Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään tehtävissä? Työkaveri haisee tupakalta ja homeelta

Vierailija
05.05.2017 |

Uusi työntekijä firmassamme haisee niin voimakkaasti tupakalta ja perunakellarilta, että haju leviää viiden metrin säteelle vaikka tyyppi istuu paikallaan. Liikkuessa jättää hajuvanan peräänsä, takkinsa tartuttaa hajun viereisiin naulakossa, eteiseen jää lemu kun tyyppi tulee sisälle ja pysähtyy leimaamaan kellokorttinsa, ruokalassa vieressä istuessa ruokahalu menee...

Ei kuitenkaan tupakoi työpäivän aikana, eli ilmeisesti polttaa kotonaan ja ehkä autossakin. Ja meillä kyllä tupakointi olisi sallittuakin, kunhan sen tekee tupakkapaikalla. Onko siis mitään tehtävissä, vai pitääkö vain sietää hajuhaittaa?

Ei kai ketään voi käskeä tupakointia lopettamaankaan, kun ei työntekoon liity mitenkään... Ja kellarin hajulle ei tietysti voi mitään, jos kotonaan haisee siltä.

Hajun lisäksi tämä henkilö muuten myös puuskuttaa ja huokailee jatkuvasti. Varmaan tupakointi aiheuttanut jotain oireita kun ihan normaalipainoinen ihminen kyseessä. Ikää hänellä n. 50 vuotta. Hajun lisäksi siis ärsyttää tuo äänekäs huohotus myös, kuulostaa siltä kuin hänellä olisi koko ajan vaikeaa ihan vaan olla olemassa.

Ärsyttääkö muita työkavereiden hajut ja äänet? Kohtalotovereita?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotin työkaverille syksyllä, että olemme ostaneet vanhan talon. Eipä mennyt kuin kuukauden verran, kun työkaveri alkoi valittaa, että haisen homeelta. Kuulemma selkeä kellarin haju tuli mukanani.

Pari viikkoa jaksoin kuunnella ja sitten oli pakko sanoa, että en  ole kertaakaan käynyt ostamassamme talossa, vaan asumme edelleen vanhassa kodissa. Haju oli työkaverin kuvitelmissa.

Jaa. Minä en tiedä asuuko työkaveri vanhassa talossa tai juuri mitään muutakaan hänestä. Satuin nyt vaan huomaamaan, että hän haisee voimakkaammin kuin kukaan aiemmin tapaamani kollega. Ei sitä hajua voi olla huomaamatta, se on todella pistävä ja läpitunkeva.

Kenenkään hajuvesi, paska, hiki tai ominaistuoksu ei ole tähän asti minua häirinnyt, vaikka haistan toki erilaiset hajut jos sellaisia kohdalle osuu. Mutta jostain syystä joillakin täällä on hirveä tarve maalata minusta sellainen kuva, että käytän töissä kaiken aikani muiden hajuista valittamiseen. Ilmeisesti muut täällä sietävät vaikka sianpaskaa ruokapöydällä, eikä tunnu missään. Onnea teille, itseäni alkaa niin paha haju oksettaa.

Minusta on ihan aidosti järkyttävää, että joku voi haista _viiden metrin päähän_ niin voimakkaasti, että se häiritsee. Minulla ei tietääkseni ole mitään aistiyliherkkyyttä. Minusta ihmiset saavat käyttää hajustettuja tuotteita, eikä toisaalta kaikkia luonnollisia hajuja tarvitse peittää. Itse en käytä hajuvesiä kuin juhlissa, dödöä ja hiuslakkaa kyllä joka päivä. Muutkin käyttäköön mielensä mukaan. Ilmeisesti olen kuitenkin tyranni, vaikka tämä on ensimmäinen kerta kun kenenkään hajusta valitan.

Jotain suhteellisuudentajua saisi käyttää, ennen kuin alkaa tunnekuohuissaan nimitellä ja loukkaantua. Miksi mä tahallani häiriintyisin kenenkään hajusta, kun se vaikeuttaa vain mun omaa elämääni?? Järki käteen. Kysyin vain neuvoa, että opetellako elämään häiritsevän löyhkän kanssa, vai voiko asialle tehdä jotain.

Ap

Vierailija
22/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas yhdellä homehtuu hampaat suuhun ja vaikka se hengittäisi nenän kautta, niin kamala haju leviää. Olen oppinut pidättämään hengitystä, kun kävellään ohi mutta haju on vielä kymmenen metrin päässä ja kuvottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä myös monta tupakoivaa, käyvät kesken päivän tupakalla. Mutta kukaan heistä ei haise häiritsevän pahalta, vaikka tupakkakoppi on pieni ja siellä voi olla paljon ihmisiä kerralla. Ehkä ulkona kävely tuulettaa riittävästi, koppi kun on pihalla jonkun matkan päässä toimistosta.

Siksi onkin aika hämmentävää, että yksi ihminen sitten haisee tuolta. En keksi muuta selitystä, kuin että polttaa sisätiloissa PALJON. Ja ehkä vuosikymmenten ajan, kun on niin pinttynyt haju.

Ap

Vierailija
24/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, aikamoisia vastauksia AP:lle. Ehkä muut eivät sitten tosiaan häiriinny hajuista samalla lailla, en tiedä. Sen tiedän, että oma ajoittainen pahojen hajujen alentunut sietokykyni alkoi vasta päälle parikymppisenä migreenin puhkeamisen myötä. Vaikka itse poltan joskus (ns. viihteellä), niin paljon polttavien vaatteet haisevat mustakin TOSI pahalta silloin, kun mulla on migreenikausi meneillään - joka ei siis tarkoita sitä, että ois itse kohtaus päällä. Samoin voimakkaat hajuvedet haisevat mulle tosi pahalta,  just ne sellaiset, joita itsekin ennen käytin. Että ok, muita ei sitten noi häiritse, mut miteen homeen ja kellarin hajun tarttuminen esim. omiin vaatteisiin EI haittaa? Mun mielestä AP:n avaus oli vielä varsin säyseä ja lähinnä ihmettelevä.

Siitä oon samaa mieltä, et paha tollasesta on mennä sanomaankaan. Jos siis vähääkään auttaa tänne aiheesta purkautuminen, niin anna AP mennä vaan.

Vierailija
25/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä "naulakossa" teidän takit on? Ota takkisi omaan kaappiisi.

Ei ole omaa kaappia, työpaikka on toimisto. Ja työskentelytiloina usean henkilön yhteinen konttori, ei omia pikku toimistohuoneita.

Ap

Vierailija
26/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kumminkin, että viisikymppisiä palkataan vielä töihin. Tämä oikeastaan ekana tuli mieleen, koska on sitä elämän aikana kaikenlaisia hajuja haisteltu.

Liittyy tähän sun aiheeseen jonkun ikä ....miten?

Ok, tässä rautalankaa. Mulla ei ollut mitään kommenttia haisevaan työkaveriin, koska kaikenlaisiin hajuihin on tullut törmättyä ja se niistä. Sen sijaan kiinnitin huomiota, että työpaikalle oli palkattu viisikymppinen, mikä on musta hienoa tässä työllisyystilanteessa, kun monia "yli-ikäisiä" viisikymppisiä potkitaan pois hommista. Siten.

Mullakaa ei oo mittää kommenttia totanoin haisevaan työkaveriin liittyen mikä tässä totanoinnii tais olla niinku topikkina ja se niistä. Mutta tässä kans rautalankaa :

Sen sijaan kiinnitin huomiota että pastan voi keittää ruokatunnilla ilman öljyä, varsinkin jos on työpaikalla enemmistö on alle kolmekymppisiä. Mikä on musta hienoa . Siten.

Rautalankaa niinku.

Vierailija
27/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä "naulakossa" teidän takit on? Ota takkisi omaan kaappiisi.

Ei ole omaa kaappia, työpaikka on toimisto. Ja työskentelytiloina usean henkilön yhteinen konttori, ei omia pikku toimistohuoneita.

Ap

"Mikäli työkaverin ominaishajut häiritsevät merkittävästi työsuoritustasi tai jopa tuntuvat tarttuvan ei pelkästään nenääsi vaan ulkoiluvarusteisiisi,

vuoraa naulakossa sijaitseva takkisi kätevästi hajuja läpäisemättömällä elmukelmulla taukojen ajaksi. Hajuillaan sinua häiritsevän kollegasi takkia emme suosittele vuoraamaan kyseisellä tavalla koska se saattaa johtaa kiusallisiin työpaikkakiusaamissyytöksiin.

Myös klassinen ja perinteinen pyykkipoika nenässä tuntuu herkkänenäisimmillä toimivan.

Useimmissa työpaikoissa herkkänenäiset on kauniilla tavalla huomioitu mm siten, että pajukori täynnä hilpeästi koristeltuja /tsemppiviestein kirjailtuja pyykkipoikia on veikeästi aseteltu helposti saataville herkän hajunenäisen kollegan työpöydän kulmalle."

Vierailija
28/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuuko homehajuisesta jotain homeitiöitä muihin? Mä alan voimaan pahoin, päätä särkee, hengitys vaikeutuu, kun urheiluharrastuksessa yks homeenhajuinen tulee viereen treenaamaan. 

Vierailija
29/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttävät aivan suunnattomasti tällaiset aloitukset. Vaikka tietyt hajut häiristevät, niin niille ei voi mitään. Miten ihmisistä onkaan tullut niin herkistyneitä kaikelle. Olen ollut työpaikoilla, jossa muutama "hajusteherkkä" matami on tyrannisoinnut koko työyhteisöä. Aina haisee ja häiritsee joku. Hiki, kuukautiset (?!), dödö, ihmisten ominaistuoksu, paska vessassa, huuhteluaine vaatteissa, tupakka, hajuvesi tai hiuskiinne jne. Koskaan ei ole hyvä ja aina vika muissa. Pysytelkööt sellaiset ongelmatapaukset kotonaan, jotka eivät mitään kestä.

Samaa mieltä. Usein näissä tapauksissa on myös selvästi havaittavissa kiusaaminen - kun enhän minä kiusaa vaan tuo "haisee" ja ongelma kohdistuu vain muutamiin henkilöihin.

Minulla oli muuten tuttava, jolla oli nenässä tulehduspesäke. Se oireili lähinnä vuotamalla "nuhana". Ja haisi erittäin pahalle. Kyseinen henkilö oli koko ajan luullut haistavansa siellä täällä pahaa hajua kun haju itse asiassa tuli omasta nenästä. Ja jatkuvaan hajuunhan välillä turtuukin.

Vierailija
30/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työhuoneessa haisee tupakalle, vaikka en polta. Se tulee jostain ilmastointiaukosta. Ja työpaikalla on koneellinen ilmastointi, minkä vuoksi ikkunoita ei saa auki.

Näinkn voi olla.

Sama juttu. Mietin kehtaisko valittaa aiheesta. Frma kuitenkin maksaa isoa vuokraa.

Vierailija
31/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin vanha että haisee homeelle

Vierailija
32/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työpaikoilla, jossa muutama "hajusteherkkä" matami on tyrannisoinnut koko työyhteisöä.

Aina haisee ja häiritsee joku. Hiki, kuukautiset (?!), dödö, ihmisten ominaistuoksu, paska vessassa, huuhteluaine vaatteissa, tupakka, hajuvesi tai hiuskiinne jne. Koskaan ei ole hyvä ja aina vika muissa.

Sellasia ne duunipaikkojen henkiset haisunäädät ovat, mikään ei haise ennenkuin nämä paskiaiset pelmahtaa paikalle ja ihan pirullisuuttaan päättää pilata jonkun päivän silkalla veemäisyydellään.

Jep, olen myös kuullut valituksia siitä kuinka vessassa haisee kakka. Anteeksi, mutta mitä varten se vessa on? Paskanhajukin on parempi kuin se tukahduttava hajusteaineen suihkutus niin että pullo menee viikossa! Voi vain kuvitella mitä tällainen valitus tekee niille, joilla on "ujo rakko" tai muita vaikeuksia käydä vessassa, tai kroonisesti sekaisin oleva vatsa ja pakko käydä "haisemassa" välillä :(

Vierailija
33/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotin työkaverille syksyllä, että olemme ostaneet vanhan talon. Eipä mennyt kuin kuukauden verran, kun työkaveri alkoi valittaa, että haisen homeelta. Kuulemma selkeä kellarin haju tuli mukanani.

Pari viikkoa jaksoin kuunnella ja sitten oli pakko sanoa, että en  ole kertaakaan käynyt ostamassamme talossa, vaan asumme edelleen vanhassa kodissa. Haju oli työkaverin kuvitelmissa.

Kollega hoiti aamukröhinäänsä kiskoen peräperään pari tupakkaa välittämättä edes stumpata kunnolla ,niin että savupilvi seurasi aina osaksi avoimesta ovesta yhteisiin työtiloihin.

Hänen sitten astuessaan sisään alkoi hyvänhuomenen toivotuksen asemesta joka-aamuinen valitus siitä,  että työkaverin parfyymi on liian voimakas ,  hän kun kärsii hajuallergiasta.

Lopulta tätä kaikkien muiden mielestä varsin hyväntuoksuista työkaveria oikein nuhdeltiin johtajan toimesta.

Kollega jatkoi tupruttelua ja tämä nuhdeltu kollega siirtyi mahdollisimman mietoon, apteekin sebamedpesuaineeseen.  

Vierailija
34/50 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä käytännössä haluat ap valituksella tapahtuvat? Työkaverille potkut? Sulle palkankorotus? Työkaveri muuttaa sinun hyväksymään asuntoon? Mitä sä oikein haluat??

Vierailija
35/50 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi kaikille vittuilijoille:

Tilanne omalta osaltani ratkesi siten, että sain vaihtaa toimistoa. Esimies ymmärsi, koska oli itsekin häiriintynyt hajusta ja valitteli sitä minulle! Huoneen vaihdon jälkeen pari kollegaa on tullut sanomaan, että voisivatpa hekin vaihtaa toimistoa, kuulemma uuden työntekijän haju on niin kammottava.....

Ajattelin vain tulla kertomaan tämän teille, joiden mielestä mun valitus oli naurettavaa ylireagointia. Hyvää elämän jatkoa teille paskanhajuisille röökiä vetäville junteille. <3

Ap

Vierailija
36/50 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevimmin homma hoituu vaihtamalla työpaikkaa

Vierailija
37/50 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin pikkusieluisuus ei lähde edes tolulla, kuten ei myöskään kokoomus hallituksesta

Vierailija
38/50 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne omalta osaltani ratkesi siten, että sain vaihtaa toimistoa. Esimies ymmärsi, koska oli itsekin häiriintynyt hajusta ja valitteli sitä minulle! Huoneen vaihdon jälkeen pari kollegaa on tullut sanomaan, että voisivatpa hekin vaihtaa toimistoa, kuulemma uuden työntekijän haju on niin kammottava.....

Ajattelin vain tulla kertomaan tämän teille, joiden mielestä mun valitus oli naurettavaa ylireagointia. Hyvää elämän jatkoa teille paskanhajuisille röökiä vetäville junteille. <3

Ap

Teillä ei siis esimies muka puutu tilanteeseen, jos kaikki kollegat valittavat hajusta. Meillä oli yksi tyyppi, joka haisi todellä häiritsevästi. Se vaikutti kaikkien hyvinvointiin. Esimies otti puhutteluun ja kaveri oikeasti alkoi käymään suihkussa, pesemään vaatteitaan ja käyttämään dödöä. Ongelma ratkesi.

Aika onneton esimies, jos ei tuollaisia osaa ratkoa muuten kuin toimistoa siirtämällä.

Vierailija
39/50 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä myös monta tupakoivaa, käyvät kesken päivän tupakalla. Mutta kukaan heistä ei haise häiritsevän pahalta, vaikka tupakkakoppi on pieni ja siellä voi olla paljon ihmisiä kerralla. Ehkä ulkona kävely tuulettaa riittävästi, koppi kun on pihalla jonkun matkan päässä toimistosta.

Siksi onkin aika hämmentävää, että yksi ihminen sitten haisee tuolta. En keksi muuta selitystä, kuin että polttaa sisätiloissa PALJON. Ja ehkä vuosikymmenten ajan, kun on niin pinttynyt haju.

Ap

Ei pese vaatteitaan tarpeeksi usein/koskaan?

Vierailija
40/50 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Teillä ei siis esimies muka puutu tilanteeseen, jos kaikki kollegat valittavat hajusta. Meillä oli yksi tyyppi, joka haisi todellä häiritsevästi. Se vaikutti kaikkien hyvinvointiin. Esimies otti puhutteluun ja kaveri oikeasti alkoi käymään suihkussa, pesemään vaatteitaan ja käyttämään dödöä. Ongelma ratkesi.

Aika onneton esimies, jos ei tuollaisia osaa ratkoa muuten kuin toimistoa siirtämällä.

Minun esimieheni on eri kuin tämän haisevan. Toimiston vaihto oli minun oma toiveeni, ei esimiehen. Hän kuitenkin antoi luvan vaihtoon, koska se oli nopein ratkaisu minun ongelmaani. Muut kollegat ovat sitten varmaan vain kyräilleet keskenään, eivätkä ole esimiehelle vielä asiasta maininneet. En tiedä. Olin joka tapauksessa ensimmäinen pomolle valittaja, joten toimiston vaihto onnistui kohdallani helposti.

Ja kyllä, asia meni tämän jälkeen minun esimieheni kautta eteenpäin haisevan esimiehelle, en tiedä onko asia edennyt jotenkin. Ongelmahan ei muuten ollut tässä tapauksessa uuden työntekijän huono hygienia, vaan pinttynyt tupakan ja homeen haju. Siksi tilanne lienee hankalampi esimiehillekin. Mutta se asia ei enää tässä vaiheessa kuulu minulle, joten en tiedä etenemisestä sen enempää.

Ap

Ps. Uudessa toimistossani on ihmisiä, jotka haisevat välillä mm. hien ja hajuveden sekoitukselta ja yksi jopa hevosilta. Ei haittaa pätkääkään! Ne eivät ole mitään verrattuna siihen tupakan ja homeen sekoitukseen, joka edellisessä toimistossa vallitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi