Ystäväpariskunta suuttui, koska emme antaneet heidän yöpyä illan päätteeksi
Kutsuimme ystäväpariskunnan viettämään lauantai-iltaa hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Mitään yökyläilystä ei oltu puhuttu. Puolen yön aikoihin alkoi väsymys iskeä kaikille ja ystävämme kyselivät missä voisivat nukkua. Sanoimme, ettemme heitä valitettavasti voi yöksi majoittaa. Asumme ahtaassa kaksiossa ja halusimme vihdoin omaa yhteistä parisuhdeaikaa, kun lapsikin oli saatu yöksi isovanhemmille hoitoon.
Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin.
Nyt aamulla sain viestin, jossa ystäväpariskunnan nainen hakkui minut ja mieheni täysin. Lupasin maksaa hänelle puolet taksiin kuluneista kustannuksista, mutta ehdotuksestani pillastui vain lisää. Nyt ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin.
Teimmekö väärin? Niin pahasti että ystävyys on katkaisemisen arvoinen?
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo vieraanvaraisuus lähtee jo lapsuuden kodista. Meillä kävi paljon vieraita, ja omia kavereita yöpyi usein. Sukulaisia majoitettiin, oltiin seurallisia. Itse majoitan kuten on aina tehty, olen pohjois-suomesta syntyisin.
Minäkin olen pohjois-suomesta. Meilläkin kotona majoitettiin. Minä en jatka perinnettä. Meillä ei yövy kukaan, eikä tule kylään kysymättä. Olen introvertti ja tarvitsen rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin eri asia lähettää samassa kaupungissa muutaman km päässä asuva vieras keskellä yötä matkoihinsa kuin kauempaa tullut vieras. Juujuu jos asuu 30km päässä voi asua samassakin kaupungissa mutta mielestäni matka on verrattain kuitenkin pitkä. Ja kyllähän sille hintaakin tulee taksilla suhata öiseen aikaan.
Voin kuvitella miten 4tyyppiä viettänyt hauskan illan ja yöntullen alkaa porukkaa väsyttää ja kaikki vuoroitellen haukotttelevat mielessä yöpuulle siirtyminen jolloin asunnossa asuva pari päättää potkaista vieraat ulos "pois jaloista" päästäkseen äkkiä omaan rauhaan.
Itse en olisi verisesti suuttunut mutta olisin kyllä pitänyt käytöstä tylynä ja ollut vittuuntunut.
Ei se ole mitään kotiinlähettämistä, jos ilta päättyy ja isäntäpari ja vieraat haluavat nukkumaan. Yleensä ihan normaalia, että kylästä pitää joskus poistuakin, eikä jäädä loisimaan seuraavaan päivään.
Tottahan toki mutta mielestäni on eri asia lähettää yön selkään matkoihinsa vieras tai vieraat jotka ovat tulleet kauemman matkan takaa. Ihan jo matkan takia ja onhan se aika hintavaakin.
Esimerkiksi Tampereelta läheiseen pieneen naapurikaupunkiin on matkaa 14-16km ja se maksaa taksilla öiseen aikaan (tai ainakin maksoi 2v sitten) vajaat 40euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin eri asia lähettää samassa kaupungissa muutaman km päässä asuva vieras keskellä yötä matkoihinsa kuin kauempaa tullut vieras. Juujuu jos asuu 30km päässä voi asua samassakin kaupungissa mutta mielestäni matka on verrattain kuitenkin pitkä. Ja kyllähän sille hintaakin tulee taksilla suhata öiseen aikaan.
Voin kuvitella miten 4tyyppiä viettänyt hauskan illan ja yöntullen alkaa porukkaa väsyttää ja kaikki vuoroitellen haukotttelevat mielessä yöpuulle siirtyminen jolloin asunnossa asuva pari päättää potkaista vieraat ulos "pois jaloista" päästäkseen äkkiä omaan rauhaan.
Itse en olisi verisesti suuttunut mutta olisin kyllä pitänyt käytöstä tylynä ja ollut vittuuntunut.
Ei se ole mitään kotiinlähettämistä, jos ilta päättyy ja isäntäpari ja vieraat haluavat nukkumaan. Yleensä ihan normaalia, että kylästä pitää joskus poistuakin, eikä jäädä loisimaan seuraavaan päivään.
Tottahan toki mutta mielestäni on eri asia lähettää yön selkään matkoihinsa vieras tai vieraat jotka ovat tulleet kauemman matkan takaa. Ihan jo matkan takia ja onhan se aika hintavaakin.
Esimerkiksi Tampereelta läheiseen pieneen naapurikaupunkiin on matkaa 14-16km ja se maksaa taksilla öiseen aikaan (tai ainakin maksoi 2v sitten) vajaat 40euroa.
Ja juovuspäin yöllä ei ole edes muuta vaihtoehtoa kuin taksi. Seuraavana aamuna pari olisi päässyt kotiin itse ajaen tai vaikka bussilla
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on potkaista vieraat nurkista yöllä pois taittamaan kuitenkim verrattain pitkää taksimatkaa että pääsee äkkiä omaan rauhaan.
Itse pitäisin tylynä käytöksenä tältä isäntäparilta.
Miten niin potkaista ulos? Ei kai se nyt yllätyksenä kenellekään tule, että juhlat päättyy jossain vaiheessa ja on lähdettävä kotiin. Jollei isäntäpari yritä vihjaista, että pippalot on ohi ja olisi päästävä yöpuulle niin alan itse puhumaan kotiinlähdöstä viimeistään klo 24. Enkä todellakaan odota, että voisin jäädä yöksi kun oma kotikin on ja taksit kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Siis haloo. Raisa Räisäsen keissi tulee mieleen, "joo mee sä vain yksin hortoilemaan kun me tarvitaan omaa aikaa". Oma työkaverini kutsui iltakaljalle ja yöpymään, tilitti elämänsä traumat ja yritti sitten varastaa aurinkolasini, sitten n. klo 2 aamulla ilman mitään riitaa sanoi että pitäisi kävellä yksin kotiin 3km. Yllättäen ei olla enää ystäviä.
Ei ole todellista mitä kommentteja täällä on. :-D Kuulostaa siltä, kuin nämä vieraat olisi pakotettu kylään ja kaadettu viinaa kurkusta ja sitten heitetty keskellä yötä ovesta ulos vailla puhelinta tai rahaa ja tietoa siitä missä ylipäätään ovat., ja sitten nämä kaltoinkohdellut raukat talsivat läp yön hätääntyneenä apua pyydellen. Seuraavna päivänä lehdestä on sitten saanut lukea traagisesta lopusta ja sitä edeltäneestä illasta ystävien kanssa, jotka sitten lopulta paljastuivatkin pahimmiksi vihamiehiksi.
Eikö tässä nyt ollut kyse kahdesta aikuisesta ihmisestä, jotka oli kutsuttu kylään. Heitä oli ilta syötetty ja juotettu. Huom. he olivat siis aivan vapaaehtoisesti ottaneet kutsun vastaan. Ilmeisesti näillä vierailla oli myös itse puhe- tai kirjoituskyky? Vieraat olisivat ihan itse voineet kysyä etukäteen yöpaikan perään. Mutta he päättivät haukkua isäntaparin seuraavana päivänä. Itsellä ei tulisi mieleenkään etukäteen sanoa vieraille, että "hei, ette muuten sitten saa yöpyä täällä." Läheisiä ystäviä on mutta ei yökyläilykulttuuria. Jos ei ole varaa mennä taksilla kotiin, niin sitten tavataan muualla tai sitten tavataan päiväsaikaan, jolloin bussitkin kullkee.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 26-29 -vuotias, pienessä yksiössäni saattoi yöpyä 15:kin ihmistä. Kerran parisängyssämme nukkui viisi ihmistä poikittain. Aamupalaa syötiin, mitä kaapista löytyi, kunnes virkein keräsi kolehdin ja lähti ruokakauppaan.
Nykyäänkin huusholli on varustettu "ilmapatjalla", lisävaahtomuovipatjoilla sekä varapeitteillä ynnä tyynyillä. Välillä joku on yöpynyt saunassa, kerran vaatehuoneessa.Ikää meillä on noin 50 vuotta.
Kun kutsun kavereita iltaa istumaan, pidän itsestään selvänä, että he saavat jäädä myös yöksi, vaikkei asiasta puhetta olisi ollutkaan. "Kyläilyjä" tehdään puolin toisin eikä kukaan tee laskelmia siitä, että nyt käytettiin fyrkkaa enemmän kuin Virtaset.
Mutta näin me ihmiset ollaan erilaisia. Mieheni kanssa olemme onnistuneet harjoittamaan seksiä keskenämme vilkkaasta seuraelämästä huolimatta.
Kuulostaa juopporemmiltä. Sammutaan pitkin poikin ja aamulla yritetään virota.
isäntä ja emäntä eivät edes tarkoittaneet tarjota yösijaa ja kutsuttu pari luuli että saisivat yösijan.
Mielestäni isäntäparin olisi pitänyt ilmaista jo ennen illanviettoa että vieraiden tulee hankkiutua omaan kotiinsa illalla ja näin mahdollistaa että vieraaksi kutsutut olisivat voineet keksiä kyydin takaisin omaan kotiin ja sopia esimerkiksi että joku hakee heidät kotiin illalla tai olisivat voineet lähteä ennen yötä julkisilla kotiin.
Olen ehkä itse sitten outo jos ajattelisim vastaavassa tilanteessa että saisin jäädä yöksi ystävän luo ja lähteä kotiin aamulla kun taas bussit kulkevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis haloo. Raisa Räisäsen keissi tulee mieleen, "joo mee sä vain yksin hortoilemaan kun me tarvitaan omaa aikaa". Oma työkaverini kutsui iltakaljalle ja yöpymään, tilitti elämänsä traumat ja yritti sitten varastaa aurinkolasini, sitten n. klo 2 aamulla ilman mitään riitaa sanoi että pitäisi kävellä yksin kotiin 3km. Yllättäen ei olla enää ystäviä.
Ei ole todellista mitä kommentteja täällä on. :-D Kuulostaa siltä, kuin nämä vieraat olisi pakotettu kylään ja kaadettu viinaa kurkusta ja sitten heitetty keskellä yötä ovesta ulos vailla puhelinta tai rahaa ja tietoa siitä missä ylipäätään ovat., ja sitten nämä kaltoinkohdellut raukat talsivat läp yön hätääntyneenä apua pyydellen. Seuraavna päivänä lehdestä on sitten saanut lukea traagisesta lopusta ja sitä edeltäneestä illasta ystävien kanssa, jotka sitten lopulta paljastuivatkin pahimmiksi vihamiehiksi.
Eikö tässä nyt ollut kyse kahdesta aikuisesta ihmisestä, jotka oli kutsuttu kylään. Heitä oli ilta syötetty ja juotettu. Huom. he olivat siis aivan vapaaehtoisesti ottaneet kutsun vastaan. Ilmeisesti näillä vierailla oli myös itse puhe- tai kirjoituskyky? Vieraat olisivat ihan itse voineet kysyä etukäteen yöpaikan perään. Mutta he päättivät haukkua isäntaparin seuraavana päivänä. Itsellä ei tulisi mieleenkään etukäteen sanoa vieraille, että "hei, ette muuten sitten saa yöpyä täällä." Läheisiä ystäviä on mutta ei yökyläilykulttuuria. Jos ei ole varaa mennä taksilla kotiin, niin sitten tavataan muualla tai sitten tavataan päiväsaikaan, jolloin bussitkin kullkee.
Ota kuitenkin huomioon se seikka jos iltoja on aiemmin vietetty kys ihmisten kesken ja yöpaikat ennen järjestyneet sanattomasta sopimuksesta niin vieraat voineet ajatella että saavat yösijaa koska muuta ei oll sanottu.
Ystäväni kutsuu minua kerran kuussa luokseen iltaa viettämään ja olen jäänyt aina yöksi. Ystävä ei ole koskaan etukäteen luvannut yösijaa enkä minä pyytänyt sitä vaan se on aina ollut vähän kuin vain molemmille selvää että toisen luoksi jäädään yöksi koska välimatkaa on 40km. Minä olen myös aina tarjonnut yatävälle yösijan eikä hän sitä ole pyytänyt kertaakaan tai kysynyt.
Joa näin olisi aina toimittu ja tulisikin kerta ettei ystävä tottumuksista poiletemme voikaan majoittaa jokin kerta olettaisin hänen itse siitä kertovan minulle.
Emme tunne keskustelun aloittajaa tai hänen ystäviään ja tiedä ovatko he istuneet iltoja monesti aiemmin aina majoitellen toisiaan automaattisesti ennen ilman mitään etukäteis varmisteluita
Et ole outo 412/408. Itse olisin sanonut, että ette varmaan lähde yönselkään taksilla. Laitan lattialle tai sohvalle teille siskonpedin. Minua häiritsee tuo, että ap haki heidät omalla autollaan, eikä edes missään vaiheessa tiedustellut, oliko kyyti takaisin järjestetty. Ei kertonut sanallakaan, että ei mahdu, vietetään miehen kanssa aikaa. Mitä helevettiä edes haki, olisit ap ollut sen miehesi kanssa kahden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 26-29 -vuotias, pienessä yksiössäni saattoi yöpyä 15:kin ihmistä. Kerran parisängyssämme nukkui viisi ihmistä poikittain. Aamupalaa syötiin, mitä kaapista löytyi, kunnes virkein keräsi kolehdin ja lähti ruokakauppaan.
Nykyäänkin huusholli on varustettu "ilmapatjalla", lisävaahtomuovipatjoilla sekä varapeitteillä ynnä tyynyillä. Välillä joku on yöpynyt saunassa, kerran vaatehuoneessa.Ikää meillä on noin 50 vuotta.
Kun kutsun kavereita iltaa istumaan, pidän itsestään selvänä, että he saavat jäädä myös yöksi, vaikkei asiasta puhetta olisi ollutkaan. "Kyläilyjä" tehdään puolin toisin eikä kukaan tee laskelmia siitä, että nyt käytettiin fyrkkaa enemmän kuin Virtaset.
Mutta näin me ihmiset ollaan erilaisia. Mieheni kanssa olemme onnistuneet harjoittamaan seksiä keskenämme vilkkaasta seuraelämästä huolimatta.
Kuulostaa juopporemmiltä. Sammutaan pitkin poikin ja aamulla yritetään virota.
Hahhhaaaaaa:D Niin kuulostaa!Todella hohdokasta illanviettoa:D
Vierailija kirjoitti:
isäntä ja emäntä eivät edes tarkoittaneet tarjota yösijaa ja kutsuttu pari luuli että saisivat yösijan.
Mielestäni isäntäparin olisi pitänyt ilmaista jo ennen illanviettoa että vieraiden tulee hankkiutua omaan kotiinsa illalla ja näin mahdollistaa että vieraaksi kutsutut olisivat voineet keksiä kyydin takaisin omaan kotiin ja sopia esimerkiksi että joku hakee heidät kotiin illalla tai olisivat voineet lähteä ennen yötä julkisilla kotiin.
Olen ehkä itse sitten outo jos ajattelisim vastaavassa tilanteessa että saisin jäädä yöksi ystävän luo ja lähteä kotiin aamulla kun taas bussit kulkevat.
Mistä isäntäpari tiesi, että vieraat luulevat voivansa jäädä yöksi? Ei minulle ainakaan tulisi mieleeni oikaista asiaa josta ei ole edes puolella sanalla puhuttu. Miten yleensäkin illanistujaiskutsu voi muuttua vieraiden päässä yön-yli kyläilyksi. En ymmärrä.
Ystäviä? Mulle ystävän ja kaverin ero on ehkä just siinä että ystävät on ihan tervetulleita jäämään meidän sohvalle ex tempore yhteisen illanvieton päätteeksi. Miksei toisaalta kaveritkin, mutta jos ajattelen itseäni vieraan asemassa, kaverilta kysyisin etukäteen ja ystävän sohvalle yksinkertaisesti simahtaisin.
Vierailija kirjoitti:
Et ole outo 412/408. Itse olisin sanonut, että ette varmaan lähde yönselkään taksilla. Laitan lattialle tai sohvalle teille siskonpedin. Minua häiritsee tuo, että ap haki heidät omalla autollaan, eikä edes missään vaiheessa tiedustellut, oliko kyyti takaisin järjestetty. Ei kertonut sanallakaan, että ei mahdu, vietetään miehen kanssa aikaa. Mitä helevettiä edes haki, olisit ap ollut sen miehesi kanssa kahden.
Jep. Siis joko ei vieraita ollenkaan tai sitten vähintään se vuorokauden mittainen kyläily.
Vierailija kirjoitti:
Mksi tuo yönselkään lähettäminen kuulostaa niin dramaattiselta. :-D Ap:n vieraat tuskin olivat ensimmäiset tai viimeiset vieraat, jotka oletetan poistuvan vierailun päätteeksi kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kuitenkin huomioon se seikka jos iltoja on aiemmin vietetty kys ihmisten kesken ja yöpaikat ennen järjestyneet sanattomasta sopimuksesta niin vieraat voineet ajatella että saavat yösijaa koska muuta ei oll sanottu.
Ystäväni kutsuu minua kerran kuussa luokseen iltaa viettämään ja olen jäänyt aina yöksi. Ystävä ei ole koskaan etukäteen luvannut yösijaa enkä minä pyytänyt sitä vaan se on aina ollut vähän kuin vain molemmille selvää että toisen luoksi jäädään yöksi koska välimatkaa on 40km. Minä olen myös aina tarjonnut yatävälle yösijan eikä hän sitä ole pyytänyt kertaakaan tai kysynyt.
Joa näin olisi aina toimittu ja tulisikin kerta ettei ystävä tottumuksista poiletemme voikaan majoittaa jokin kerta olettaisin hänen itse siitä kertovan minulle.
Emme tunne keskustelun aloittajaa tai hänen ystäviään ja tiedä ovatko he istuneet iltoja monesti aiemmin aina majoitellen toisiaan automaattisesti ennen ilman mitään etukäteis varmisteluita
Tästä ei mielestäni ollut kyse. Vaikka olisi ollutkin niin ihan normaalia varmistaa asia ja nimenomaan vieraiden puolelta. Täällä kommentteja, että miten röyhkeää ap:lta käydä hakemassa vieraat mutta sitten heittää nämä yönselkään ilman yösijaa myöhemmin. Voisko tätä ajatella myös toisella tapaa, että ap oli nimenomaan vieraanvarainen, kun ensin käytti varmasti useamman tunnin valmistellakseen iltaa ym. sitten vielä ajoi hakemaan vieraat kotiinsa. Eli bensaa on mennyt jonkin verran ja aikaakin yli tunti. Ehkä ap nimenomaan ajatteli, että vieraat säästävät tässä aikaa ja rahaa edes menomatkalla. n. 30e/ nuppi taksimatkasta ei ole myöskään kovin paha hinta verrattuna siihen, että jos vieraat automaattisesti olettivat jäävänsä yöksi niin varmasti heillä olisi ollut enemmän jotakin tuomista mukanaan? Itse en ainakaan kehtaisi mennä viettämään iltaa toisten passattavaksi ja jäädä vielä seuraavaksi päiväksi ja vielä ilman tuomisia. Eli js ajatellaan hyviä käytöstapoja niin maksaako sitten taksista sen n. 30e/henkilö vai viekö enemmän ruokaa mukanaan. Tuskinpa nämä vieraat kuitenkaan seuravana päivänä ihan kukonlaulun aikaan olisi lähtemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, joku samanhenkinen. Muistelen noita nuoruuden kyläilyjä. Oltiin toistemme mökeillä, päiviä, ei nipotettu mistään. Myös kotonani oli usein vieraita, kavereita yöpyi, sukulaisia ruotsista. Olen jo lapsesta tottunut vieraisiin yöpyjiin. Ikää on itselläni 52 vuotta. Ollaan 70-luvun vapaita nuoria.
Vapaita mutta suvaitsemattomia. Eiköhän jokainen saa elää sillä tyylillä kuin tahtoo? Teidän elintapanne ei tee teistä parempia ihmisiä vaikka nuoruudessa olette kavereita majoittaneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja miksi jäädä vain seuraavaan päivään, ystäviähän sitä ollaan eli kai sitä voi vaikka koko viikoksi jäädä syömään ja nauttimaan vieraanvaraisuudesta. Jos isäntäpari kieltäytyy niin paskoja ihmisiä vieraanvaraisuutta ei ole kotoa opittu.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö sun ystävien jatkuvasti sulle painottaa ennen kyläilyjä jo että et voi jäädä asumaan vaan pitää mennä omaan kotiin? Olet varmaan mielenkiintoinen ystävä, mun kaverit ymmärtää ihan sanomattakin että illanvietoistakin lähdetään omaan kotiin.
Täällä niin meuhkataan, että olis tehnyt siskonpedin lattialle vaikka. Apua kertoi ettei heillä ollut patjoja tms eikä sohva ollut levitettävä. Mistä te olisitte sen kuuluisan siskonpedin väsännyt, torkkupeitostako?
Ap et todellakaan tehnyt mitään väärin, vieraat oli törppöjä.
Missä päin asutte?
Ap haki heidät autollaan, kun vei lapsen en muista minne, ehkä vanhemmilleen. Olisi antanut edes tulla omalla autollaan. Ihmettelen koko juttua.