Mies muuttaisi omistusasuntooni
Miten olisi reiluinta ratkaista seuraava tilanne:
Olemme suunnitelleet että mies muuttaisi minun omistusasuntooni, mutta ei toistaiseksi osta siitä itselleen puolikasta. Maksan tällä hetkellä lainaa 400 €/kk ja vastike on 250 €/kk. Mikä olisi reilu summa mitä miehen pitäisi maksaa asumisesta? Olisiko reilua että mies maksaa vastikkeen ja minä lainani? Tuntuisi epäreilulta pyytää mieheltä 325 euroa/kk eli puolet asumismenoistani, koska kerrytän lainalla kuitenkin vain omaisuutta itselleni? Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta, ja miten olette sen ratkaisseet, olisi kiva kuulla eri näkemyksiä asiaan.
Olen myös kuullut että jos mies maksaisi tililleni esim 300 e /kk niin jos tulisi ero niin hän voisi näillä osoittaa että on maksanut minulle asunnosta ja vaatia omistusosuutta? Vai onko tämä ihan vain pelottelua...
Kommentit (169)
Itse haluaisin puolet vastikkeesta. Ja tietysti ruoka jne kulut myös puoliksi.
Hiukan vastaava tilanne myös minulla. Vastike n. 500e, ajattelin että nainen maksaisi siis siitä puolet. En mitenkään voi vaatia häntä osallistumaan oman lainani maksuun.
M
Vuokrasopimus. Äijä pystyy hakeen vielä asumistukea mikäli pienituloinen.
Vastaaville miehen asuntoon muuttaville mammoille sanotaan aina, että ei pidä maksaa mitään.
Eipä yllätä palstan kaksoisstandardit.
Puolet vastikkeesta kuulostaa ratkaisulta, johon minäkin päätyisin.
Maksoimme asumiskulut eli vastikkeen, sähkön ym. puoliksi ja hoidin itse lainani, kun asuimme miehen kanssa omistamassani asunnossa. Nyt omistetaan talo yhdessä tosin ei 50/50 ja maksetaan puoliksi asumiskulut ja laina, kun laina on yhteinen.
Ystävälläni tuollainen tilanne. Maksaa vain vastikkeen.
Jos teette vuokrasopimuksen, niin maksa sitten myös verot vuokratuloista.
Minusta olisi reilua ajatella, että katsotte, minkä hintaisessa asunnossa mies asuisi ellei tuossa. Jos esim yksiössä,jonka vuokra on 600 euroa, niin olisi reilua, että hän maksaisi luonasi asumisesta puolet siitä eli 300.
Muussa tapauksessa elätät miestä kohtuuttomasti, jos hän voi asustella luonasi ihan pilkkahintaan. Eli sinä maksat asunnon ja mies pääsee halvemmalla ja pistää säästöön ne asumiskulut, joita joutuisi muuten maksamaan. Jossainhan hänen pitäisi joka tapauksessa asua.
Tai sitten vuokraatte yhträeisen muun asunnon yhdessä ja vuokra puoliksi ja laitat oman asuntosi vuokralle siksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi reilua ajatella, että katsotte, minkä hintaisessa asunnossa mies asuisi ellei tuossa. Jos esim yksiössä,jonka vuokra on 600 euroa, niin olisi reilua, että hän maksaisi luonasi asumisesta puolet siitä eli 300.
Muussa tapauksessa elätät miestä kohtuuttomasti, jos hän voi asustella luonasi ihan pilkkahintaan. Eli sinä maksat asunnon ja mies pääsee halvemmalla ja pistää säästöön ne asumiskulut, joita joutuisi muuten maksamaan. Jossainhan hänen pitäisi joka tapauksessa asua.
Tai sitten vuokraatte yhträeisen muun asunnon yhdessä ja vuokra puoliksi ja laitat oman asuntosi vuokralle siksi aikaa.
Miten niin elättää? AP:han maksaa lainaa, eli kerryttää omaisuuttaan. Mieshän saattaisi noin päätyä maksamaan AP:n asunnosta, joka ei kuitenkaan ole hänen.
Kannattaako tuollaisen takia alkaa pihiksi? Maksa sinä kämppää ja mies ostaa vaikka ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos molemmilla olisi omistusasunto, vaikka kaksio, jossa vastike 200 euroa. Sitten toinen muuttaa toisen luokse. Laittaa oman asuntonsa vuokralle ja tienaa esim 700 euroa vupkrana ja maksaa sille toiselle, jonka luokse muuttaa, puolet bastikkeesta eli 100 euroa... Ei kuulosta reilulta, eihän?
Eli unohtakaa vastikkeet. Ainoa oikeudenmukainen tapa on määritellä laskennallinen puolet vaihtoehtoisen asunnon vuokrasta, jossa se toinen joka tapauksessa asuisi ja maksaa se.
Puolet vastikkeesta ja sähköstä ja vedestä plus autopaikka, jos miehellä auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vuokraatte yhträeisen muun asunnon yhdessä ja vuokra puoliksi ja laitat oman asuntosi vuokralle siksi aikaa.Miten niin elättää? AP:han maksaa lainaa, eli kerryttää omaisuuttaan. Mieshän saattaisi noin päätyä maksamaan AP:n asunnosta, joka ei kuitenkaan ole hänen.
Koska mies joutuisi joka tapauksessa asumaan jossain.
Voit yhtä hyvin laskea reilun jaon niin päin, että mitä miehelle maksaisi ostaa puolet ap:n asunnosta tai asua halvimmalla mahdollisella tavalla yksinään vuokralla. Ja sitten siihen mitoittaa se summa, jonka hän joutuisi joka tapauksessa maksamaan asumisesta.
Tienaatko paremmin kuin mies? Siinä tapauksessa mies maksaa vain vastikkeesta sopivan osan, esim vain 30%. Näinhän naisetkin vaativat näissä asioissa aina toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos molemmilla olisi omistusasunto, vaikka kaksio, jossa vastike 200 euroa. Sitten toinen muuttaa toisen luokse. Laittaa oman asuntonsa vuokralle ja tienaa esim 700 euroa vupkrana ja maksaa sille toiselle, jonka luokse muuttaa, puolet bastikkeesta eli 100 euroa... Ei kuulosta reilulta, eihän?
Eli unohtakaa vastikkeet. Ainoa oikeudenmukainen tapa on määritellä laskennallinen puolet vaihtoehtoisen asunnon vuokrasta, jossa se toinen joka tapauksessa asuisi ja maksaa se.
Tämä.
Puolet vastikkeesta, miehen vesimaksu, sähkö puoliksi ja ruoka puoliksi. Sinä maksat oman lainasi ja mahdolliset remppakulut ja kotivakuutus. Molemmat hoitaa itse omat laskunsa esim. känny, auto ym.
Miehen ei tarvitse osallistua ap:n omaisuuden kerryttämiseen. Ap hyötyy siitä, että mies tulee jakamaan edes osan kuluista eli puolet vastikkeesta, sähköstä ja vedestä + muut mahdolliset kulut (autopaikka, sauna, nettivastike tms).
-omistusasuva nainen
Teette vuokrasopimuksen tuosta 300€.