Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle II
Kommentit (8206)
Meillä ei ole mitään yhteistä eikä samoja tulevaisuuden haaveita. En halua koskaan perhettä. En pysty enkä jaksa seurustella tai asua yhdessä. En edes rakastu.
Ei voi haudata tunteitaan, nousevat välillä väkisinkin pintaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/jumitatko-eksassasi-niin-jumi…;
Oletko jo lukenut? :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään yhteistä eikä samoja tulevaisuuden haaveita. En halua koskaan perhettä. En pysty enkä jaksa seurustella tai asua yhdessä. En edes rakastu.
Masennusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennusta?
Ei ole. Olen ihastunut monta kertaa ja pettynyt joka kerta. Jossain vaiheessa rakastuminen ei sitten enää kiinnosta eikä tunnu millään lailla tavoittelemisen arvoiselta. Näin minulle kävi. Keskityn muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue artikkeli ja lainaa kirja kirjastosta. Selviät kyllä! :)
Ajattele vaikka omaa unelmien mielikuvitusnaista, joka haluaa samanlaista elämää kuin sinä itse, joinka kanssa ei tarvitse riidellä, haluaa panna ja saada paljon kersoja, jolla on G-kupin tissit jne. Olet jo askeleen lähempänä tuota unelmaa jos päästät irti entisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osu ja uppos. Blums. Upoksissa. Laituri hukassa.
Ei rakas, ei lopeteta. Jonain päivänä voimme olla yhdessä. Ja vapaita.
1. ASKEL: MYÖNNÄ FAKTAT
Toipuminen voi alkaa vasta, kun myöntää tosiasiat: Suhde on lopullisesti ohi. Minun on päästävä siitä irti ja yli.
Pakottava tarve yytsiä exän uusia kuvioita – ja etsiä vihjeitä siitä, että tämä kaikesta huolimatta vielä välittäisi – katoaa ajan myötä, kun malttaa pysyä poissa.
2. ASKEL: KAADU TUKIVERKKOON
Raastavinta erossa on itsetunnon romahtaminen. Ääni pään sisällä jäkättää, ettet ollut rakkauden arvoinen etkä tule enää koskaan olemaankaan. Sumea mieli kiertää kehää: Mitä tein väärin? Mikä minussa on vikana?
on onni, jos lähipiiriin kuuluu tyyppejä, jotka ovat itse käyneet eron läpi. ”Muru, paha mieli kuuluu asiaan. Se menee kyllä ohi”, rakas ystävä jaksaa toistaa, kun olet jälleen kerran soittanut hänelle itkupuhelun. Luurin laskettuasi olosi on keventynyt.
3. ASKEL: KÄYTÄ OLJENKORRET
Piilossa ei ole syytä surra. Kun avaudut, voit huomata ihmisten tarjoavan anteliaasti oljenkorsia. Elämäntaito-oppaita, podcasteja, terapeuttien puhelinnumeroita.
Kun tarpeeksi etsii, löytää varmasti jotain itselleen sopivaa.
4. ASKEL: RAKENNA ITSETUNTOA
Tässä kohtaa alat Bobbyn mukaan ”ymmärtää, ettei tarinasi ole niin outo ja uniikki”. On lohdullista tajuta, ettei ole universumin ainoa surkea matonen.
Ero raatelee itsetunnon, joten arvottomuuden tunteesta pääseminen vaatii ponnistelua. Siinä auttavat myötätuntoiset ystävät, mutta myös itse on tartuttava lusikkaan. Bobby ei ole ainoa asiantuntija, joka neuvoo aloittamaan itsestään huolehtimisen viimeistään nyt. Keskity ensin siihen, että söisit, nukkuisit ja liikkuisit riittävästi.
Kuntoilemaan patistaminen saattaa raivostuttaa, mutta kaiken tiedon valossa näyttää kiistattomalta, että teet mielellesi jättipalveluksen raahautumalla lenkille tai jumppaan. ”Nopein, halvin ja helpoin tapa auttaa itseäsi”, väittää Bobbykin.
5. ASKEL: KYSY VAIKEITA
”Päätä tulla vahvemmaksi, viisaammaksi ja onnellisemmaksi ihmiseksi”, kehottaa Bobby. Kysy itseltäsi esimerkiksi: Mitä tapahtui? Miten tulin niin riippuvaiseksi ihmisestä, joka nyt aiheuttaa tuskaa?
Kyse ei ole siitä, millainen exäsi on, vaan sinusta itsestäsi. Älä syytä ketään vaan pohdi omia tarpeitasi ja parisuhdemallejasi, jotka olet perinyt jo lapsuudenkodistasi. Kun ne tiedostaa, niitä voi muuttaa. Voi vaikka tajuta reagoineensa kaikkeen pelolla ja päättää tulla rohkeammaksi. Aloitin avantouinnista.
6. ASKEL: PYYDÄ PALAUTETTA
Meillä kaikilla on sokeat pisteemme, joten Bobby neuvoo kysymään ystäviltä, miten he näkevät sinut ja edesmenneen suhteesi.
Koska olet kursimassa itsetuntoasi vaivalla kokoon, valitse luotettuja, joiden kritiikki rakentaa. Kun sisko täräyttää, että ”no olithan sinä usein ihan hirveä”, seuraa tietysti riita. Ehkä sen olisi voinut kivemminkin muotoilla, mutta haastaahan se pohtimaan oman käytöksen syitä.
Ei ole helppo myöntää luonteensa vajavaisuuksia, mutta ihmeellisesti raatorehellisyys lopulta vapauttaa. Siitäkin voi repiä iloa, että elämä pakotti tähän karmeaan prosessiin nyt. Mahdollisesti oivallan jotain tärkeää, osaan jatkossa elää viisaammin ja säästyn katumukselta kuolinvuoteella.
7. ASKEL: HAHMOTA UUSI TULEVAISUUTESI
Ihminen pystyy muuttumaan, mutta tahtoa ja työtä se kysyy. Hyödynnä paras motivaatio: halu olla entistä onnellisempi. Mikä sinulle on tärkeää? Mitä odotat elämältäsi? Millainen tyyppi haluat olla?
8. ASKEL: TOIMI!
Itsetutkiskelun tuloksena saatoit löytää vaikkapa oman epävarmuutensa takia hyökkäävän kontrollifriikin, joka ei kestä heikkoutta itsessään eikä siksi toisissakaan. Mitä aiot tehdä sille nyt?
”Oivallus ei riitä. Vaikka tietäisit olevasi tietynlainen ja vaikka tietäisit miksi, se ei muuta mitään. Sinun täytyy aktiivisesti muuttaa tilannetta käytökselläsi.”
9. ASKEL: PYYDÄ ANTEEKSI
On mahdollista, että huomaat myös loukanneesi läheisiäsi ja kadut virheitäsi. Bobby neuvoo kirjoittamaan anteeksipyyntökirjeitä. Itsellesi myös. Aloitin näin: ”Olen elänyt huolimattomasti...”
(Huom! Ei tarvitse lähettää.)
10. ASKEL: ANNA ANTEEKSI
Kärsimys jalostaa vain, jos se ei katkeroita. Siksi kannattaa pyrkiä antamaan itselleen ja muille anteeksi ainakin omassa mielessään. Tavoitteena ei ole muuttua pyhimykseksi. Todennäköisesti vain on niin, että pidät itsekin enemmän itsestäsi, kun kehität myötätuntoasi.
11. ASKEL: UUSI, ULJAS ELÄMÄ
Kun tuntee menettäneensä koko minuutensa, on vaikea nähdä ero huikeana mahdollisuutena. Usko silti, että vuoden kuluttua näky voi olla jo täysin toinen. Bobbykin kirjoittaa: ”Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta toipumisen myöhäisvaiheita elävät exäholistit sanovat usein: Se oli ihan kamala kokemus, mutta olen sen myötä oppinut itsestäni niin paljon, että olen iloinen, että niin kävi. Jos en olisi kokenut sitä, en olisi se ihminen, joka olen nyt.”
Tsemppiä A! <3
Olen lukenut kirjaa, olen se joka linkitti. Mielestäni voisit lukea sitä itseesi soveltaen, kuin kirja olisi kirjoitettu sinulle, ei A:lle.
Ei se osaa eikä ymmärrä soveltaa, koska sillä on niin kovat defenssit. Projisoi omat tuntemuksensa sairaalloisen vahvasti mielikuvituskaveriinsa.
Hyviä elämänohjeita edellä, kiitos niistä! Mukavaa päivää Sulle :)
Vierailija kirjoitti:
Ei se osaa eikä ymmärrä soveltaa, koska sillä on niin kovat defenssit. Projisoi omat tuntemuksensa sairaalloisen vahvasti mielikuvituskaveriinsa.
Eiköhän tuon ymmärrä itse kukin rivien väleistä mistä on kyse. Lukemisen arvoinen kirja myös heille jotka eivät todellisessa suhteessa kaivattuunsa koskaan olleetkaan. Kuvitelmaa tai ei, tunne ja siihen koukuttuminen ovat molempien ongelma.
Sinä iltana minä mietin
Katsellen sinua
Katselin olemustasi
Joka huusi ärtymystä
Ääneen ja äänettä
Tartutit sen minuunkin
Enkä saanut enää henkeä
Niin monta iltaa ennenkin
Aamua ja päivää
Olen seurannut sinua hiljaa
Sinua ja pahaa oloasi
Tunnen ettet ole enää kanssani onnellinen
Muttet huomaa sitä itse
Minä tunnen
Se on lahjani
Lahja jonka olemassaolosta
En aina tahtoisi olla kiitollinen
Kun osaisi itsekin päästää irti
Siitä mitä joskus oli
Joskus kyllä mietin
Oliko paloa riittävästi koskaan
Vai kuljinko vain mukanasi
Sen mitä määrätty oli
Ensin pelkäsin ajatusta
Rikkoa meidät
Mitä enemmän minua loukkasit
Sitä enemmän ymmärsin
Sen helpompi minun on viimein
Katkaista meitä yhdistänyt köysi
Kaikki nuo sanat
Kaikki nuo syytökset
Kaikki tuo kipu
Kaikki tuo halveksunta
Minä tarvitsin tuon kaiken
Jotta olisin näin vahva
Jotta ymmärtäisin
Sillä haavoilla olet sinäkin.
Gallup: Ketä kaipaat? Anna etunimen eka kirjain ja sukupuoli.
Löydät vielä jonkun paremman ja itsellesi sopivan naisen! Saisit helposti nuoren, perhekeskeisen naisen töistä.