Kun rahat on aina loppu...
Toivoisin nyt asiallisia vinkkejä tilanteeseen...
Olemme kaksi työssäkäyvää, meillä on yksi lapsi. Lapsi on alle kouluikäinen.
Toinen tienaa vuodessa noin 50t toinen vajaa 30t.
Asutaan okt:ssa, jonka menot kuukaudessa noin 1200€. Sähkö noin 200€ kuussa.
Lisäksi kaksi autoa, niistä lainaa lyhennetään yhteensä 400€ kuussa. Lapsen hoitomaksu reilu 200€ kuussa.
Vakuutuksista, vedestä ja puhelimista ei minulla ole kunnollista kokonais kuvaa, mitä menee kuukaudessa.
Meillä ei kuitenkaan jää rahaa mihinkään muuhun kuin laskuihin ja ruokaan sekä bensaan!
Joka kuukausi vituttaa, kun olet raatanut raskaassa työssä ja jälleen huomaat, ettei rahaa koskaan jää ylimääräistä!
Lehdet ja muut hömpät lopetin juuri..
Mitä tehdään väärin? Vai onko tämä normaali tilanne nyky Suomessa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tienaa puolisoineen melkein 7000e/kk eikä pärjää :D
Ei nyt jumalauta!Mistä tuon summan repäsit?
Verotus on meidän tuloilla todella kova! Ja esim päivähoidosta maksetaan korkeimman mukaan...
On kiinteistöveroa ja jne.
Nettona yhteensä ehkä reilu 4000. Riippuen työni lisistä jotka vaihtelevat satoja euroja kuukausittain.
En ole edellinen kirjoittaja, mutta eikö ap itse kertonut, että tulot ovat n. 80000e/v, eli lähes 7000e/kk.
Samoilla (brutto) tuloilla meille jää 1000-2000 e/kk säästöön. Eli johonkin ne ap:n rahat hupenevat.
Onkohan ne näitä ihmisiä, jotka valittavat tukien suuruudesta, kun itse elävät "verojen" takia kädestä suuhun...
Noista tuloista pitäisi jäädä asumis- ja autokulujen lisäksi muuhun käyttöön joku kaksi tonnia, mihin se menee?
Yks joka vois auttaa on et nostatte ruoka&taloustavarabudjetin käteen esim.100e/vk ja teette vaan käteisellä ostokset. Kortit käyttökieltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin nyt asiallisia vinkkejä tilanteeseen...
Olemme kaksi työssäkäyvää, meillä on yksi lapsi. Lapsi on alle kouluikäinen.
Toinen tienaa vuodessa noin 50t toinen vajaa 30t.
Asutaan okt:ssa, jonka menot kuukaudessa noin 1200€. Sähkö noin 200€ kuussa.
Lisäksi kaksi autoa, niistä lainaa lyhennetään yhteensä 400€ kuussa. Lapsen hoitomaksu reilu 200€ kuussa.
Vakuutuksista, vedestä ja puhelimista ei minulla ole kunnollista kokonais kuvaa, mitä menee kuukaudessa.
Meillä ei kuitenkaan jää rahaa mihinkään muuhun kuin laskuihin ja ruokaan sekä bensaan!
Joka kuukausi vituttaa, kun olet raatanut raskaassa työssä ja jälleen huomaat, ettei rahaa koskaan jää ylimääräistä!
Lehdet ja muut hömpät lopetin juuri..
Mitä tehdään väärin? Vai onko tämä normaali tilanne nyky Suomessa?Jos nyt aloitetaan ihan siitä että ei niitä elämisen kuluja bruttotuloista makseta joten ihan selkeästi on taloudenhallinta retuperällä.
Listaat ensin yhteenlasketut nettotulot ja lähdet niistä vähentelemään nuo pakolliset kulut. Keräät kuukauden verran bensa/-ja ruokakauppa-/muut kauppakuitit ja sitten laitat ne exceliin ja näytät laskelman miehellekin. Pyydät miestä lisäämään listaan ne vakuutukset, veden ja puhelinkulut.
Veikkaisin että nettotulonne ovat vajaa 5000 euroa kuussa, joista luettelemiisi menoihin menee 2000 euroa. Minne loput rahat menevät? Meneeko tonni kuussa ruokakauppaan?Jos menee niin miksi?
Mistä tulit päätelmään, ettei ap puhu nettotuloista? Eiköpähän jokainen aikuinen, työssäkäyvä ihminen ymmärrä mitä eroa on brutto- ja nettotuloilla.
Tällä palstalla on käynyt jo monessa ketjussa selväksi ettei se ole ihan selvää kaikille aikuisille, työssäkäyville ihmisille.
Meillä on ollut vähän sama tilanne ja nettotulot 5000 euroa /kk, nelihenkinen perhe. Mutta. Minä tiedän minne me rahamme tuhlaamme. Yleisiin huvituksiin, laitteisiin, sisustamiseen, vaatteisiin (niin lasten kuin omiin), autojen yllättäviin menoihin. Tässä vinkki vitonen: Älä osta luotolla (unohda luottokortit). Älä osta turhaa. Älä osta vain sen takia, että haluat. Mieti tarvitsetko. Yritä luopua tapaostamisesta.
Minun ei tarvinnut kuin tämä tajuta ja heti alkoi rahaa jäämään säästöön. Jos tuottaa vaikeuksia nuukailu, niin tee näin: maksa laskut ym. pakolliset menot, laita joka kuukausi rahaa säästöön edes vähän (mieluummin yli 100 e kuin alle, teidän tuloilla sen on pakko onnistua) ja sitten elätte kuin ellun kanat.
Vinkki: laskekaa vanhoista laskuista kuinka paljon noin menee vuodessa taloudenpitoon ja jakakaa se 12 kuukaudella niin saatte kuukausittaisen könttäsumman jonka laittamalla laskutilille saatte helpommin laskut maksettua - tämä tasaa sen että joskus laskuihin menee kuussa 1700 e ja joskus 700 e eli joskus tili on kuukauden päätteeksi laskujen jälkeen miinuksella ja joskus plussalla (tähän tarvitsee tosin hieman rahaa tilin pohjalle mutta vuoden päätteeksi pitäisi tilanteen olla noin plus miinus nolla)
En osaa neuvoa. Maksan itse vuokraa 19€/kk.
Asumistuki 633€,sosku maksaa vuokrasta vielä 190€ ja antaa tilille rahaa 219€ sopivasti tuon 19€ saa sillä maksettua.
Myykää talo ja toinen auto?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 633€,sosku maksaa vuokrasta vielä 190€ ja antaa tilille rahaa 219€ sopivasti tuon 19€ saa sillä maksettua.
Hyi oksetus mitä velliperseilyä!
Mee roskikseen siitä...
Minä en yhtään ihmettele mihin ihmisten rahat menevät kun katsoo ympärilleen. "En tajua mihin rahat menee, julkisilla kuljen töissä ja silti rahat aina loppu". Unohdetaan täysin ne starbucksin lattet ja joku sämpylä siihen aamupalaksi työmatkalla, Lounassalaatti päivällä, Kotimatkalla toinen starbucksin kaffe. Hups satku viikossa menee helposti ja "mitään ei olla ostettu".
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvät maksaa sen vuokran omista rahoistaan ja vuokra saattaa olla samansuuruinen kuin asunnon lainanlyhennys eli harvemmin oman kodin myyminen kannattaa (lisäksi asumiskulut pienenee kun lainan saa maksettua eli helpottaa vanhoilla päivillä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tienaa puolisoineen melkein 7000e/kk eikä pärjää :D
Ei nyt jumalauta!Mistä tuon summan repäsit?
Verotus on meidän tuloilla todella kova! Ja esim päivähoidosta maksetaan korkeimman mukaan...
On kiinteistöveroa ja jne.
Nettona yhteensä ehkä reilu 4000. Riippuen työni lisistä jotka vaihtelevat satoja euroja kuukausittain.
Kirkollisvero pois. Siitäkin jää rahat muuhun tarpeelliseen. Kaikki muu on taidettu jo ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en yhtään ihmettele mihin ihmisten rahat menevät kun katsoo ympärilleen. "En tajua mihin rahat menee, julkisilla kuljen töissä ja silti rahat aina loppu". Unohdetaan täysin ne starbucksin lattet ja joku sämpylä siihen aamupalaksi työmatkalla, Lounassalaatti päivällä, Kotimatkalla toinen starbucksin kaffe. Hups satku viikossa menee helposti ja "mitään ei olla ostettu".
Minä ainakin juon kahvia vain töissä (työntekijöille ilmaista) ja lounaaksi söin tänään eilen tehtyä nakkikastiketta ja perunamuussia....
Siis minkäs teet,töitä ei ole.
Lähihoitajaksi minusta ei ole kun en kestä kusta ja paskaa. -se jonka vuokra on 19€-
Keskitulosten elämä on vaikeinta. Kaikesta maksetaan normi määrät. Ja veroihin uppoaa todella paljon. Teidän tuloilla ei pitäisi asua okt :ssa. Asumiseen menee liikaa rahaa. Samoin bensaan kun asutte jossain jeerassa. Jos asuisitte kaupungissa vuokralla, asumismenot ois puolet tuosta. Autoja ei tarvis kuin yksi. Rahaa jäisi säästöönkin. Mä tajusin tämän vasta kun pahin oli tapahtunut.
Teillä menee auton lyhennyksiin tosi paljon, todennäköisesti myös niiden vakuutukset kalliita jos kallis auto kyseessä. Me säästimme kun otettiin täyskasko pois, sitä ei kannata pitää enää kun auto vanhenee.
Tyypillisiä esimerkkejä Suomalaisesta keskiluokasta vuonna 2017.
Keskiluokka on verotettu kuiviin ja rahat ei riitä.
Miettikää esim. auton (autoilun) verotusta Suomessa ja vaikka Virossa. Sitten kun onnistut saamaan vielä sakot työmatkalla, niin ei ihme, että keskiluokkaisia Suomalaisia näkyy jo Hurstin jonossa.
Fakta: Suomessa on hyvä elää enää työtä vieroksuvana pummina tai matuna.
Meillä viisihenkisessä perheessä tulot on 50t ja 15t. Asutaan omakotitalossa ja rahat riittää oikein mainiosti. Kiinteitä menoja varten menee asiaan varatulle tilille 1800 euroa joka kuukausi (22t vuodessa). Tällä maksetaa kaikki laskut, maksut, lainat ja verot.
Vierailija kirjoitti:
Keskitulosten elämä on vaikeinta. Kaikesta maksetaan normi määrät. Ja veroihin uppoaa todella paljon. Teidän tuloilla ei pitäisi asua okt :ssa. Asumiseen menee liikaa rahaa. Samoin bensaan kun asutte jossain jeerassa. Jos asuisitte kaupungissa vuokralla, asumismenot ois puolet tuosta. Autoja ei tarvis kuin yksi. Rahaa jäisi säästöönkin. Mä tajusin tämän vasta kun pahin oli tapahtunut.
Tässäkin ketjussa oli perheitä samoilla tuloilla okt:ssa ja parilla autolla... eikä heillä ollut tiukkaa, päinvastoin. Toisaalta elämisen laatukin maksaa, kaikista ei ole betoniviidakkoon.
http://helpostirikkaaksi.blogspot.fi
Hanki lisätienestejä kuten minä.
Samoissa mennään muuten. Mun ja miehen bruttotulot noin 80000e vuosi. MUTTA hemmetin paljon lainaa talosta, kilpaurheilua harrastavat lapset (on muuten todella useita tuhansia euroja vuodessa!!!), sen takia tarvitaan 2 autoa jne....
Ja Ap:llä on säästöjä. Kertoi edellisissä kommenteissa säästössä olevan kahden kuukauden asumiskulut ja toisella tilillä 700€.