Ystäväpariskunta suuttui, koska emme antaneet heidän yöpyä illan päätteeksi
Kutsuimme ystäväpariskunnan viettämään lauantai-iltaa hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Mitään yökyläilystä ei oltu puhuttu. Puolen yön aikoihin alkoi väsymys iskeä kaikille ja ystävämme kyselivät missä voisivat nukkua. Sanoimme, ettemme heitä valitettavasti voi yöksi majoittaa. Asumme ahtaassa kaksiossa ja halusimme vihdoin omaa yhteistä parisuhdeaikaa, kun lapsikin oli saatu yöksi isovanhemmille hoitoon.
Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin.
Nyt aamulla sain viestin, jossa ystäväpariskunnan nainen hakkui minut ja mieheni täysin. Lupasin maksaa hänelle puolet taksiin kuluneista kustannuksista, mutta ehdotuksestani pillastui vain lisää. Nyt ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin.
Teimmekö väärin? Niin pahasti että ystävyys on katkaisemisen arvoinen?
Kommentit (482)
Ellei voi jäädä yöksi niin ei sitten viinaa.
Tää on kyllä niin suomalaista :D. "Ei tartte jäädä loisimaan seuraavaan päivään...oma moka, jos ei tajunnu...oma moka, jos ei oo rahaa...mitäs läks...ei tartte pummeja majottaa...kyllä pitäis tajuta lähteä jne". Onneksi lähipiiri koostuu ihan toisenlaisista ystävistä. Sosiaalialalla puhutaan paljon siitä, miten yhteisöllisyyttä tarvittais Suomeen lisää. Miten paljon Suomessa on yksinäisiä ja masentuneita ihmisiä kaikissa ikäluokissa. Valtion rahat valuu veroparatiiseihin ja hyvävelikerhoon, eli ihan tavan kadunmiesten, läheisten ja omaisten kontolle jää sairaiden ja vajaakuntoisten tukeminen yhä enenevissä määrin. Taitaa yksinäisyys, syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, rikollisuus, itsemurhat, väkivalta ja kaikki muu mukava vain lisääntyä tulevaisuudessa. Suomessa ei ihmisistä ole auttajiksi. Jokainen on oman onnensa seppä, ite pitää pärjätä, mitäs epäonnistuu, mitäs on tyhmä ja ongelmainen, mitäs on epäkelpo ihmisenä, ei oo mun ongelma, mua ei kiinnosta, mä haluun elää omaa elämääni, YOLO! Hyvinvointivaltio on mennyttä ja se ei ole pelkästään hallituksen syy. Syy on myös ihmisten itsekkyydessä ja omaan napaan tuijottelussa, tunnekylmyydessä, auttamisen halun totaalisessa puutteessa ja muussa sellaisessa. Jos pelkkä yösijan tarjoaminen ystävälle saa tällaiset reaktiot aikaan, niin ei sitä apua kyllä tarjota kenellekään toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä niin suomalaista :D. "Ei tartte jäädä loisimaan seuraavaan päivään...oma moka, jos ei tajunnu...oma moka, jos ei oo rahaa...mitäs läks...ei tartte pummeja majottaa...kyllä pitäis tajuta lähteä jne". Onneksi lähipiiri koostuu ihan toisenlaisista ystävistä. Sosiaalialalla puhutaan paljon siitä, miten yhteisöllisyyttä tarvittais Suomeen lisää. Miten paljon Suomessa on yksinäisiä ja masentuneita ihmisiä kaikissa ikäluokissa. Valtion rahat valuu veroparatiiseihin ja hyvävelikerhoon, eli ihan tavan kadunmiesten, läheisten ja omaisten kontolle jää sairaiden ja vajaakuntoisten tukeminen yhä enenevissä määrin. Taitaa yksinäisyys, syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, rikollisuus, itsemurhat, väkivalta ja kaikki muu mukava vain lisääntyä tulevaisuudessa. Suomessa ei ihmisistä ole auttajiksi. Jokainen on oman onnensa seppä, ite pitää pärjätä, mitäs epäonnistuu, mitäs on tyhmä ja ongelmainen, mitäs on epäkelpo ihmisenä, ei oo mun ongelma, mua ei kiinnosta, mä haluun elää omaa elämääni, YOLO! Hyvinvointivaltio on mennyttä ja se ei ole pelkästään hallituksen syy. Syy on myös ihmisten itsekkyydessä ja omaan napaan tuijottelussa, tunnekylmyydessä, auttamisen halun totaalisessa puutteessa ja muussa sellaisessa. Jos pelkkä yösijan tarjoaminen ystävälle saa tällaiset reaktiot aikaan, niin ei sitä apua kyllä tarjota kenellekään toiselle.
Eri asia tarjota sitä yösijaa tarvittaessa, minusta ei tosiaan ole oikea tarve että ei viitsitä maksaa taksia mutta ei viitsitty myöskään ajatella etukäteen asiaa. Minä majoitain kavereita ja sukulaisia paljonkin kun asun hyvällä paikalla Helsingissä, silti ärsyttäisi jos joku olettaisi kysymättä että tietenkin MINUN kotonani saa majoittua. Se on mun koti, mun tärkein paikka ja siellä asioista päätän minä. Tällä ei ole mitään tekemistä Suomen alennustilan kanssa, jota todennäköisesti aiheuttaa enemmän ketjun vieraiden ihmisten "mulle heti kaikki ilman omaa panostusta" -asenne.
Lyhyt yhteenveto, ei tarvitse 29 sivua:
Molemmat "assumed" eli olettivat asioita yöpymisen suhteen.
Englannissa on tämmöinen hauska sanonta:
"When you assume, you are making an ASS out of U"
Vierailija kirjoitti:
Täällä niin meuhkataan, että olis tehnyt siskonpedin lattialle vaikka. Apua kertoi ettei heillä ollut patjoja tms eikä sohva ollut levitettävä. Mistä te olisitte sen kuuluisan siskonpedin väsännyt, torkkupeitostako?
Ap et todellakaan tehnyt mitään väärin, vieraat oli törppöjä.
Missä päin asutte?
Mulla on nukkunut vieraita sohvalla, lattialla, nojatuolissa ja joskus oon luovuttanut oman sänkyni siihen käyttöön. Jos mun luona haluaa nukkua, kyllä se yleensä onnistuu, mutta nukkumisergonomiassa ei oo hirveesti neuvotteluvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Pointsit sulle, että sait vedettyä mukaan mm. syrjäytyneet, masentuneet, yksinäiset, valtion veroparatiisit, hyvinvointivaltion, tyhmät ja ongelmaiset, mielenterveys- ja päihdeongelmaiset. :-D
Se että haluaa vieraiden lähtevän omaan kotiinsa vierailun päätteeksi ei ole kyllä mitään tekemistä näiden asioiden kanssa. Yösijaahan ei nimenomaan tarjottu. Vaan sitä pidettiin automaationa ja sitten suututtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iältä olemme siis 26-29 vuotiaita.
ApKoulutustasot?
Töissä vai työttömiä?
Opiskelijoita?
Vieraathan ovat voineet olla köyhiä opiskelijoita, työttömiä joiden talous meni nyt sekaisin.
Kaikki olemme korkeakoulun käyneitä, muutama vuosi, tai hetki sitten, työelämään siirtyneitä.
Eli tässä ei ole kyse rahasta, vaan lähinnä periaatteesta. Anna olla koko asian, äläkä enää asiaa yritä sovitella sen enempää. Jos kyseessä siis aidosti pelkkä väärinkäsitys. Nyt jälkeenpäin on hyvä sanoa, että olisi pitänyt etukäteen puhua, mutta ilmeisesti sinulle illanvietto AINA tarkoittaa, että vieraat lähtevät yöllä kotiinsa, ystävillesi sitä että jäädään yöksi. Väärinkäsitys pitäisi ystäviesikin ymmärtää. Tietysti sitten vähän eri asia, jos nämä samat vieraat ovat aiemmin illanvieton jälkeen jääneet yöksi, silloin olisi sinun pitänyt kertoa, että tällä kertaa se ei käy, hyvissä ajoin, ennenkun vieraat tulivat, eikä vasta yöllä.
Tottakai normaalit aikuiset ihmiset lähtevät taksilla kotiin,jos yöpymisestä ei ole ennalta sovittu.kukaan normi pariskunta ei halua jäädä siskonpetiin lattialle,jos vaihtoehtona oma sänky.
Ellei kyseessä ole teinibileet.Vieraat ovat olleet juntteja.
Entinen naapurin poika oli kovastikin yhteisöllinen. Vierasta ramppasi ja viina virtasi. Myös vähän muut aineet. Nyt onkin sitten yhteisöllisesti muiden kanssa mullan alla.
Vierailijapariskunnan olisi jo illanviettoa sovittaessa pitänyt kertoa tilanteensa. Että kotiin pääseminen yöllä on hankalaa ja eivät mielellään käyttäisi taksikyytiin rahaa, joten illanvietto jää välistä, paitsi jos heidän on mahdollista jäädä yöksi. Itse ainakin suunnittelen kaikki menot, reissut ja vierailut niin, että ensimmäisenä varmistan kuinka pääsen kohteeseen ja ennen kaikkea sieltä kotiin.
Miksi AP ei voinut aikaisemmin pyytää lähtemään, vaan piti odottaa sinne keskiyölle, varsinkin kun on vielä alkoholia tarjottu? En ymmärrä. Kyseessä kun ei ole kuitenkaan pariskunta joka eläisi lähistöllä.
Meillä ainakin on ollut aina tapana sanoa, että jos ottaa viinaa niin meille saa jäädä yöksi jos kumpikaan ei ole ajokunnossa. Jos ei saa jäädä yöksi niin silloin ei kyllä viinaakaan tarjota, paitsi jos ollaan varmistettu että heillä on mahdollisuus päästä kotiin turvallisesti.
Kuka olettaa saavansa yökylää kysymättä etukäteen? Tämä tuli kyllä itselle yllätyksenä. Omien tuttavien kanssa toimitaan vähän toisin. Kuka tuo mitä, kuka nukkuu missä, kuka on kuski? Jos on lapsia, niin mikä on marssijärjestys asioiden kanssa.
Kuka tulee ylipäätään autolla ja vetää lärvit niin, ettei kukaan ole ajokunnossa? Eikä etukäteen puhuta mitään yöpymisestä? WT-meininkiä.
Meillä oli ainakin kaveriporukassa tiukka meininki kortit saatua, että kuski on aina vesiselvä, vaikka muut örveltäisivät ja saisi tyylillä pakottaa autoon pilkun aikaan.
On muuten kohteliasta myös ottaa ne vieraslakanat pois pesua varten yön jälkeen, mikäli perhe suht hygieenisesti haluaa elää. Viikataan pinoon pesua varten, jos on kerta lainattukin. Voi tulla uusia vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko sinä halunnut lähteä yötämyöten jurrissa kotiin, että ystäväpariskunta saisi parisuhdeaikaa?
En ole ap, mutta vastaan. En ehkä olisi halunnut, en myöskään olisi ollut jurrissa muutaman viinilasin jälkeen, mutta olisin ehdottomasti lähtenyt. Kun tarkemmin ajattelen, en kuvittelisi jääväni mieheni kanssa yökylään kaksioon, sen verran on tilanteentajua.
Kun välimatka on noin pitkä, olisin mennyt paikalle bussilla ja tullut kotiin taksilla.
Isännillä on kulut ruoasta ja juomista, vierailla yksi taksimatka.
Minulle on käynyt vähän samanlainen juttu. Menin kutsuttuna ystäväni luo viikonlopuksi muutaman sadan kilometrin päähän. Ilmenikin, että hänellä on uusi miesystävä. Käytiin ravintolassa ja otettiin vielä viiniä illan päätteeksi hänen kotonaan.
Yhtäkkiä ystäväni sanoi, että minun pitää lähteä etsimään yöpaikkaa jostakin, koska hän haluaa parisuhdeaikaa (naida) miesystävänsä kanssa. Siinä sitten keräsin tavaroita kasaan yöllä. Onneksi ehdin yöjunaan vielä ja kotiin sillä.
Ystäväni ei ymmärtänyt, miksi loukkaannuin. Kun hänhän halusi yhdistää kaveri-illan ja parisuhdeajan, kun hänen lapsensa oli hoidossa.
Emme ole enää tekemisissä keskenään
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän mielestä, jotka kommentoivat, että isännän/emännän pitää huolehtia vieraiden matkakustannuksista ja kulkemisista ylipäätään. Niin jos ajatellaan, että synttärisankari asuu vaikka 30 kilometrin päässä muista ja kutsuu vaikkapa kolme pariskuntaa viettämään synttäri-illallista luokseen. Hän on koko päivän leiponut ja kokkaillut vieraille ruokaa. Niin pitääkö hänen alkaa iltapäivällä sitten lähteä yksitellen hakemaan näitä vieraita (jotka asuvat eri puolilla toisistaan) ja sitten istua koko ilta kuivin suin, että pääsee taas kyyttämään näitä vieraita koteihinsa tai sitten vastaavasti maksaa puolet näiden vieraiden taksimaksuista, joista muodostuukin sitten jo aika sievoinen summa.
No itse en ole ehdottanut taksin maksua, mutta jos sovitaan että isäntäväki kuskaa vieraat kotiinsa amalla kun vievät lapset hoitoon, olisi minusta ihan kohtuullista ottaa puolin tai toisin puhe siitä, että millä nämä vieraat sitten menevät kotiinsa juuri siksi, ettei tule väärinkäsityksiä. Itse en ryyppäysiltoja ruukaa kavereidenkanssa harrastaa, muutenkin asuvat sen verran kaukana että suosivat edes yhdeksi yöksi jäämistä ( suurin osa vaatii, että jäisin jopa pitemmäksi aikaa kuin haluaisin) . Kun kavereiden kanssa suunitellaan jotakin, sovitaan asia perin pohjaisesti tai jos ei sovita se kertoo yleensä siitä ettei toinen halua kertoa aivan kaikkea/ on suunitellut asian todella huolimattomasti tai olettaa minun hoitavan sen ikävimmän asian. Osa on valmis kuskaamaan minut jopa kotia asti, vaikken sitä edes pyydä kun taas osa kokeilee rupeanko heidän täyspäiseksi taksiksi vaikka itse eivät moisia palveluksia minulle tekisikään.
Onko kyseessä J ja T ? Räjähtelevä pariskunta, älä välitä.
Kummallinen ajatus, että kaikkien kotona olisi jotain ilmapatjoja ja peittoja yms. Minä elän minimalistisesti eli on sänky ja siihen kahdet petivaatteet. Toiset ovat sängyssä ja toiset pesussa. Mitään varapatjoja, vuodesohvia ym ei ole. Eikä tule.