Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies muuttaisi omistusasuntooni

Vierailija
05.05.2017 |

Miten olisi reiluinta ratkaista seuraava tilanne:

Olemme suunnitelleet että mies muuttaisi minun omistusasuntooni, mutta ei toistaiseksi osta siitä itselleen puolikasta. Maksan tällä hetkellä lainaa 400 €/kk ja vastike on 250 €/kk. Mikä olisi reilu summa mitä miehen pitäisi maksaa asumisesta? Olisiko reilua että mies maksaa vastikkeen ja minä lainani? Tuntuisi epäreilulta pyytää mieheltä 325 euroa/kk eli puolet asumismenoistani, koska kerrytän lainalla kuitenkin vain omaisuutta itselleni? Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta, ja miten olette sen ratkaisseet, olisi kiva kuulla eri näkemyksiä asiaan.

Olen myös kuullut että jos mies maksaisi tililleni esim 300 e /kk niin jos tulisi ero niin hän voisi näillä osoittaa että on maksanut minulle asunnosta ja vaatia omistusosuutta? Vai onko tämä ihan vain pelottelua...

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites jos kyse on omakotitalosta, jossa ei siis vastiketta, mutta muita kuluja kyllä?

Vierailija
22/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä maksoin lainan ja vastikkeen, mies sähkön, veden ja netin. Ruuat puoliksi. Sen jälkeen kun laina oli maksettu mentiin naimisiin ja rahat yhteiselle tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävälläni tuollainen tilanne. Maksaa vain vastikkeen.

Tämä oli siis ystäväni avomiehen ehdotus, joten on hänelle erittäin ok. Ystäväni on opiskelija ja hän ei saisi asumistukea avomiehen tulojen vuoksi. Eli avomies ajatteli myös sitä, että mitä avovaimollaan on varaa maksaa.

Vierailija
24/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies maksaa asumisesta enemmän kuin puolet kuluista, eikö se oikeastaan ole vuokratuottoa ap:lle eli jos aletaan hiuksia halkomaan, pitäisi hänen tilittää verot ylimenevästä osuudesta. Itse olen puolikkaan kannalla. 

Vierailija
25/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on velattomat omistusasunto ja yksi sijoitusasunto. Haluan muuttaa yhteen naiseni kanssa hänen omistusasuntoonsa, josta hän maksaa vastiketta 200 euroa ja lainakuluja 400 euroa. Voinko siis muuttaa sinne niin, että maksan vain puolet vastikkeesta eli 100 euroa?

Vierailija
26/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on velattomat omistusasunto ja yksi sijoitusasunto. Haluan muuttaa yhteen naiseni kanssa hänen omistusasuntoonsa, josta hän maksaa vastiketta 200 euroa ja lainakuluja 400 euroa. Voinko siis muuttaa sinne niin, että maksan vain puolet vastikkeesta eli 100 euroa?

Voit, jos hän huolii sinut sinne. Itse en ottaisi omaan kaksiooni toista asumaan, vaan haluaisin isomman asunnon yhteiselle asumiselle. Minulla aika samat kulut kuin naisellasi ja se kulujen puolittaminen ok, mutta asuintilan ei. 

Vierailija
27/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet vastikkeesta. Sun pitää tietysti maksaa se toinen puolikas, asuthan sinäkin siinä. 

Vierailija
28/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet asumiskuluista on ok, kohtuullista olisi että maksaisi vähän yli puolet asumiskuluista. Lainan lyhennys ei ole asumiskulu. Toiselle annettuja rahoja ei voi vaatia jälkikäteen takaisin tai vaatia niille jotain vastinetta.

Vierailija
29/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muuttamassa miesystäväni luo, velattomaan asuntoon. Olemme sopineet että asumiskulut laitetaan puoliksi. Vastike, vesi ja sähkö. Ruokakulut tietty hoidetaan yhdessä mutta niin tehdään jo nykyäänkin vaikka ei yhdessä asuta. Ollaan oltu lähes vuoroviikonloppuisin toistemme luona ja se kumman luona ollaan, kustantaa ruuat. Ja ulkonasyömiset ollaan maksettu yhteiseltä tililtämme jonne molemmat laitamme saman summan tarvittaessa.

Vierailija
30/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä maksat lainasi, ja loput kulut (vastike, vesi, sähkö yms.) puoliksi.

Vierailija
31/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä kumppaniltani vuokraa vaatisi, kun hän ystävällisesti sopeutuisi minun elämäntyyliini. Eli vain vastike ja asumiskulut puoliksi, laina sinun maksettavaksesi.

Vierailija
32/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vuokra-asunnon omistaja myös kerryttää omaisuutta eli makselee vuokralaisen maksamilla vuokrilla pois lainaa tai PAHEMPAA kerryttää omaisuutta silkkana rahana pankkitililleen, jos laina on jo maksettu.

Todella huvittava piirre ihmisissä, että ollaan jopa omalle puolisolle niin kateellisia, että hänelle ei voida maksaa käypää hintaa asumisesta. Sen sijaan vieraalle vuokranantajalle annetaan mielellään satoja tai jopa yli 1000 euroa kuussa hyvillä mielin, sitten taas omalle puolisolle voi korkeintaan maksaa puolet vastikkeesta. Onko syynä se että vuokranantaja on jotenkin kasvoton, ei tavallaan ihminen ollenkaan? 

News flash: kun maksat vuokraa vuokranantajalle, maksat vastikkeen, hänen lainansa ja hieman ylimääräistä päälle, jotta vuokranantajan rahapussi lihoo. 

Itse henkilökohtaisesti maksan mielellään puolet kuluista jos asun ja saan käyttää asuntoa kuten normaalia vuokra-asuntoa. Puoliso tuskin ottaa extraa, kuten vieras vuokranantaja tekee. Silti nähdään että puolisolle ei voi maksaa kuin maksimissaan pari sataa euroa? Ettei vaan puoliso kerrytä omaisuutta, sehän olisi kamalaa, mutta se on ok että vuokrafirmat ja yksityiset vuokranantajat kerryttävät omaisuutta, sehän on ok!! kyllä loisia on monenlaisia.

Vierailija
33/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni omistaa hyvällä sijainnilla olevan tontin, jossa on monta rakennuspaikkaa ja jonka arvo on n 400 000 euroa. Hän ei halua myydä sitä vielä, koska sen arvo nousee lähivuosina ympäristön kaavoituksen vuoksi. Hän on muuttamassa minun kaksiooni, jonka olen ostanut velaksi 200 000 eurolla ja jonka vastike on 200 euroa.

Onko mielestänne todellakin oikein, että miehen henkilökohtaisen valinnan vuoksi - hän on sijoittanut rahansa sen sijaan, että käyttäisi ne asumiseensa kuten minä - mies pääsisi luokseni asumaan 100 eurolla/kk ja odottelemaan sijoituksensa kypsymistä? Ilman minua hän joutuisi asumaan joka tapauksessa jossain, vaikka halvimmillaan vuokrayksiössä n 600 euron kk-vuokralla.

Vierailija
34/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies omistaa asuntomme ja minä maksan vastikkeen ja mies lainanlyhennyksen. Maksan toki myös ruokaostoksia tms. kykyni mukaan, sitten kun menen töihin maksan tietty enemmän mm. puolet sähköstä ja vakuutuksista.

Vierailija
35/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni miehen pitäisi maksaa vastikkeen verran, esim. alivuokralaisena. Joka tapauksessa kannattaa tehdä virallinen sopimus kaikista rahaan liittyvistä asioista, ettei tule jälkeenpäin mitään soppaa.

Vierailija
36/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voit, jos nainen on niin tyhmä, että suostuu tuohon.

Vierailija
37/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni omistaa hyvällä sijainnilla olevan tontin, jossa on monta rakennuspaikkaa ja jonka arvo on n 400 000 euroa. Hän ei halua myydä sitä vielä, koska sen arvo nousee lähivuosina ympäristön kaavoituksen vuoksi. Hän on muuttamassa minun kaksiooni, jonka olen ostanut velaksi 200 000 eurolla ja jonka vastike on 200 euroa.

Onko mielestänne todellakin oikein, että miehen henkilökohtaisen valinnan vuoksi - hän on sijoittanut rahansa sen sijaan, että käyttäisi ne asumiseensa kuten minä - mies pääsisi luokseni asumaan 100 eurolla/kk ja odottelemaan sijoituksensa kypsymistä? Ilman minua hän joutuisi asumaan joka tapauksessa jossain, vaikka halvimmillaan vuokrayksiössä n 600 euron kk-vuokralla.

Ei todellakaan ole oikein. Erikoinen tilanne muutenkin, miksei hän asu siellä missä nytkin?

Vierailija
38/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina ei ole asumiskulu.

Minimissään puolet asumiskuluista. Maksimissaan puolet vastaavan asunnon vuokrasta.

Vierailija
39/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasopimus.  Äijä pystyy hakeen vielä asumistukea mikäli pienituloinen.

Voi jessus, oikeastiko on ihmisiä, jotka olettavat että on normaalia nostaa tukia!

Aloittajalle: puolet asumiskuluista (yhtiövastike, sähkö, netti yms) ja ruuasta. Tehkää yhteinen kulutili, jonne molemmat laittavat kuukausittain saman verran näitä menoja varten.

Jos tulee isoja hankintoja, niin sitten kaikista erilliset sopimukset.

Jos edes harkitset näitä vuokrasopimusehdotuksia, niin selvitä mitä se tarkoittaisi verotuksesi kannalta ja ennen kaikkea ota selvää vuokralaisen oikeuksista. Mahtaisi olla tosi kivaa asua irtisanomisaika yhdessä miehen kanssa riidoissa ja esim. nähdä hänen tuovan vieraita naisia omistamaasi asuntoon.

Vierailija
40/169 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni miehen pitäisi maksaa vastikkeen verran, esim. alivuokralaisena. Joka tapauksessa kannattaa tehdä virallinen sopimus kaikista rahaan liittyvistä asioista, ettei tule jälkeenpäin mitään soppaa.

Et taida edes tietää, mitä alivuokralainen tarkoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi