EU-komitea: Suomen työmarkkinatuki on liian pieni
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3503583/Komitea+Suomen+tyomarkkinatuki…
Komitean mukaan riittävä perusturvan taso olisi 50 prosenttia mediaanitulosta ja Suomen työmarkkinatuki on alle kolmanneksen mediaanitulosta. Tuki ei ole riittävän suuri, vaikka se yhdistettäisiin muihin tukiin, kuten asumistukeen.
Kommentit (74)
Moni osa-aikainen (esim. minä ja mieheni) tai esim. vaikka siivooja tienas sen n. 1100 e kuussa.
Jos työttömyyskorvaus on tuon verran, mikä estää tälläisiä tyyppejä irtisanoutumasta?! 🤔🤔🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi niitä syitä, miksi on hyvä kuulua eu:hun.
Niin, hyvä että Suomen asioista määräillään muualla, koska kansa ei osaa äänestää oikein?
Suomalaiset eivät todellakaan osaa äänestää etujensa mukaisesti. Ei kai missään olla näiin idiootteja että duunaritkin äänestää porvareita kuten Suomessa?!?
Sitten itketään ja ihmetellään kun köyhää kyykytetään.
Vierailija kirjoitti:
Moni osa-aikainen (esim. minä ja mieheni) tai esim. vaikka siivooja tienas sen n. 1100 e kuussa.
Jos työttömyyskorvaus on tuon verran, mikä estää tälläisiä tyyppejä irtisanoutumasta?! 🤔🤔🤔
No esimerkiksi se että et saa työttömyyskorvausta jos irtisanoudut itse. Köyhällä ei ole varaa kolmen kuukauden karenssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ökyrikkailta liiat rahat pois, talkoisiin mukaan. Sanktiomaksut yrityksille jotka eivät palkkaa Suomessa vaan livistävät ulkomaille. Sanktot firmoille jotka antavat potkuja vaikka menee hyvin.
Voi luoja. Eiköhän ne rikkaat maksa jo aivan saakelisti veroja. Joos se nostetaan vieläkin ylemmäs, muuttavat viimeisetkin ökyrikkaat pois.
No eivät maksa.
Ihan absurdia että meillä on yhteiskunta jossa ylipäätään on rikkaita ja köyhiä. Kukaan ihminen ei tarvitse mitään miljoonaomaisuuksia. EUn tasolla pitää laittaa tämä asia kuntoon, yritysten ja miljonäärien TÄYTYY alkaa pulittamaan yhteiseen talouteen.
Köyhyyden olemassaolo ylipäätään tässä maailmassa on suurin rikos mitä on, puhumattakaan siitä miten paljon varoja haaskataan esimerkiksi sotimiseen.
Kaikki tietää tämän päättäjistä lähtien.
Ketään ei kiinnosta.
Olen ihan samaa mieltä. vaikka oon ATM opiskelija, joka ei saa penniäkään sossusta tai mistään, mutta kaihoisalla odotan, että pääsisi edes työttömäksi, JOS ehkä sais hetken ansaria. Vitutus on suuri, josp itää kauan kittuutella sillä työmarkkinatuella. Se on tositosipieni. Siksi haenkin nyt jo duuneja että sais jostai edes leipää, kun valmistuu.
Kuka enää haluaa duunarihommiin kun työttömänä tienaa paremmin? Esimerkkeinä nyt siivoojat, pikaruokalatyöntekijät, osa tarjoilijoista, lähärin peruspalkka....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ökyrikkailta liiat rahat pois, talkoisiin mukaan. Sanktiomaksut yrityksille jotka eivät palkkaa Suomessa vaan livistävät ulkomaille. Sanktot firmoille jotka antavat potkuja vaikka menee hyvin.
Voi luoja. Eiköhän ne rikkaat maksa jo aivan saakelisti veroja. Joos se nostetaan vieläkin ylemmäs, muuttavat viimeisetkin ökyrikkaat pois.
No eivät maksa.
Ihan absurdia että meillä on yhteiskunta jossa ylipäätään on rikkaita ja köyhiä. Kukaan ihminen ei tarvitse mitään miljoonaomaisuuksia. EUn tasolla pitää laittaa tämä asia kuntoon, yritysten ja miljonäärien TÄYTYY alkaa pulittamaan yhteiseen talouteen.
Köyhyyden olemassaolo ylipäätään tässä maailmassa on suurin rikos mitä on, puhumattakaan siitä miten paljon varoja haaskataan esimerkiksi sotimiseen.
Ai joku 40-50 veroprosenttia on ihan kiva vai?
Olen persaukinen, mutta antaa miljonäärien olla miljonäärejä. Ei se omaisuus ole köyhiltä pois, itse tai oma suku sen rahan tienaa.
Rikkaiden hillitön shoppailu tekee hyvää taloudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi se että et saa työttömyyskorvausta jos irtisanoudut itse. Köyhällä ei ole varaa kolmen kuukauden karenssiin.
Ei se ole noin yksinkertaista. Tuossahan vaikka vastavalmistunut voi päättää vaan jäädä kotiin eikä hakea oman alan osa-aikatöitä jos muuta ei löydy.
Nyt olen täyspäiväisesti alan töissä, mutta talvella vastavalmistuneena tradenomina otin vastaan 2 osa-aikaista alan hommaa. Enemmän olisin tienannut jos tuki olisi 1100 e.
Vielä todennäköisempää on, että työtön nuori, jolla ei ole korkeakoulutusta jää kotiin mieluummin kuin siivoaa sen 1100 e edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät maksa.
Ai joku 40-50 veroprosenttia on ihan kiva vai?
Olen persaukinen, mutta antaa miljonäärien olla miljonäärejä. Ei se omaisuus ole köyhiltä pois, itse tai oma suku sen rahan tienaa.
Rikkaiden hillitön shoppailu tekee hyvää taloudelle.
No totta h*lvetissä se on aina joltain pois rajallisten resurssien maailmassa, siihenhän koko talousjärjestelmä perustuu. Rikkaat nimenomaan eivät "shoppaile" vaan tunkevat aarteensa Panamaan/Luxemburgiin ja Wall Streetin johdannaisspekulointiin mikä ei hyödytä suomalaista työssäkäyvää tai työtöntä pätkän vertaa. Puhumattakaan siitä kehitysmaan resuperseestä jolle jää se aito Musta Pekka käteen koko hommasta.
Tämä maailma on sairas ja sairaana se pysyy niin kauan kuin sinun kaltaisesi ihmiset ajattelevat että "antaa miljonäärin olla miljonääri". Ei, ei todellakaan anneta, tätä verenimijöiden valtaa on kestänyt jo ihan tarpeeksi kauan.
Ratkaisu on perustulo ja tasavero.
Vierailija kirjoitti:
Sama olen kanssa funtsinut. Nyt ei pääse kuin hätäseen toukokuussa ja joulukuun alussa viikon halvat äkkilähdöt. Ei oo varaa hankkia uutta autoo. Joutuu ajamaan jollain 10 vuotta vanhalla Avensiksella. Just just pystyy maksamaan kaksiota työkkärirahoilla + tuet, jossain Vantaan perukoilla. Baarissa ku käy viikonloppuisin, niin joutuu ottaa paljon kuppia omasta salapullosta. Ei tätä jaksais millään!! Pitäisin vissiin masentua, mutta ei oikein voi kun menee niin hyvin ilman työpaikkaa.
Juu, kyllähän sitä viidelläsadalla juhlii totta kai. Jännästi mun on pitänyt säästää pari vuotta kituuttaen tuista että sain takuuvuokran verran rahaa ja pystyin muuttamaan opiskelujen perässä, eipä ole tullut matkusteltua.
Muutaman viikon päästä palaa valtiovarainministeri Petteri Orpo mediaan, ja sanoma on silloin, että työttömyystukea pitää leikata, koska se lisää työllisyyttä. Vartokaa vaan...
Ei tuet ole pieniä, palkat vaan ovat ihan liian suuria. Palkkoja tulee alentaa niin että ne ovat enintään kaksi kertaa työmarkkinatuen suuruisia.
t. EK