Apua, en osaa enää auttaa poikaani matematiikassa!
Poikani on siis lukiossa ja hän kysyi minulta aikaisemmin apua laskussa. Olo on niin avuton kun en pysty enää häntä ollenkaan auttamaan. Voisiko joku auttaa minua tämän laskun kanssa? "Integroi ln x : 3x" Ei taida olla ihan helpoimmasta päästä.
Kommentit (42)
No voi vittu. Lukiolaisen pitäisi jo itse selvitä tehtävistään, tai selvittää vaikka googlella miten tuo lasketaan. Anna lasi maitoa, kaksi muumikeksiä sekä laita telkkariin Ti-Ti Nalle.
Eli integroi ln(x)/3x? Niinkö? Vakion, 1/3, siirrät integraalin ulkopuolelle hetkeksi. Huomaat että siinä on funktio kerrottuna sen derivaatalla. Katso kun 1/x on ln(x):n derivaatta. Miten olisi 1/6*ln(x)^2?
Vierailija kirjoitti:
No voi vittu. Lukiolaisen pitäisi jo itse selvitä tehtävistään, tai selvittää vaikka googlella miten tuo lasketaan. Anna lasi maitoa, kaksi muumikeksiä sekä laita telkkariin Ti-Ti Nalle.
Aika outo asenne. Toki lukiolaisen pitää osata itse opiskella, mutta avun kysymyminen on yksi oppimismetodi.
Vielä korkeakoulussakin vaikeissa aineissa muodostetaan opintorinkejä, jossa osaavammat auttavat toisia, eikä tällä ole mitään tekemistä muumikeksien kanssa. Jos osaavampi ihminen asuu saman katon alla, niin on aika ihmeellinen asenne, jos ei voi auttaa. Toki vanhempien tuki lopuu siinä vaiheessa, kun lapsi menee vanhemmista ohi.
Jos tämä tapahtuu jo lukiossa, kertoo se lähinnä sen, että vanhempi itse on keskittynyt liikaa Ti-Ti Nalleen ja muumikekseihin, kun opinnot on jäänyt vaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Eli integroi ln(x)/3x? Niinkö? Vakion, 1/3, siirrät integraalin ulkopuolelle hetkeksi. Huomaat että siinä on funktio kerrottuna sen derivaatalla. Katso kun 1/x on ln(x):n derivaatta. Miten olisi 1/6*ln(x)^2?
Tää vois olla kiinaa. Tai arabiaa. Yhtälailla ymmärsin 🙄
Vierailija kirjoitti:
Huh-huh.
Mulla oli 20 vuotta sitten lukiossa lyhyt matikka. Mä en ymmärtänyt nyt enkä varmaan lukiossakaan sanaakaan tuosta!
Ihanaa, että mulla ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh-huh.
Mulla oli 20 vuotta sitten lukiossa lyhyt matikka. Mä en ymmärtänyt nyt enkä varmaan lukiossakaan sanaakaan tuosta!
Joku käynnistää pikaisesti Maximan ja tarkistaa jos olin oikeassa.
Jos lukio ei suju ilman äidin apua, niin on väärässä paikassa.
Ei todellakaan voi olettaa, että joka äidillä/isällä on lukion pitkä tai lyhytkään matematiikka hallinnassa. Jos joskus on ollutkin, niin päässyt unohtumaan niiltä, jotka eivät ole alalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä noilla laskuilla oikein LASKETAAN? Missä noita tarvitaan?
Luonnollisella logaritmilla on itseasiassa varsin massiiviset määrät sovelluksia.
Uskomatonta miten täällä voi jotkut sanoa että ollaan "väärässä" paikassa jos vanhemmat eivät ole lukiota käyneet/jos joutuu hakemaan apua. Pitkä matikka on oikeasti vaikeaa, varsinkin ykkösvuoden jälkeen. Vaativuustaso noin yleisesti lukiossa ja kouluissa on muutenkin noussut vuosien saatossa joten te kasariysäriylioppilaat lopettakaa se mankuminen siellä ruudun toisella puolella.
Meillä ei vanhemmat osanneet minua auttaa lukion matikassa koska eivät lukiota ole käyneet. Omillani olin ja lopputulos oli se etten pitkässä selvinnyt (peruskoulun matikka 9).
AP, lukiossa oppilaalla on laillinen oikeus tukiopetukseen. Kerran viikossa matikan tukari voisi auttaa tilannetta paljon!!
Terv. ensi vuoden abi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh-huh.
Lyhyessä matikassa ei ollut derivaatta ln(x):ää ainakaan muutama vuosikymmen sitten. Tsekkasin tanssikavereita kysymällä tuota. Eli ravintolassa kysyin ekaksi onko pojalla pitkä matikka. Lähes jokainen sanoi, että kyllä ja tuolla kysymyksellä tsekatessa huomasin, että yli puolet VALEHTELI. Hahaa. Tunnustivat toki sitten.
Eli derivaatta ln(x) = 1/x
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten täällä voi jotkut sanoa että ollaan "väärässä" paikassa jos vanhemmat eivät ole lukiota käyneet/jos joutuu hakemaan apua. Pitkä matikka on oikeasti vaikeaa, varsinkin ykkösvuoden jälkeen. Vaativuustaso noin yleisesti lukiossa ja kouluissa on muutenkin noussut vuosien saatossa joten te kasariysäriylioppilaat lopettakaa se mankuminen siellä ruudun toisella puolella.
Meillä ei vanhemmat osanneet minua auttaa lukion matikassa koska eivät lukiota ole käyneet. Omillani olin ja lopputulos oli se etten pitkässä selvinnyt (peruskoulun matikka 9).
AP, lukiossa oppilaalla on laillinen oikeus tukiopetukseen. Kerran viikossa matikan tukari voisi auttaa tilannetta paljon!!
Terv. ensi vuoden abi
Onko muka oikeus noin suureen tukarimäärään. Lapseni menee lukioonbensi syksynä. Hänellä on oppimisvaikeus. Kysyin tukarimahdollisuudesta hänelle vaikeassa aineessa. Rehtori sanoi, että ei heillä ole mahdollisuuksia jotain kerran viikossa tukaria pitää. Määrärahat käytetään kahteen asiaan/ jos on joku pitkä poissaolo jollain ollut, niin voidaan tukea tai sitten abivuonna on muutama yhteistukarikerta.
Vierailija kirjoitti:
Terv. ensi vuoden abi
Tuossa meni pieleen. Nimenomaan matikassa vaatimustaso on laskenut huimasti 80-90-luvuilta.
Terveisin ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää vois olla kiinaa. Tai arabiaa. Yhtälailla ymmärsin 🙄
Ootko amis vai humanisti?
Vierailija kirjoitti:
Terv. ensi vuoden abi
Onhan se aika noloa, jos aikuinen ihminen ei lukiotason tehtäviä osaa. Vaativuustaso on nimenomaan laskenut. Kysy keneltä tahansa kokeneelta yliopisto-opettajalta niin saat turhautuneen luennon asiasta
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaa joku jos (ln(x))^2 pitää kutinsa.
Jos jotakuta vielä kiinnostaa niin oikea vastaus todellakin on 1/6*(ln(x))^2. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä noilla laskuilla oikein LASKETAAN? Missä noita tarvitaan?
No jos vaikka laskee kahden eri aineen seoksen muodostamaa penetraatiolukua.
t. insinörtti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ensi vuoden abi
Onhan se aika noloa, jos aikuinen ihminen ei lukiotason tehtäviä osaa. Vaativuustaso on nimenomaan laskenut. Kysy keneltä tahansa kokeneelta yliopisto-opettajalta niin saat turhautuneen luennon asiasta
Laskurutiinien osaaminen ei ole enää niin tärkeää, koska löytyy erilaisia sovelluksia, joilla voi hoitaa rutiinit. Toki pitää ymärtää mitä laskee, jotta osaa käyttää ohjelmia ja arvoida niiden vastaukset.
Vähän niin kuin kaunokirjoitus, ei sillä enää ole niin merkitystä, kun kaikki kirjoitetaan nykyisin koneella.
Sano pojallesi että oppikirjastaan. Niin sitä oppii kun itse joutuu tekemään, ei ole erityisen vaikea lasku tuo.