Miksi suomalaisista on jotenkin väärin tai moraalitonta laittaa rahaa vaatteisiin, sisustukseen ja kaikkeen kauniiseen ja hauskaan?
Olen asunut suurimman osan elämästäni Australiassa ja Kanadassa (vanhemmat Suomesta) ja minun on todella vaikea ymmärtää tätä.
Kiva meikki, ihanat hiukset, muodikkaat vaatteet, ylellinen sisustus ovat minulle itsestäänselvyyksiä. Kaikki suomalaiset jotka tunnen pitää niitä turhuuksina ja jotenkin hömppänä.
Miksi täällä pitää olla nin ankeata ja tylsää?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa, siksi.
Minä olen köyhä mutta olen löytänyt kirpputoreilta yhtä sun toista kaunista. Hyviä meikkituotteitakin löytää kaupoista edullisesti, jos seuraa blogien ja lehtien vinkkejä.
Meihin on syvälle isketty asenne "rumat ne vaatteilla koreilee" ja että kotiin ja ulkonäköön panostus on pinnallista ja typerää, kanojen hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa, siksi.
Onko kaikki todella suomalaiset köyhiä? Luulin, että täällä on ihan korkea elintaso, vaikka kaikki on kallista ja valikoimat suppeat.
Minä tilaan paljon tavaroita netistä, jopa huonekalut on netistä.
Ap
Ainakin jos Aussikämppiin verrataan niin suomalaiset tunkevat melkoisia summia kämppien remontteihin. Täkäläiset asunnot/talot on aika ankeita, erityisesti keittiöt ja kylpyhuoneet. Eikä nää Aussit nyt ihan muodin viimeisimpiä saavutuksia ole muutenkaan. Enkä muista että Kanadassa olisi ollut sen kummempaa.
Provotahan sinä haluat mutta koeta nyt löytää vähän todellisempia argumentteja.
No en minä ainakaan ajattele noin. Laitan huoletta rahaa hyvinvointiini ruoan, vaatteiden, huonekalujen, auton ja kodin muodossa. Juu ja matkustelun myös, tietenkin. Ylelliset pienet (ja isommat) jutut nostavat elämän laadun ihan toiselle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaan ankeita tuttavia.
Ehkä niin. Sitäkin olen kyllä miettinyt. Ap
Varmaan joku luterilainen perinne sekoittuneena muistoihin pula-ajasta. Eli työ on kaikkein suurin hyve eikä sen tekemistä mitenkään edistä kauneus tms. ja Suomihan oli aika pirun köyhä ennen sotia saati sitten heti jatkosodan jälkeen. Ei siitä nyt niin kauan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa, siksi.
Minä olen köyhä mutta olen löytänyt kirpputoreilta yhtä sun toista kaunista. Hyviä meikkituotteitakin löytää kaupoista edullisesti, jos seuraa blogien ja lehtien vinkkejä.
Niin ja eikö se että tavoittelee jotain kivaa ole hyvä syy päästä pois siitä köyhyydestä? Inspiration and motivation.
Ap
Luterilaisuus aina vedetään esiin. Samoja luterilaisia ruotsalaiset, tanskalaiset ja pohjoissaksalaisetkin ovat... Selitys on muualla, köyhyys ja kateus lienee oikeampi syy.
Vierailija kirjoitti:
Meihin on syvälle isketty asenne "rumat ne vaatteilla koreilee" ja että kotiin ja ulkonäköön panostus on pinnallista ja typerää, kanojen hommaa.
No tässähän se on sanottu.
Itse olen saanut omasta tyylistäni elää ja sisustaa paljonkin henkistä tukkapöllyä, mutta ei se ole mihinkään vaikuttanut. Maksan itse aivan jokaisen valintani, ja siksi teen hyvällä omalla tunnolla juuri kuten kulloinkin lystittää.
7
Ruotsi ei ole sotinut, Saksassakin on käsittääkseni ollut laaja yläluokka satoja vuosia, Tanskasta en osaa sanoa. Suomi puolestaan on ollut oikeasti köyhä takapajula jossa jo ilmaston takia on ollut vaikea selvitä, ei ole ollut "varaa" mihinkään mikä ei suoraan auta eloonjäämistä.
Äh, meinasin tulla kirjoittamaan tähän pitkän kommentin, mutta en jaksa. Pointtina kuitenkin, että jos sisustaa kiinalaisella muovikrääsällä, ostaa halpatyömaista tuotettua bulkkivaatetta jne, niin parempi vaikka sitten elää ankeasti ja rumasti. Kaikki kerskakulutus miettimättä vaikka ympäristöarvoja on pelkästään vastenmielistä, ei ihailtavaa.
Toki jos oikeasti panostaa laatuun, kestävään kehitykseen ja mahdollisimman pitkälti kotimaiseen tuotantoon kohtuudella, sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuus aina vedetään esiin. Samoja luterilaisia ruotsalaiset, tanskalaiset ja pohjoissaksalaisetkin ovat... Selitys on muualla, köyhyys ja kateus lienee oikeampi syy.
Lisäisin listaan vielä käytännöllisyyden. Kunhan toimii, niin hyvä on.
Henk.koht tuommoiset asiat ovat aivan turhia. Mieluusti satsaan itseni ja perheen hyvinvointiin ja mukavaan elämään. Matkustellaan, syödään ulkona..
Silleen se taitaa olla rahakin kysymys, joko tai.. On kyllä vaikea ajatella, että osaisin asua vimosen päälle laitetussa kämpässä - semmoisesta nautin kyllä matkustellessa, mutta arjessa mun nuhrunen koti on rakkain.
Vuosia nuoremmaksi ohjelmaa kun kattoo, niin lähinnä ahdistun. Vaikka muodonmuutokset ovat huikeita, niin en mä tuntisi itseäni semmoisen muutoksen jälkeen. Mä pidän mun pitkän maantienharmaan tukan ja kirjavat mekkoni.
Vierailija kirjoitti:
Äh, meinasin tulla kirjoittamaan tähän pitkän kommentin, mutta en jaksa. Pointtina kuitenkin, että jos sisustaa kiinalaisella muovikrääsällä, ostaa halpatyömaista tuotettua bulkkivaatetta jne, niin parempi vaikka sitten elää ankeasti ja rumasti. Kaikki kerskakulutus miettimättä vaikka ympäristöarvoja on pelkästään vastenmielistä, ei ihailtavaa.
Toki jos oikeasti panostaa laatuun, kestävään kehitykseen ja mahdollisimman pitkälti kotimaiseen tuotantoon kohtuudella, sitten eri asia.
Mietin ihan samaa. Mikä oikeus meillä on holtittomasti shoppailla, kun se krääsä tuotetaan jossain, missä ei ole ihmisarvoista kuultukaan. Katselen välillä jotain sisustusblogeja yms, mutta niistä tulee vain paha mieli. Kaikkea turhaa tavaraa kuormittamassa ekosysteemiä.
Itse pyrin minimalismiin kaikissa hankinnoissa. Ostan vähän ja tarpeeseen. Koti ei ole muotilehdestä tempaisi, eikä vaatteet, mutta ne ovat ajattomia, tyylikkäitä, kestäviä ja tarkoituksenmukaisia.
Meikit ja tukkakemikaalit sisältävät myrkkyjä. Niiden käyttöä pitäisi pikemminkin vähentää kuin lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Sorry, en yhtään ymmärtänyt sinun pointtia. Mitä muovikrääsää ja bulkkivaatetta? Minä haluan päin vastoin laatua ja kauniita esineitä.
Ja aika fanatic saa olla jos ei miuta ajattele kuin kestävää kehitystä.
Lisäksi minusta suomalainen design on juuri kauhean tylsää ja yksinkertaista. Tai liian räikeitä kuvioita. Ei kaunista useinkaan. Arvostan kansainvälisiä laatumerkkejä ja designia.
Ap
Käly on loistava esimerkki. Valtavan lihava, ei meikkaa, hiukset värjää itse, ei ole kouluttautunut, ajaa ikivanhalla autolla, vaatteet ostaa Tokmannilta. Tämän lisäksi on hirvittävän ahne ja kateellinen muille. Tuskin on mitkään luterilaisuudet syynä vaan tyhmyys ja maalaisuus.
Ei ole varaa, siksi.