Mikä summa sopiva häälahjaksi?
Kun toiveena rahaa niin paljonko sitä pitäisi olla laittaa?
Kommentit (67)
Mun mielestä 50€ on ok yhdeltä, sitten jos menee esim avecin kanssa niin joko toinen 50€ tai 25€ lisää. Läheinen ystävä meni naimisiin niin annoin minun ja poikaystäväni puolesta 75€, enenmmänkin olisin halunnut antaa mutta ajattelin, että täytyy miettiä vähän omien varojen mukaan. Poikaystävä antoi myös saman verran meistä oman ystävänsä häälahjaksi.
Mistä lähtien juhlien järjestämisestä on pitänyt saada omansa takaisin tai jopa jäädä voitolle? Jokainen järjestää sen mukaiset häät, mihin on varaa. Lahjat sen päälle ovat sitten bonusta. Minusta on jotenkin perverssi ajatus, että häiden budjettilaskelmassa olisi oma sarake lahjarahoille eikä häiden kuluja saataisi katettua ilman niitä.
Ja joo, itse kysymykseen: ihan oman fiiliksen ja rahatilanteen mukaan. Ei siihen mitään virallisia sääntöjä ole. Minulla menee tänä vuonna kaksi läheistä ystävää naimisiin, plus olen matkustamassa miesystäväni ystävän häihin ulkomaille. Jos antaisin kaikille lahjaksi kolminumeroisia summia, niin minulla menisi vuoden aikana pelkkiin muiden ihmisten häihin ja niihin liittyviin kuluihin varmaan kevyesti tonni. Eli vaikka joku voisi ajatella, että olen pihi, kun annan suhteellisen hyvätuloisena "vain" 50 e, niin kannattaa ottaa huomioon kokonaiskuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on häät tänä kesänä ja voin sanoa ihan vilpittömästi, että minua ei kiinnosta tippaakaan, antaako joku 0, 5, 20, 50 tai 80€ lahjarahaa. Ei sillä ole yhtään mitään väliä.
Älkää stressatko! Uskon, että suurimmalle osalle hääpareista se teidän paikalletulo on tärkeää, eiväthän he sitä kutsua olisi muuten teille pistäneetkään.
Niin paitsi jos nyt ideana on järkätä kivat bileet ja näyttää että meillä juhlitaan!!! ( paitsi ettei oo rahaa ja olis hyvä kun summa on semmoinen jolla kattaa sit omat kulunsa)
Höpö höpö, eikä se sitäpaitsi oo sun murhees. Jos on idiootti,älä osallistu, mutta älä ny verenpainettas turhaan nostele. Ja jälkikäteen on turha ahneen kitistä. Miksi sä tuommoisesta vedät pultteja, on kyllä noin idioottimaisuus aika harvassa. Ja idiooteille ei pidä ajatusta uhrata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on häät tänä kesänä ja voin sanoa ihan vilpittömästi, että minua ei kiinnosta tippaakaan, antaako joku 0, 5, 20, 50 tai 80€ lahjarahaa. Ei sillä ole yhtään mitään väliä.
Älkää stressatko! Uskon, että suurimmalle osalle hääpareista se teidän paikalletulo on tärkeää, eiväthän he sitä kutsua olisi muuten teille pistäneetkään.
Niin paitsi jos nyt ideana on järkätä kivat bileet ja näyttää että meillä juhlitaan!!! ( paitsi ettei oo rahaa ja olis hyvä kun summa on semmoinen jolla kattaa sit omat kulunsa)
Höpö höpö, eikä se sitäpaitsi oo sun murhees. Jos on idiootti,älä osallistu, mutta älä ny verenpainettas turhaan nostele. Ja jälkikäteen on turha ahneen kitistä. Miksi sä tuommoisesta vedät pultteja, on kyllä noin idioottimaisuus aika harvassa. Ja idiooteille ei pidä ajatusta uhrata...
Korjaus loppuun, ainoa asia mitä kannaa tuommoista idioottimaisuutta kohdatessaan tehdä, on nauraa ja käydä lisäämässä tapahtuma härskeimpiin odotuksiin ketjuun, joka löytyy suositut ketjuista...
Omien varojen mukaan, mitä läheisempi sen isompi lahja.
Kun me menimme naimisiin, toivoimme rahaa häämatkaan, ihan siksi että meillä usean vuoden yhdessäasumisen jälkeen oli jo kaikki tarpeellinen eikä tarvittu niitä perinteisiä lakanoita, astioita yms, matkustaminen taas oli harvinaista herkkua. Emme kuitenkaan koskaan katsoneet miten paljon rahaa saimme, kuka antoi mitenkin paljon ja jättikö joku antamatta. Ei ne lahjarahat olleet olennaisia, vaan se että saimme juhlia läheisten kanssa.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa. Hyvä ystävä menossa naimisiin kesällä. Kutsussa toivottiin vain rahaa. Tuntuu tyhmältä antaa kahdelle hyväpalkkaisessa ammatissa vakituisissa töissä oleville rahaa lahjaksi, että he voivat lähteä Mauritiukselle.
Minusta tuo on hyvä että saa antaa rahaa, itse en jaksa mennä kauppaan miettimään pääni puhki mitä ostaisin hääparille, minulle on helpotus kun pääsen lahjaosuudesta noin helpolla.
Ja mitä lahjaan tulee niin onko sun mielestä sitten vähemmän tyhmää osta joku kippo/kattila hääparille? Ja tuntuu siltä että haluaisit ostaa mielummin lahjan niin ei se kiellettyä ole!
Ja jos toivotut summat lähentelee sataa euroa, perheeltä monta sataa, niin tulee niin kalliiksi että ei kiitos.. Maksakaa ihan itse ylikalliit häänne. Jos ei ole varaa, ei järjestetä törkyhäitä.
Oikeastiko jengi laittaa häälahjaksi tyyliin 50-100 €/hlö? Ei olisi meillä mielenkiintoa osallistua yksiinkään häihin perheenä tuolla investoinnilla. Keksin tuolle rahasummalle monta parempaakin käyttökohdetta. Kyllä meillä on se rahalahja ollut 50 €/perhe. Enpä ole tavaralahjastakaan 300-600 euroa maksanut..
Itse laitan myös sen 50€/perhe. Jos pitäs laittaa toi 50€/henkilö niin se olis meidän perheeltä 350€ ja siihen päälle lapsille vaatteet ja kengät + matkakulut. Olis jo niin suuri menoerä, että siinä olis kesälomarahat menneet. Kökötettäis koko kesä kotona. Ei onnaa. Ei ne häät ole sen arvoiset. Jäädään sitten pois. Enkä kyllä ikinä usko, että meidän perhe missään juhlissa edes kuluttaa 350€ edestä. Ja siks toisekseen, mikä minä olen maksamaan toisten juhlat, enhän ole itse päättänyt tarjoiluista ym. Se joka järkkää myös maksaa, vieraat tuo sen lahjan minkä tuo. Eivät liity toisiinsa.
Emme ikävä kyllä pääse kummipojan häihin. 200€ annoimme yo-lahjaksi, onko sama summa silloin sopiva häälahjaksi?
Jos ei ole varaa antaa häälahjaksi kunnollista summaa, kannattaisi ihan katsoa omaa talouttaan uudelleen! Täällä perheelliset kitisevät kuinka on heille liikaa, no olisko kannattanut jättää lisääntyminen muille?
Vierailija kirjoitti:
Emme ikävä kyllä pääse kummipojan häihin. 200€ annoimme yo-lahjaksi, onko sama summa silloin sopiva häälahjaksi?
On. Mun ainoa kummipoikani on siskoni poika, joka on mulle erittäin rakas ja kyllä antaisin hänelle ja vaimolleen 200 euroa häälahjaksi vaikken pääsisi häihin. Todennnäköisemmin kyllä lentäisimme mieheni kanssa häihin (lentoliput 2x1000 euroa) ja asuisimme siskoni luona.
Tietysti jokaisen pitää suhteuttaa lahjat ja perheen osallistumiset juhliin oman varallisuutensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa. Hyvä ystävä menossa naimisiin kesällä. Kutsussa toivottiin vain rahaa. Tuntuu tyhmältä antaa kahdelle hyväpalkkaisessa ammatissa vakituisissa töissä oleville rahaa lahjaksi, että he voivat lähteä Mauritiukselle.
Minusta tuo on hyvä että saa antaa rahaa, itse en jaksa mennä kauppaan miettimään pääni puhki mitä ostaisin hääparille, minulle on helpotus kun pääsen lahjaosuudesta noin helpolla.
Ja mitä lahjaan tulee niin onko sun mielestä sitten vähemmän tyhmää osta joku kippo/kattila hääparille? Ja tuntuu siltä että haluaisit ostaa mielummin lahjan niin ei se kiellettyä ole!
Ja jos toivotut summat lähentelee sataa euroa, perheeltä monta sataa, niin tulee niin kalliiksi että ei kiitos.. Maksakaa ihan itse ylikalliit häänne. Jos ei ole varaa, ei järjestetä törkyhäitä.
Oikeastiko jengi laittaa häälahjaksi tyyliin 50-100 €/hlö? Ei olisi meillä mielenkiintoa osallistua yksiinkään häihin perheenä tuolla investoinnilla. Keksin tuolle rahasummalle monta parempaakin käyttökohdetta. Kyllä meillä on se rahalahja ollut 50 €/perhe. Enpä ole tavaralahjastakaan 300-600 euroa maksanut..
Itse laitan myös sen 50€/perhe. Jos pitäs laittaa toi 50€/henkilö niin se olis meidän perheeltä 350€ ja siihen päälle lapsille vaatteet ja kengät + matkakulut. Olis jo niin suuri menoerä, että siinä olis kesälomarahat menneet. Kökötettäis koko kesä kotona. Ei onnaa. Ei ne häät ole sen arvoiset. Jäädään sitten pois. Enkä kyllä ikinä usko, että meidän perhe missään juhlissa edes kuluttaa 350€ edestä. Ja siks toisekseen, mikä minä olen maksamaan toisten juhlat, enhän ole itse päättänyt tarjoiluista ym. Se joka järkkää myös maksaa, vieraat tuo sen lahjan minkä tuo. Eivät liity toisiinsa.
No daa, yhdessä juhlitaan, yhdessä maksetaan. Eikö näin? Meillä on niin hienot häät ainakin tulossa et ne on monelle sen kesän hienoin elämys. Olis porukka vaan happy kun on saanu kutsun. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Mun ainoa kummipoikani on siskoni poika, joka on mulle erittäin rakas ja kyllä antaisin hänelle ja vaimolleen 200 euroa häälahjaksi vaikken pääsisi häihin. Todennnäköisemmin kyllä lentäisimme mieheni kanssa häihin (lentoliput 2x1000 euroa) ja asuisimme siskoni luona.
Tietysti jokaisen pitää suhteuttaa lahjat ja perheen osallistumiset juhliin oman varallisuutensa mukaan.
Näin, mutta köyhien on turha rutista. Meillä häät ulkomailla, tulee olemaan upea elämys ja porukka saa olla tyytyväinen et on saanu kutsun.
Ite kans oon lapseton joten mull on vara kyl laittaa kummilasten lahjoihin ihan reilu summa. Eiks porukkaa nolota olla näin köyhää?
Mieheni ystävän lapsi järjestää hääjuhlan (naimisiin on menty jo viime vuonna ulkomailla), minne emme ole menossa, koska varasimme lomamatkan samaan ajankohtaan vaikka häät olivat jo tiedossa. Itse en tunne kyseisiä henkilöitä juurikaan (morsiamen olen tavannut kerran, hänen isänsä samoin). Mies on osallistumassa kaveripiirin lahjaan ja olen sanonut, että ok, senkun osallistuu, mutta minä en osallistu kun en tunne koko ihmistä enkä ole menossa juhliinkaan. En tiedä, millaisen summan mies laittaa, ehkä 100 euroa, voisin kuvitella ja se toki on nimellisesti meiltä molemmilta. Samoin minä maksan lahjat omille ystävilleni mennään yhdessä juhliin tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin, mutta köyhien on turha rutista. Meillä häät ulkomailla, tulee olemaan upea elämys ja porukka saa olla tyytyväinen et on saanu kutsun.
Ite kans oon lapseton joten mull on vara kyl laittaa kummilasten lahjoihin ihan reilu summa. Eiks porukkaa nolota olla näin köyhää?
Muotoilisin kysymyksen ennemminkin näin: Eikö porukkaa nolota olla niin köyhää, että pitää pyytää lahjaksi rahaa, jotta saa juhlat järjestettyä?
Vierailija kirjoitti:
Omien varojen mukaan, mitä läheisempi sen isompi lahja.
Kun me menimme naimisiin, toivoimme rahaa häämatkaan, ihan siksi että meillä usean vuoden yhdessäasumisen jälkeen oli jo kaikki tarpeellinen eikä tarvittu niitä perinteisiä lakanoita, astioita yms, matkustaminen taas oli harvinaista herkkua. Emme kuitenkaan koskaan katsoneet miten paljon rahaa saimme, kuka antoi mitenkin paljon ja jättikö joku antamatta. Ei ne lahjarahat olleet olennaisia, vaan se että saimme juhlia läheisten kanssa.
Sama. Järkätään rupuhäät jossa tarjolla kakku ja kahvi. Tilille suoritukset tiettyyn päivämäärään mennessä. Meillä kans ei päästäs ulkomaille jos ei keksi jotain vilunkia.
Toivottavasti ootta paskiaiset tuleneet muiden perheiden ulkomaanmatkailua???
Vittu mitä kusipäitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa antaa häälahjaksi kunnollista summaa, kannattaisi ihan katsoa omaa talouttaan uudelleen! Täällä perheelliset kitisevät kuinka on heille liikaa, no olisko kannattanut jättää lisääntyminen muille?
Niin, että mun olis pitänyt jättää lapsi tekemättä, jotta mulla on varaa kustantaa sun hääsi? Ihan oikeesti :)
Säkin voisit miettiä, että jos sulla ei ole varaa järkätä juhlia omin varoin niin kannattaisko jättää ne juhlat pitämättä? Noloahan se on juhlia velaksi ja toivoa, että saa tarpeeksi lahjarahoja laskujen maksuun.
Prinsessat järkkää makaroniloota häitään ja odottaa juhlillaan kattavansa ulkomaanmatkat!!! :D
Söpöä! En osallistu muuten yksiinkään häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No daa, yhdessä juhlitaan, yhdessä maksetaan. Eikö näin? Meillä on niin hienot häät ainakin tulossa et ne on monelle sen kesän hienoin elämys. Olis porukka vaan happy kun on saanu kutsun. :(
Ei ei, sä järkkäät juhlat ja myös maksat ne. Jos oletat vieraiden ne maksavan, niin sitten myös kysyt vieraiden mielipidettä tarjoilujen hinnoista ym. Maksaja kun päättää mitä maksaa. Ei se niin voi mennä, että sä vaan päätät muilta kysymättä paljonko heidän pitää sun juhlista maksaa.
Ja ihan vaan tiedoksi, että harvemmin ne häät mikään elämys on. Kyllä ne suurimmalle osalle on pelkkää pakkopullaa. Mennään koska on pakko, ettei mee välit sukulaisiin tai kavereihin.
Miehen ystävä on menossa naimisiin kesällä. He eivät ole vuosiin olleet tekemisissä keskenään, mutta ovat lapsuuden ystäviä. En ole tavannut tätä ystävää kuin kerran. Kumpikaan emme ole tavanneet morsianta koskaan.
Laitamme lahjaksi varmaan 80-120 euroa yhteensä. Juhliin meneminen tulee meille kalliiksi, koska matka on pitkä ja joudumme yöpymään hotellissa. Lisäksi miehelle on ostettava uusi puku ja minulle juhlakengät. Helposti siis häihin osallistumisen kulut ovat ilman lahjaakin 800-1000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Miehen ystävä on menossa naimisiin kesällä. He eivät ole vuosiin olleet tekemisissä keskenään, mutta ovat lapsuuden ystäviä. En ole tavannut tätä ystävää kuin kerran. Kumpikaan emme ole tavanneet morsianta koskaan.
Laitamme lahjaksi varmaan 80-120 euroa yhteensä. Juhliin meneminen tulee meille kalliiksi, koska matka on pitkä ja joudumme yöpymään hotellissa. Lisäksi miehelle on ostettava uusi puku ja minulle juhlakengät. Helposti siis häihin osallistumisen kulut ovat ilman lahjaakin 800-1000 euroa.
Aika haitarit sulla. Ei varmaan oo pikkurahasta pulaa?
Sinkkuvero! Sinkkuvero!
1000 € on mielestäni sellainen joka olisi kohtuullinen, ei yliampuva muttei myöskään naurettava tai loukkaava.
Tuo tietenkin yhden henkilön tai perheen antamana, porukan lahjoittamana tuo olisi loukkaus.