Vapaaehtoisesti lapseton kertoo: "Sterilisaation jälkeen pidin lapsettomuusjuhlat"
http://www.cosmopolitan.fi/artikkeli/suhteet/vapaaehtoisesti-lapseton-k…
Pitäisiköhän itsekin järjestää jotakin tällaista? Pidän kuitenkin lapsettomuudesta ja juhlista. Jokin teemaan sopiva kakku pitäisi toki olla. :D
Kommentit (116)
Tikanheitto oli mauton idea. Ajatelkaa jos joku mies tekisi niin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vois pitää juhlia? Onhan ihmisillä, joila on lapsia, niin koko ajan kaikenlaisia juhlia, niin miks ei juhlia tätä päätöstä? Vertaa: saat lapsen/päätät olla hankkimatta lapsia = samanlainen juhlan aihe, toiset ei halua lapsia.
En mä ainakaan tietääkseni ole pitänyt mitään juhlia sen kunniaksi, että sain lapsen?
Enkä ole kuullut kenenkään muunkaan pitäneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjalista Stockalle?? Sterilisaation viisivuotisjuhlat?? Siis ei vittu mitä paskaa! Onko tuo artlkkeli ihan kieli poskessa kirjoitettu vai mitä ihmettä?
Voin oikein kuvitella kutsun: " Hei! Toukokuussa tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun sanoin itselleni ja omalle keholleni 'tahdon'. Tai siis oikeastaan en tahdo. :) Olisi kiva, jos tulisit sitä kanssani juhlistamaan ja nostamaan lasin kuohuvaa minulle. Lahjalistan olen toimittanut Stockmannin sisustusosastolle."
Cosmon jutussa haastateltu nainen tekee lapsettomuuspäätöksestään suuremman asian kuin se todellisuudessa onkaan. On varmaankin totta, että päätös on hänelle itselleen tärkeä, mutta ei meille muille. Valinta lapsettomuudesta ei ole sen kummempi kuin vaikkapa päätös siirtyä vegaaniseen ruokavalioon. Molemmat ovat omia valintoja. Ei meitä muita kiinnosta.
Tuota. Ihan yhtä paljon sinun lisääntymisesi tai naimisinmenosi meitä koskettaa... Tärkeä juttu sinulle, mutta minun elämääni se ei vaikuta mitenkään. Pidätkö noita yhtä naurettavina?
Lasten saanti ja häät on siirtymäriittejä. Steri taas ei oli se vela mitä tahansa mieltä. Se on ehkäisymuoto.
Pysyvä päätös lapsettomuudesta on se juhlan aihe. Ja se on siirtymä elämänvaiheesta toiseen, oli lisääntyjä siitä mitä mieltä tahansa.
Jos ehkäisymuoto on kerta syytä juhlaan niin taidan alkaa aina juhlimaan joka kerta kun otan pillerin kun se siirtää minut aina mahdollisuudesta saada lapsia hyvin pieneen mahdollisuuteen. Ihan kuten sterilisaatio.
Velat kyllä aiheuttaa kauheaa myötähäpeää. Ehkä ihan hyvä vain ettei heidän ÄO:lla hankita lapsia.
Toi sun hassu äo naljailu oli söpöä, ellei ois tehty ihan luotettavia tutkimuksia siitä että juurikin se tyhmempi aines porsii ja älykäs aines hankkii hyvän koulutuksen ja uran 😉
Esim. Tieteen Kuvalehdessä oli aiheesta pitkä artikkeli. Siinä vielä todettiin sen olevan huolestuttavaa tulevaisuuden kannalta kun äidin äly tai tässä tapauksessa sen puute periytyy lapsille.
Ymmärrän sen kyllä. Jos elämässään ei saavuta mitään hyödyllistä, on Kinttujen avaaminen suhteellisen yksinkertaista ja kyllähän silläkin huomiota saa.
Jos se että joku kutsuu synnyttämistä porsimiseksi kertoo jo paljon. Ja kaikki velat jotka tunnen ovat kaikki aika yksinkertaisia. Lähinnä haluavat vaan bilettää ja naida ketä tahtoo. Ovat myös tunne elämältään todella köyhiä
Kerro yksikin syy, miksi esim. sinun synnytyksesi olisi sen kummempi kuin sian porsiminen tai rotan poikimisen? Kyseiset lajit ainakin hoitavat sen tehokkaammin ja paremmin kuin yksikään ihminen.
En ole hän, mutta kuten sanoit, siat porsivat, lehmät sun muut poikivat. Ihmiset synnyttävät, ja ilmeisesti apinatkin. Ja kanat munivat.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastikko velat ihmettelee miksi velaus käy tunteisiin? Se johtuu siitä että vapaaehtoisesti lapsettomuus on epäluonnollista. Lisääntyminen on niin syvällä meidän geeneissä että pakostakin miettii mikä on velan kasvatuksessa mennyt vikaan.
Omasta puolestani voin kertoa että lapsuus päihdeperheessä oli se mikä meni kasvatuksessa vikaan. Kaikkia vain ei ole tarkoitettu vanhemmiksi ja mielestäni olisi kypsempää se tiedostaa kuin vain väkisin vääntää ne kersat. Itse tiedostan ettei minusta tulisi hyvää vanhempaa enkä kaipaa perhe-elämää, sekä kammoan synnytystä joten en tee lapsia. Jännä huomata kuinka paljon katkeruutta ja raivoa se herättää mammoissa kun jotkut tuntemattomat eivät halua lisääntyä. Voisi melkein luulla että te olette kateellisia ja/tai katkeria lapsettomille kun se oma elämä lasten kanssa ei ollutkaan niin helppoa ja kivaa mitä olisi luullut :).
Jokainen ihminen voi keksiä itselleen minkä juhlan vain. Itse keksityt juhlat ovat vapaammat. Taidankin keksiä itselleni jonkun juhlan.
Taitaa olla ihan keksitty höpöjuttu,en usko että kukaan oikeasti on noin idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastikko velat ihmettelee miksi velaus käy tunteisiin? Se johtuu siitä että vapaaehtoisesti lapsettomuus on epäluonnollista. Lisääntyminen on niin syvällä meidän geeneissä että pakostakin miettii mikä on velan kasvatuksessa mennyt vikaan.
Omasta puolestani voin kertoa että lapsuus päihdeperheessä oli se mikä meni kasvatuksessa vikaan. Kaikkia vain ei ole tarkoitettu vanhemmiksi ja mielestäni olisi kypsempää se tiedostaa kuin vain väkisin vääntää ne kersat. Itse tiedostan ettei minusta tulisi hyvää vanhempaa enkä kaipaa perhe-elämää, sekä kammoan synnytystä joten en tee lapsia. Jännä huomata kuinka paljon katkeruutta ja raivoa se herättää mammoissa kun jotkut tuntemattomat eivät halua lisääntyä. Voisi melkein luulla että te olette kateellisia ja/tai katkeria lapsettomille kun se oma elämä lasten kanssa ei ollutkaan niin helppoa ja kivaa mitä olisi luullut :).
Huomaatko mitä eroa on sanoa minusta ei ole äidiksi tai minä en halua lapsia?
Minusta on ihan sama haluaako ihminen lapsia vai ei, en vain käsitä miksi vauva lehden palstalla velat uhoaa lapsettomuudestaan.
Tuo ap:n linkittämä artikkeli oli lähinnä järkyttävä tikanheittoineen.
Millainen kohderyhmä Cosmopolitan lehdellä on?
Munasolun hautajaiset joka kuukausi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjalista Stockalle?? Sterilisaation viisivuotisjuhlat?? Siis ei vittu mitä paskaa! Onko tuo artlkkeli ihan kieli poskessa kirjoitettu vai mitä ihmettä?
Voin oikein kuvitella kutsun: " Hei! Toukokuussa tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun sanoin itselleni ja omalle keholleni 'tahdon'. Tai siis oikeastaan en tahdo. :) Olisi kiva, jos tulisit sitä kanssani juhlistamaan ja nostamaan lasin kuohuvaa minulle. Lahjalistan olen toimittanut Stockmannin sisustusosastolle."
Cosmon jutussa haastateltu nainen tekee lapsettomuuspäätöksestään suuremman asian kuin se todellisuudessa onkaan. On varmaankin totta, että päätös on hänelle itselleen tärkeä, mutta ei meille muille. Valinta lapsettomuudesta ei ole sen kummempi kuin vaikkapa päätös siirtyä vegaaniseen ruokavalioon. Molemmat ovat omia valintoja. Ei meitä muita kiinnosta.
Tuota. Ihan yhtä paljon sinun lisääntymisesi tai naimisinmenosi meitä koskettaa... Tärkeä juttu sinulle, mutta minun elämääni se ei vaikuta mitenkään. Pidätkö noita yhtä naurettavina?
Lasten saanti ja häät on siirtymäriittejä. Steri taas ei oli se vela mitä tahansa mieltä. Se on ehkäisymuoto.
Pysyvä päätös lapsettomuudesta on se juhlan aihe. Ja se on siirtymä elämänvaiheesta toiseen, oli lisääntyjä siitä mitä mieltä tahansa.
Jos ehkäisymuoto on kerta syytä juhlaan niin taidan alkaa aina juhlimaan joka kerta kun otan pillerin kun se siirtää minut aina mahdollisuudesta saada lapsia hyvin pieneen mahdollisuuteen. Ihan kuten sterilisaatio.
Velat kyllä aiheuttaa kauheaa myötähäpeää. Ehkä ihan hyvä vain ettei heidän ÄO:lla hankita lapsia.
Toi sun hassu äo naljailu oli söpöä, ellei ois tehty ihan luotettavia tutkimuksia siitä että juurikin se tyhmempi aines porsii ja älykäs aines hankkii hyvän koulutuksen ja uran 😉
Esim. Tieteen Kuvalehdessä oli aiheesta pitkä artikkeli. Siinä vielä todettiin sen olevan huolestuttavaa tulevaisuuden kannalta kun äidin äly tai tässä tapauksessa sen puute periytyy lapsille.
Ymmärrän sen kyllä. Jos elämässään ei saavuta mitään hyödyllistä, on Kinttujen avaaminen suhteellisen yksinkertaista ja kyllähän silläkin huomiota saa.
Jollain on nyt mennyt vahvasti korrelaatio ja kausaliteetti yli ymmärryksen. Cum hoc ergo propter hoc.
Vihje: se että älykkäät lisääntyvät varttuneemmalla iällä tai jäävät lapsettomiksi valinnalla tai vahingossa kun aika vain loppuu kesken, ei tee peruspirkosta joka ei halua lapsia älykästä. Tieteen Kuvalehden juttua en ole lukenut, luen vain laatua, (vauvapalsta riittää roskaksi) mutta ainakin se facessakin kiertänyt virheellinen uutinen älykkyyden perinnöllisyydestä on useasti kumottu, älykkyys periytyy molemmilta vanhemmilta. Kertoo tämänkin uutisankan julistaminen totuutena jotain niin viestin kirjoittajan, kuin tuon roskaläpyskänkin tasosta 😂,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun joku kertoisi hänelle ettei sterilisaatio ole sataprosenttisen varma.. Hyvin epätodennäköistähän se on mutta steristäkin huolimatta voi saada lapsen joten en menisi mitään juhlia järkkäilemään ennen kuin vaihdevuodet olisivat ohi.
Missä asut? Meillä Suomessa nainen voi hakeutua aborttiin, jos ei lapsia halua.
Juu, ja sitten voi abortin jälkeen järjestää uudet juhlat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa järjestää jotkut juhlat tuon kunniaksi ja vielä ottaa vastaan lahjoja. Ja mikä ihmeen valkoinen pukukoodi joka kuvastaa puhtautta. Varmasti tämäkin nainen on ottanut nakkia sämpylän täydeltä vai yrittääkö hän vihjata että synnyttäneet on saastaisia?
Toisekseen koko jutusta kuvastuu halveksinta perheellisiä kohtaan ja minä minä minä asenne.
Minulla ei ole mitään veloja vastaan mutta inhoan tuon kaltaista itsensä korostamista ja ylemmyydentunnetta.
Tuolla logiikalla varmasti haukut kaikki syntymäpäiväjuhlia ja häitä järjestävät myös. Koska ai kamala, niissähän vasta minää korostetaankin! Minä olen syntynyt, minä menen naimisiin, oi voi voi...
Vain Suomessa voidaan juhlien järjestäminen kokea loukkaukseksi. :D
Syntymäpäiväjuhlia aika harvoin aikuiset enää järjestää itselleen. Häät taas on ihan perinteinen siirtymäriitti kuten myös rippikoulu. Samoin valmistujaiset on juhla siitä että on nähnyt suuren vaivan hankkiakseen paperit. Nimiäiset ja ristiäiset taas enemmän tai vähemmän juhlii sitä että lapsi on syntynyt maailmaan.
Sterilisaatiojuhlat taas enemmän kertoo siitä että juhlitaan sitä että voin avata haarani ja antaa kenen tahansa painaa ilman raskautta. Jeee! Siihen steriin ei edes tarvitse nähdä vaivaa. Lisäksi sinne jos harkitsee edes jotain vauvatikkataulua ja valkoista pukeutumista "puhtauden" symboliksi aiheuttaa vaan myötähäpeää. Sitä ei voi edes pitää siirtymäriittinä koska raskauden voi ehkäistä niin monella muulla tavalla.
Mitä vaivaa lasten porsimiseen vaaditaan? Eikö syntymäjuhlassa sitten mielestäsi juhlita sitä, että joku on osannut avata sakset oikeassa vaiheessa kiertoa? Jes, mikä saavutus.
Ja aikuiset kyllä järjestävät syntymäpäiväjuhlia. Sinua ei vain välttämättä niihin kutsuta.
Huomaa, ettet ole koskaan synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irvokasta, että jotkut juhlivat tällaista. Lapsen saaminen kun ei ole kaikille mitenkään itsestäänselvä asia!
Eikö niiden kannalta, joille lapsen saaminen ei ole itsestäänselvä asia, olisi ihan yhtä irvokasta juhlia myös lapsen syntymää? "Hähää, minäpäs sain lapsen ja sinä et saa!"
Ehkä siinä tapauksessa, jos juhlissa heitettäisiin tikkaa sen lapsettoman naamatauluun... Muutenhan kenenkään lapsen syntymä ei ole lapsettomalta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei voi todeta muuta kuin että lapsettomia suojaa se tietämättömyys siitä, kuinka mahtavaa oman jälkikasvun kanssa on elää. Lapsettomilla ei ole omakohtaista kokemusta omista lapsia, niin eivät he sitä aikaa tenavien kanssa osaa kaivatakaan. Näin se on.
Kiva, että viihdyt vanhempana, mutta nyt kyllä annoit kirjoitin omituisen kommentin. Eihän omien lasten kanssa eläminen ole mahtavaa edes kaikille, jotka ovat lapsia halunneet, puhumattakaan sellaisesta, joka ei perhe-elämää missään tapauksessa itselleen halua. Ihmisillä kun on aivan erilaiset toiveet ja ominaisuudet. Minulle lapsen kanssa eläminen olisi täyttä helvettiä, ja siksi olen lapseton.
Eli olet etukäteen päättänyt, että "lapsen kanssa eläminen olisi täyttä helvettiä". Perustat ajatuksesi ennakkoasenteeseen, mitä VOISI olla jos saisit lapsen? Miksi ajattelet niin? En itsekään ollut aiemmin lapsirakas, saatikka haaveillut perheestä. Perhearki yllätti positiivisesti -osasin hoitaa vauvaani vaikken ollut eläissäni pitänyt sellaisia sylissä saatikka vaihtanut vaippaa..
Ihan samoin valtaosa (jollei kaikki) tietoisesti lisääntyneistä ovat asettaneet ennakko-odotuksesi olettamuksen/toiveen, että lapsi tuo heidän elämälleen positiivista lisäarvoa. Miksi, kun niin ei kuitenkaan käy kaikille?
Jos ihminen on itse iloinen ja onnellinen ratkaisustaan niin miksipä ei juhlistaisi sitä! Itselläni on lapsia, mutta lapsiluku täynnä. Haluaisin sterilisaation, mutta olen kuullut useammalta naiselta kokemuksia sen vaikutuksista hormoonitoimintaan, joten en ole varma uskallanko tehdä sitä ennen vaihdevuosia. Siinäkin mielessä mielestäni sterilisaatiopäätös on iso ratkaisu, vaikka varmasti helpottaa elämää, jos ja kun ei lapsia halua. Näin ollen oikein hyvä syy juhlaan.
Miten sinä ikinä tulit hankkineeksi perheen, saati lapsen jos et ole niitä halunnut? Painostuksesta vai siksi että halusit kulkea tuttua ja turvallista tietä pitkin?