Vapaaehtoisesti lapseton kertoo: "Sterilisaation jälkeen pidin lapsettomuusjuhlat"
http://www.cosmopolitan.fi/artikkeli/suhteet/vapaaehtoisesti-lapseton-k…
Pitäisiköhän itsekin järjestää jotakin tällaista? Pidän kuitenkin lapsettomuudesta ja juhlista. Jokin teemaan sopiva kakku pitäisi toki olla. :D
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa järjestää jotkut juhlat tuon kunniaksi ja vielä ottaa vastaan lahjoja. Ja mikä ihmeen valkoinen pukukoodi joka kuvastaa puhtautta. Varmasti tämäkin nainen on ottanut nakkia sämpylän täydeltä vai yrittääkö hän vihjata että synnyttäneet on saastaisia?
Toisekseen koko jutusta kuvastuu halveksinta perheellisiä kohtaan ja minä minä minä asenne.
Minulla ei ole mitään veloja vastaan mutta inhoan tuon kaltaista itsensä korostamista ja ylemmyydentunnetta.
:D Ai että itsensä korostamista ja ylemmyydentunnetta eivät lapsen saaneet naiset viljele ympärilleen?
Kyllä varmasti heitäkin löytyy mutta huomattavasti vähemmän kun veloista.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä juhlistaa mitä tykkää mutta kyllä näin itsekin vapaaehtoisesti lapsettomana toi vähän naurattaa. Ehkä pitää itekkin järkätä bileet enskerralla kun saan uuden ehkäisymuodon käyttöön.
No, kun ottaa huomioon miten helvetin hankalaksi sterin saaminen on Suomessa tehty (vain 30-vuotiaille, ei edes 25-vuotiaille kuten muissa, sivistyneemmissä Pohjoismaissa), niin totta helvetissä sellaisen saaminen on bileiden paikka!
Terveisin nelikymppinen vela, joka ei sitten jaksanut odottaa steriä, mutta onneksi ei ole pamahtanut paksuksi missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä juhlistaa mitä tykkää mutta kyllä näin itsekin vapaaehtoisesti lapsettomana toi vähän naurattaa. Ehkä pitää itekkin järkätä bileet enskerralla kun saan uuden ehkäisymuodon käyttöön.
No, kun ottaa huomioon miten helvetin hankalaksi sterin saaminen on Suomessa tehty (vain 30-vuotiaille, ei edes 25-vuotiaille kuten muissa, sivistyneemmissä Pohjoismaissa), niin totta helvetissä sellaisen saaminen on bileiden paikka!
Terveisin nelikymppinen vela, joka ei sitten jaksanut odottaa steriä, mutta onneksi ei ole pamahtanut paksuksi missään vaiheessa.
Suomessa ei sterin saamista ole tehty hankalaksi. Ainoa mitä sinun pitää tehdä on odottaa hieman. Minusta tämä ei ole todellakaan liikaa vaadittu kun kyseessä on kallis operaatio ja vielä kalliimpi yrittää se korjata jos tuleekin toiselle mielelle. Minulle ei ole ollut ollenkaan hankala ehkäistä kunnes olin 31 ja halusin lapsia joten luulisi että se ehkäisy ei ole sen hankalampaa velalle.
Vierailija kirjoitti:
Irvokasta, että jotkut juhlivat tällaista. Lapsen saaminen kun ei ole kaikille mitenkään itsestäänselvä asia!
Eikö niiden kannalta, joille lapsen saaminen ei ole itsestäänselvä asia, olisi ihan yhtä irvokasta juhlia myös lapsen syntymää? "Hähää, minäpäs sain lapsen ja sinä et saa!"
Vierailija kirjoitti:
Irvokasta, että jotkut juhlivat tällaista. Lapsen saaminen kun ei ole kaikille mitenkään itsestäänselvä asia!
Ei ole kaikille itsestäänselvää päästä ylioppilaaksikaan. Silti kukaan ei arvostele ylioppilasjuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikille itsestäänselvää päästä ylioppilaaksikaan. Silti kukaan ei arvostele ylioppilasjuhlia.
En usko, että monikaan paheksuu lapsettomienkaan juhlia. Mutta sitten kannattaa miettiä, ettei juhliessaan omaa valintaansa tee mitään halventavaa ja loukkaavaa muita ihmisiä kohtaan.
Jos ylioppilasjuhlissa heitettäisiin tikkaa amistyypin naamaan, tai edes heitettäisiin kevyesti, että oli sellainen hauska idea, paheksujia voisi löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyjien peppukipeys tässä ketjussa. :D
Okei. Kenestä saa tehdä juhliinsa tilkataulun? Sinusta? Homoista? Eri värisistä ihmisistä? Lapsista? Etkö huomaa tuon ihmisen ajattelussa mitään sairasta, jos se käännetään johonkin toiseen ihmisryhmään?
Kenenkään ei ole pakko haluta tai saada lapsia, ja päätöksiään voi juhlia. Mutta jonkun ihmisryhmän, minkä vaan, demonisointi ja edes kuvaannollisesti väkivaltainen kohtelu ei ole tervettä, eikä sillä ole mitään tekemistä suvaitsevaisuuden kanssa.
Lue juttu tarkemmin, niin et nolaa itseäsi enempää. Ei tuossa oltu missään vaiheessa heittämässä tikkoja lapsen kuvaan.
'Aluksi suunnittelin leikkimielisiä ohjelmanumeroita juhliin, kuten tikanheittoa lapsiaiheiseen tauluun'
Suora lainaus tekstistä. Vaihda tuon 'lapsi' sanan paikalle joku muu ihmistä kuvaava sana, vaikka se homo, tai se mustaihoinen, niin ehkä pikkuhiljaa alat tajuta, mistä on kyse.
Edelleen, lapsettomuus on Ok. Viha ja aggressiivisuus jotain ihmisryhmää kohtaan ei ole.
LapsiAIHEINEN ei ole sama kuin LASTA ESITTÄVÄ. Lapsiaiheinen taulu voi esittää vaikka likaista vaippaa! Ymmärrätkö eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei sterin saamista ole tehty hankalaksi. Ainoa mitä sinun pitää tehdä on odottaa hieman. Minusta tämä ei ole todellakaan liikaa vaadittu kun kyseessä on kallis operaatio ja vielä kalliimpi yrittää se korjata jos tuleekin toiselle mielelle. Minulle ei ole ollut ollenkaan hankala ehkäistä kunnes olin 31 ja halusin lapsia joten luulisi että se ehkäisy ei ole sen hankalampaa velalle.
Se ON tehty hankalaksi. Etenkin, jos hakijalla ei ole lapsia, koska siinä tulee se "mutta entäs jos kadut myöhemmin nönnönnöö" -solkotus joka lääkäritaholta.
Ja mitä helvetin mieltä on siinä, että sterilisaatiolupaa on Suomessa odotettava yli kymmenen vuotta täysi-ikäiseksi tulemisen jälkeen, kun taas kakaroita voi ruveta pusertamaan ulos yhteiskunnan siunauksella suurin piirtein heti kuukautisten alettua? Sterin ikäraja on Suomessakin laskettava vähintään siihen 25 vuoteen.
Muuten: ylivoimaisesti suurin osa sterilisaatioitten purkamisesta tehdään naisille, joilla on jo entuudestaan lapsia - ja jotka sittenkin haluavat vielä sen yhden lisää, koska vauvvvat ovat niin ihkuja tjsp.
Olen sitä mieltä, että valtion ei pitäisi maksaa sterin purkamista, vaan että se pitäisi maksaa kokonaisuudessaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ON tehty hankalaksi. Etenkin, jos hakijalla ei ole lapsia, koska siinä tulee se "mutta entäs jos kadut myöhemmin nönnönnöö" -solkotus joka lääkäritaholta.
Ja mitä helvetin mieltä on siinä, että sterilisaatiolupaa on Suomessa odotettava yli kymmenen vuotta täysi-ikäiseksi tulemisen jälkeen, kun taas kakaroita voi ruveta pusertamaan ulos yhteiskunnan siunauksella suurin piirtein heti kuukautisten alettua? Sterin ikäraja on Suomessakin laskettava vähintään siihen 25 vuoteen.
Muuten: ylivoimaisesti suurin osa sterilisaatioitten purkamisesta tehdään naisille, joilla on jo entuudestaan lapsia - ja jotka sittenkin haluavat vielä sen yhden lisää, koska vauvvvat ovat niin ihkuja tjsp.
Olen sitä mieltä, että valtion ei pitäisi maksaa sterin purkamista, vaan että se pitäisi maksaa kokonaisuudessaan itse.
Veikkaan että jos se ikä laskettaisiin niin jouduttaisiin tekemään se purku huomattavasti useammalle. 25 vuotias on vielä nuori. Tosin se voitaisiin tehdä niin että alle 30v maksaa itse sterilisaation oikeiden kustannusten mukaan ja sitten jos odottaa sinne 30v saa nykyisellä tapaa. Tai sitten menette hakemaan sen sterin sieltä toisesta maasta sillon 25v.
Toisekseen se on lääkärin velvollisuus varmistaa että sterin tahtovat on miettineet kokonaan läpi sen koska edes purku ei takaa sitä että saat lapsia jos kaduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noiden katkerien mammojen piti tulla mesoamaan tähänkin ketjuun, vaikka aihe ei kosketa heitä millään lailla? Haastateltava olisi tosiaan oikeassa: vapaaehtoinen lapsettomuus koetaan uhaksi lisääntyjien elämäntapaa kohtaan.
Minä en todellakaan ole katkera mamma. Olen ylpeä, että valitsin lapset. En ole ollut katkera tai katunut päivääkään. Toisekseen velaus todellakin koskettaa meitä, koska katkerat velat aina tunkee nenänsä meidän kasvatukseen ja arvostelee meidän valintoja. Toisekseen kiitos näiden itsekkäiden ihmisten meidän lasten pitää kantaa isompi taakka heidän hoidossaan tulevaisuudessa, koska heidän lapsensa ei osallistu. Toisekseen velat on aina ensimmäisenä arvostelemassa lisääntymistä ja heti, kun me sanotaan jotain vastaan muuttuvat marttyyriksi. Ja siihen vielä päälle se, että suurin osa veloista on lapsivihaajia.
Kannattaa sinun nyt vähän miettiä. Se että jotkut ovat mielestäsi katkeria ja vihaavat lapsia, ei tarkoita sitä että saat olla ilkeä tämäntakia kaikille tai suurimmalle osalle lapsettomista. Itse olen tähänasti ollut lapseton, koska olen vielä niin vihreä ihminen. En ole saanut töitä, en ole seurustellut enkä tunne itseäni valmiiksi äidiksi. Voi olla että tulen samaan ratkaisuun mistä tämä ketjun juttelu lähti. Silti en vihaa kaikkia lapsia. Jotkut lapset ovat todella suloisia, ihania ja saa hymyilyttämään. Minä en vain ole sellainen ihminen joka jaksaa pitää huolta lapsista todennäköisesti edes vuottakaan. Leikkuulla käyminen ei todellakaan minusta ole pikkujuttu. Se maksaa ja jokainen leikkaus on mielestäni riski, joten varmasti saa ja on oikeus juhlia sitä jos henkilö haluaa.
Sinä et selkeästi osaa sisäistää lukemaasi. En ole missään välissä sanonut, että olen ilkeä yhtään kenellekään. Vaikka tottakai olen yhtä ilkeä heille, jotka ovat ilkeitä minulle ja minun perheelleni. Ja yleensä ne ovat veloja. Jos joku ilmoittaa olevansa vela ajattelen vain, että ok asia selvä. Minua ei kiinnosta miksi he ovat veloja tai mitä ajallaan tekevät. Ainoa mikä minua kiinnostaa on se, että he eivät ala arvostelemaan myöskään minun valintojani tai kasvatustani tai huuda lapsilleni. Mikäli he yrittävät edes piilovittuilulla kommentoida minun valintaani, he saavat täydeltä tuutilta takaisin.
Mielenkiinnosta kysäisen. Millaisesta piilovittuilusta sinä nyt oikein puhut? Siitäkö, jos joku sanoo, ettei halua lapsia kun niiden hoitaminen on niin iso vaiva, vaiko se että joku ei tykkää lapsista syystä x tai pitää suurinta osaa lapsista mahdottomina tapauksina? Kerro esimerkki. Syy, miksi kysyn on se että jotkut ihmiset oikeasti ottavat vittuiluna kaiken vähänkin negatiivisen asian joka saattaa vahingossakin liittyä itseensä, asia josta itse tykkää ja toinen ei jonka jälkeen tulee tunne, ettei uskalla kohta suutaan avata tai sanoa omaa mielipidettä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyjien peppukipeys tässä ketjussa. :D
Okei. Kenestä saa tehdä juhliinsa tilkataulun? Sinusta? Homoista? Eri värisistä ihmisistä? Lapsista? Etkö huomaa tuon ihmisen ajattelussa mitään sairasta, jos se käännetään johonkin toiseen ihmisryhmään?
Kenenkään ei ole pakko haluta tai saada lapsia, ja päätöksiään voi juhlia. Mutta jonkun ihmisryhmän, minkä vaan, demonisointi ja edes kuvaannollisesti väkivaltainen kohtelu ei ole tervettä, eikä sillä ole mitään tekemistä suvaitsevaisuuden kanssa.
Lue juttu tarkemmin, niin et nolaa itseäsi enempää. Ei tuossa oltu missään vaiheessa heittämässä tikkoja lapsen kuvaan.
'Aluksi suunnittelin leikkimielisiä ohjelmanumeroita juhliin, kuten tikanheittoa lapsiaiheiseen tauluun'
Suora lainaus tekstistä. Vaihda tuon 'lapsi' sanan paikalle joku muu ihmistä kuvaava sana, vaikka se homo, tai se mustaihoinen, niin ehkä pikkuhiljaa alat tajuta, mistä on kyse.
Edelleen, lapsettomuus on Ok. Viha ja aggressiivisuus jotain ihmisryhmää kohtaan ei ole.
LapsiAIHEINEN ei ole sama kuin LASTA ESITTÄVÄ. Lapsiaiheinen taulu voi esittää vaikka likaista vaippaa! Ymmärrätkö eron?
Jos kuvassa ei ole lasta, se ei ole lapsiaiheinen. Vaippa ei ole lapsi. Vaippaa kuvaava taulu on vaippa-aiheinen.
Lahjalista Stockalle?? Sterilisaation viisivuotisjuhlat?? Siis ei vittu mitä paskaa! Onko tuo artlkkeli ihan kieli poskessa kirjoitettu vai mitä ihmettä?
Voin oikein kuvitella kutsun: " Hei! Toukokuussa tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun sanoin itselleni ja omalle keholleni 'tahdon'. Tai siis oikeastaan en tahdo. :) Olisi kiva, jos tulisit sitä kanssani juhlistamaan ja nostamaan lasin kuohuvaa minulle. Lahjalistan olen toimittanut Stockmannin sisustusosastolle."
Cosmon jutussa haastateltu nainen tekee lapsettomuuspäätöksestään suuremman asian kuin se todellisuudessa onkaan. On varmaankin totta, että päätös on hänelle itselleen tärkeä, mutta ei meille muille. Valinta lapsettomuudesta ei ole sen kummempi kuin vaikkapa päätös siirtyä vegaaniseen ruokavalioon. Molemmat ovat omia valintoja. Ei meitä muita kiinnosta.
Tähän ei voi todeta muuta kuin että lapsettomia suojaa se tietämättömyys siitä, kuinka mahtavaa oman jälkikasvun kanssa on elää. Lapsettomilla ei ole omakohtaista kokemusta omista lapsia, niin eivät he sitä aikaa tenavien kanssa osaa kaivatakaan. Näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että valtion ei pitäisi maksaa sterin purkamista, vaan että se pitäisi maksaa kokonaisuudessaan itse.Veikkaan että jos se ikä laskettaisiin niin jouduttaisiin tekemään se purku huomattavasti useammalle. 25 vuotias on vielä nuori. Tosin se voitaisiin tehdä niin että alle 30v maksaa itse sterilisaation oikeiden kustannusten mukaan ja sitten jos odottaa sinne 30v saa nykyisellä tapaa. Tai sitten menette hakemaan sen sterin sieltä toisesta maasta sillon 25v.
Toisekseen se on lääkärin velvollisuus varmistaa että sterin tahtovat on miettineet kokonaan läpi sen koska edes purku ei takaa sitä että saat lapsia jos kaduttaa.
Kunhan johdonmukaisuuden nimissä kannatat myös pakkoaborttja kaikille alle 30-vuotiaille. Eihän tuon ikäinen osaa sinun mielestäsi tehdä pysyvää päätöstä omasta lisääntymisestään.
Vierailija kirjoitti:
Lahjalista Stockalle?? Sterilisaation viisivuotisjuhlat?? Siis ei vittu mitä paskaa! Onko tuo artlkkeli ihan kieli poskessa kirjoitettu vai mitä ihmettä?
Voin oikein kuvitella kutsun: " Hei! Toukokuussa tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun sanoin itselleni ja omalle keholleni 'tahdon'. Tai siis oikeastaan en tahdo. :) Olisi kiva, jos tulisit sitä kanssani juhlistamaan ja nostamaan lasin kuohuvaa minulle. Lahjalistan olen toimittanut Stockmannin sisustusosastolle."
Cosmon jutussa haastateltu nainen tekee lapsettomuuspäätöksestään suuremman asian kuin se todellisuudessa onkaan. On varmaankin totta, että päätös on hänelle itselleen tärkeä, mutta ei meille muille. Valinta lapsettomuudesta ei ole sen kummempi kuin vaikkapa päätös siirtyä vegaaniseen ruokavalioon. Molemmat ovat omia valintoja. Ei meitä muita kiinnosta.
Tuota. Ihan yhtä paljon sinun lisääntymisesi tai naimisinmenosi meitä koskettaa... Tärkeä juttu sinulle, mutta minun elämääni se ei vaikuta mitenkään. Pidätkö noita yhtä naurettavina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota. Ihan yhtä paljon sinun lisääntymisesi tai naimisinmenosi meitä koskettaa... Tärkeä juttu sinulle, mutta minun elämääni se ei vaikuta mitenkään. Pidätkö noita yhtä naurettavina?
Lasten saanti ja häät on siirtymäriittejä. Steri taas ei oli se vela mitä tahansa mieltä. Se on ehkäisymuoto.
Mä ymmärrän, että lapset ja perheenperustaminen on kummiskin niitä kuuluisia isoja päätöksiä elämässä jotka muuttaa aina asioita. Jotkut naiset ovat onnellisia perhe-elämässä ja toisille lapset ja äitiys eivät tunnu kuuluvan omaan elämään. Kaikille äitiys ei määritä minuutta eikä naiseutta, eikä kaikista ole äidiksi. Sitä en ymmärrä, miks kummankaan arvovalintoja näinkin voimakkaasti sorretaan niin täällä kuin ylipäätään. Kumpi on pienempi paha, tietää ettei halua lapsia vai olla huono äiti? Ihan sama sinänsä kuka haluaa elämässään juhlia ja mitä, ei se tarkoita että kaikkien tarvitsee.
Mulle tulee tästä mieleen se nainen, joka meni naimisiin itsensä kanssa ja järjesti hääjuhlat. Kun ei haluta oikeasti naimisiin eikä hankkia lapsia, mutta juhlat halutaan.
Tietysti tämä vaihtoehto on parempi kuin se, että mennään naimisiin ja hankitaan vauva ihan vain jotta saadaan kivat juhlat ja lahjoja ja nättiä vaatteita, ja hetken päästä kyllästytään. Eli siinä mielessä kannatan!
Itselleni tuosta syntyy silti vähän lapsellinen minäminäminä-vaikutelma... Ketä oikeasti kiinnostaa toisen ihmisen STERILISAATIO?! Jos haluaa juhlia, niin olisi jotenkin tyylikkäämpää pitää vaikka vähän hienommat synttärit, tuparit tai muut juhlat muuten vain. Itse kun en muutenkaan ole mikään juhlien ystävä, niin tuntuisi varmaan hassulta seistä jonkun sukulaisnaisen oven takana paketin kanssa: "Onnea sterilisaation johdosta".
Empä ole tuollaista paskaa aikoihin lukenut.
Sinä et selkeästi osaa sisäistää lukemaasi. En ole missään välissä sanonut, että olen ilkeä yhtään kenellekään. Vaikka tottakai olen yhtä ilkeä heille, jotka ovat ilkeitä minulle ja minun perheelleni. Ja yleensä ne ovat veloja. Jos joku ilmoittaa olevansa vela ajattelen vain, että ok asia selvä. Minua ei kiinnosta miksi he ovat veloja tai mitä ajallaan tekevät. Ainoa mikä minua kiinnostaa on se, että he eivät ala arvostelemaan myöskään minun valintojani tai kasvatustani tai huuda lapsilleni. Mikäli he yrittävät edes piilovittuilulla kommentoida minun valintaani, he saavat täydeltä tuutilta takaisin.