Ystäväpariskunta suuttui, koska emme antaneet heidän yöpyä illan päätteeksi
Kutsuimme ystäväpariskunnan viettämään lauantai-iltaa hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Mitään yökyläilystä ei oltu puhuttu. Puolen yön aikoihin alkoi väsymys iskeä kaikille ja ystävämme kyselivät missä voisivat nukkua. Sanoimme, ettemme heitä valitettavasti voi yöksi majoittaa. Asumme ahtaassa kaksiossa ja halusimme vihdoin omaa yhteistä parisuhdeaikaa, kun lapsikin oli saatu yöksi isovanhemmille hoitoon.
Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin.
Nyt aamulla sain viestin, jossa ystäväpariskunnan nainen hakkui minut ja mieheni täysin. Lupasin maksaa hänelle puolet taksiin kuluneista kustannuksista, mutta ehdotuksestani pillastui vain lisää. Nyt ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin.
Teimmekö väärin? Niin pahasti että ystävyys on katkaisemisen arvoinen?
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt vähän samanlainen juttu. Menin kutsuttuna ystäväni luo viikonlopuksi muutaman sadan kilometrin päähän. Ilmenikin, että hänellä on uusi miesystävä. Käytiin ravintolassa ja otettiin vielä viiniä illan päätteeksi hänen kotonaan.
Yhtäkkiä ystäväni sanoi, että minun pitää lähteä etsimään yöpaikkaa jostakin, koska hän haluaa parisuhdeaikaa (naida) miesystävänsä kanssa. Siinä sitten keräsin tavaroita kasaan yöllä. Onneksi ehdin yöjunaan vielä ja kotiin sillä.
Ystäväni ei ymmärtänyt, miksi loukkaannuin. Kun hänhän halusi yhdistää kaveri-illan ja parisuhdeajan, kun hänen lapsensa oli hoidossa.
Emme ole enää tekemisissä keskenään
Tämä on kurja juttu. Mutta ei ole samanlainen kuin ap:n tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa tämä ensi kesänä kun menen ystäväni häihin. Emme tietenkään miehen kanssa varaa hotellia emmekä mieti miten pääsemme kotiin juhlapaikalta, vaan vaadimme sitten lähtöhetkellä päästä morsiusparin kotiin yöksi ja mieluusti vaikka sillä samalla kyydillä kun ei me haluta laittaa rahaa taksiin. Jos kutsuu häihin ja juottaa humalaan pitäisi ymmärtää sitten suunnitella meidän majoituksemme myös! Näinhän täällä ketjussa selkeästi sanotaan.
Erittäin ontuva vertaus. Etkö parempaan pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Melkonen "rusinat pullasta" -isäntäpariskunta. En tiedä missä päin Suomea tuo on normaalia käytöstä, mutta täällä päin olisitte naureskelun aihe välittömästi tommosten ohareiden jälkeen. Kaverit tulee aina ensimmäisenä ja jos päätetään naida, niin yksinkertaisesti silloin ei tilata kavereita illanviettoon,
Kyllähän tuonlaisia toki on nähty ja jos elämänkokemuksellani oikein arvaan, niin todellisuudessa se ajatus vieraiden häätämisestä kypsyi vasta kun viini alkoi vaikuttaa alapäähän.
Ihan normaalia on. Illanistujaisista lähdetään kotiin yöksi. Yökyläilyt sovitaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo vieraanvaraisuus lähtee jo lapsuuden kodista. Meillä kävi paljon vieraita, ja omia kavereita yöpyi usein. Sukulaisia majoitettiin, oltiin seurallisia. Itse majoitan kuten on aina tehty, olen pohjois-suomesta syntyisin.
Minäkin olen pohjois-suomesta. Meilläkin kotona majoitettiin. Minä en jatka perinnettä. Meillä ei yövy kukaan, eikä tule kylään kysymättä. Olen introvertti ja tarvitsen rauhaa.
Introverttiudella ei ole mitään tekemistä vieraanvaraisuuden puutteen kanssa. Olen itse introvertti ja viihdyn hyvin yksin. Silti minulle on itsestään selvää, että ystäväni ja sukulaiseni ovat aina tervetulleita kotiini. Vieraanvaraisuus oli itsestäänselvyys lapsuuden kodissani ja samoja periaatteita noudatan myös itse. Minulle ystävät ja sukulaiset eivät ole rasite, vaan ilon aihe eikä minulle tuota vaikeuksia joustaa toisten ihmisten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP ei voinut aikaisemmin pyytää lähtemään, vaan piti odottaa sinne keskiyölle, varsinkin kun on vielä alkoholia tarjottu? En ymmärrä. Kyseessä kun ei ole kuitenkaan pariskunta joka eläisi lähistöllä.
Meillä ainakin on ollut aina tapana sanoa, että jos ottaa viinaa niin meille saa jäädä yöksi jos kumpikaan ei ole ajokunnossa. Jos ei saa jäädä yöksi niin silloin ei kyllä viinaakaan tarjota, paitsi jos ollaan varmistettu että heillä on mahdollisuus päästä kotiin turvallisesti.
Ehkä sen takia että kyseessä on aikuiset ihmiset. Jotka osaavat itse ajatella eivätkä tarvitse lastenhoitajaa.
Mielestäni on outoa jos ennen yötä vieraille ei ole tullut mitenkään mieleen ettei yöpaikkaa ole tarjolla. Ja outoa jos isäntäpari ei ole ennen yötä tajunnut että vieraat ovat aikeissa jäädä yövieraiksi. Luulisi että jomman kumman osapuolen aikeet olisivat käyneet jostain ilmi. Puheista tai muusta. Kello käy ja vieraat eivät sanallakaan puhu kotiin lähtemisestä. Eikä isäntäparikaan ota asiaa esille kuin yöllä kun jo haluavat vieraiden poistuvan. Luulisi että on selvää siinä tapauksesss ettei kummallakaan osapuolella ole kiire päästä toisistaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt vähän samanlainen juttu. Menin kutsuttuna ystäväni luo viikonlopuksi muutaman sadan kilometrin päähän. Ilmenikin, että hänellä on uusi miesystävä. Käytiin ravintolassa ja otettiin vielä viiniä illan päätteeksi hänen kotonaan.
Yhtäkkiä ystäväni sanoi, että minun pitää lähteä etsimään yöpaikkaa jostakin, koska hän haluaa parisuhdeaikaa (naida) miesystävänsä kanssa. Siinä sitten keräsin tavaroita kasaan yöllä. Onneksi ehdin yöjunaan vielä ja kotiin sillä.
Ystäväni ei ymmärtänyt, miksi loukkaannuin. Kun hänhän halusi yhdistää kaveri-illan ja parisuhdeajan, kun hänen lapsensa oli hoidossa.
Tilanteesi ei ole lainkaan sama. Sinut oli kutsuttu koko viikonlopuksi, ap:n ystävät oli kutsuttu illalliselle (= ei yökylään, vaan syömään). Sinulla oli matkaa kotiin satoja kilometrejä, ap:n ystäväpariskunnalla 30. Ystäväsi heitti sinut ulos uuden miesystävän takia, ap miehineen halusi viettää myös kahdenkeskistä aikaa kun olivat saaneet lapsen hoitoon yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo vieraanvaraisuus lähtee jo lapsuuden kodista. Meillä kävi paljon vieraita, ja omia kavereita yöpyi usein. Sukulaisia majoitettiin, oltiin seurallisia. Itse majoitan kuten on aina tehty, olen pohjois-suomesta syntyisin.
Minäkin olen pohjois-suomesta. Meilläkin kotona majoitettiin. Minä en jatka perinnettä. Meillä ei yövy kukaan, eikä tule kylään kysymättä. Olen introvertti ja tarvitsen rauhaa.
Introverttiudella ei ole mitään tekemistä vieraanvaraisuuden puutteen kanssa. Olen itse introvertti ja viihdyn hyvin yksin. Silti minulle on itsestään selvää, että ystäväni ja sukulaiseni ovat aina tervetulleita kotiini. Vieraanvaraisuus oli itsestäänselvyys lapsuuden kodissani ja samoja periaatteita noudatan myös itse. Minulle ystävät ja sukulaiset eivät ole rasite, vaan ilon aihe eikä minulle tuota vaikeuksia joustaa toisten ihmisten vuoksi.
Nyt yleistät kovasti, meitä introverttejakin on moneen junaan. Itse en pidä yövierailuista kumminkaan päin juuri siksi, että vaikka nautin illanvietosta ja ihmisseurasta suunnattomasti, se illan mittainen annos on kylliksi ja sen jälkeen haluan rauhoittua ilman stressiä "ihmisvilinästä" seuraavana aamuna.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP ei voinut aikaisemmin pyytää lähtemään, vaan piti odottaa sinne keskiyölle, varsinkin kun on vielä alkoholia tarjottu? En ymmärrä. Kyseessä kun ei ole kuitenkaan pariskunta joka eläisi lähistöllä.
Meillä ainakin on ollut aina tapana sanoa, että jos ottaa viinaa niin meille saa jäädä yöksi jos kumpikaan ei ole ajokunnossa. Jos ei saa jäädä yöksi niin silloin ei kyllä viinaakaan tarjota, paitsi jos ollaan varmistettu että heillä on mahdollisuus päästä kotiin turvallisesti.
Jop, meilläkin varmistetaan, että teinit pääsevät turvallisesti kotiin yöllä. Mutta ei nyt sentään tarvitse aikuisista sanalla tavalla huolehtia. Talo tarjoaa, mitä tarjoaa, ja aikuiset vieraat huolehtivat itse itsestään. Tämä tarkoittaa sitä, että kukaan aikuinen ei juo niin paljon etteikö pystyisi itsestään huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän mielestä, jotka kommentoivat, että isännän/emännän pitää huolehtia vieraiden matkakustannuksista ja kulkemisista ylipäätään. Niin jos ajatellaan, että synttärisankari asuu vaikka 30 kilometrin päässä muista ja kutsuu vaikkapa kolme pariskuntaa viettämään synttäri-illallista luokseen. Hän on koko päivän leiponut ja kokkaillut vieraille ruokaa. Niin pitääkö hänen alkaa iltapäivällä sitten lähteä yksitellen hakemaan näitä vieraita (jotka asuvat eri puolilla toisistaan) ja sitten istua koko ilta kuivin suin, että pääsee taas kyyttämään näitä vieraita koteihinsa tai sitten vastaavasti maksaa puolet näiden vieraiden taksimaksuista, joista muodostuukin sitten jo aika sievoinen summa.
No itse en ole ehdottanut taksin maksua, mutta jos sovitaan että isäntäväki kuskaa vieraat kotiinsa amalla kun vievät lapset hoitoon, olisi minusta ihan kohtuullista ottaa puolin tai toisin puhe siitä, että millä nämä vieraat sitten menevät kotiinsa juuri siksi, ettei tule väärinkäsityksiä.
Tätä ajatuksenjuoksua en ymmärrä. Jos isäntäväki kutsuu ILLANistujaisiin ja hyvää hyvyyttään tarjoaa kyydin toiseen suuntaan, miten joillekin tulee edes mieleen, että se sisältää jotain muutakin ( yökylää, kyytiä myös toiseen suuntaan, osallistumista taksikustannuksiin)!
Siinähän vieraat ovat jo säästäneet menomatkan kustannukset. Jos rahasta on tiukkaa, on se vieraiden tehtävä vastata kyytitarjoukseen, että kiitos, mutta ei kiitos, me tullaan omalla autolla, että päästään takaisinkin. Tai jos on mahdotonta olla juomatta, vastata, että "kiitos kutsusta, mutta meillä ei ole varaa taksimatkoihin, joten joskus toisen kerran sitten."
Kyllä tössä tulanteessa vain ja ainoastaan vieraat ovat olleet ajattelemattomi/yksinkertaisia.
No kyllä mä vaan ystävien antaisin jäädä nukkumaan. Jos ystäviä kerran olivat, eikä mitään tuttavia. No, antaisin tuttavienkin, jos heihin luottaisin.
Vaikka suhteellisen pienestä asiasta kyse niin ehkä tässä keskustelussa kulminoituu ihmisten ajattelutapojen erot. Ei välttämättä vieraanvaraisuus versus ei- vieraanvaraisuus, vaan henkilöt, jotka ovat tottuneet ottamaan vastuun omasta itsestään versus henkilöt, jotka sysäävät vastuun muille.
Huvittavaa kun täällä monet ovat kommentoineet, että isäntparin olisi pitänyt korostaa kuinka yöksi ei saa jäädä. Siis mitä? Itse olen kyllä tottunut siihen, että kylään ja yökylään nimenomaan kutsutaan, eikä mitenkään erikseen tarvitse mainita, jos yökylään ei ole tervetullut. Itse pitäisin jopa vähän töykeänä käytöksenä, jos ennen vierailua mulle sanottaisiin: "Muista sitten, että meille ei saa jäää yöksi!"
Itse olen lapsuudenperheessä tottunut ainakin siihen, että jos vanhemmat oli kutsuttu illanviettoon hieman kauemmas niin ihan itse miettivät, että onko toinen juomatta, jostta pääsevät autolla kotiin tai sitten itse, kun olin ajokorttillinen jo nin saatoin kuskata vanhemmat kylläpaikkaan ja tulivat taksilla itse takaisin.
Entä jos paikalle olisi kutsuttu muutama muukin ihminen? Olisiko isäntäparin tehtävänä pitää pitkin iltaa huolta siitä, että vieraat varmasti pääsevät kotiin. "Hei, Pekka, toi on jo toinen lasillinen, sitten ei enää, jotta pääsette autolla kotiin!" "Ja sitten Mirva, teillä lähtee bussi 15min päästä, eli ei varmasti kannata ottaa ruokaa enää lisää." "Ja mites Matti, teidän kanssa ei vielä puhuttukaan kotiin menemisestä. Ai ajattelitte jäädä meille yöksi? Se ei kyllä onnistu."
Ihmettelen tuotakin, että jos vieraat olivat tulleet kahden viinipullon kanssa ja kuulemma ensin olettaneet, että isäntäväki kuskaa heidät takaisin mutta, kun juominen olikin kaikkien toimesta aloitettu niin kuvittelivat jäävänsä yöksi. Siis ihanko oikeasti vieraat alunperin kuvittelivat, että emäntä/isäntä ajaa sen 120 km illassa ihan siitä ilosta, että pääsee hakemaan ja viemään vieraat juomaan omia viinejään, sillä aikaa, kun itse istuu kuivin suin, jotta on vieraita varten ajokunnossa.
Olisimme antaneet vieraiden nukkua omassa sängyssämme, ja itse lähteneet hotelliin tms. Miten töykeitä olettekaan, ette ole ystäviä ensinkään!
Minkä takia tuosta piti ongelma tehdä? En todellakaan heitä ystäviäni yönselkään iloisen illan jälkeen, ei se parisuhde mitenkään nukkuessa parane (oletan ettette tuommoisen illan jälkeen ala henkeviin keskusteluihin tai villiin seksiin) .
Jäi auto teille? Eli niiden piti keksiä vielä kyyti seuraavana päivänä teille auto hakemaan? Törkeetä kyllä sulta. Mä en ikinä voisi kohdella ystäviäni noin.
Joskus pitäisi ajatella omaa napaa pidemmälle.
Joko maksoitte vieraiden koko vuoden vastikkeet, ruuat, matkat ja terv.hoitokulut. Jos ette ole vielä huomioineet, olette paksa kaveripari ja teistä puhutaan kylillä pahaa. (Kaupungeissa ei.)
Ap,mikä oli oikea syy. Pikkukaksio, ette voineet naida, lapsikin oli poissa. Miksi kutsuitte ystävät. Eikö teillä ole ylimääräistä patjaa vieraille, tai sohvalla voi nukkua. Kyllä, pohojosen tyttö majoitti Helsingissä yksiössä, jokaisen tutun/sukulaisen joka tuli käymään. Tuo lähtee jo lapsuudesta. SOPU SIJAA ANTAA.
Vierailija kirjoitti:
Toi ei kyllä ole millään tavalla sama tilanne. Olit siis alunperin ollut kutsuttuna jo koko viikonlopuksi, 200km on sellainen matka ettei sitä ihan taksilla keskellä yötä taiteta tai edes julkisilla niin vaan yhtäkkiä. Ystäväsi oli törkeä ja syystäkin olit loukkaantunut mutta ap ei tehnyt mitään väärää.
En ymmärrä mikä ongelma teidän ystäväpariskunnallanne on. Sinuna jättäisin heidän viestinsä omaan arvoonsa ja olisin yhteydessä ehkä myöhemmin, kun fyysinen ja moraalinen krapula on ohittunut molemmilta.
Jos itse saan kutsun illanistujaisiin, ei minulle tulisi mieleenkään automaattisesti olettaa, että voin jäädä myös yöksi. Suurimman osan aikuisiästäni olen asunut paikkakunnilla, joissa välimatkat ovat pitkiä. 30km matka ei oikeasti ole edes pitkä, eikä maksa taksilla kuin 60-70 euroa. Hinta, jonka itse olen kyllä valmis maksamaan silloin, jos kumpikaan meistä ei halua lähteä kuskiksi. Mielestäni ystäväpariskuntanne tehtävänä olisi ollut etukäteen tiedustella sitä, voivatko jäädä teille yöksi tai miettiä kulkemisensa kotiin yöllä. Teidän vastuullanne se ei ole.
Jos itse kutsun esimerkiksi naapurikunnassa asuvia ystäviäni kyläilemään, en oleta heidän jäävän yöksi (tai tilanteen ollessa toisin päin heidän majoittavan minua) ellei siitä erikseen sovita. Vieraat ovat itse etukäteen järjestäneet jonkun hakemaan tai tilanneet lähtöhetkellä taksin. Toki, jos asiasta sovitaan etukäteen, niin majapaikka järjestyy lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tuosta piti ongelma tehdä? En todellakaan heitä ystäviäni yönselkään iloisen illan jälkeen, ei se parisuhde mitenkään nukkuessa parane (oletan ettette tuommoisen illan jälkeen ala henkeviin keskusteluihin tai villiin seksiin).
Eikun juuri seksin takia ne pitikin laittaa yön selkään.
Jos se olisi ollut alkuperäinen suunnitelma, niin kutsussa olisi voinut oikein hyvin huomauttaa ystävällisesti, että majoittaa emme valitettavasti voi, mutta muuten vietetään hauskaa iltaa! Oikeastihan tuo on mennyt niin että viinipäissään alettu villiintymään ja vieraista tulikin rasite. Kaunisteltu totuus sitten selviää ap:n posteista.
Melkonen "rusinat pullasta" -isäntäpariskunta. En tiedä missä päin Suomea tuo on normaalia käytöstä, mutta täällä päin olisitte naureskelun aihe välittömästi tommosten ohareiden jälkeen. Kaverit tulee aina ensimmäisenä ja jos päätetään naida, niin yksinkertaisesti silloin ei tilata kavereita illanviettoon,
Kyllähän tuonlaisia toki on nähty ja jos elämänkokemuksellani oikein arvaan, niin todellisuudessa se ajatus vieraiden häätämisestä kypsyi vasta kun viini alkoi vaikuttaa alapäähän.