Koetko, että olet "paljon matkustellut" ihminen?
Tai "paljon maailmaa nähnyt" ihminen? Tällaisiin käsitteisiin törmää aina välillä. Mitä se sinulle tarkoittaa?
Millaisia matkoja olet tehnyt itse?
Kommentit (65)
En onneksi, nyt kokisin kamalia omantunnontuskia turhan saastuttamisen takia. Olen käynyt viidessä maassa 30 vuoden aikana, ja sekin vähän hävettää....
En tajua kuka älykäs ja tiedostava ihminen vielä 2018 kehuu matkustelleensa todella paljon? Jokaisella pitäisi olla jokin laillinen maksimimäärä, joita saa elämänsä aikana käyttää hupimatkusteluun. Työmatkat voisi sallia, muut hupijutut voisi edes määrätä vaikka kymmeneen kertaan. Olisiko oikeasti paha, jos saisit matkustaa elämäsi aikana "vain" kymmenen kertaa? Sekin on aikamoista porsastelua se, mutta edes jokin raja täytyisi olla.
En voi sanoa että hirveästi olisin matkustellut mutta jonkin verran. 39 maata sain kun laskeskelin. Olen asunut 5 eri maassa ja vaikkapa Lontoossa olen käynyt lähemmäs sata kertaa.
Anoppini kuuluu näihin ihmisiin, jotka auliisti kertovat että ”paljon on maailmaa nähty”. Hänen matkansa ovat all inclusive-pakettimatkoja niin että kotimaisella kielellä pärjää. Eikä niissä reissuissa mitään vikaa ole, mutta en koe että siinä hirveästi maailmaa näkisi hotellin altaalta tai buffetista.
Hmm, ehkä osittain. En ole matkaillut Euroopan ulkopuolella, mutta sisällä aika paljon. On tullut kierrettyä autolomilla iso osa Eurooppaa ja lyhyemmillä reissuilla sitten"täsmäiskuja" sinne tänne, kaupunkilomia, vaelluksia jne, rantalomilla en ole käynyt. Islanti taitaa olla etäisin paikka jossa olen ollut.
Moneen verrattuna olen varmaan reissannut paljon ja toisiin verrattuna mitättömän vähän :)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni se tarkoittaa sitä, että ihminen on myös valinnut mielenkiintoisia ja poikkeuksellisiakin matkakohteita. Kaukomatkoja, jossa mennään vähän tuntemattoman puolelle, nähdään ja seikkaillaan.
Vaikka reissaisi työnsä puolesta usein eri puolilla maailmaa (tai varsinkin Eurooppaa tai Yhdysvaltoja), yöpyisi aina samoissa business-hotelleissa, ei minun mielestäni voi sanoa, että on varsinaisesti maailmaa nähnyt. Sellainen ihminen on nähnyt paljon lentokenttiä, loungeja ja tiettyjen ketjujen hotelleja, mutta ei paljon muuta.
Minusta taas "paljon matkustellut" tarkoittaa juuri sitä, että on matkustellut paljon. Ihan sama vaikka olisi vain lentokenttiä ja kongressihalleja nähnyt. En oikein kehtaisi väittää, että ihminen, joka on 300 päivää vuodesta työmatkoilla, ei olisi matkustellut.
Minusta matkustelu ei viella tee mailmaa nahneeksi.
Olen itse kaynyt 50 maassa
mutta seuraavat antavat hieman perspektiivia
Olen tehnyt 4 road trippia usassa
olen asunut 5 eri maassa euroopassa
Olen asunut viikon Lontoossa ilman kattoa paan paalla
Olen asunut kuukauden etela ranskassa 5 tahden hotellissa
Hiljattain tapettuun ihmiseen olen tormannyt 3ssa maassa
Ryoston kohteeksi olen joutunut 3 kertaa. Mitaan ei minulta ole viety muuta kuin puhtaat kalsarit.