Koetko, että olet "paljon matkustellut" ihminen?
Tai "paljon maailmaa nähnyt" ihminen? Tällaisiin käsitteisiin törmää aina välillä. Mitä se sinulle tarkoittaa?
Millaisia matkoja olet tehnyt itse?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä maailmaa enemmän, mutta matkustaminen itsessään on niin superärsyttävää ja rasittavaa, että ajatus edes vuosittaisesta "loma"matkasta ahdistaa. Tarvitsisi pitää toinen viikko lomaa heti perään, että toipuu matkasta.
Vähennä dokaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä maailmaa enemmän, mutta matkustaminen itsessään on niin superärsyttävää ja rasittavaa, että ajatus edes vuosittaisesta "loma"matkasta ahdistaa. Tarvitsisi pitää toinen viikko lomaa heti perään, että toipuu matkasta.
Vähennä dokaamista.
Sori, en harrasta. Viinilasillisen otan illallisen kanssa korkeintaan.
En, vaikka olenkin matkustanut monta eri kertaa olen matkustanut vain Euroopan sisäpuolella, joten en ole kuitenkaan ihan hirveästi vielä maailmaa nähnyt.
Matkustan hyvin paljon, mutta vain kahden maanosan välillä eli en ole "paljon matkustellut".
Joidenkin mielestä voin olla paljon matkustanut.
Jokunen vuosi sitten sovittiin miehen kanssa, että vähennetään matkailua, seuraavan vuoden saldo oli 9 matkaa, joten Suomessa kesä-elokuu Suomenlahdella ja muina kuukausina jossain muualla.
En edes osaa sanoa, monta maata on tullut koluttua, tosin tiedän, että urakkaa olisi vielä paljon jäljellä, jos sen mukaan alkaisi matkustaa.
Nykyään matkoja on 3-4 vuodessa, turvallisuus alkaa olla vähän joka suunnalla niin ja näin, ekäi mihinkään sudenluolaan ehdoin tahdoin itseään järjestä.
En koe olevani. Muutamaan sukulaiseen verrattuna olen matkustanut vallan hurjasti mutta olen käynyt muutamassa paikassa useaan kertaan. Olen myös kiinnostunut muista kulttuureista, joten olen lukenut paljon ja jutellut aina vaihtareiden kanssa kun mahdollista - osaisin varmaan käyttäytyä ok Japanissa muita kunnioittaen vaikka en kieltä osaakaan.
Matkustellut olen vain Euroopassa ja Venäjällä, ja raha on esteenä etten ole voinut matkustaa enemmän. Seuraavaksi lähden USA:han, ja tämän jälkeen toivottavasti koluamaan Aasiaa. Haaveenani olisi työskennellä kansainvälisissä tehtävissä ja ehkä asua jonkin aikaa toisessa maassa. En usko että ehdin elämäni aikana käydä kaikissa maailman maissa ja esim oikeastaan mikään Afrikan maa ei ole vetänyt minua koskaan puoleensa. Tavoitteena olisi kuitenkin nähdä mahdollisimman paljon ! Luulen että jos olisin matkustanut enemmän nuorempana niin olisin seikkailunhaluisempi - nykyisin kaipuu on lähinnä kehittyneisiin erilaisiin kulttuureihin :) Ruotsiin muutto olisi esim todella mieluista itselleni!
Lähes kaikki Euroopan maat, mutta never ever Euroopan ulkopuolella joten en ole "paljon matkustellut".
Tämä on just niin tätä suomalaista asennetta. Koko Eurooppa koluttu ja moneen kertaan, mutta silti ei koeta, että oltaisiin matkustettu paljon?! Ihan hullua. Vasta jos on käynyt joka maailman kolkassa voi sanoa että on matkustellut paljon, vai? Itse koen, että olen matkustanut kohtalaisen paljon vaikka en tosiaankaan ole käynyt kaikissa Euroopan maissa ja sen ulkopuoleltakin vain muutamassa paikassa. Mutta on se mulle paljon kuitenkin ja arvostan jokaista tekemääni reissua.
Mä olen käynyt vasta 18 maassa, kolmella eri mantereella . Olen asunut yhdessä maassa ja kulkenut reippureissulla ja hyvissä hotelleissa ja kaikkea siltä väliltä. En mielestäni ole matkustanut tarpeeksi. Jatkuva matkakuume :).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just niin tätä suomalaista asennetta. Koko Eurooppa koluttu ja moneen kertaan, mutta silti ei koeta, että oltaisiin matkustettu paljon?! Ihan hullua. Vasta jos on käynyt joka maailman kolkassa voi sanoa että on matkustellut paljon, vai? Itse koen, että olen matkustanut kohtalaisen paljon vaikka en tosiaankaan ole käynyt kaikissa Euroopan maissa ja sen ulkopuoleltakin vain muutamassa paikassa. Mutta on se mulle paljon kuitenkin ja arvostan jokaista tekemääni reissua.
Nämä ovat niitä Hublebraggaajia. Olen tehnyt VAIN sitä, sitä, sitä ja sitä, mutta ei se vielä mitään ole. Ja mitätöidään samalla monen muun ilo omista kokemuksistaan.
En jaksa muistaa tarkkaa lukua, mutta olen käynyt noin 25 maassa kolmella eri mantereella. En pidä itseäni paljon matkustaneena, koska tunnen/tiedän ihmisiä, jotka ovat oikeasti matkustaneet paljon. Koen matkustaneeni kohtalaisesti ja olevani tietyllä tapaa kokenut matkustaja. Nuorempana matkustin suorastaan vimmalla, mutta nyt on tullut sen verran matkustettua että ei viitsisi nähdä kauheasti vaivaa sen eteen. Eikä viitsisi mennä ihan minne tahansa. Ja olen alkanut tykätä erilaisista jutuista kuin nuorempana. Nuorena oli siistiä päästä jonnekin Miamiin ja Lontooseen, nyt viihdyn paremmin jossain pienessä alppikylässä missä kuuluu lehmänkellojen kilkatusta ja alppitorven soittoa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan Euroopasta ja sitten siirryn seuraavalle mantereelle. Niin suunnittelin.
Niin minäkin joskus ajattelin, mutta raha ja aika tulee perheellisellä vastaan. Viisikymppisenä alkaa tuntua, että kunhan edes Eurooppaa ehtisi tarpeeksi koluamaan ja edes yhdessä muussa maanosassa käymään... Tykkään kuitenkin tutustua paikkoihin kunnolla ja käydä esim. samassa maassa useampaan kertaan.
Ihminen, jos on kyllin pinnallinen ja egoistinen tms., voi matkustaa fyysisesti vaikka sataan maahan, käymättä silti ikinä missään. Lasken matkailijaksi hänet, joka matkaa toisaalle ollakseen oikeasti, aidosti läsnä kohteessaan, tehdäkseen ajatuksella tuttavuutta uppo-oudonkin kulttuurin ja sen edustajien kanssa. Näitä "5 tähden hotellin uima-allas ja niin kovat bailut ja oli muuten huippuravintola kattoterassin kera ja hyvännäköstä lihaa liikenteessä ja käytiin me shoppailemassakin parina päivänä"-matkaajia, "matkaajia" en ymmärrä. Eikä tarvitsekaan.
Mä olen reppureissannut kymmenissä maissa, mutta matkailla voi kotisohvalkakin, kiitos nykyajan. Haluan perehtyä menneisiin ja oleviin kulttuureihin, tapoihin elää. Ajatella tulevia, ajatelka usein kauhunsekaisin tuntein ja ainakin, kun hyvinvointimaiden keskivertoeläjän henkistä "kehitystä" ja käyttäytymistä katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat niitä Hublebraggaajia. Olen tehnyt VAIN sitä, sitä, sitä ja sitä, mutta ei se vielä mitään ole. Ja mitätöidään samalla monen muun ilo omista kokemuksistaan.
Se on vain realismia, kun tiedostaa, miten pienen kolkan maailmasta on ehtinyt näkemään.
Keskivertoa enemmän.
Tarkemmin laskematta n 70 matkaa (n 40 maata) + työmatkat. Omien matkojen pituudet 2-4vkoa ja 99% omatoimimatkoja. Lisäksi työskennellyt ulkomailla. Matkoillani vietän mahdollisimman paljon aikaa "alkuasukkaiden" kanssa.
Tänään palasin tämän vuoden 5. matkalta ja ensiviikolla on 6. Näistä 2 on omia lomareissuja ja 4 työmatkaa jotka on kyllä enemmän kohteista nauttimista kuin työtä. Kesäkuun lopulla sitten Kroatiaan muutamaksi viikoksi lomalle. Syksylle tulossa ainakin 2-3 matkaa.
Miten sen nyt ottaa. Eurooppa olen kolunnut toistakymmentä vuotta kaikki kesälomat, olen asunut USAssa ja tehnyt töitä kaukoidässä, mutta esimerkiksi Australiassa tai eteläisessä Amerikassa en ole koskaan käynyt.
En sanoisi, sanoisin mieluummin tykkääväni matkustelusta. Olen käynyt 5 mantereella. Opiskeluaikana matkustelin Euroopassa paljon ja sitten pari "reppureissua" Aasiassa, mutta muuten matkat on yleensä mukavuusmatkoja. Majoitutaan miehen kanssa 5 tähden hotelleissa ja valitaan lähinnä rantakohteita, koska lomalla haluaa löhöillä kun työ on sen verta rankkaa. Jos sanoisin olevani maailmanmatkaaja tmv. Uskoisin että ihmiset luulisivat minun tekevän vähän erilaisia matkoja kuin vaikka viimeisin 2 viikon loma Malediiveilla all inclusive resortissa. Toki ystävät tietävät että matkustan paljon, ollaan yhteensä 3-4 viikkoa vähintään ulkomailla miehen kanssa ja siihen 1-2 Euroopan matkaa siskojen tai ystävien kanssa päälle.
35 ikää ja 35 maassa käynyt, kuukauden sisällä neljä tulee lisää. Lapseni nyt 8-vuotias, ja käynyt 15 maassa(neljällä mantereella). Että jos joku matkustaa siksi, että saa käydyillä mailla keulia, niin voin kertoa näiden nykylapsien menevän rytinällä ohi.
Itse matkustan siksi, että on mukava vaihtaa välillä maisemaa. En kierrä kivikasoja, en etsi mullistavia elämyksiä enkä pyri lyömään toisten kokemuksia laudalta. Elelen aika hissun kissun muutenkin, joten myös matkoilla olen enemmänkin ulkopuolinen tarkkailija. Ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia joka puolella maailmaa. Se on ollut hauska huomata. Minulle matkailu on elämäntapa, enkä koe itseäni mitenkään suomalaiseksi tms. En toki maailmankansalaiseksikaan.
On ollut hauska huomata, miten lapseni hahmottaa maailmaa. Oma elämänpiirini oli pitkään hyvin suppea, ja hahmotin välimatkat ja eri maat tarkasti. Lapseni hahmottaa aivan toisin, maailma on hänellä näpissä.
Ikääni nähden olen mielestäni matkustellut ihan kiitettävästi.
Oon käynyt:
Thaimaa: Phuket, Sri Lanka: Hikkaduwa, Ruotsi: Tukholma, Norja: Trysil, Viro: Tallinna ja Pärnu, Kypros: Pafos, Australia: Sydney ja Brisbane ym. itärannikko, Kiina: Hong Kong (vaan 1 päivä), Englanti: Lontoo ja Hollanti: Amsterdam.
Olen käynyt 34 maassa ja olen mielestäni matkustellut melko paljon. Tosin sähäkkä interreilaaja olisi tehnyt saman parissa kuukaudessa.