Miten niin monilla on kotikoneena läppäri tai jopa tabletti?
Pöytäkone + älypuhelin on se oikea kombo 90 prosentille ihmisistä.
Kommentit (140)
Läppärin tehot riittävät minulle mainiosti verkkopankin käyttöön, uutisten lukemiseen ja vauvapalstan selailuun. Lisäksi pieni läppäri on siistin näköinen sohvapöydällä, en haluaisi tyhjentää asunnosta omaa tilaa tietokonepöydälle ja koneelle ja nököttää siinä eristyneenä.
Minulla ei ole koskaan ollut kannettavaa. En ole sellaista ikinä joutunut edes käyttämään. Tabletteja olen joskus joutunut nielemään, mutta näistä tietokonemaailman tableteista ei ole kokemusta. Vuodesta 1993 saakka olen käyttänyt vain pöytäkonetta, ja nyt on viides kone menossa. Saa nähdä, kauanko tämä riittää.
Meillä ei ole tällä hetkellä tarvetta oikeastaan muulle kuin puhelimelle. Kaikki hoituu sillä. Tabletti on lapsilla peli/viihdekäytössä.
Meillä on telakka jättinäytöllä kotikoneena ja tarpeen tullen tietokoneen saa mukaan.
Intohimoisilla pelaajilla on kai pönttökone, mutta muut nauttivat mieluummin läppärin ja / tai tabletin ketteryydestä. Minäkin kuljen varsin usein kodin ja loma-asunnon väliä. Pönttökonetta olisi aika hankala raahata mukana. Läppäri ja tabletti sen sijaa kulkevat mukavasti, samoin se älykääpiöksi nimeämäsi puhelinkin. Silloin vielä kun minulla oli pönttökone, oli se melkoisen hankala kuskata esim. huoltoon ja korjattavaksi. Ja kun sen haki taas kotiin, niin siinä sai aikansa pähkäillä, ennen kuin kaikki piuhat olivat oikeissa rei'issään, kas kun en ole insinööri vaan humanisti.
Mammat kantaa läppäriä kahvilaan, mutta älypuhelin jätetään kotiin! Siis mikä järki hei!? C´mon, mammat!!!!
Nykyaikaisten läppäreiden suorituskyky riittää vallan mainiosti netissä surffailuun. Jos ergonomiasta on kiinnostunut, niin saahan siihen läppäriin telakan ja telakkaan hiiri, näppis, näyttö. Tai läppäri kiinni telkkariin. Tai telkkariin netti, niin ei tarvi välttämättä koko läppäriä. Tiedostot pilveen. Älypuhelin hyvällä kameralla. Ei tarvi montaa laitetta.
Mulla on pöytäkone ja ipad. Uuden pöytäkoneen ostin joku kolme vuotta sitten ja kadun. Eihän niitä edes juurikaan enää myydä. No käytän tätä pöytäkonetta nyt kuitenkin enimmäkseen ja sängyssä sitten pädiä tai puhelinta. Arvelisin, ettei juuri kukaan käytä enää pöytäkonetta:) N48
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikoillekaan enää osteta pöytäkoneita..
Riippuu täysin työpaikasta. Jos töissä raakaa laskentatehoa vaaditaan, niin silloin taatusti löytyy työpaikoilta pöytäkoneet. Kovaa laskentatehoa tarvitaan, jos firma esim. tekee pelejä, käsittelee videoita tai grafiikkaa.
Ihan peliläppäri on, mukavaa kun sen saa matkalle mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä edes juurikaan enää myydä...
Arvelisin, ettei juuri kukaan käytä enää pöytäkonetta...
No etpä ole selvästikään sitten tietojasi nykypäivään päivittänyt. Ihan täysin valmiita pakettipöytäkoneitahan myydään monessakin paikassa. Sekä marketeissa että erikoisliikkeissä. Tosin markettikonetta en suosittele ostamaan, koska markettikoneissa on yleensä heikkolaatuiset osat. En tarkoita siis pelkästään tehon osalta, vaan siltäkin osalta, että kone hajoaa helpommin. Erikoisliikkeestä ostettu pakettikone taas sopii peruskäyttöön jo, sanoisinko erinomaisesti, ja vaativampaan käyttöönkin hinnasta riippuen vähintään kohtalaisesti. Toki kaikkein parhaimman hintalaatusuhteen saa kuin kokoaa koneensa itse ja tämän vuoksihan pc-komponentteja myydään paljonkin. Suomessakin tällaisia liikkeitä on useita.
Ai ei kukaan käytä pöytäkonetta? No millä sinä sitten luulet, että kaikki vaativammat sovellukset, ja isompaa tehoa vaativat hommat tehdään, esimerkiksi vaikka töissä? Millään läppärillä, tabletilla tai älypuhelimella ei esim. vaativampaa grafiikkaa tai videoita käsitellä. Eikä myöskään tehdä pelejä. Eli pöytäkoneita käyttävät melko monetkin ihmiset, kuten pelaajat, kuvankäsittelijät, videoiden käsittelijät, grafiikankäsittelijät, erinäiset ohjelmistokehittäjät, sovelluskehittäjät, järjestelmäkehittäjät jne.
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkoneen ja läppärin ero on lähinnä tehossa. Pöytäkoneessa on huomattavasti enemmän tehoa ja se jaksaa pyörittää esimerkiksi pelejä hyvällä grafiikalla. Samoin tietyissä työtehtävissä vaaditaan koneelta paljon jolloin pöytäkone on oikea vaihtoehto.
Pöytäkone maksaa ostettaessa paljon läppäriä enemmän mutta mikäli pöytäkone menee rikki on sen osien vaihtaminen huomattavasti helpompaa/edullisempaa. Läppärin kohdalla monesti mennään tässä vaiheessa kauppaan ostamaan uusi kone.
Pitkälti totta kaikki mitä sanoit, mutta pöytäkone ei edes maksa läppäriä enemmän, jos hinta suhtautetaan laatuun. Jos ostaa täysin samantehoisen pöytäkoneen kuin läppärin, niin pöytäkoneen saa paljon halvemmalla. Ainoa asia, mikä pöytäkoneessa maksaa läppäriä enemmän, on pöytäkoneen sähkönkulutus.
En keksi yhtään syytä miksi pöytäkone olisi mun tarpeisiin parempi kuin läppäri.
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkonetta ei voi käyttää sohvalla. Selän takia en pysty istumaan tuolilla kauan aikaa.
Miksei voisi? Laita mukava nojatuoli tietokonepöydän ääreen. :)
Vierailija kirjoitti:
Mihin kukaan sellaista pöytäkonetta tarvitsee kotona? En kysy ilkeyttäni vaan aidosti en keksi syytä. Ymmärrän kun niitä näkee pankeissa, terveysasemilla ja vaikka mainostoimistoissa, mutta kotona. Miksi?
Vaikkapa pelaamiseen, daa?
En tarvitse erikseen kotikonetta ja työkonetta. Siksi läppäri.
Ois ees jonkulainen tietokone. :( nimim. vanha käytetty läppäri hajos eikä köyhällä varaa ostaa uutta. haaveilen toki jostain tonnin pöytäkoneesta pelaamiseen...
Läppäri sopii itselleni hyvin: kone riittää omiin tarpeisiini, sitä voi tarvittaessa siirrellä paikasta toiseen ja ottaa mukaan. Mulla on myös tabletti + siihen näppis, koska käytän sitä luennoilla ja se on kevyempi kanniskella laukussa. Älypuhelinkin on.
En myllä keksi mihin meillä tarvittaisiin pönttökonetta. Läppärikin toimii lähinnä pölyn kerääjänä. No teini joskus avaa sen ja pelaa, mutta enimmäkseen pelaa pleikalla. Meillä on kaikilla omat padit, enkä kyllä muuta kaipaa kotona. Töissä toki läppäriä käytän.
Pöytäkoneen ja läppärin ero on lähinnä tehossa. Pöytäkoneessa on huomattavasti enemmän tehoa ja se jaksaa pyörittää esimerkiksi pelejä hyvällä grafiikalla. Samoin tietyissä työtehtävissä vaaditaan koneelta paljon jolloin pöytäkone on oikea vaihtoehto.
Pöytäkone maksaa ostettaessa paljon läppäriä enemmän mutta mikäli pöytäkone menee rikki on sen osien vaihtaminen huomattavasti helpompaa/edullisempaa. Läppärin kohdalla monesti mennään tässä vaiheessa kauppaan ostamaan uusi kone.