Kun rahat on aina loppu...
Toivoisin nyt asiallisia vinkkejä tilanteeseen...
Olemme kaksi työssäkäyvää, meillä on yksi lapsi. Lapsi on alle kouluikäinen.
Toinen tienaa vuodessa noin 50t toinen vajaa 30t.
Asutaan okt:ssa, jonka menot kuukaudessa noin 1200€. Sähkö noin 200€ kuussa.
Lisäksi kaksi autoa, niistä lainaa lyhennetään yhteensä 400€ kuussa. Lapsen hoitomaksu reilu 200€ kuussa.
Vakuutuksista, vedestä ja puhelimista ei minulla ole kunnollista kokonais kuvaa, mitä menee kuukaudessa.
Meillä ei kuitenkaan jää rahaa mihinkään muuhun kuin laskuihin ja ruokaan sekä bensaan!
Joka kuukausi vituttaa, kun olet raatanut raskaassa työssä ja jälleen huomaat, ettei rahaa koskaan jää ylimääräistä!
Lehdet ja muut hömpät lopetin juuri..
Mitä tehdään väärin? Vai onko tämä normaali tilanne nyky Suomessa?
Kommentit (64)
Vähän pelottaa kyllä tuo taulukon tekeminen... On vaan alkanut ahdistaa viimeaikoina rahatilanne, että mielenrauhan vuoksi se on nyt tehtävä!
Ennen rahat riitti. Nyt en tiedä, mikä on muuttunut... Verot ainakin.
Teen lisäksi osittaista työaikaa, olen miettinyt jopa täyteen työaikaan siirtymistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... Ja ei pärjätä yhdellä autolla. Minulla vuorotyö, huonot/ olemattomat julkisenliikenteen kulkuyhteydet ja pitkät välimatkat. Pakko olla kaksi autoa. Toinen on melkein velaton, muutama erä jäljellä... Toinen on 40t auto, mies ei siitä suostu luopumaan!!
Mies sitten maksaa liian kalliin auton aiheuttamat ylimääräiset kulut omasta säästö-/huvitteluosuudestaan.
Meillä autot eivät ole yhteinen kuluerä juuri tuosta syystä. Miehelle kelpasi ropponen mikä hädintuskin kulki pysäkinvälin, minä halusin aamulla päästä sujuvasti töihin. Joten kumpikin hommasi oman autonsa ja huolehti sen kulut itse. Nyt 16v myöhemmin on miehelläkin vähän elintaso noussut ja osti viimeksi 15000 auton ihan oma-aloitteisesti :)
-2-
Itse en ymmärrä tuota logiikkaa, miten se vaikuttaa yhteiseen talouteen millään tavalla, että ajatellaan kuluja erillisinä sinun ja minun menoina. Yhtä paljon/ vähän rahaa viivanalle jää kummassakin tapauksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin nyt asiallisia vinkkejä tilanteeseen...
Olemme kaksi työssäkäyvää, meillä on yksi lapsi. Lapsi on alle kouluikäinen.
Toinen tienaa vuodessa noin 50t toinen vajaa 30t.
Asutaan okt:ssa, jonka menot kuukaudessa noin 1200€. Sähkö noin 200€ kuussa.
Lisäksi kaksi autoa, niistä lainaa lyhennetään yhteensä 400€ kuussa. Lapsen hoitomaksu reilu 200€ kuussa.
Vakuutuksista, vedestä ja puhelimista ei minulla ole kunnollista kokonais kuvaa, mitä menee kuukaudessa.
Meillä ei kuitenkaan jää rahaa mihinkään muuhun kuin laskuihin ja ruokaan sekä bensaan!
Joka kuukausi vituttaa, kun olet raatanut raskaassa työssä ja jälleen huomaat, ettei rahaa koskaan jää ylimääräistä!
Lehdet ja muut hömpät lopetin juuri..
Mitä tehdään väärin? Vai onko tämä normaali tilanne nyky Suomessa?Jos nyt aloitetaan ihan siitä että ei niitä elämisen kuluja bruttotuloista makseta joten ihan selkeästi on taloudenhallinta retuperällä.
Listaat ensin yhteenlasketut nettotulot ja lähdet niistä vähentelemään nuo pakolliset kulut. Keräät kuukauden verran bensa/-ja ruokakauppa-/muut kauppakuitit ja sitten laitat ne exceliin ja näytät laskelman miehellekin. Pyydät miestä lisäämään listaan ne vakuutukset, veden ja puhelinkulut.
Veikkaisin että nettotulonne ovat vajaa 5000 euroa kuussa, joista luettelemiisi menoihin menee 2000 euroa. Minne loput rahat menevät? Meneeko tonni kuussa ruokakauppaan?Jos menee niin miksi?
Mistä tulit päätelmään, ettei ap puhu nettotuloista? Eiköpähän jokainen aikuinen, työssäkäyvä ihminen ymmärrä mitä eroa on brutto- ja nettotuloilla.
Yritä nyt ap selventää tilanne teille itsellenne, ilman ahdistusta, siitä se lähtee.
Aloituksessa sanot, että lyhennätte autolainoja 400 eurolla kuussa, jossain kommenteissa, että "autojen menot ovat 400 euroa/kk yhteensä". Tämä on ihan eri asia. Auton kuluja ovat paljon muutkin kuin autolainan lyhennys: huollot, bensat, verot, vakuutukset, renkaita täytyy uusia säännöllisin välein, vaihdatatteko renkaat ulkopuolisilla, jne. jne. Nämä kaikki täytyy kirjata ylös, ko. kuukaudelle. Lisäksi autojen kanssa tulee aina välillä yllätyksiä.
Olet nyt vasta lopettanut "lehdet ja muut hömpät". Tämä siis monikossa. Noihinkin on mennyt varmaan paljon, onko muuta tällaista turhaa? Toki elämästä pitää nauttiakin, mutta kaikkea ei tarvitse olla, ottaa ja maksaa vain niistä itselleen tärkeistä asioista.
Autojen huolto ei maksa meille mitään, eikä myöskään rengastyöt... Renkaista maksetaan vaan tukkuhinta.
Täytyy ottaa tuo marttojen taulukko käyttöön! Nyt on helppo muuttaa suunta, kun ei olla vielä liian syvällä suossa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... Ja ei pärjätä yhdellä autolla. Minulla vuorotyö, huonot/ olemattomat julkisenliikenteen kulkuyhteydet ja pitkät välimatkat. Pakko olla kaksi autoa. Toinen on melkein velaton, muutama erä jäljellä... Toinen on 40t auto, mies ei siitä suostu luopumaan!!
Mies sitten maksaa liian kalliin auton aiheuttamat ylimääräiset kulut omasta säästö-/huvitteluosuudestaan.
Meillä autot eivät ole yhteinen kuluerä juuri tuosta syystä. Miehelle kelpasi ropponen mikä hädintuskin kulki pysäkinvälin, minä halusin aamulla päästä sujuvasti töihin. Joten kumpikin hommasi oman autonsa ja huolehti sen kulut itse. Nyt 16v myöhemmin on miehelläkin vähän elintaso noussut ja osti viimeksi 15000 auton ihan oma-aloitteisesti :)
-2-
Itse en ymmärrä tuota logiikkaa, miten se vaikuttaa yhteiseen talouteen millään tavalla, että ajatellaan kuluja erillisinä sinun ja minun menoina. Yhtä paljon/ vähän rahaa viivanalle jää kummassakin tapauksessa!
Ero on siinä kumman pankkitilillä ne loput on ja mihin ne voi käyttää. Meillä jaetaan vain oikeasti yhteiset kulut (asuminen, ruoka yms, lapsi) ja lopuilla voi tehdä mitä haluaa. Minä en rahoita miehen perintömetsää bensakannullista enempää, mies ei rahoita minun kakkosasuntoa kun ei sitä omista, mutta maksaa osansa vastikkeesta koska käyttää sitäkin asuntoa kuin omaansa. Ai niin: avoliitossa. Toisaalta toinen voi ostaa toisen autoon vaikka rengassarjan jos niiden hakeminen sopii paremmin omiin menoihin, eli ei tällä jaolla pilkkua nussita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-2-
Ero on siinä kumman pankkitilillä ne loput on ja mihin ne voi käyttää. Meillä jaetaan vain oikeasti yhteiset kulut (asuminen, ruoka yms, lapsi) ja lopuilla voi tehdä mitä haluaa. Minä en rahoita miehen perintömetsää bensakannullista enempää, mies ei rahoita minun kakkosasuntoa kun ei sitä omista, mutta maksaa osansa vastikkeesta koska käyttää sitäkin asuntoa kuin omaansa. Ai niin: avoliitossa. Toisaalta toinen voi ostaa toisen autoon vaikka rengassarjan jos niiden hakeminen sopii paremmin omiin menoihin, eli ei tällä jaolla pilkkua nussita.
Minulle ei tuo järjestely sovi... :/
Nykyinen systeemi on ihan toimiva, kunhan menoista vaan saadaan kunnollinen selvyys.
Mulle riittää kunhan saadaan laskut maksettua ja mukavat lomat... Ja joskus jotain pientä kivaa itselle ja lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-2-
En ole tuo kelle vastaat, mutta en kyllä ymmärrä edelleenkään... Mitä hiton väliä sillä on, kumman tilistä maksetaan perintömetsästä koituvat kulut ja kumman tilistä kakkosasunnon kulut??? Onko se joku periaatekysymys vai?
Meillä on erilliset tilit, mutta yhtä hyvin voisi olla yksi yhteinen tili. Yhteinen taloushan meillä joka tapauksessa on.
Siinä pari onnellista omakotitalossa asujaa :D Se olis niin kurjaa elää kerrostalossa, nyyh. No nytpä olette siellä onnelisina tästä saavutuksesta!
Ap tienaa puolisoineen melkein 7000e/kk eikä pärjää :D
Ei nyt jumalauta!
Vierailija kirjoitti:
Siinä pari onnellista omakotitalossa asujaa :D Se olis niin kurjaa elää kerrostalossa, nyyh. No nytpä olette siellä onnelisina tästä saavutuksesta!
Kyllä me ihan onnellisia ollaan :) olen todella onnellinen lapsesta, miehestä ja kauniista kodista. Olen onnellinen että meillä on työtä ja syödään hyvin. Joskus rahaa ei jää, ja se stressaa välillä... Toki muitakin stressitekijöitä on, muttei se onnellisuuden määrää kokonaisuudesta vähennä!
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt jumalauta!
Mistä tuon summan repäsit?
Verotus on meidän tuloilla todella kova! Ja esim päivähoidosta maksetaan korkeimman mukaan...
On kiinteistöveroa ja jne.
Nettona yhteensä ehkä reilu 4000. Riippuen työni lisistä jotka vaihtelevat satoja euroja kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda parempituloiseen mieheen.
Vaihtoehtoisesti alat tekemään enemmän töitä mieluummin kuin vaihdat jo 20ke enemmän tienaavan miehen toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda parempituloiseen mieheen.
Vaihtoehtoisesti alat tekemään enemmän töitä mieluummin kuin vaihdat jo 20ke enemmän tienaavan miehen toiseen.
Täyttä työaikaa olen miettinyt... Se korjaisi tilannetta muutamalla satasella.
Miten ajattelet voivasi tehdä budjetin, kun et edes tiedä paljonko tienaatte nettona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt jumalauta!Mistä tuon summan repäsit?
Verotus on meidän tuloilla todella kova! Ja esim päivähoidosta maksetaan korkeimman mukaan...
On kiinteistöveroa ja jne.
Nettona yhteensä ehkä reilu 4000. Riippuen työni lisistä jotka vaihtelevat satoja euroja kuukausittain.
Aina tämmösissä kyselyissä kannattaa laittaa nettotulot esiin, eikä bruttotuloja tai vähintäänkin mainita, että kumpia tuloja tarkottaa, ainakin itse ajattelen automaattisesti että nettotuloista kyse, jos ei ole mainittu että kumpi (mitä me sillä tiedolla tehdään, että paljonko työnantaja sulle maksaa palkkaa).
No oma valintahan tuo joka tapauksessa on, olette halunneet itsellen korkeamman elintason kuin mihin teillä on varaa. Paska homma, entä jos toinen jää vaikka työttömäksi? Hui mikä tilanne teillä!
Vierailija kirjoitti:
Idiootit ei osaa säästää.
Tämä on täysin totta. Mutta miten kuvittelit tämän auttavan APta? Vai pahaa oloasiko vaan päästelet ulos?
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelet voivasi tehdä budjetin, kun et edes tiedä paljonko tienaatte nettona?
Esim viimeisimmästä palkkalaskelmasta?
Mies yrittäjä ja itsellä vaihtelevat tulot... Tarkkaa summaa ei tiedä koskaan.
Jos nyt aloitetaan ihan siitä että ei niitä elämisen kuluja bruttotuloista makseta joten ihan selkeästi on taloudenhallinta retuperällä.
Listaat ensin yhteenlasketut nettotulot ja lähdet niistä vähentelemään nuo pakolliset kulut. Keräät kuukauden verran bensa/-ja ruokakauppa-/muut kauppakuitit ja sitten laitat ne exceliin ja näytät laskelman miehellekin. Pyydät miestä lisäämään listaan ne vakuutukset, veden ja puhelinkulut.
Veikkaisin että nettotulonne ovat vajaa 5000 euroa kuussa, joista luettelemiisi menoihin menee 2000 euroa. Minne loput rahat menevät? Meneeko tonni kuussa ruokakauppaan?Jos menee niin miksi?