Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhden illan jutut tuomitaan vielä nykyaikana?

Vierailija
09.05.2017 |

Nuoremmat sukupolvet ovat yhä avoimenpia ja suvaitsevaisempia kuin edeltäjänsä, näin yleisesti ottaen. Nuoremmissa polvissa (16v - 35v) ihmiset tukevat homoliittoja, vastustavat rasismia ja ovat avoimia muutoksille. Vanhemmat taas (55v - 80v) tuntuvat pitävän kiinni perinteistä (teko)hampaa irvessä. Mistä tämä johtuu?

Ihmisellä tuntuu olevan tietty kapasiteetti, kuinka paljon he voivat oppia tai ottaa vastaan uutta tietoa. Kuusikymppiset ovat jo elämänsä aikana kokeneet aikamoisia muutoksia ja nyt alkaa jo läikkyä yli. Nuorilla sen sijaan on normaalia että kaupan kassa on mustaihoinen ja kadulla tulee vastaan miespari käsikädessä. Eivät nuoret kiinnitä tähän huomiota kun taas jollain vanhemmalla tämä voi olla ns. kokemus, josta puhutaan vielä viikkojenkin jälkeen.
Bussipysäkin mainoksissa on vähäpukeisia ihmisiä, mediassa on vähäpukeisia ihmisiä, ja kuten tiedämme, media on kaikkialla internetin ja älypuhelinten aikakautena. Seksistä on tullut normaalia eikä se ole enää tabu. Ja kun sitä pääse itsekin harrastamaan niin moni toteaa, että juu, kivaahan tämä on. Kokemus on usein positiivinen, eikä siitä enää häpeillä puhua.

Se, että monet nuoret (ja miksei osa vanhemmistakin) harrastaa ns. vapaata seksiä pitäisi olla positiivinen juttu (sikäli kun ehkäisy on kunnossa ja molemmat haluavat sitä). Minua kummastuttaa joidenkin ajatus siitä, että joku — heille täysin tuntematon henkilö — harrastaa yhden illan juttuja, ja tuomitsevat nämä ihmiset ”huonoina ihmisinä” kun eivät noudata heidän omaa arvomaailmaansa. Miksei anneta ihmiseten tehdä mitä haluavat? Emme mekään tuomitse teitä, jotka eivät harrasta yhden illan juttuja.

Aina kun täällä nousee esiin keskustelu yhden illan jutuista, niin joku tulee aina kommentoimaan, että "minä en voisi ikinä harrastaa tuollaista, harrastan vain seksiä sen ihmisen kanssa jota rakastan” ja ikään kuin samalla tuomitsee muunlaisen seksin tyystin ja tuijottaa vain omaan napaansa.
Miksi näin tapahtuu vielä vuonna 2017? Oman teoriani mukaan, nämä ”tuomitsevat” ihmiset eivät ole pärjänneet omassa elämässään kauhean hyvin, ja nyt he hakevat ylemmyyden tunnetta moittimalla muita sellaisilla tavoilla, jotka ovat täysin irrelevantteja tänä päivänä. Lopputulos on aika pitkälti tämä: Tuomitsija saa mielihyvää ja luulee olevansa muita parempi, kun taas tämä tuomittu ajattelee että jaahas, siinä on taas yksi hihhuli jonka ainoa tapa saada mielihyvää, on muiden ihmisten mollaaminen sellaisista asioista, jotka eivät hänelle kuulu tipan tippaa, toisin sanoen luuseri. Näin ollen päästään tilanteeseen, jossa molemmat pitävät toisiaan luusereina. Miten tämä tilanne voitaisiin korjata?

Rakentava keskustelu olisi vihdoin ihan paikallaan jos se tällä palstalla on edes mahdollista.

sinkkumies30v

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kovin montaa oikeasti suvaitsevaista ihmistä tavannut tähän mennessä. Ihmiset ovat pahansuopaisia ja pilkkaavat, halveeraavat ja arvostelevat jatkuvasti toisiaan. Kaikilla on joku kohde, oli se vähemmistöt, enemmistöt, sukupuoli, ikä, ulkonäkö, rotu, koulutus... mikä vaan kelpaa perusteeksi.

Vierailija
22/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhemmat taas (55v - 80v) tuntuvat pitävän kiinni perinteistä (teko)hampaa irvessä. Mistä tämä johtuu?"

Olen 54-vuotias. En tiedä, monenko kanssa olen harrastanut seksiä, laskut menivät sekaisin jossain 80:n kohdalla. Minulle on täysin normaalia, että kaupan kassa on mustaihoinen, että homot kulkevat käsi kädessä ja että näen ympärilläni alastomuutta. Minulla on seksileluja ja käytän niitä 60+ mieheni kanssa.

Enkä ole mikään poikkeus ikäisteni joukossa, tai sitten elän todellakin kuplassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sä olet ihan hirveän ennakkoluuloinen itse. Et sä ole niin hauska mitä luulet olevasi.

Voisitko perustella?

ap

1. Perustelut ennakkoluuloihin: Sun käsitykset vanhoista ihmisistä eivät ole ensinnäkään nykytutkimusten tuottaman tiedon mukaisia (vanhoillahan on oikeasti kykyä omaksua uusia asioita hyvinkin pitkälle elämässä). Lisäksi tuo halveeraava kielenkäyttö, jolla piikittelet muita. Myös älyttömät väittämät...

"Nuoremmat sukupolvet ovat yhä avoimenpia ja suvaitsevaisempia kuin edeltäjänsä"

MItä tarkoittaa  tässä yhteydessä avoimuus ja suvaitsevaisuus? Sitä, että ei pidetä tummaihoista kaupan kassaa ihmeellisenä tuttavuutena, mutta naureskellaan syrjäytyneille "elämäm koululaisille"?  Vai sitä että ei naureta  kun nuori sälli laittaa huulipunaa, mutta "hihhuleiden" jutuista saa vitsailla vapaasti, vaikkei he loukkais omalla elämäntavalla muita?

Käsite suvaitsevaisuudesta on ainakin todella muuttunut.

2. Perustelut ei-hauskuuteen: ei naurata

En saanut näistä perusteluista kyllä koppia. Tilastojen mukaan nuoret muuttavat isompiin kaupunkeihin ja esimerkiksi kuntavaalien perusteella isoimmissa kaupungeissa on eniten ns. liberaaleja ja pienemmissä taas konservatiiveja. Briteissä enemmistö yli 50-vuotiaista äänesti brexitin puolesta (konservatiivinen asenne) ja alle 50-vuotiaat äänestivät eu:n puoliseta (liberaali asenne). Mitä nuorempi äänestäjä, sitä todennäköisemmin äänesti eu:n puolesta ja mitä vanhempi, sitä todennäköisemmin äänesti brexitiä. Vastaavia esimerkkejä on useita. Kyllä minä tunnistan vaikkapa omissa vanhemmissani tällaisia piirteitä (ovat 60-vuotiaita): eivät osaa käyttää nykyteknologiaa ja ovat siihen jopa turhautuneita. Sitten se oma osaamattomuus johtaa siihen ajatuksen, että kyllä ennen oli kaikki paremmin, joka ei nyt aivan pidä paikkaansa. Heidän mielestään ennen oli paremmin kun he olivat "aallon harjalla" mutta nyt kun uudet sukupolvet ja heidän teknologiansa ja ajatusmaailmansa ovat syrjäyttäneet edelliset, niin totta kai on ymmärrettävää, että nämä edelliset turhautuvat kun viedään ns. karkki kädestä. Mutta sitä on kehitys.

ap

Vierailija
24/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä aloitus, ei jaksa lukea.

Mutta vastaan otsikon kysymykseen: Koska niiden myötä sukupuolitaudit leviävät.

Jos olisit lukenut tekstin, niin olisit ymmärtänyt että nykyaikana on erilaisia ehkäisyvälineitä. Eräs hyvin yleinen on esimerkiksi kondomi, kannattaa googlettaa jos ei ole itselle tuttu väline siellä raamattuvyöhykkeellä.

En tuomitse toisten vapaaehtoisia seksisuhteita, ihmettelen vaan miten jotkut aikuiset jaksaa säheltää jonkun kondomin kanssa. Kun on vakiintuessaan päässyt paljaan makuun...

Vierailija
25/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhemmat taas (55v - 80v) tuntuvat pitävän kiinni perinteistä (teko)hampaa irvessä. Mistä tämä johtuu?"

Olen 54-vuotias. En tiedä, monenko kanssa olen harrastanut seksiä, laskut menivät sekaisin jossain 80:n kohdalla. Minulle on täysin normaalia, että kaupan kassa on mustaihoinen, että homot kulkevat käsi kädessä ja että näen ympärilläni alastomuutta. Minulla on seksileluja ja käytän niitä 60+ mieheni kanssa.

Enkä ole mikään poikkeus ikäisteni joukossa, tai sitten elän todellakin kuplassa.

Olen samaa mieltä. Olen 50+ ja totuin vapaamielisyyteen jo 70-luvulla. Meitä vanhemmat suuret ikäluokat ovat myös aika suvaitsevaisia pääsääntöisesti.

Vierailija
26/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ainakin osaat summata missä nykyajan "suvaitsevuudessa" ja "avoimuudessa" on ainoastaan kyse: homot, ihon väri, seksi

Vierailija
27/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nuorissahan on hirveästi konservatiivisia. Pahimmat homottelijat ja transuttelijat taitaa löytyä teinipojista. Iäkkäät on sitten usein vanhoja ja viisaita ja oppineet joustamaan - paitsi jotkut kääkät, joiden perusteella kaikki vanhemmat leimataan.

Vierailija
28/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmiset eivät osaa enää sitoutua mihinkään eivätkä ponnistele minkään eteen. Kaikki on kertakäyttökamaa. Ihmissuhteetkin. Nimenomaan omaa napaa tuijottavat ne, jotka etsivät joka tarpeelleen jonkun tyydyttäjän ja sit heivataan ne  nimettömät nobodyt mäkeen, kun homma käy tylsäksi. ja taas uusi kierrokseen...

En minä tästä nuoria syyttäisi, kyse on enemmänkin yhteiskunnan muutoksesta. Kaikki on nykyään niin hektistä ja tapahtuu nopeasti, on pätkätöitä ja eri päivinä eri työnantaja, on pätkäsuhteita ja eri viikolle eri kumppani, on eri tulonlähteitä ja freelancer-verokorttia. Nuoret ovat kasvaneet tällaiseen maailmaan ja pitävät sitä normaalina kun eivät muunlaisesta tiedä. Vanhemmat, jotka ovat taas tottuneet verkkaiseen elämänmenoon kauhistelevat tätä nykymaailmaa. Taitaa olla sama juttu sukupolvien välillä läpi historian.

sinkkumies30v

Aika omituisella tavalla käännät työelämän asettaman paineet siihen, miten ihmiset kohtelevat toisiaan. Eivät ne ole tekemisissä keskenään. Asennoituminen ja käytöstavat, toisten kunniottaminen, niistä tässä oli kyse.

Ympäristö muovaa asenteita. Nykyaikainen kaupunkielämä pyyrii pitkälti työelämän parissa ja väistämättä heijastelee myös siihen "arkeen". Tai jotku puhuvat jopa siitä, että ei enää ole mitään arkea ja työelämää erikseen, vaan ne ovat liittyneet yhteen ja on tavallista vielä illalla klo 22 lähettää pomolle excel-taulukkoa ja hoitaa huomisen aikataulut skype-palaverille. Lopulta arki-minä ja työ-minä ovatkin sama henkilö. Näin ei ole aina ollut.

ap

Vierailija
29/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sä olet ihan hirveän ennakkoluuloinen itse. Et sä ole niin hauska mitä luulet olevasi.

Voisitko perustella?

ap

1. Perustelut ennakkoluuloihin: Sun käsitykset vanhoista ihmisistä eivät ole ensinnäkään nykytutkimusten tuottaman tiedon mukaisia (vanhoillahan on oikeasti kykyä omaksua uusia asioita hyvinkin pitkälle elämässä). Lisäksi tuo halveeraava kielenkäyttö, jolla piikittelet muita. Myös älyttömät väittämät...

"Nuoremmat sukupolvet ovat yhä avoimenpia ja suvaitsevaisempia kuin edeltäjänsä"

MItä tarkoittaa  tässä yhteydessä avoimuus ja suvaitsevaisuus? Sitä, että ei pidetä tummaihoista kaupan kassaa ihmeellisenä tuttavuutena, mutta naureskellaan syrjäytyneille "elämäm koululaisille"?  Vai sitä että ei naureta  kun nuori sälli laittaa huulipunaa, mutta "hihhuleiden" jutuista saa vitsailla vapaasti, vaikkei he loukkais omalla elämäntavalla muita?

En saanut näistä perusteluista kyllä koppia. Tilastojen mukaan nuoret muuttavat isompiin kaupunkeihin ja esimerkiksi kuntavaalien perusteella isoimmissa kaupungeissa on eniten ns. liberaaleja ja pienemmissä taas konservatiiveja. Briteissä enemmistö yli 50-vuotiaista äänesti brexitin puolesta (konservatiivinen asenne) ja alle 50-vuotiaat äänestivät eu:n puoliseta (liberaali asenne). Mitä nuorempi äänestäjä, sitä todennäköisemmin äänesti eu:n puolesta ja mitä vanhempi, sitä todennäköisemmin äänesti brexitiä. Vastaavia esimerkkejä on useita. Kyllä minä tunnistan vaikkapa omissa vanhemmissani tällaisia piirteitä (ovat 60-vuotiaita): eivät osaa käyttää nykyteknologiaa ja ovat siihen jopa turhautuneita. Sitten se oma osaamattomuus johtaa siihen ajatuksen, että kyllä ennen oli kaikki paremmin, joka ei nyt aivan pidä paikkaansa. Heidän mielestään ennen oli paremmin kun he olivat "aallon harjalla" mutta nyt kun uudet sukupolvet ja heidän teknologiansa ja ajatusmaailmansa ovat syrjäyttäneet edelliset, niin totta kai on ymmärrettävää, että nämä edelliset turhautuvat kun viedään ns. karkki kädestä. Mutta sitä on kehitys.

ap

No tutstupa ihmisen kehistyspsykologiseen kirjallisuuteen,  niin ehkä saat vähän parempaa koppia. Olettaen että haluat nimenomaan avartaa maailmaasi, etkä vain jänkätä omia näkemyksiäsi ja lokeroida ja yleistää. Nykytiedon mukaan vanhemmassa väestössä on aivan älyttömästi sitä vaihtelevuutta! Osa vanhemman polven ihmisistä on hyvinkin edistyksellisiä teknologian hyödyntäjiä ja asenteeltaankin vapaamielisiä. Nimenomaan nyt jos koskaan vanhemmat ihmiset ovat hyvin heteregeeninen joukko. Myös nuoruuden käsite on venynyt ja vanunut. Ethän sinäkään ap enää mikää kovin nuori ole itsekään. Kolkuttelet jo keski-iän ovia ;-)

Vierailija
30/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap[/quote]

Osaako joku kääntää tämän suomen kielelle? Tarkoittaako tämä sitä, että jos minä harrastan yhden illan suhteita, niin jossakin joku pahoittaa mielensä? Joku, joka ei minua tai kumppaniani tunne loukkaantuu siitä, että meillä on seksiä? Siis ihan oikeasti? Minusta on ihan ok kutsua tällaisia ihmisiä "hihhuleiksi".

n24

Vierailija
31/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä on monia, jokainen tehköön mitä tykkää, mutta ei pitäisi sitten enää ihmetellä kun alkaa etsiä tai toivoa jotain pysyvää/vakavaa suhdetta , kun monet skippaa sen takia kun tietää, että tuo on vehdannut kaikkien kanssa aina A:sta Ö:hön

Historialla on väliä ja huonoilla valinnoilla.

Vierailija
32/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysukupolvet ovat moraalittomia idiootteja, milleniaalit, täyttä paskaa.

Vierailija
33/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihmiset eivät osaa enää sitoutua mihinkään eivätkä ponnistele minkään eteen. Kaikki on kertakäyttökamaa. Ihmissuhteetkin. Nimenomaan omaa napaa tuijottavat ne, jotka etsivät joka tarpeelleen jonkun tyydyttäjän ja sit heivataan ne  nimettömät nobodyt mäkeen, kun homma käy tylsäksi. ja taas uusi kierrokseen...

En minä tästä nuoria syyttäisi, kyse on enemmänkin yhteiskunnan muutoksesta. Kaikki on nykyään niin hektistä ja tapahtuu nopeasti, on pätkätöitä ja eri päivinä eri työnantaja, on pätkäsuhteita ja eri viikolle eri kumppani, on eri tulonlähteitä ja freelancer-verokorttia. Nuoret ovat kasvaneet tällaiseen maailmaan ja pitävät sitä normaalina kun eivät muunlaisesta tiedä. Vanhemmat, jotka ovat taas tottuneet verkkaiseen elämänmenoon kauhistelevat tätä nykymaailmaa. Taitaa olla sama juttu sukupolvien välillä läpi historian.

sinkkumies30v

Aika omituisella tavalla käännät työelämän asettaman paineet siihen, miten ihmiset kohtelevat toisiaan. Eivät ne ole tekemisissä keskenään. Asennoituminen ja käytöstavat, toisten kunniottaminen, niistä tässä oli kyse.

Ympäristö muovaa asenteita. Nykyaikainen kaupunkielämä pyyrii pitkälti työelämän parissa ja väistämättä heijastelee myös siihen "arkeen". Tai jotku puhuvat jopa siitä, että ei enää ole mitään arkea ja työelämää erikseen, vaan ne ovat liittyneet yhteen ja on tavallista vielä illalla klo 22 lähettää pomolle excel-taulukkoa ja hoitaa huomisen aikataulut skype-palaverille. Lopulta arki-minä ja työ-minä ovatkin sama henkilö. Näin ei ole aina ollut.

ap

Nuoret on siis vain ympäristön ja olosuhteiden uhreja? No minkäs sille sitten mahtaa... :/ Vanhemmat sen sijaan ovat (lähes kaikki!!) yhtenä joukkona suvaitsemattomia jääräpäitä, jotka vastustavat muutoksia.

En kyllä allekirjoita, että työelämällä olis mitään tekemistä edelleenkään noiden ihmissuhdeasioiden kans.

Vierailija
34/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Osaako joku kääntää tämän suomen kielelle? Tarkoittaako tämä sitä, että jos minä harrastan yhden illan suhteita, niin jossakin joku pahoittaa mielensä? Joku, joka ei minua tai kumppaniani tunne loukkaantuu siitä, että meillä on seksiä? Siis ihan oikeasti? Minusta on ihan ok kutsua tällaisia ihmisiä "hihhuleiksi".

n24

Hihhuleilla voi tarkoittaa esim uskovaisia ihmisiä tai mitä tahansa oman ajatusmaailman ulkopuolelta.. Mitä sillä nyt yleensäkin tarkoitat Miksi tuohon termiin takerrut?? En seksistä puhunut mitään. Pointti oli selvästi (!) se, että suvaitsevaisuus on äärimmäisen häilyvä käsite nykymaailmassa. Ap teki omalta osaltaan selväksi miten suvaitsevaisuus määritellään tässä maailmassa.

Jos menen pride- paraatiin ->olen suvaitsevainen

Jos haukun (esimerkiksi) kristittyä  vanhaa mummoa -> olen suvaitsevainen

Vierailija
35/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi yhteiskunnalle hyväksi, jos nuo tuomittaisiin julkisesti ankarasti.

Niistä ei ole kuin pelkkää harmia loppujen lopuksi. Taudit leviävät, abortit lisääntyvät, pettäminen lisääntyy, avioerot lisääntyvät, itsekkyys lisääntyy, pahoinpitelyt ja raiskaukset lisääntyvät (joku kumminkin viime hetkellä peruu), ei-toivotut lapset kärsivät, muutkin lapset kärsivät, jos vanhempien suhde menee sotkuun.

Nämä ei-toivotut ongelmat lisääntyvät joka tapauksessa, vaikka yksilö kuinka sanoisi käyttävänsä tuplaehkäisyä ja naivansa vain vapaata.

Vierailija
36/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko perustella?

ap

ap

No tutstupa ihmisen kehistyspsykologiseen kirjallisuuteen,  niin ehkä saat vähän parempaa koppia. Olettaen että haluat nimenomaan avartaa maailmaasi, etkä vain jänkätä omia näkemyksiäsi ja lokeroida ja yleistää. Nykytiedon mukaan vanhemmassa väestössä on aivan älyttömästi sitä vaihtelevuutta! Osa vanhemman polven ihmisistä on hyvinkin edistyksellisiä teknologian hyödyntäjiä ja asenteeltaankin vapaamielisiä. Nimenomaan nyt jos koskaan vanhemmat ihmiset ovat hyvin heteregeeninen joukko. Myös nuoruuden käsite on venynyt ja vanunut. Ethän sinäkään ap enää mikää kovin nuori ole itsekään. Kolkuttelet jo keski-iän ovia ;-)

Hyvin sivuutit kaikki yllä mainitsemani esimerkit. Mutta mitäpä internetpalstakeskustelulta voi odottaa...

Jos asiaan perehtyminen kiinnostaa, niin tässä asiallinen tilastoihin perustuva artikkeli alkupalaksi: 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/nov/03/do-we-become-more…

ap

Vierailija
37/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

n24

Täsmälleen samaa mieltä n24:n kanssa, tässä kiteytyy se oleellinen.

ap

Vierailija
38/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hauskaa kun jokainen "nuori" sukupolvi luulee aina vapautuneensa jostain tabuista... Ja elävänsä  niin uudessa ja hienossa maailmassa... Kunnes huomataan jo jotain antiikin aikaisia toinen toistaa vapaamielisempiä kertomuksia. Mikä siinä on niin hienoa uskoa että JUST NYT minulla on kaikki tieto kuinka tulisi elää juuri oikealla tavalla? Ei me "nuoret" :D (itsekin ap:n ikiä... eikä me olla enää nuoria, sori kamu!) olla mitään universumia mullistamassa.

Vierailija
39/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

n24

Täsmälleen samaa mieltä n24:n kanssa, tässä kiteytyy se oleellinen.

ap

Eli olet(te )hyvin kaukana suvaitsevaisista itsekin. Olin oikeassa.

Vierailija
40/126 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se erikoista yrittää lasta jonkun lyhyen tuttavuuden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä