Mikä on tekosyysi ettet luovuta verta?
Kaksi ensimmäistä vastausta tiedetään jo niin jättäkää mamukriittiset vastaamatta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
En halua tukea tuota toimintaa. Eikä tämä ole tekosyy vaan perustuu faktatietoon kyseisen järjestön hyväveli-kähminnöistä ja rahanahneudesta.
Kaikki faktat hommafoorumilta ja mv-lehdestä eli tekosyy.
Minulla on veressä sellainen harvinainen tekijä, joka rajoittaa sitä, keille vertani voi antaa. Niinpä minua ei enää kutsuta luovutuksiin. Plasman luovutukseen voisin mennä, jos luovutuspaikka olisi kohtuullisesti saavutettavissa. Toivoisin myös että verenluovutuspuoli erotettaisiin täysin SPR:n bisneksistä.
Minun "tekosyyni":
-Hemoglobiini
-Kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys ollut alle 6kk käytössä
-Paino
-Atopia kyynärtaipeessa
Eli en kelpaa...
Veikkaan, että lääkitykseni estää luovuttamisen ja perussairaudet, en ole ihan varma (autoimmuunisairauksia), mutta positiiviset borrelioosiarvot varmaan viimeistään, en ole kyllä tuostakaan varma.
Eipä tässä tekosyitä ole. Verenluovuttajan tulee painaa vähintään 50 kg ja lyhyenä ihmisenä painan alle sen. Eli eipä vertani edes huolittaisi.
Painan vain 45kg, eli eivät huoli. Pitäis painaa vähintään 50kg. Ihan typerää, olen lyhyt, vain 150cm eli olen vielä ihan normaalipainoinen. Vaan kun ei niin ei.
Paino minullakin. Eivät huoli koska olen alipainoinen. Ehdottomasti haluaisin luovuttaa! Se voi pelastaa monta elämää, ehkä joskus itsekin tulen tarvitsemaan!
En voi luovuttaa ihottuman takia.
Kaikista isoin syy on se, että mulla on niin järkyttävä piikkikammo etten itse pysty edes käymään verikokeissa. Miten voisin luovuttaa vapaaehtoisesti verta? Toinen syy: eipä paljoa kiinnosta muut ihmiset.
Ensin ei riittänyt paino, sitten hemoglobiini liian alhainen, raskaana&imettäessä riitti hg - mutta ei saa luovuttaa ja sitten taas hg liian alhainen.
Mulla ei oo tekosyytä, vaan oikea ja pätevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Kyynärtaipeet tatuoidut...
Niin on mullakin, ei se luovuttamista estä.
Mitä ihmeen tekosyitä siihen tarvitaan, jos ei luovuta verta??????
Eiköhän se ole ihan jokaisen oma päätös, luovuttaako, vai ei.
Ei kai keneltäkään kysellä sellaisiakaan, että poimitko roskia tien vierustalta ja jos et, niin miksi ihmeessä?!?
Verenluovutus perustuu täysin vapaaehtoisuutenn, eikä vapaaehtoisuuksia tarvitse kenenkään erikseen selitellä. Pakollinen on sitten asia erikseen.
Tarvitsen kaiken vereni itse, kiitos.
Ja olen tämän takia joutunut elämässäni käymään pistettävänä ihan riittämiin.
Liian alhainen hemoglobiini. Jatkuva allergialääkitys.