Äiti, tuntuisiko sinusta pahalta, jos lapsesi tekisi kortin myös äitipuolelle?
Olisitko mustasukkainen, vai olisiko se sinusta ihanaa, että lapsella on yksi tärkeä aikuinen elämässään lisää?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi outoa, jos lapsi tekisi kortin ihmiselle, jota vihaa yli kaiken.
Miksi olet opettanut lapsesi vihaamaan isänsä uutta kumppania? Lapsellista.
Miksi haukut toista lapselliseksi, vaikket edes tiedä, mistä tuo johtuu, vaan heti oletat, että kirjoittaja "on opettanut" - nyt sinä itse olet se lapsellinen.
Harvoinpa ne lapset itse keksivät alkaa vihata jotain ihmistä, kyllä siinä on läheisen aikuisen ohjailu taustalla. Ja lapsihan tottalee koska hakee läheisen aikuisen hyväksyntää, ja yleensä aikuinen antaa lapsen ymmärtää että siitä äidinrakkaudesta tuli yhtäkkiä ehdollista, että se edellyttää isän uuden ystävän vihaamista. Pitää olla äidin kanssa samalla puolella, niinhän. Yhdessä.
Minusta se olisi OK. Itse asiassa on hienoa, että lapsella on niin hyvät välit, että tekee kortin ja muistaa. Eihän sen ole pakko olla mikään "äiti"-kortti, mutta vaikka Kakkos-mamma Niinan-päivä -kortti.
Meillä on hyvät välit kaikkien kesken. On hyvä, että lapsella on paljon läheisiä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että olen opettanut lapsen vihaamaan äitipuoltaan?
Kyllä siinä on taustalla sellaisia pikkujuttuja kuin tytön kännykän ottaminen äitipuolen lapselle (koska et tarvitse puhelinta, ostakoot äitisi sinulle uuden) tai tytön polkupyörän ottaminen äitipuolen lapselle (koska sinä voit varsin hyvin kävellä) tai tytön koulukirjojen takavarikoiminen (koska et osaa olla ihmisiksi, mene ilman reppua kouluun => jälki-istuntoa) jne.
Miten sinä selittäisit nuo teot omalle lapsellesi niin, että hän ymmärtäisi äitipuolen vain osoittavan rakkauttaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haukut toista lapselliseksi, vaikket edes tiedä, mistä tuo johtuu, vaan heti oletat, että kirjoittaja "on opettanut" - nyt sinä itse olet se lapsellinen.
Harvoinpa ne lapset itse keksivät alkaa vihata jotain ihmistä, kyllä siinä on läheisen aikuisen ohjailu taustalla. Ja lapsihan tottalee koska hakee läheisen aikuisen hyväksyntää, ja yleensä aikuinen antaa lapsen ymmärtää että siitä äidinrakkaudesta tuli yhtäkkiä ehdollista, että se edellyttää isän uuden ystävän vihaamista. Pitää olla äidin kanssa samalla puolella, niinhän. Yhdessä.
Niin, eikä taustalla voi olla tässä tapauksessa esim. äitipuolen ynseä käytös, ihan niin kuin SE ei voisi olla taustalla yhtä hyvin, jopa todennäköisesti, jos tällaista vihaa on.
Ei tietenkään, päinvastoin. Toivoin, että lapseni muistaisi äitienpäivänä myös eksäni uutta puolisoa.
Mä olen äiti ja äitipuoli ja jo noin kahdeksan vuoden ajan olen saanut miehen lapsilta äitienpäiväkortin, omat lapseni antavat isäpuolelleen isänpäiväkortin.
Puolet vuodesta miehen lapset asuvat meillä, kyllä siinä jo oppii tuntemaan ja välittämään puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistavasti tiivistetty! Yleensä narsistisesti loukattu persoona tekee juuri tämän virheen. Lapsi vedetään suhteeseen välikapulaksi.
Toinen virhe on sitten sen entisen puolison haukkuminen lapsille. Kaverini äiti haukkui isää hänelle koko lapsuuden. Ei vieläkään usko avioliittoon tai mihinkään pysyvään. Kuva parisuhteesta huono, eipä taida saada ikinä lapsenlapsia.
Lapset pitäisi osata jättää avioeron ulkopuolelle. Vain aikuiset eroaa suhteestaan, lapsilla se säilyy.
Minusta se olisi todella hyvä juttu. Luotan itseeni ja siihen, että olen lapselle THE äiti, mutta jos hän viettäisi paljon aikaa jonkun muun naishenkilön kanssa, niin miksipä ei korttia myös hänelle. Lapselle on etu, että kaikki lähellä olevat ihmiset tulevat toimeen keskenään ja että hän saa hyvällä omatunnolla lähentyä myös äitipuolensa kanssa. En ymmärrä tuota näkökantaa, että kyseessä on vain isän uusi vaimo/tyttöystävä. Ei tietenkään ole, jos hän kerran lapsenkin kanssa aikaa viettää.
Ei loukkaisi, mutta ei kyllä reh. sanoen olisi käynyt edes mielessä, että isän naiselle voisi kuulua äitienpäiväkortti. Ei tosin ole mitään uusperhekokemusta.
Käy vähän surku lapsia, joille perhesiteet ovat tällaista nyksien pitämistä äitinä :(
Eron tullessa tällaiset "äidit" häviävät lapsen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudolta se äkkiseltään tuntuisi ja olisin varmasti todella mustasukkainen. Onko tällaiseen kortin tekoon jotain erityistä syytä?
Ajattelin siis että äitienpäivänä lapsi voi muistaa myös äitipuolta :)
t.ap
Miksi? Eikös lapsen ja äidin suhde ole kuitenkin niin uniikki, ettei siihen oikein voi verrata kenenkään muun suhdetta? Voihan äitipuolen huomioida lapsen elämässä ilman, että tekee hänestä väkisin lapselle äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudolta se äkkiseltään tuntuisi ja olisin varmasti todella mustasukkainen. Onko tällaiseen kortin tekoon jotain erityistä syytä?
t.ap
Mutta eihän hän ole äiti. Hän on isän vaimo. Hänelle kuuluu vaimojenpäiväkortti.
Ei olekaan äiti, eikä varmasti useimmille lapsille edes yhtä rakas ja tärkeä kuin oikea äiti. Poikkeuksia voi aina olla. Mutta olisiko siinä mitään pahaa, jos lapsi tykkäisi muistaa äitipuoltaankin äitienpäivänä? Onhan äitipuoli kuitenkin vahvasti osana lapsen elämää, vähän niin kuin äitikin. Hoitaa lastan, leikkii tämän kanssa ja kasvattaakin.
t.ap
Minä pitäisin outona, jos sellaisen saisin. Mutta minä en hoidakaan mieheni lapsia, en leiki, ja tosi vähän kasvatan. Mies hoitakoon omat lapsensa.
Toisaalta: lapsihan on äitinsä luona äitienpäivänä. Eihän hän edes ole äitipuolen luona.
Lapsi kyllä saattaa myös ihan oma-aloitteisesti kokea, että isän uusi nainen on uhka hänen perheelleen, omalle asemalleen isän elämässä ja äidilleen. Ja tästä muodostuu tietenkin vihaa. Ei se ole aivan noin yksinkertaista, että lapsen äiti on syyllinen kaikkiin lapsen tuntemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kyllä saattaa myös ihan oma-aloitteisesti kokea, että isän uusi nainen on uhka hänen perheelleen, omalle asemalleen isän elämässä ja äidilleen. Ja tästä muodostuu tietenkin vihaa. Ei se ole aivan noin yksinkertaista, että lapsen äiti on syyllinen kaikkiin lapsen tuntemuksiin.
Joo, ei todellakaan.
Minun eksäni muutatti uuden naisen lapsineen meidän vanhaan kotiin puoli vuotta eronme jälkeen. Kyllä minun lapseni ihan oma aloitteisesti vetivät siitä herneen nenään. Minä en puhunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistavasti tiivistetty! Yleensä narsistisesti loukattu persoona tekee juuri tämän virheen. Lapsi vedetään suhteeseen välikapulaksi.
Toinen virhe on sitten sen entisen puolison haukkuminen lapsille. Kaverini äiti haukkui isää hänelle koko lapsuuden. Ei vieläkään usko avioliittoon tai mihinkään pysyvään. Kuva parisuhteesta huono, eipä taida saada ikinä lapsenlapsia.
Lapset pitäisi osata jättää avioeron ulkopuolelle. Vain aikuiset eroaa suhteestaan, lapsilla se säilyy.
Harmi, että niin moni etävanhempi ei halua tätä toteuttaa. Ei haluta maksaa elareita, ei haluta nähdä sovittuina tapaamisviikonloppuina jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Miksi? Eikös lapsen ja äidin suhde ole kuitenkin niin uniikki, ettei siihen oikein voi verrata kenenkään muun suhdetta? Voihan äitipuolen huomioida lapsen elämässä ilman, että tekee hänestä väkisin lapselle äitiä.
Minun mielestäni kaikki suhteet ovat uniikkeja :) Kyllä mä ymmärrän että äiti voi kokea kivan äitipuolen uhkana itselleen. Mutta mun mielestä se pitäisi osata käsitellä. Ei äitipuolesta pidä mitään äitiä tehdä, eikä tarvitse edes kutsua nimellä äitipuoli. Mutta jos lapsella ja äitipuolella on niin hyvä suhde, että lapsi haluaa kortin tehdä, niin miksi ei? Eikö äitienpäivänä saa myös äitipuolet juhlia? Vai koetteko äidit sen oikeasti loukkaavana, että äitipuoli juhlisi myös äitienpäivää?
t.ap
Mun mielestä tosi omituista ajattelua, että äitipuolelle ei voisi tehdä äitienpäiväkorttia, tai että äitipuoli ei voisi juhlia äitienpäivää. Jos se tuntuu hyvältä ja luontevalta niin miksi ei? Häiritseekö/loukkaako se äitejä jos äitipuoltakin juhlitaan? Miten ja miksi se loukkaa? Ja eikö se nyt ole itsestään selvää että millekään kus*pää äitipuolelle ei korttia tehdä? Koittakaa muistaa että niitä mukaviakin äitipuolia on olemassa, vaikka omat kokemukset olisivatkin päinvastaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Minun mielestäni kaikki suhteet ovat uniikkeja :) Kyllä mä ymmärrän että äiti voi kokea kivan äitipuolen uhkana itselleen. Mutta mun mielestä se pitäisi osata käsitellä. Ei äitipuolesta pidä mitään äitiä tehdä, eikä tarvitse edes kutsua nimellä äitipuoli. Mutta jos lapsella ja äitipuolella on niin hyvä suhde, että lapsi haluaa kortin tehdä, niin miksi ei? Eikö äitienpäivänä saa myös äitipuolet juhlia? Vai koetteko äidit sen oikeasti loukkaavana, että äitipuoli juhlisi myös äitienpäivää?
t.ap
Mun lapsilla ei ole äitipuolia ja jos olisi niin todellakaan en usko, että sitä suhdetta haluaisivat juuri äitienpäivänä juhlia. En koe myöskään voivani korvata ketään äitinä, vaikka lapsiin olisi läheiset välit. Olisi todella surullista ottaa tuollainen kortti vastaan. Vähän kuin, että sulla ei sitten lapsiparka ole suhde omaan äitiisi kunnossa.
Itse onnittelen kaikkia äitejä äitienpäivänä. Olen siis itse keski-ikäinen nainen, kahden lapsen äiti.
En koe itseäni mieheni lasten äitipuoleksi, koska he ovat myös olleet jo nuoria aikuisia, kun minä tulin kuvioon. Olen miehen kaikkia lastenlapsia hoidellut ja ollut heille varmaan eräänlainen mummipuoli. Miehen ja minun kumppanuutta on kestänyt jo yli kymmenen vuotta.
Muutamana viime vuonna olen yllättäen ruvennut saamaan onnitteluja ja kukkia miehen aikuisilta lapsilta, kiitosta lastenlasten hoivasta, lastenlasten tekemiä askarteluja ja sensellaista. Olen ollut todella hämmentynyt aluksi, mutta ihanaltahan se on tuntunut. Ei aavistustakaan tietääkö mieheni eksä, että tällaisia tervehdyksiä saa.
En myöskään tiedä, muistavatko omat lapseni "äitipuoltaan" äitienpäivänä. Exäni on pitkään asunut lapsettoman naisen kanssa, eivätkä omat lapseni ole koskaan asuneet heidän kanssaan. Minulta se muistaminen tuskin olisi pois; toisaalta mitään äidillistä hoivaa tältä ihmiseltä tuskin ovat koskaan saaneet. Omilla lapsillani ei myöskään ole vielä lapsia, joten mitään mummillistakaan hoivaa sieltä tuskin on tullut.
Jos tekisi vain äitipuolelle niin sitten kirpaisisi.