Minut erotettiin ammattikoulusta-Mitäs nyt?
Hei. Kyselen täältä, koska olen aika umpikujassa ajatuksieni kanssa. Olen 20v nuori nainen ja minut erotettiin ammattikoulusta poissaolojen vuoksi. Ymmärrän sen täysin, mutta harmittaa kun valmistuminen oli niin pienestä kiinni. (147 osp suoritettu 180 osp)
Nyt en tiedä en sitten ollenkaan mitä tehdä. Työttömäksi työnhakijaksi nyt ainakin ilmottaudun, mutta osaisiko joku kokeneempi neuvoa mitä se käytännössä tarkoittaa? Koska minulla ei ole mitään tutkintoa suoritettuna, mitä töitä tai kursseja minulle voidaan tarjota? Ja muutenkin saa kertoa vapaasti. Ahdistaa ja inhottaa vaan tämä tilanne aivan suunnattomasti :( kiitos etukäteen vastanneille!
Kommentit (32)
Kylläpä ihmetyttää koulun toiminta jos he ap:n erottivat vaikka poissaoloihin oli lääkärin antamat todistukset. Ei sen kyllä noin pitäisi mennä, vaikuttaa ihan aiheettomalta.
Mutta ap, itsekin lopetin (omasta aloitteestani) muutama vuosi sitten lukion kesken kun perheenjäseneni kuoli ja olin lähes vuoden koulussa max 3h yöunilla. Käytin sitten yhden vuoden itseni parantelemiseen ja opiskelukuntoon saamiseen ja nyt tilanne on se, että valmistun aikuislukiosta tänä keväänä E:n paperein. Eli ei tuo koulusta erotus mikään maailmanloppu ole, ensin vain hoidat poissaoloja aiheuttaneet ongelmasi pois niin että olet opiskelukunnossa, sen jälkeen reippaasti aikuispuolelle ja selviydyt voittajana!
Miten olisi Etsivä nuorisotyö, onko kunnassasi? Työkkärissä osaavat kyllä kertoa, mihin tahoon kannattaa ottaa yhteyttä.
Koska sinulla ei ole tutkintoa, et saa työmarkkinatukea ilman aktivointitoimia. Ilmottaudu silti työttömäksi työnhakijaksi. Mene sen jälkeen oman paikkakuntasi etsivän nuorisotyöntekijän luokse keskustelemaan tilanteestasi. Toimi heti. Älä viivyttele.
Voitte yhdessä miettiä mikä on seuraava askel. Hän osaa neuvoa esimerkiksi paikkakuntasi työkokeilu- ja työpajapaikat. Kun olet TE-toimiston hyväksymässä paikassa saat työmarkkinatukea.
Älä jää yksin.
Muista että kaikki me mokailemme ei tää maailmaa kaada! Nyt taistele kun olet noin pitkällä! Me tsemppaamme :)!!!!
Et tainnut kertoa ihan kaikkea kuitenkaan, eikö:)
Jos on noin monta alan ammattilaista tehnyt yhdessä päätöksen, että koulutuksesi loppuu, niin aika oletettavaa, että tietävät, kuinka näissä asioissa toimitaan. Ei koulutusvastaavat ota tietoisesti riskiä, että irtisanovat oppilaan, jolla lääkärintodistukset saikuista ja sitten opiskelija voi tehdä valituksen ylemmäs. Irtisanominen kun jo sinällään aika harvinaista ja iso askel ja koulu ei saa irtisanotuista opiskelijoista rahaa, minkä saisi sitten , kun opiskelija saa tutkinnon suoritettua. Etenkin kun valmistuminen noin lähellä. Eri asia, jos katsovat esim. että et ole lääkärin lausuntojen mukaan kykenevä työskentelemään valmistuttuasi alalla. Kyllä nykyään tuetaan niitä oppilaita, joilla ongelmia valmistumisen kanssa, just esim. etsivä nuorisotyö...
Et taida olla oikeutettu mihinkään rahaan. Jos sinut on oikeasti erotettu ammattillisesta oppilailtoksesta, niin vankilasta saa kai päivärahaa.
Olen ollut rehtorina toisella asteellaa, ketään ei erotettu, korkeintaan katsottiin eronneeksi, jos oli tehtnyt toisen hengettömäksi yli 50 kertaa puukottamalla.
Muita tspauksi ei ollut.
Käsittääkseni voit hakea opinto-oikeuden palauttamista. Toinen vaihtoehto on hakea toiseen koulutukseen, vanhat opinnot saa liitettyä uuteen tutkintoon joko (melkein) kokonaan jos sama ala, tai joiltakin osin jos eri ala.
Lähinnä siis tulee mieleen se, että sinut on erotettu/katsottu eronneeksi, koska et ole suorittanut viime aikoina tarpeeksi opintoja, poissaolojen selvityksissä on puutteita tms. Koulun etu on kyllä se, että kaikki valmistuvat. Joten jos et ole esim. riitaantunut koulussa rehtorin tai opettajien kanssa, niin en ymmärrä miksei opinto-oikeuden palauttaminen onnistuisi. Vai voiko tähän liittyä se, että kyse on jostain esim. hoitoalasta, ja jostain syystä sinua ei katsota sopivaksi? Jos sairasloman syy liittyy mt-ongelmiin, niin se voi "stigmatisoida", mutta ei kai pelkästään voi olla syy sille että katsotaan sopimattomaksi (ellei ole kyse hyvin vakavasta ja parantumattomasta mt-ongelmasta).
Ap täällä.
Tosiaan lähihoitajaksi opiskelin, ja tällähetkellä tuntuu siltä, ettei minua kiinnostaa muu ala kuin tämä. Monet teistä pyysi tekemään valituksen erottamisesta ja sitä kyllä taidan vielä kokeilla. Syyksi minulle sanottiin, että koulussa on nykyään käytäntö, että max 4v on opiskeluaikaa. Ja lisäksi opinnot eivät ole edenneet tarpeeksi.
Poissaolojen syynä oli perheenjäsenen menehtyminen, joka oli minulle kova paikka ja siitä aiheutui kaikenlaista muutakin ikävää. Mutta tällähetkellä olen voiton puolella ja voin hyvin.
Mutta ehkä kokeilen vielä valitusta ja jos ei niin oppisopimus olisi hyvä vaihtoehto. Kiitos kaikille vinkeistä ja tuesta!
On näotä ylärajoja ainakin ajoittain ihan yliopistossa.
Silloin opintosuoritukset vanhenevat ja lähdetäään periaatteessa nollasta. Tällaista uudistusta lähiaikoina tuskin on ollut.
Itsekin msinitsin niin osallistuminen kuoleman tapaukseen oli ainoa syy koskaan, jolloin murhaaja katsottiin eronneeksi.
Mutta meillä kyllä opiskeluoikeus loppui aina kun kurssi päättyi, joku lapsen tehnyt kosmetologioppilas uhkasi tulla jälkeempäin vielä takaisin mutta ei ne koskaan tule.
Ammattikoulussa joko on tai ei ole niin paljon korkeakoulumaailmaa selkeämpi touhu.
Sinulla vaan venyi pitkäksi, mutta jos joku perheen jäsenen poismeno saa sut sairsuslomskierteeseen niin varmaan viiminen ammatti mihin sopii on lähäri. Itsellä alaiseni 18 vuotias tyttö kuoli auto-onnettomuudessa ja äiti oli seuraavana päivänä opettamassa.
Itellä oli ensimmäinen kerta ja otin työterveysholtoon yhteyttä, että mitä pitäis tehdä kun äiti ei reagoi lainkaan.
Sain kuulla itse olevani hullu, läheisen kuolema ei ole sairaus ja siihen ei normaali ihminen saa sairaslomaa lainkaan. Kuoleman aiheuttamaan unettomuuteen saikkua toki saa
Sinä voit toimittaa ne lääkärintodistukset vielä jälkikäteen. Vai onko todellinen erottamisen syy sitten joku muu? Ehkä on osoittautunut, että sinä et ole kykenevä siihen työhön, johon olet opiskellut, koska sairastat jo opiskeluaikana?
Voit tehdä kaikessa rauhassa ihan mitä haluat ilman aikatauluja ja rajoitteita. Mikäs sen mukavampaa.
Käyt koulun loppuun joko oppisopimuksella, toisessa koulussa tai aikuiskoulutuksen puolella. Ei kannata jättää tutkintoa noin vähästä kiinni kun vaihtoehtoja on.