Jos puhuu "kumppanista", tarkoittaako se nykyään aina samaa sukupuolta olevaa?
"Kumppanini oli eräänä torstaina ostamassa opiskelijahintaista junalippua seuraavalle päivälle Tampereelta Seinäjoelle."
Kommentit (17)
Ei. Se on neutraali termi elämänkumppanille eli sille parisuhteen toiselle osapuolelle. Se voi tarkoittaa mitä tahansa sukupuolta.
Ei tarkoita. Itse käytän sanaa puoliso, voi olla kumpaa sukupuolta vaan.
Voi tarkoittaa myös, että puhuja viestittää, että asiahan ei sulle kuulu. Siis kumppaninsa sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se on neutraali termi elämänkumppanille eli sille parisuhteen toiselle osapuolelle. Se voi tarkoittaa mitä tahansa sukupuolta.
Heh, viherhörhö asialla, koska ei sano "kumpaa tahansa" vaan "mitä tahansa" sukupuolta.
Oletan aina ensisijaisesti, että "(elämän)kumppani" on samaa sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Kumppani= puoliso
Ei nyt ihan, mun mielestä puoliso on avo- tai aviosellainen. Kumppani taas voi olla ihan vaan seurustelukumppani.
Ei tarkoita. Itse puhun yleensä puolisosta tai kumppanista, ja ihan heteropari ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin mäkin. Entinen pomo oli sen oloinen että tykkäsi saman sukupuolen edustajista. Puhuikin aina kumppanista.
Vierailija kirjoitti:
Sinun oletuksista kukaan ei ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppani= puoliso
Ei nyt ihan, mun mielestä puoliso on avo- tai aviosellainen. Kumppani taas voi olla ihan vaan seurustelukumppani.
Minusta taas kumppani viittaa nimenomaan asuin/elämänkumppaniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän sopii perinteinen "ja silti kommentoit". Loukkaako sinua, jos oletan sinut lesboksi/homoksi?
Parempi kun ei puhu mitään. Koskaan. Kenellekään. Tunteita ei saa olla. Kumppania ei saa olla.
Useimmiten nykyään tarkoittaa. Maailma on mennyt tosi oudoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän sopii perinteinen "ja silti kommentoit". Loukkaako sinua, jos oletan sinut lesboksi/homoksi?
Käytkö vähän hitaalla? Sanojen merkitys ei riipu siitä, mitä joku idari olettaa. Tämän takia kielellisesti rajoittuneiden oletuksilla ei ole merkitystä.
Ei tarkoita.