Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväpariskunta suuttui, koska emme antaneet heidän yöpyä illan päätteeksi

Vierailija
07.05.2017 |

Kutsuimme ystäväpariskunnan viettämään lauantai-iltaa hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Mitään yökyläilystä ei oltu puhuttu. Puolen yön aikoihin alkoi väsymys iskeä kaikille ja ystävämme kyselivät missä voisivat nukkua. Sanoimme, ettemme heitä valitettavasti voi yöksi majoittaa. Asumme ahtaassa kaksiossa ja halusimme vihdoin omaa yhteistä parisuhdeaikaa, kun lapsikin oli saatu yöksi isovanhemmille hoitoon.

Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin.

Nyt aamulla sain viestin, jossa ystäväpariskunnan nainen hakkui minut ja mieheni täysin. Lupasin maksaa hänelle puolet taksiin kuluneista kustannuksista, mutta ehdotuksestani pillastui vain lisää. Nyt ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin.

Teimmekö väärin? Niin pahasti että ystävyys on katkaisemisen arvoinen?

Kommentit (482)

Vierailija
281/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on ylipäätään mahdollista, että tämä tuli puheeksi vasta nukkumaan menoa miettiessä? Puhuitteko te ollenkaan sen illanvieton aikana vai ryyppäsittekö vaan? Meillä aina ensinnäkin varaudutaan siihen, että on myös kyyti kotiin, ja toisekseen otetaan asia puheeksi vielä paikan päällä tyyliin "lähdemme varmaan about aikaan X koska silloin menee viimeinen juna/bussi/whatever". Jos ainoa mahdollisuus olisi tulla autolla, niin selvitämme jo hyvissä ajoin ennen vierailua voimmeko jäädä yöksi vai varaammeko taksirahat vai mitä tehdään (ja jos voimme jäädä yöksi niin otammeko mukaan omia petivaatteita tms. vai onko isäntäväellä ylimääräisiä).

Teillä molemmat teki asiat päin honkia: Isäntäpari ei avannut suutaan asiasta kutsua lähettäessä eikä edes missään vaiheessa illan aikana kysäissyt kumpi ajaa kotiin tai mihin aikaan ajattelitte lähteä. Ja vieraat vain olettivat voivansa kämpätä teillä yön, vaikka yhtään ei oltu puhuttu, että missä se pienessä kämpässä onnistuisi, tarviiko tuoda omia petivaatteita tms.

Onnettoman keskustelutaidottomia ja tahdittomia olette koko kööri!

Vierailija
282/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity pariskuntiin tämä stoori, mutta itse nakkasin kerran kotoa ulos yhden kaverin, mutta kyseessä mies ja taka-ajatuksia oli, ei meinannut lähteä, mutta lähti silti. Kutsui itse itsensä kotiini, sanoin että maksan puolet kyydistä, että lähtee. En maksanut, sain sillä vain tyypin ulos talosta. Eri tarina silti kuin aloitusviestissä. Eikä harmittanut valkoinen valhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä kokkasit? Oliko ihan gourmee annoksia 400€ edestä ja alkon kalleinta shamppanjaa janojuomaksi? No kyllä nyt köyhät lähettelevät törkeitä viestejä kun teillä arvon kuninkaallisilla ei ollut heille yösijaa tarjota. Menikö kokatessa koko ilta,siis se syy miksi ette ehtineet ilmoittaa, että ei kyytiä, ei tänään....?Ei yösijaakaan.

Vierailija
284/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun täytyy olla keksitty, koska ensin syynä oli parisuhdeaika, mutta sitten selvisi että nukkumispaikkaa ei edes olisi ollut.

Taksimatkan hinta olisi ollut 56 euroa tuon perusteella: http://www.taksiliitto.fi/taksiliikenne/hinta/

Vierailija
285/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi asiat pitäisi sopia ajoissa ystävien kanssa. Treenatkaa sitä kommunikointia. Taisivat olla teillä ensimmäistä kertaa kylässä kun ette tunne toistenne tapoja.

Jos minä tietäisin etukäteen ettei ole yöpymisvaihtoehtoa niin mentäisiin molempiin suuntiin julkisilla ja lähdettäisi ajoissa että ehditään viimeiseen bussiin. Jos julkista liikennettä ei olisi, niin illanvietto olisi jäänyt meiltä väliin. Yksikään ilta ei ole 30 kilometrin taksimatkan arvoinen, se sekoittaisi koko kuukauden budjetin.

Vierailija
286/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalainen jolla on lämmin sydän kirjoitti:

Jutta kirjoitti:

En tosiaankaan ole jäänyt opiskelurymyvuosien jälkeen mankumaan kännipäissäni yökyläpaikkaa illallisen jälkeen. Eikä onneksi kukaan meidän illallisvieraista oleta, että voivat jäädä meille yöksi syömisen jälkeen. Ihan naurettavaa. Kuulostaa jotenkin teinimeiningiltä tuollainen. Tai ehkä maalaisilla on eri säännöt ja siellä saa illallisvieraat makailla pitkin uuninpankkoja seuraavaan päivään.

Kuulostaa hyväsydämmisiltä nämä maalaiset, kuten jo tuossa kirjotitkin!Jos kyseessä olisi vaikka sinun isä tai äiti, ja etelässä asustelisit itse, niin olisitko sitten eri mieltä?Mutta siellä etelässä jätetään pakkaseen/Ovet nenän edestä kiinni, minun koti, minun elämä, minun juomat, minun ja minä minä minä. - Hyvä teko on hyvä teko. ;)

Voi kuule, se vasta itsekästä onkin, että illallisen jäljeen ahneena suunnittelee, että ollaan nyt saman tien aamuun asti passattavana. Tai maksatetaan taksikyydit isäntäväellä. Mitä röyhkeyttä! Nuo olisivat entisiä kavereita tuon reissun jälkeen. Onneksi maailmassa on myös hyväkäytöksisiä ihmisiä, eivätkä kaikki ole vaan hyötyämaksimoivia pummeja.

Vierailija
287/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä kyllä oleta, että voisin automaattisesti jäädä jollekin kaverille yöksi, vaikka menisinkin heille istumaan iltaa. Ja mielummin tulen kyllä omaan sänkyyn nukkumaan, vaikka taksilla. Varsinkin, jos seuraava aamu on oletettavasti krapula-aamu. En todellakaan halua silloin olla kenenkään muun nurkissa. Ystävävistänikään kukaan ei ole olettanut, että voisi jäädä meille yöksi, jos asiasta ei ole etukäteen sovittu. Ollaan kyllä ihan vieraanvaraisia, ja kaverit ja sukulaiset on aina meille tervetulleita, mutta silti yöpymisistä ja muista on meidän piireissä ollut aina tapana sopiva etukäteen.

Vierailija
288/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap mainitsee aloitusviestissä ettei kumpikaan vieraista ollut enää ajokuntoinen, ja myöhemmin kertoo etteivät he edes tulleet autolla?

Koska se olis lainannut omaa autoa niille vieraille.

Vierailija
289/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap mainitsee aloitusviestissä ettei kumpikaan vieraista ollut enää ajokuntoinen, ja myöhemmin kertoo etteivät he edes tulleet autolla?

Miksei ap itse vienyt vieraita autollaan kotiin? Vaikka oli ajokuntoinen, toisin kuin vieraansa. Vai eikö ollut ajokuntoinen? KUINKA SE NYT SILLEEN?

Vierailija
290/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuutta majoittaa ketään, eikä kaikilla välttämättä ole siihen oikein mahdollisuuttakaan. Itse vieraana katson myös parhaimmaksi järjestää etukäteen yöpymiseni kysymällä majoitusmahdollisuuksia, tai vaihtoehtoisesti pysymällä ajokunnossa. 

Tällaiset ovat noloja tilanteita molemmille, ja ystävänne kiukunpurkaus saattoi olla sekoitus nolostumista, loukkaantumista ja hätääntymistä. Tämän välttämiseksi ehkä olisi ollut miellyttävämpi ratkaisu pyrkiä tarjoamaan majapaikkaa, kun moka oli tietyssä määrin molempien: ystävänne jättivät varmistelematta yöpymismahdollisuuksia, ja te ehkä tietämättänne vahvistitte heidän ennakko-odotuksiaan tarjoamalla kyytiä kosteisiin illanistujaisiin, jolloin ei ole minkäänlaista oletusta, että pystyisivät ainakaan itse ajamaan kotiin.

Vierailija
291/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kun pyydetään iltaa istumaan, oletetaan myös että, vieraat jää yöksi koska tehdään ruokaa ja nautitaan alkoholia. Meillä vieraat yöpyy olkkariiin Sohvapöytä vaan sivuun ja patjat siihen. Ja toisinpäin jos istutaan iltaa kavereilla , jäädään yöksi. Se on itsestään selvyys meidän kaveriporukassa, silloin ei kutsuta jos ei yöpyminen sovi. Vieraillaan pariskunnittain.

Mutta jos teillä ei muutenkaan ole sitä tapaa. Ei voi toiset silloin olettaa. Siitä pitää sopia aiemmin.

Vierailija
292/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kun pyydetään iltaa istumaan, oletetaan myös että, vieraat jää yöksi koska tehdään ruokaa ja nautitaan alkoholia. Meillä vieraat yöpyy olkkariiin Sohvapöytä vaan sivuun ja patjat siihen. Ja toisinpäin jos istutaan iltaa kavereilla , jäädään yöksi. Se on itsestään selvyys meidän kaveriporukassa, silloin ei kutsuta jos ei yöpyminen sovi. Vieraillaan pariskunnittain.

Mutta jos teillä ei muutenkaan ole sitä tapaa. Ei voi toiset silloin olettaa. Siitä pitää sopia aiemmin.

Niinpä ja tässä kun vielä nämä vieraat sitä viinaa toi, ei ap. - jonka olettivat istuvan kuivin suin.

Vierailija
293/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on ylipäätään mahdollista, että tämä tuli puheeksi vasta nukkumaan menoa miettiessä? Puhuitteko te ollenkaan sen illanvieton aikana vai ryyppäsittekö vaan?

Teillä molemmat teki asiat päin honkia: Isäntäpari ei avannut suutaan asiasta kutsua lähettäessä eikä edes missään vaiheessa illan aikana kysäissyt kumpi ajaa kotiin tai mihin aikaan ajattelitte lähteä. Ja vieraat vain olettivat voivansa kämpätä teillä yön, vaikka yhtään ei oltu puhuttu, että missä se pienessä kämpässä onnistuisi, tarviiko tuoda omia petivaatteita tms.

Minä pitäisin aika epäkohteliaana, jos kutsuja kutsua esittäessään tokaisisi, että yöpyä ei sitten voi. Koska se nyt on itsestään selvää, että yöksi ei jäädä, ellei erikseen kutsuta yökylään. Epäkohteliasta olisi myöskin kysyä kesken illan, että koskas ajattelitte kotiin lähteä ja kumpi teistä oikein ajaa! Kyllä se on ihan vieraiden itsensä tehtävä huolehtia moisesta, samoin kuin ymmärtää lähteä ajoissa kotiinsa illanvietosta (kutsu ei siis ollut yönviettoon!)

Vanha sanonta: "koskahan te olisitte kotona, jos nyt lähtisitte" -esitetään tarinan mukaan vieraille, jotka eivöt ymmärrä lähteä kotiinsa.

Tanskassa on oiva tapa: vieraille tarjotaan Natmad (yöruoka), joka voi olla mitä tahansa lämpimästä pikkuruoasta voileipään ja leikkeleisiin ja sen merkitys on kaikille selvä, sen jälkeen lähdetään heti kotiin.

Vierailija
294/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on ylipäätään mahdollista, että tämä tuli puheeksi vasta nukkumaan menoa miettiessä? Puhuitteko te ollenkaan sen illanvieton aikana vai ryyppäsittekö vaan?

Minä pitäisin aika epäkohteliaana, jos kutsuja kutsua esittäessään tokaisisi, että yöpyä ei sitten voi. Koska se nyt on itsestään selvää, että yöksi ei jäädä, ellei erikseen kutsuta yökylään. Epäkohteliasta olisi myöskin kysyä kesken illan, että koskas ajattelitte kotiin lähteä ja kumpi teistä oikein ajaa! Kyllä se on ihan vieraiden itsensä tehtävä huolehtia moisesta, samoin kuin ymmärtää lähteä ajoissa kotiinsa illanvietosta (kutsu ei siis ollut yönviettoon!)

Vanha sanonta: "koskahan te olisitte kotona, jos nyt lähtisitte" -esitetään tarinan mukaan vieraille, jotka eivöt ymmärrä lähteä kotiinsa.

Tanskassa on oiva tapa: vieraille tarjotaan Natmad (yöruoka), joka voi olla mitä tahansa lämpimästä pikkuruoasta voileipään ja leikkeleisiin ja sen merkitys on kaikille selvä, sen jälkeen lähdetään heti kotiin.

Nokkelaa! Siis tuo Natmad (yöruoka), ilmaistaan asia sivistyneesti, eikä kellekkään jää epäselvyyttä silloin. Ei loukkaantumisia, vaan tapakulttuuria. -Pohojosen neito

Vierailija
295/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ap:n kaltaisten ihmisten takia olen oppinut kyselemään asioista etukäteen, jos henkilö jättää jotain kertomatta. Esimerkiksi kerran sain väärinkäsityksen, kun pyydettiin kylään että saan jäädä yöksi kunhan otan omat lakanat matkaan. Noh kyläillessä sitten älysin varmistaa asiasta ja sainkin katkeran naurun, etten saakkaan jäädä. Oli aika likellä etten joutunut ulos nukkumaan, mutta onneksi oli tuuria. Sama asia kun joku tarjoaa jonnekkin kyydin olen oppinut kysymään millä minä tulen takaisin. Joistain saa jopa sellaisen käsityksen, aivankuin piruuttaan jättävät kertomatta asioita välistä, etten jättäisi vierailua tai reissua välistä. Noh elämä on opettanut kantapään kautta.

Vierailija
296/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä pakko kysyä, että kuinka monen teistä talouden esim. 50-60€ taksimatka (jaettuna siis kahdelle tässä tapauksessa vielä?) romuttaisi? Jos oletetaan, että taksi maksaisi esim 60€, niin tästä jää 30€ per nokka maksettavaksi. Oikeastiko ette kuukaudessa pysty säästämään tätä 30€ jostain muualta? Ette käy ikinä ulkona siiderillä (tähän voi mennä 6-10€/juoma), vaikkapa osta jotain vaatetta, syö ulkona yms? Yläpeukut jos romuttaa teidän talouden ja tiukan budjetin, alapeukut jos ei :D

Vierailija
297/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitko sinä halunnut lähteä yötämyöten jurrissa kotiin, että ystäväpariskunta saisi parisuhdeaikaa? 

Ei välttämättä varmasti kauheasti halua mut jos pariskunnalla kerran lapsikin hoidossa pitkästä aikaa niin luulisi ainakin ymmärtävän...

Ja AP:lle, ei kyllä pitäis olla niin suuri ongelma jos järki-ihmiset kyseessä!

Vierailija
298/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tämä tuli esiin? Eli vieraat vievät auton ja palauttavat auton (ja lapsen?) seuraavana päivänä, ja sitten ap vie heidät edestakaisin kotiinsa..? Eikö tuo ole jo niin monimutkainen kuvio että siitä etenkin olisi kannattanut sopia etukäteen, vs jäädä antaa toisten sohvalle nukkumaan.

Vierailija
299/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen maalaiset täällä kommentoi? Ei kukaan tämmöinen kolmekymppinen kaupunkilainen (ei pk-seutu) oleta, että illanviettokutsu tarkoittaa yösijaa, vaikka saisi kyydin ja tarjottaisiin alkoholia, jos välimatka on joku onneton 30km.

Jos haluaa jäädä yöksi, pitää se kysyä etukäteen! Jos ap on kaksiossa asuva lapsiperhe, en usko että he asuvat edes missään metsän keskellä. En voi uskoa, että näin moni on sitä mieltä, että apn olisi pitänyt ymmärtää vieraiden haluavan jäädä yöksi ja että hän olisi käyttäytynyt jotenkin törkeästi.

Vierailija
300/482 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottivat parinvaihtoa ja te pahvit ette tajunneet.