Ystäväpariskunta suuttui, koska emme antaneet heidän yöpyä illan päätteeksi
Kutsuimme ystäväpariskunnan viettämään lauantai-iltaa hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Mitään yökyläilystä ei oltu puhuttu. Puolen yön aikoihin alkoi väsymys iskeä kaikille ja ystävämme kyselivät missä voisivat nukkua. Sanoimme, ettemme heitä valitettavasti voi yöksi majoittaa. Asumme ahtaassa kaksiossa ja halusimme vihdoin omaa yhteistä parisuhdeaikaa, kun lapsikin oli saatu yöksi isovanhemmille hoitoon.
Kumpikaan ystävistämme ei ollut enää ajokuntoinen muutamien viinilasillisten jälkeen. Ehdotimme taksin tilaamista ja niin tehtiin. Noin 30 km meiltä oli matkaa heille takaisin kotiin.
Nyt aamulla sain viestin, jossa ystäväpariskunnan nainen hakkui minut ja mieheni täysin. Lupasin maksaa hänelle puolet taksiin kuluneista kustannuksista, mutta ehdotuksestani pillastui vain lisää. Nyt ei enää vastaa viesteihin eikä puheluihin.
Teimmekö väärin? Niin pahasti että ystävyys on katkaisemisen arvoinen?
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tätä pariskuntaa. Onhan se selvä, että yöpymisestä sovitaan etukäteen tai jos se ei onnistu, niin sitten mietitään etukäteen kyyti kotiin. En haluaisi edes yökyläillä ilman mitään varusteita, yöpaitaa, hammasharjaa, hygieniatuotteita jne.
Hygieniatuotteita?
Tarkoitatko wc-paperia, terveyssiteitä/tamponeja , intiimipyyhkeitä, jne?
Kyllä meiltä löytyy sekä omiin että vieraiden tarpeeksi nitäkin.
Hammasharjoja löytyy ylimääräisiä..?
Vierailija kirjoitti:
Palasinpa itsekin edeltäviin viesteihin ja viestittely ennen iltaa sujui siis näin:
M=minä
Y= ystävä
Keskiviikkona 3.5
M: Heippa! Mulla ja Joonalla on pitkästä aikaa tiedossa vapaa viikonloppu samaan aikaan, ja isovanhemmat lupas katsoa Ellin perään. Ajateltiin kysellä millasia suunnitelmia teillä on tulossa? Oisko illanistujaiset pitkästä aikaa kuulostanut miltään? Me tarjotaan herkut!
Y: Moikka! :) Kiva kun laitoit viestiä, ehdottomasti ollaan illanvietossa mukana. Onkin paljon höpötettävää. Soitellaan vaikka illemmalla, just tiukka paikka töissä.
Tän jälkeen sitten soitettiin illalla ja juteltiin niitä näitä sekä siitä, mitä vieraat toivoisi ruoaksi.
Seuraava viestttely lauantaina aamupäivällä.
M: Moi! Heitetään tänään Elli neljän tietämillä, kaupasta ollaan jo kaikki tarpeellinen haettu ja alkuvalmistelut herkkuja varten tehty. Haluutteko, että napataan teidät samalla kyytiin, kun kuitenkin siinä ympäristössä kävästään?
Y: Moi, kiva juttu. Mukava nähdä teitä ja päästä istumaan iltaa! Voitashan me hyvin tietty tullakkin, niin ei sitten turhaan ajeta samaa matkaa kahdella autolla.
M: Sitä samaa ajattelin, hyvä homma. Soitellaan vaikka kun ollaan saatu Elli vietyä. Näkemisiin!
Y: Näkemisiin!
Tässä siis nämä..
Ap
Tässä
ELI AIVAN SELVÄSTI TAJUAVAT ITSE MAKSAA KOTIMATKAN. Turhaan teille nyt vittuilevat krapuloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Noniin nyt tämä mielenkiintoiseksi muuttuu..
Ystäväpariskunnan nainen siis lähetti äsken viestin minun miehelleni. Pahoitteli mulle lähettämiensä viestien sävyä. Olivat siis kumpikin odottaneet, että heitetään heidät vielä illalla kotiin, koska haettiinkin. Olivat illan aikana ihmetelleet, kun meistä kumpikin nautti viiniä ja olettivat sitten yökylään jäävänsä.
Sanoi ylireagoineensa asiaan ja suostui ottamaan puolet taksirahoista tililleen. Mulle ei oo tosin edelleenkään laittanut mitään viestiä..No, ainakin jossain puheväleissä ilmeisesti ollaan. Toisaalta en edes tiedä haluanko kun suhteellisen pienestä asiasta paisui tälläinen härdelli..
Tiiäkkönää mitä, en muuten usko tuota koko tarinaa. Ovatko muut havainneet tätä: Joku täällä kirjoittaa aloituksen ja sitä mukaa, kun ihmiset vastaavat, niin muuttaa tarinaa itselleen edulliseen sävyyn, aivan kuin kopioisi muiden kirjoittamista mielipiteistä tai tarinoista oman keksityn tarinan jatkoksi juttua, taitaa muuten olla useampikin vastaava tarina täällä vauva.fi sivuilla. Ja aiheena taas aplla ylireagointi! Ap, miksi keksit jonninjoutavia tarinoita? Miksi et voi hyväksyä, että ihmiset eivät reagoi aina siten miten odotat heidän reagoivan, ja miksi puhut tätä palturia niin monessa ketjussa? Teet ittesi naurettavaksi.
Tässä ketjussahan on jo ap kertonut, että ystäväpariskunta tuli heidän kyydillään, joten mitään oman auton takaisinhakumatkaa ei tarvita. 30 km matka pääkaupunkiseudulla maksaa viikonloppuyönäkin vajaa 50 e, joten ei se nyt mikään liian iso kustannus voi olla. Taitaa tuo ysätäväparisunta kuulua siihen samaan ihmistyyppiin, joka tulee kesämökille passattavaksi useaksi päiväksi, pahimmassa tapauksessa kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teitte väärin. Miksi vaivauduitte hakemaan ystävät, eihän heillä ollut silloin edes mahdollista käyttää omaa autoa. Miksi ei voi kysyä ja sopia. Tuollainen antaa niin nuukan kuvan,että parempi kun ette kutsu ketään illanviettoon tai jos kutsutte, kerrot että kyytiä ei anneta ja varautukaa ja tulkaa omalla autolla, teillä ei myöskään majoiteta ketään!!!!!
EI EI ja EI!
Me tarjoudumme usein hakemaan ystävämme illanviettoon juuri sen vuoksi, ettei sitten jää autoa tänne eikä toisaalta tarvitse maksaa taksimatkaa kahteen suuntaan!On se nyt kumma, jos ei yhtä taksimatkaa silloin tällöin raaski maksaa! Kyllä on saitoja kyläilijlitä.
Minä keksin sille rahalle paljon parempiakin kohteita kuin taksi tai minä haluan maksaa sen taksimaksun jos käyn illallisella ja parilla baarissa mieheni kanssa.
Haluan itse päättää milloin ja mihin laitan rahaa.
varmaan siis viinaan.
Miksi ap mainitsit, että vieraat eivät olleet ajokunnossa, jos tulivat teidän kyydillä? Minusta tuntuu, että valehtelit tuossa jälkeen päin, koska luulit saavasi enemmän sympatiaa.
Mitä vieraanvaraisuuteesi tulee, niin olet tökerö ystävä. Ymmärrän toki vitutuksen sinun puoleltasi, mutta en itse kehtaisi tehdä noin ystävilleni. Keskellä yötä heittää pihalle....Joten ymmärrän suuttumuksen kyllä myös heidänkin puolelta. Toimit väärin, enkä itsekään välttämättä haluaisi vähään aikaan pitää yhteyttä ihmiseen, joka tekee noin toiselle. Vieraanvaraisuus on kaiken a ja o. Seksi ja lapsi ovat sulle näköjään vain kummallisia tekosyitä tässä tilanteessa.
Toivottavasti opit tästä jotakin. Ystäväsi ainakin oppivat taatusti millainen olet ja miten toimia jatkossa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pk-seudulta. en tiedä johtuuko julkisesta liikenteestä, mutta täällä oletus on se että illanistujaisten jälkeen lähdetään kotiin, oli alkoholia nautittu tai ei. Matka taittuu vaikka taksilla (ja 30 km voi olla ihan tavallinen matka täällä) jos julkiset ei enää kulje tai niitä ei jaksa. Yökyläilystä sovitaan etukäteen, tai jos isäntäväki itse tarjoaa yöpymismahdollisuutta. Toki joskus voi yllättäen pyytääkin yöpaikkaa, mutta se on aika epätavallista. Ja jos joku tarjoutuu hakemaan vieraan kyläpaikkaan, se ei tarkoita automaattista yökyläilykutsua tai että isäntäväki hoitaisi vieraan paluumatkan.
Ja minusta myös 30 km on aika erilainen matka kuin 150 km. Kumpaakaan ei kävele, mutta taksikustannukset on melkoisen erilaiset.
Toki toki, mutta haluaisin tietää jo alkuvaiheessa, että onko yökyläily mahdollista kerta hakevat vai vievätkö takaisin vai kieltäydynkö koko hommasta jos ne taksirahat ovat varattu johonkin muuhun, kuten esimerkiksi hammaslääkäriä varten.
Minusta oletus on se ettei yökyläilymahdollisuutta ole, jos isäntäväki ei sitä oma-aloitteisesti tarjoa. Sama suhtautuminen muuten noihin kyyditsemisiin: jos sanotaan että voidaan hakea, oletan sen olevan vaan haku ja että itse selviydyn kotiin. Jos on kyläpaikka on hankalan matkan takana, tämä tarkoittaa yleensä kohtuu aikaista kotiinpaluuta, ajokunnossa olemista tai taksia.
Ap:n ystävien olisi pitänyt kieltäytyä tuosta hakemisesta ja tulla omalla autolla. Olisi tullut paljon halvemmaksi se, kuin taksi.
En olis kyllä itse kehdannut laittaa vieraita noin pitkää matkaa taksilla menemään, vaikka yöpymispyyntö tulisikin yllätyksenä. Ei se nyt yhdestä yöstä ole kiinni aviomiehen kanssa yhteisaika. Ja kyllä nyt aina sohva- ja patjapaikka kahdelle kaverille järjestyy viidessä minuutissa. Sen verran pitää tulla vastaan. Ja vieraat varmaan olisivat lähteneet heti aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussahan on jo ap kertonut, että ystäväpariskunta tuli heidän kyydillään, joten mitään oman auton takaisinhakumatkaa ei tarvita. 30 km matka pääkaupunkiseudulla maksaa viikonloppuyönäkin vajaa 50 e, joten ei se nyt mikään liian iso kustannus voi olla. Taitaa tuo ysätäväparisunta kuulua siihen samaan ihmistyyppiin, joka tulee kesämökille passattavaksi useaksi päiväksi, pahimmassa tapauksessa kutsumatta.
Onko ap kertonut asuvansa pääkaupunkiseudulla tässä ketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Palsta on näköjään täynnä persaukisia loisia, jotka lähtevät mieluusti syömään ja viettämään iltaa ystäviensä kustannuksella ja tuovat tuliaisina vaatimattomat pari pulloa viiniä (varmaan kyykkysellaista), eivätkä sitten raaski maksaa taksia kotiin. Voi elämän kevät!
Luojan kiitos itselläni on fiksuja ystäviä.
Tai solidaarisia ihmisiä, joihin voi luottaa ja joiden luona voi yöpyä myös vastaavassa tilanteessa, helpompaa katsos. Oma muistoni, sain miesystäväni kanssa kutsun ystäväpariskunnan luo syömään ja juomaan, ja kaikki todellakin tarjottiin ja varakkaita ystäviä. Itse olin juuri tullut Suomeen, opiskelut kesken ja poikaystävän/miehem kummin vain, mentiin kiitollisina sitten syömään. Siinä kaikki sitten humalluttiin, mutta mistä hivenen loukkaannuin oli se, että yhtäkkiä ystäväni nainen nousi ylös pöydästä ja alkoi saattelemaan meitä ovelle. Okei ymmärrän sen, että se ei osannut sanoa sitä ääneen tai edes vihjaista, että klo 11 pitää lähteä. No se tuli sitten todellakin selväksi, kun ovella oltiin ja jo pihalla nopeasti, humalassa muistan vain, että ystäväni törkkäs minua selkään kuin merkiksi, että ulos. Mitään ikävää ei tapahtunut paikan päällä. Sitä ajan takaa, että silloin kun ihmiset humaltuvat, ja meillä kaikillahan on se oma 'ajantaju', niin mistä se sitten pitäisi tietää, että milloin se lähtö tulee? Huvittavinta tästä tekee se, että ystäväni ja hän nainen käyttäytyi koppavasti ja oikeasti tönäsi minua selästä. Aluksi pidin häntä törkeänä, ja kieltämättä olin hämmentynyt, että olisiko meidän pitänyt tietää lähtöaika, jos meisät kutsuttiin illaksi heille illanviettoon? Pahoittelen, mutta en osaa arvata toisten ihmisten ajatuksia, mutta odotan silti inhimillistä käytöstä muilta. Ja todellakin tiesimme jos seuraava kutsu tulisi, niin lähteä jo hyvissä ajoin pois. Oma pointtini, ilmoittakaa ja puhukaa suoraan asiat, mutta älkää käyttäytykö kuin tekopyhät ja olko liian takakireitä muille.
Mä niin nään miten tää "ystävä"pariskunta on miettinyt: ai kun kivaa, me saadaan safkat ja kyydit ilmaseks, mieti, se Malla vissiin imettää tai jotain hihihii, otetaan nyt kuitenkin nää kaks pulloa viiniä, että me saadaan edes jotain miestä väkevämpää. - Ja soppa on valmis. Ap. jätä nuo luuserisiat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, teitte väärin. Miksi vaivauduitte hakemaan ystävät, eihän heillä ollut silloin edes mahdollista käyttää omaa autoa. Miksi ei voi kysyä ja sopia. Tuollainen antaa niin nuukan kuvan,että parempi kun ette kutsu ketään illanviettoon tai jos kutsutte, kerrot että kyytiä ei anneta ja varautukaa ja tulkaa omalla autolla, teillä ei myöskään majoiteta ketään!!!!!
EI EI ja EI!
Me tarjoudumme usein hakemaan ystävämme illanviettoon juuri sen vuoksi, ettei sitten jää autoa tänne eikä toisaalta tarvitse maksaa taksimatkaa kahteen suuntaan!On se nyt kumma, jos ei yhtä taksimatkaa silloin tällöin raaski maksaa! Kyllä on saitoja kyläilijlitä.
Minä keksin sille rahalle paljon parempiakin kohteita kuin taksi tai minä haluan maksaa sen taksimaksun jos käyn illallisella ja parilla baarissa mieheni kanssa.
Haluan itse päättää milloin ja mihin laitan rahaa.
varmaan siis viinaan.
Ei, vaan meilläkin on lapsi ja ei ole usein mahdollisuutta lähteä illanviettoon ja silloin kun on, vietämme sen miehen kanssa ravintolaillallisella/leffassa/baarissa kahden. Priorisoin tuon tärkeämmäksi kuin illanistujaiset porukalla jonkun asunnossa.
Kavereita näen sitten kahvilla/ shoppailureissuilla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän PAISTAA viestinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaas nyt vähän lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja täällä nää pikkumatkat maksetaan ihan normaalisti itse. Vissiin jotain maalta muuttaneita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsta on näköjään täynnä persaukisia loisia, jotka lähtevät mieluusti syömään ja viettämään iltaa ystäviensä kustannuksella ja tuovat tuliaisina vaatimattomat pari pulloa viiniä (varmaan kyykkysellaista), eivätkä sitten raaski maksaa taksia kotiin. Voi elämän kevät!
Luojan kiitos itselläni on fiksuja ystäviä.Ei kysymys ole mistään persaukisuudesta vaan vieraanvaraisuudesta, joilla kutsuttuja vieraita yleensä kohdellaan. Isäntäväki tässä on ollut itsekäs, kun pyytää vieraakseen iltaa viettämään ja heittää sitten vieraat yöllä ulos. Tällainen ei tulisi Itä-Suomessa tai Kainuussa/Lapissa kysymykseenkään.
Näin! :D T.Pohojosen neito!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos itselläni on fiksuja ystäviä.Ei kysymys ole mistään persaukisuudesta vaan vieraanvaraisuudesta, joilla kutsuttuja vieraita yleensä kohdellaan. Isäntäväki tässä on ollut itsekäs, kun pyytää vieraakseen iltaa viettämään ja heittää sitten vieraat yöllä ulos. Tällainen ei tulisi Itä-Suomessa tai Kainuussa/Lapissa kysymykseenkään.
Näin juuri. Esim. Kajaani-Sotkamo-sektori ansaitsee kyllä ihan oman erityismainintansa vieraanvaraisuudessaan !! On tullut koettua ja hyvällä muistetaan !!
Vierailija kirjoitti:
Mä niin nään miten tää "ystävä"pariskunta on miettinyt: ai kun kivaa, me saadaan safkat ja kyydit ilmaseks, mieti, se Malla vissiin imettää tai jotain hihihii, otetaan nyt kuitenkin nää kaks pulloa viiniä, että me saadaan edes jotain miestä väkevämpää. - Ja soppa on valmis. Ap. jätä nuo luuserisiat!
Joopa joo taas! :D Herää kysymys miksi ihmeessä ap sitte kutsuu kylää näitä persaukisia mitäänsanomattomia loisia, aplla on kyllä pahasti arvot pielessä. Ylimielinenkin taitaa ap olla, kovin läheisiä ystäviä hänellä ei varmaan sitten ole, olisiko ystävien avautuminen viestissä johtunut ihan syystä sitten:)
Meille saa aina jäädä yöksi ja pidän sitä automaattisena toimena, kun kutsumme joko pienen joukon ihmisiä tai jonkun pariskunnan illanviettoon. Ex tempore yökyläilykin on meille ok eli jos lyhyemmäksi suunnittelu vierailu venähtääkin illan puolelle. Ystäville varattu ilta on ystäville. Parisuhdeaika ilman lapsia on erikseen.
Minusta oletus on se ettei yökyläilymahdollisuutta ole, jos isäntäväki ei sitä oma-aloitteisesti tarjoa. Sama suhtautuminen muuten noihin kyyditsemisiin: jos sanotaan että voidaan hakea, oletan sen olevan vaan haku ja että itse selviydyn kotiin. Jos on kyläpaikka on hankalan matkan takana, tämä tarkoittaa yleensä kohtuu aikaista kotiinpaluuta, ajokunnossa olemista tai taksia.