Ystäväpariskunta suuttui, koska emme antaneet heidän yöpyä illan päätteeksi
Kutsuimme ystäväpariskunnan viettämään lauantai-iltaa hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Mitään yökyläilystä ei oltu puhuttu. Puolen yön aikoihin alkoi väsymys iskeä kaikille ja ystävämme kyselivät missä voisivat nukkua. Sanoimme, ettemme heitä valitettavasti voi yöksi majoittaa. Asumme ahtaassa kaksiossa ja halusimme vihdoin omaa yhteistä parisuhdeaikaa, kun lapsikin oli saatu yöksi isovanhemmille hoitoon.
Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin.
Nyt aamulla sain viestin, jossa ystäväpariskunnan nainen hakkui minut ja mieheni täysin. Lupasin maksaa hänelle puolet taksiin kuluneista kustannuksista, mutta ehdotuksestani pillastui vain lisää. Nyt ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin.
Teimmekö väärin? Niin pahasti että ystävyys on katkaisemisen arvoinen?
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Meille saa aina jäädä yöksi ja pidän sitä automaattisena toimena, kun kutsumme joko pienen joukon ihmisiä tai jonkun pariskunnan illanviettoon. Ex tempore yökyläilykin on meille ok eli jos lyhyemmäksi suunnittelu vierailu venähtääkin illan puolelle. Ystäville varattu ilta on ystäville. Parisuhdeaika ilman lapsia on erikseen.
Niin, siis ilta. Sen jälkeen vieraille heippa. Hirveää, jos joku yrittäisi ängetä yhtäkkiä yöksi, vaikka ei ole ollut mitään puhetta.
Itselleni aivan vieras ajatus, että kaveripariskunta on jotenkin muka härskisti heitetty ulos yöllä. Siis illanistujaiset ovat illanistujaisia, eivät ne sisällä yöpymistä (ainakaan automaattisesti, voihan sellaisestakin etukäteen sopia). 42 vuotta olen elänyt, näin oli lapsuudessani vanhempieni kanssa ja nykyisessä ystäväpiirissäni. Vielä kummallisemmalta kuulostaa se, että ap:n tapauksessa kaverit ovat kyydin saatuaan olettaneet sen tarkoittavan, että isäntäparista toinen istuu illan kuivin suin ja toimii heille kuskina.
Millä ne tuli?omalla autolla?eli joutuvat maksamaan seur pvänä taxin takaisin autollensa. 60km matka maksaa aika paljon.
Miksi ihmeessä sitten annoit heidän päihtyä, jos tiesit, että he olivat autolla liikenteessä? Hieman voisit katsoa kyllä peiliinkin tässä asiassa.
Taitaa olla täällä pohojosessa enemmän se asenne, että 'ei tuota kehtoo' ETTÄ 'ei tuota kehtoo laittaa yöllä pihalle' ja 'kun ei sillä oo varraa' siis että ihmiset ajattelee enempi muita, on sydämellisempiä toisia kohtaan, kaikki tietää ja tuntee toisensa, ja naapurin juoppokin majoitetaan pahan päivän tullen jos ei yöksi, nii sapuskat nyt ainaki tarjotaan, että palautuu väri kasvoille, mutta viinaa ei anneta! Köyhää on ja tarkkaa sielä etelässä tuo touhu! Ja sitte ihmiset tuntee olonsa yksinäisiksi ja masentuneiksi. Hohhoijakkaa sanon minä. T. Pohojosen neito
Ai ap SINÄ et tiedä että haluatko olla tekemisissä vieraidesi kanssa😄😄 Olet kyllä todella omahyväinen nolo törppö jos kuvittelet että nuo vieraanne koskaan enää haluavat kanssanne olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille saa aina jäädä yöksi ja pidän sitä automaattisena toimena, kun kutsumme joko pienen joukon ihmisiä tai jonkun pariskunnan illanviettoon. Ex tempore yökyläilykin on meille ok eli jos lyhyemmäksi suunnittelu vierailu venähtääkin illan puolelle. Ystäville varattu ilta on ystäville. Parisuhdeaika ilman lapsia on erikseen.
Niin, siis ilta. Sen jälkeen vieraille heippa. Hirveää, jos joku yrittäisi ängetä yhtäkkiä yöksi, vaikka ei ole ollut mitään puhetta.
Ei vaan sen jälkeen vieraille peti, kuten tuossa viestissäni ymmärtääkseni laitoin. En ikinä laittaisi ystäviä yön selkään, kun yhdessä vietetään iltaa, piiiitkäää iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussahan on jo ap kertonut, että ystäväpariskunta tuli heidän kyydillään, joten mitään oman auton takaisinhakumatkaa ei tarvita. 30 km matka pääkaupunkiseudulla maksaa viikonloppuyönäkin vajaa 50 e, joten ei se nyt mikään liian iso kustannus voi olla. Taitaa tuo ysätäväparisunta kuulua siihen samaan ihmistyyppiin, joka tulee kesämökille passattavaksi useaksi päiväksi, pahimmassa tapauksessa kutsumatta.
Onko ap kertonut asuvansa pääkaupunkiseudulla tässä ketjussa?
Onko taksit muualla kalliimpia?
En tosiaankaan ole jäänyt opiskelurymyvuosien jälkeen mankumaan kännipäissäni yökyläpaikkaa illallisen jälkeen. Eikä onneksi kukaan meidän illallisvieraista oleta, että voivat jäädä meille yöksi syömisen jälkeen. Ihan naurettavaa. Kuulostaa jotenkin teinimeiningiltä tuollainen. Tai ehkä maalaisilla on eri säännöt ja siellä saa illallisvieraat makailla pitkin uuninpankkoja seuraavaan päivään.
Nimenomaan ne haemme vieraamme ja päinvastoin jos olemme itseen kylään menossa, jotta auto ei jäisi kyläpaikan pihaan, kun taksilla mennään kotio.
Ap kehii ja keksii uutta tarinaa koko ajan provonsa ympärille. Tosiasiassa kyse oli wt porukan normaalista ryyppyillasta, kun kersat oli saatu heivattua muualle. Yöllä tuli sitten kännissä riitaa siitä, kuka maksaa taksin kotiin ja voisiko jäädä sohvalle nukkumaan. Case closed.
Tosi usein olen kuullut pk-seudun ulkopuolisten toteavan ettei joku 30-100 km ole matka eikä mikään. 30 km taksilla on kuitenkin ihan ylivoimaisen kauheaa? Kallista, joo. Aina ei ole varaa, joo, ei minullakaan ole. Silloin selvitetään etukäteen miten kuljetaan tai yövytään, ei oleteta että muut kuskaavat tai majoittavat ilman että asiasta on sovittu.
Miksi ap mainitsee aloitusviestissä ettei kumpikaan vieraista ollut enää ajokuntoinen, ja myöhemmin kertoo etteivät he edes tulleet autolla?
Illanistujaiskutsu ei ole aamiaskutsu!
Jutta kirjoitti:
En tosiaankaan ole jäänyt opiskelurymyvuosien jälkeen mankumaan kännipäissäni yökyläpaikkaa illallisen jälkeen. Eikä onneksi kukaan meidän illallisvieraista oleta, että voivat jäädä meille yöksi syömisen jälkeen. Ihan naurettavaa. Kuulostaa jotenkin teinimeiningiltä tuollainen. Tai ehkä maalaisilla on eri säännöt ja siellä saa illallisvieraat makailla pitkin uuninpankkoja seuraavaan päivään.
Eikö noi kupinnostoillanistujais-meininki ole vähän nuorten/opiskelijoiden juttu ja sitten myöhemmin tapaillaan ravintolassa/kahvin merkeissä?
En olisi mitenkään kehdannut laittaa kavereitani taksiin illan päätteeksi. Tai jos olisin pakosta joutunut niin tekemään, olisin maksanut taksin.
Nyt olisitte sitten voineet ainakin viedä auton heille, ettei sitäkin olisi tarvinnut hakea. Jos siis teillä itsellänne on auto.
Toimitte aika itsekkäästi: halusitte nauttia kavereista ja toisistanne. Se olisi vaatinut enemmän suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni aivan vieras ajatus, että kaveripariskunta on jotenkin muka härskisti heitetty ulos yöllä. Siis illanistujaiset ovat illanistujaisia, eivät ne sisällä yöpymistä (ainakaan automaattisesti, voihan sellaisestakin etukäteen sopia). 42 vuotta olen elänyt, näin oli lapsuudessani vanhempieni kanssa ja nykyisessä ystäväpiirissäni. Vielä kummallisemmalta kuulostaa se, että ap:n tapauksessa kaverit ovat kyydin saatuaan olettaneet sen tarkoittavan, että isäntäparista toinen istuu illan kuivin suin ja toimii heille kuskina.
No mulle kävi näin, enkä mä nyt siitä ylettömästi loukkaantunut, plus tunsin jo lapsuudesta tämän kaverin ja luonteen. Selvästi oli kyse siitä kuitenkin, että ei osattu syystä tai toisesta sitä ilmaista, että nyt me mennään nukkumaan, mutta ei mekään osattu sitä ajatella, että jos illanviettoon on pyydetty, että kotiinlähtöaika on jo klo 23.00. :) Mutta jos nämä omat kaverit oisivat asuneet vaikka sen 20km tai 30km tai edes 10km päässä, niin olisinihan.sen vuoksi harkinnut jo sinne menoa, koska opiskelijana ei mielellään tuhlaa edes niitä kymmeniä euroja, vaihtoehtoisesti käyttää siis pyörää. Tai toinen vaihtoehto olisin pyytänyt ystävät illanviettoon tänne omaan kotiin. Mutkikkaalta kuulostaa apn ilta, eikä tule kyllä vaikutelmaa kovin läheisistä ystävistä edes.
Jutta kirjoitti:
Kuulostaa hyväsydämmisiltä nämä maalaiset, kuten jo tuossa kirjotitkin!Jos kyseessä olisi vaikka sinun isä tai äiti, ja etelässä asustelisit itse, niin olisitko sitten eri mieltä?Mutta siellä etelässä jätetään pakkaseen/Ovet nenän edestä kiinni, minun koti, minun elämä, minun juomat, minun ja minä minä minä. - Hyvä teko on hyvä teko. ;)
Jos me miehen kanssa halutaan parisuhdeaikaa, me ollaan kahdestaan. Kun halutaan nähdä ystäviä, nähdään ystäviä.
Oulu-Tornio-Rovaniemi myös! T.Lapin pojan tyär se pohojosen tyttö ;)