Millainen on tuntemasi alkoholisti?
Meillä tuli miehen kanssa puhetta alkoholismista, kun kommentoin erään hänen työkaverinsa olevan aika varmasti alkoholisti. Miehen mielestä ei ole, kun kaverilla kuitenkin on työpaikka eikä juo koko ajan. Hänen käsityksensä alkoholistista on siis sellainen stereotyyppinen katuojassa asuva juoppo.
Mun mielestä alkoholisti taas voi näyttää miltä tahansa tai olla millaisessa asemassa vain. Jos alkaa perua sovittuja menoja ja töitä sen vuoksi, että vetää viinaa tai ei pääse aiemmin sovittuun tapaamiseen, koska on krapula, niin kuulostaa mun mielestä jo sairaudelta. Siis jos näin tapahtuu enemmän kuin kerran.
Kommentit (168)
Tiedän alkoholisteja, joista ei työssäkäynnin perusteella voisi asiaa arvata - Hyvin monenlaisia käytösoireita sairauteen liittyy, niistä voi lukea lisää esimerkiksi täältä https://naturalwellness.fi/alkoholistin-kaytosoireet/.
Katsoo peilistä.
Mies 45v. Pienen firman toimari työnargomaani ja salajuoppo. Vaimo ja kaksi lähes aikuista lasta. Taloudellisesti asiat vahvasti ja omaisuuttakin on. Vaimon kanssa "viileää" jo kauan ennen juomisen yltymistä. Lasten kanssa hyvät välit.
Tällaisia kuin minä. Älykkäitä, fiksuja perfektionisteja, jotka pettyvät omaan kyvyttömyyteensä saavuttaa itse itselleen asettamiaan kohtuuttomia vaatimuksia ja tavoitteita. Ja tämän pettymyksen ainoa hetkellinen lievennyskeino on riittävän voimakas aivotoiminnan puuduttaminen. Kun tätä jatkuu riittävän kauan, ei enää kykene olemaan ilman sitä puudutusta vaikka jonakin päivänä ei pettymys olisikaan niin vahva.
Mun ystävätär, alkoholistin tytär itsekin, oli jo nuoresta asti pyörinyt paljon baareissa, löytänyt sieltä puolisonkin ja perustanut perheen. Lasten ollessa pieniä tietääkseni kotona oli aina otettu molempien vanhempien voimin ja järjestetty kaikenlaisia juhlia ja illanistujaisia jonka vuoksi sitten on korkattu pullo jos toinenkin. Joskus kävin heillä kylässä, yhä useimmiten en. Sitten alkoi tulla puheluja outoihin ajankohtiin mutta en tiedä oliko humalassa vai muuten vaan rajaton näkemään milloin on sopivaa häiritä muiden ihmisten elämää ja milloin ei. Muutaman kerran sain rattijuoppoudestakin tietää tai jopa todistaa. Alettiin erkaantua entisestäänkin, kun tässä vaiheessa alkoi raahata aina omia pulloja mukaan kylään, ulkoilemaan, rannalle, ihan mihin vain mentiin ns. tervehenkiseen paikkaan niin sielläkin piti korkata vähintään kaljatölkki. Esim. patikkamatkan päässä grillaillessa. Kuka "normaali" juo tuollaisessa paikassa, lasten kanssa kun mentiin luontoretkelle? Lisäksi näissä tilanteissa alkoi puhua aina vähän ohi suunsa, liian roisisti ja suorastaan yli normaalien käytöstapojen, usein möläytteli toisten ihmisten salaisuuksia ja noloja juttuja ja hänestä se oli vain hauskaa kun toiset häpesivät. Näistä em. tavoista johtuen ei itseäni kiinnostanut enää mennä heille kylään, vielä vähemmän kiinnosti kutsua häntä kylään (eikä yleensä tullutkaan kun olisi pitänyt olla ajokunnossa kotiin päästäkseen), kaikkein vähiten kiinnosti lähteä jonnekin yhdessä vain istumaan jossain kuivassa pubissa katsomassa vain hänen humaltumistaan, ei edes mitään muuta seuraa/ihmisiä/elämää/iloa ja/tai tanssia tms. Vain se nuokkuva juoppo siinä pöydän toisella puolella. Niin jäi meidän kaveruus.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani kolmekymppinen mies. Työssäkäyvä, säntillinen, hoitaa kaiken ajallaan, ei ikinä ole jäänyt pois töistä krapulan tms. alkoholiin liittyvän takia.
Ryyppää joka viikonloppu. Jos on lomalla kolme viikkoa, ryyppää koko ajan, usean päivän putkia, välillä potee krapulaa, sitten taas ryyppää.
Ongelmakäyttäytymistä juovuksissa, mm. uhkailevia sähköpostiviestejä, vittuilevia puhelinsoittoja, itkemistä ja valittamista, syytöksiä ja marttyyriksi heittäytymistä, vahingoniloisuutta, seksuaalisia vihjailuja, rasismia...
Vakuuttelee koko ajan lähipiirilleen, ettei ole alkoholisti eikä voisi ikinä edes olla alkoholisti ja syinä esim. että on geneettisiltä ominaisuuksiltaan sellainen joka ei addiktoidu tai omaa veriryhmän johon ei tilastollisesti kuulu alkoholismi tms. ja että on työssäkäyvä eikä sen vuoksi voi olla alkoholisti.
Tämähän on suorastaan tyyppiesimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani kolmekymppinen mies. Työssäkäyvä, säntillinen, hoitaa kaiken ajallaan, ei ikinä ole jäänyt pois töistä krapulan tms. alkoholiin liittyvän takia.
Ryyppää joka viikonloppu. Jos on lomalla kolme viikkoa, ryyppää koko ajan, usean päivän putkia, välillä potee krapulaa, sitten taas ryyppää.
Ongelmakäyttäytymistä juovuksissa, mm. uhkailevia sähköpostiviestejä, vittuilevia puhelinsoittoja, itkemistä ja valittamista, syytöksiä ja marttyyriksi heittäytymistä, vahingoniloisuutta, seksuaalisia vihjailuja, rasismia...
Vakuuttelee koko ajan lähipiirilleen, ettei ole alkoholisti eikä voisi ikinä edes olla alkoholisti ja syinä esim. että on geneettisiltä ominaisuuksiltaan sellainen joka ei addiktoidu tai omaa veriryhmän johon ei tilastollisesti kuulu alkoholismi tms. ja että on työssäkäyvä eikä sen vuoksi voi olla alkoholisti.
Että ihan semmoinen veriryhmä, ettei kuulu alkoholismi?! Hauska juttu, taikka ei oikeestaan hauska , vaan säälittävä.
Alkoholiriippuvainen, joka hoiti työnsä hyvin. Oli naimisissa narsistisen naisen kanssa, joka lyttäsi koko ajan. Se ei ollut ainakaan miehen raittiussuunnitelmia edistävää.
Maailman itsekkäimpiä ihmisiä ovat
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia kuin minä. Älykkäitä, fiksuja perfektionisteja, jotka pettyvät omaan kyvyttömyyteensä saavuttaa itse itselleen asettamiaan kohtuuttomia vaatimuksia ja tavoitteita. Ja tämän pettymyksen ainoa hetkellinen lievennyskeino on riittävän voimakas aivotoiminnan puuduttaminen. Kun tätä jatkuu riittävän kauan, ei enää kykene olemaan ilman sitä puudutusta vaikka jonakin päivänä ei pettymys olisikaan niin vahva.
Minä myös.
Hän on äiti ihminen pienille lapsille, itsekäs, itsekeskeinen, toisista paskaa puhuva ja hyväksikäyttäjä. Alko menee kaiken edelle, niin arkena kuin viikonloppuna, kaikki rahat juo, mies maksaa elämisen muuten, en ymmärrä miten kestää.
Olen selvästi kuplaantunut, koska en tunne ketään, jonka tunnistaisin alkoholistiksi tai edes pitkäaikaiseksi suurkuluttajaksi.
Hienohelma. Toimitusjohtajan vaimo +60v. Niin hieno ja kultivoitunut.
Vetää alkoholia litratolkulla (oikeasti!) Lisäksi vielä pohjalla mt-lääkitys.
Kalsarikänneissä on ihan pihalla ja saa myös alkoholipsykooseja. Kerrankin hoki vaan: mikä maa mikä valuutta? Ei reagoinut puheeseen, ei tunnistanut jne.
Aika vastenmielinen.
Olen juonut 30 vuotta mutten koskaan kahta päivää putkeen, en ymmärrä miten se onnistuu.
Olen yhden kännin jälkeen jo huonossa kunnossa aina. Sitten vikko taas selvinpäin.
Monenlaisia. Yksi piirre kaikissa keitä tunnen, on se että humalassa puhuvat aina samoja asioita kerta toisensa jälkeen. Yksi etenkin kauhein jankuttaja maan päällä. Ilmeisesti eivät muista jankuttaneensa samaa asiaa moneen kertaan. Muuten kaikki erilaisia käytöstavoiltaan mutta se saman asian jauhaminen jokaisella.
Työkaveri, joka on henkilönä erittäin pidetty työyhteisössä, kiltti, empaattinen, kaikille ystävällinen. Mutta juomisen myötä täysin epäluotettava,ylimielinen, syy juomiseen on aina jossain muussa kun itsessä, muut kyttäävät.... Omassa työyhteisössä kaks juoppoa samaan aikaan, jotka molemmat mulle läheisiä. Joivat molemmat työaikana, ja peittelivät toinen toistensa juomista...
Johtavassa asemassa, ei poissaoloja alkoholin vuoksi, ei aggressiivinen vaan ennemminkin kannustava ja positiivinen. Vapaa-ajat silti kosteita ja tietyllä tavalla "poissa" perheen arjesta.
Olen kotijuoppo. Kiva mimmi kuulemma.
alkoholismi on hankala käsite-Kohtuukäytölläkin voi olla terveydellisiä seurauksia,mutta tuntemani alkoholisti kuoli n 40 vuotiaana kun joi noin 10 vuoden ajan pullon viinaa päivässä.suurin osa tuntemistani alkoholisteista,kuten hänkin käy työssä,mutta sitten otetaan bisseä tai viinaa vapaa ajalla.alkoholismin voi mielestäni määritellä jo niissä annoslukemissa.kohtuukäytön raja,lievän riskin raja on naisella 7 annosta viikossa ja miehellä 14 annosta viikossa.tällöin jo riski sairastua kasvaa joten olisi hyvä juoda vähemmän.suuri riski naisilla on se n 16 annosta viikossa ja miehillä jotain 23 annosta viikossa,tällöin varmasti sairastuu jos juo niin paljon jossain vaiheessa.Mutta jos on ihan rappio juoppo niin silloinhan voi juoda sen 10 annosta päivässäkin..mutta mielestäni näitä käyttörajoja on hyvä tarkkailla.pysyä siinä kohtuudessa,ja mielellään vähän allekkin.itsellänikin ollut ongelmaa runsas käyttöä jonkun verran,vaikka varsinaista alkoholismia ei ehkä ole kehittynyt mutta olen vähentänyt sitten koska en halua sairastua alkoholi sairauksiin.