laskee. Mutta järkihän on hommasta muutenkin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm.
Tee testi:
Kiitos ajatuksistasi. Tosi hyvin analysoit tilannetta. En pelkää että syy olisi miehessä, vaikkakaan täysin varma en voi olla. Jos hän tekee oharit tämän lapsiasiamies suhteen, vaihtoehto on enää lähinnä lapsi yksin jos se sitten on aito vaihtoehto. Ehdottamasi testi on hyvä ja asiasta on jo puhuttukin. Miehen mielestä juuri hänen asuntonsa on hyvä ja meidän kannattaisi asua siinä. Ei siis halua muuttaa ja kun nyt näyttää että keskeyttää hoidot kesken kaiken niin siksi koen että hän on kiinnostunut vain rahoistani. En siis ole varakas mutta hänen silmissään hyvätuloinen. Ja juurikin tuo että olisin pahasti kiikissä jos mies vaikka toteaisi ettei olekaan varaa lapseen. Jos mieli muuttui tästä, voihan se muuttua uudelleen kannaltani vielä huonompaan suuntaan.ap
Niin. Kinkkinen tilanne. Elämässä ei saa ikinä takuita tällaisiin asioihin. Eikä ihmisten antamat lupaukset välttämättä pidä. Eli parisuhde on aina riskin ottamista, ja siinä voi aina tulla huijatuksi ja petetyksi. Mielestäni tuo rahajuttu sotkee ikävällä tavalla kuviotanne. Jos sinä olisit rahaton ja pienituloinen, niin tätä ongelmatilannetta ei olisi koskaan päässyt edes syntymään. Eikä mies voisi kiristää sinua talokaupalla.
Minun mielestä kellään ei ole oikeutta vaatia, että yhteinen koti olisi se aiempi oma koti. Vaikka se olisi omasta mielestä hyvä asunto. Koti on molempien koti, ja molempien tykkäämiset ja halut painaa sen kodin valinnassa yhtä paljon.
Jos tulisit raskaaksi, niin haluaisitko sitten ottaa lainan ja ostaa puolet miehen nykyisestä kodista? Entä jos raskautesi menisikin kesken ihan loppumetreillä, kun olet jo tehnyt ne talokaupat? Kokisitko silloin tulleesi huijatuksi miehen taholta? Jos kokisit, niin mielestäni talokauppa ylipäätään olisi virhe.
Varmasti hän haluaakin ehkä sitouttaa minut. Pelkään jos sitä plussaa ei tule niin mitäs sitten. Lapsi on ollut yhteinen haave vuosia. Hoidot olen maksanut tähän saakka minä. Mieshän voi yhteisen lainan jälkeen todeta ettei hänellä ole varaa hoitoihin, ups, minkä,jälkeen minäkään en enää saisi lisälainaa ja hoidot jäisivät osaltani siihen jos olisin jo sitoutunut suureen lainaan hänen kanssaan. Omassa asunnossa vuokratuotto ei kattaisi lainakuluja enkä kahta lainaa saisikaan, siis niin että maksaisin uutta lainaa entisen lisäksi. Ap