Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysturvaan tulossa suuri muutos: Työttömän olisi jatkossa pakko hakea vähintään 12:ta työpaikkaa - muuten hän menettäisi tukensa 60 päiväksi

Vierailija
03.05.2017 |

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005195397.html

No nyt alkaa oleen kyykytys jo aika kunnossa. Se muutaman kympin vähennys jos ei ole aktiivinen näyttää jääneen pois ja nyt uhkaillaan suoraan karenssilla. Aika hurjaa.

Kommentit (207)

Vierailija
41/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä. Vaikeuttaa vain töiden hakemista kaikkien muidenkin kohdalla kun avoimia paikkoja ei viitsitä enää julkistaa kun niihin tulee kasoittain turhia hakemuksia.

Mistä ihmeestä tulee luulo, etteivät työttömät muka hae töitä? Itse hain koko ajan kun olin työttömänä ja nyt olenkin päässyt töihin. Tosin hain vain niitä paikkoja mihin minulla on pätevyys. Tuossa täytyy vissiin hakea muitakin kun ei ainakaan omalla alallani paikkoja tule noin paljoa auki.

Vierailija
42/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos laittaa kaikki 12 pakkohakemusta ekana päivänä niin saako loput 3 kk loikoilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helppoa. Haen esim lääkärien tai johtajien paikkoja ja kaikkiin sama hakemus. Niitä on paljon auki, joten ei ole iso homma. Sitten tietenkin haen niitäkin, joihin olen pätevä ja panostan hakemukseen kunnolla. Mutta ei niistä pelkästään tule noin montaa paikkaa, joten pitää hakea tuollaisia mihin ei varmasti pääse. Ei kukaan mitään puhelinmyyjän paikkoja hae.

Ei ehkä aivan loppuun asti ajateltu tuokaan idea....

Vierailija
44/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään just katoin taas mitä täällä olisi tarjolla, oli kolme paikkaa meidän kunnassa: opettaja, teknisen alan myyjä (vaatimuksena teknisen alan koulutus + myyntityökokemusta) ja joku johtaja, jolla piti olla ties mitä osaamista ja työkokemusta alalta, loistava kielitaito ja akateeminen koulutus. Naapurikunnassa haettiin myös opettajaa ja lisäksi autonasentajaa. Kahdessa muussa naapurikunnassa ei ollut avoimia työpaikkoja. Mihin minä, 90-luvun alussa valmistunut yo-merkonomi voisin noista hakea?

Autoa ei ole, eikä ole varaa hankkia. Julkisilla kulkeminen ei täällä maaseudulla kovin hyvin onnistu, usein ei ollenkaan. Pois muuttaminen ei helposti onnistu, lapset täällä koulussa, harrastukset, kaverit täällä ja miehelläni vakityö. Lisäksi huolehdin vanhasta äidistäni, joka ilman apuani olisi oitis palvelukotipaikan tarpeessa. Myös naapurikunnassa asuvat mieheni vanhemmat tarvitsevat apuamme.

Tarkoittaako hallitus siis sitä, että pitää hakea töihin, vaikka ei täytä kelpoisuusvaatimuksia? Vaikka ei pystyisi kulkemaan työmatkaa? Pitääkö hakea töihin sinne sun tänne, vaikka ei olisikaan avointa paikkaa? Hemmetin mielelläni menisin töihin ja kaikkeni olen tehnyt, mutta viisikymppinen ei vaan ole kovin kovaa valuutta työmarkkinoilla ja varsinkaan kun niitä paikkoja ei vaan ole.

No kyllähän tuo kuulostaa siltä, että sun olisi pitänyt ajat sitten muuttaa. Vaikka jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa, niin en tiedä, onko yhteiskunnalla velvollisuutta elättää ihmisiä missä vain.

No eipä tullut mieleen, kun oli vakipaikka yli 20 v. Siinä tilanteessa sitä on vaan aika onnellinen, että on työtä molemmilla ja saa asua viihtyisässä kunnassa ja lähellä molempien vanhempia. Tuon sun ohjeen mukaan siis kaikkien pitäisi muuttaa pois pikkukunnista, koska voi joskus joutua työttömäksi. Käytitkö paljonkin aikaa, että sait noin hienon ajatuksen päähäsi? Mietipä mitä se tarkoittaisi käytännössä.

Vierailija
45/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se hakeminen todistetaan?

Vierailija
46/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään just katoin taas mitä täällä olisi tarjolla, oli kolme paikkaa meidän kunnassa: opettaja, teknisen alan myyjä (vaatimuksena teknisen alan koulutus + myyntityökokemusta) ja joku johtaja, jolla piti olla ties mitä osaamista ja työkokemusta alalta, loistava kielitaito ja akateeminen koulutus. Naapurikunnassa haettiin myös opettajaa ja lisäksi autonasentajaa. Kahdessa muussa naapurikunnassa ei ollut avoimia työpaikkoja. Mihin minä, 90-luvun alussa valmistunut yo-merkonomi voisin noista hakea?

Autoa ei ole, eikä ole varaa hankkia. Julkisilla kulkeminen ei täällä maaseudulla kovin hyvin onnistu, usein ei ollenkaan. Pois muuttaminen ei helposti onnistu, lapset täällä koulussa, harrastukset, kaverit täällä ja miehelläni vakityö. Lisäksi huolehdin vanhasta äidistäni, joka ilman apuani olisi oitis palvelukotipaikan tarpeessa. Myös naapurikunnassa asuvat mieheni vanhemmat tarvitsevat apuamme.

Tarkoittaako hallitus siis sitä, että pitää hakea töihin, vaikka ei täytä kelpoisuusvaatimuksia? Vaikka ei pystyisi kulkemaan työmatkaa? Pitääkö hakea töihin sinne sun tänne, vaikka ei olisikaan avointa paikkaa? Hemmetin mielelläni menisin töihin ja kaikkeni olen tehnyt, mutta viisikymppinen ei vaan ole kovin kovaa valuutta työmarkkinoilla ja varsinkaan kun niitä paikkoja ei vaan ole.

No kyllähän tuo kuulostaa siltä, että sun olisi pitänyt ajat sitten muuttaa. Vaikka jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa, niin en tiedä, onko yhteiskunnalla velvollisuutta elättää ihmisiä missä vain.

Eli jos asut Helsingissä ja olet työtön, yhteiskunta elättää. Jos jossain maaseudulla, ei elätä. Hienoa logiikkaa. Toivottavasti joudut joskus yhteiskunnan elätiksi sinäkin.

Vierailija
47/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida oikeasti olettaa, että esim. akateeminen joutuu hakemaan jotain puhelinmyyntityötä. Omalla alallani ei ole vuodessa edes 12 paikkaa, johon voisin hakea, joten joutuisin tekemään hakemuksia aivan toisenlaisiin töihin.

Miksi ei voi olettaa?

Voiko joku selittää "liian koulutettu siivoomaan, puhelinmyyntiin etc., mutta ei liian koulutettu olemaan tekemättä mitään" logiikan?

Olen itse valmistunut laman aikaan alalle, jossa ei ollut töitä. En ole silti ollut työttömänä, vaan mennyt töiden perässä mm. ulkomaille. Siivoomistakin on tullut tehtyä. Tekisin sitä ehdottomasti mieluummin kuin olisin toimettomana. Mielestäni Suomeen sopisi vastaava työttömyyspolitiikka kuin Kanadassa on.

Lue kommentti nro 22. Minä tosiaan hain jopa siivoojan paikkaa.

Puhelinmyyntiin ei mielestäni voi pakottaa, koska siinä homassa saattaa jäädä ilman palkkaa kokonaan. 

Niillä on nykyään takuupalkka. Päivitä tietosi. Takuupalkan päälle tulee provisiot myynnistä.

Vierailija
48/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijilla on kivaa jatkossa!

Ensin hakemusten määrä räjähtää ja sitten vielä työkkäristä tarkistussoitellaan, että onko se todella hakenut tätä paikkaa vai ei?

Jeesus, toivottavasti ne nyt edes tarkistussoittaa vsta sitten kun paikka on täytetty (jokä näyttää monessa firmassa kestävän parikin kuukautta), eikä hakuaikana. Loistavat mahdollisuudet tulla valituksi sillä hakijalla jonka perään työkkäri soittelee...

Vierailija
49/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida oikeasti olettaa, että esim. akateeminen joutuu hakemaan jotain puhelinmyyntityötä. Omalla alallani ei ole vuodessa edes 12 paikkaa, johon voisin hakea, joten joutuisin tekemään hakemuksia aivan toisenlaisiin töihin.

Miksi ei voi olettaa?

Voiko joku selittää "liian koulutettu siivoomaan, puhelinmyyntiin etc., mutta ei liian koulutettu olemaan tekemättä mitään" logiikan?

Olen itse valmistunut laman aikaan alalle, jossa ei ollut töitä. En ole silti ollut työttömänä, vaan mennyt töiden perässä mm. ulkomaille. Siivoomistakin on tullut tehtyä. Tekisin sitä ehdottomasti mieluummin kuin olisin toimettomana. Mielestäni Suomeen sopisi vastaava työttömyyspolitiikka kuin Kanadassa on.

Puhelinmyyntiin ei mielestäni voi pakottaa, koska siinä homassa saattaa jäädä ilman palkkaa kokonaan. 

Niillä on nykyään takuupalkka. Päivitä tietosi. Takuupalkan päälle tulee provisiot myynnistä.

Onko varmaa? Minä hain muutama vuosi sitten paikkaan, jossa luvattiin takuupalkaksi reilu 1000 € + provikat. Työsopimuksessa oli sitten pieni präntti, että sen takuupalkan eteen pitää tehdä myyntiä x verran. Ilman sitä tiettyä myyntimäärää olisi jäänyt takuupalkka saamatta.

Vierailija
50/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiaa että työttömät joutuu edes jotakin tekemään. Ilman niitä hakuprosesseja ei ole toivoakaan työllistyä. Sekö sitten on kivaa, viettää loppuelämä tukien varassa.

No kyllä työpaikan haussa ja hakemusten lähettämisessä joku järki pitäisi olla.

Vierailija
51/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi olettaa?

Onko varmaa? Minä hain muutama vuosi sitten paikkaan, jossa luvattiin takuupalkaksi reilu 1000 € + provikat. Työsopimuksessa oli sitten pieni präntti, että sen takuupalkan eteen pitää tehdä myyntiä x verran. Ilman sitä tiettyä myyntimäärää olisi jäänyt takuupalkka saamatta.

Tää on se yleisin tapa. Ja jos et pääse takuupalkan myyntiin pariin kuukauteen, lennät pihalle.

Sitten joissain paikoissa on myynnistä riippumaton takuupalkka 4-9 €/h ja myynnit siihen päälle.

Olin juuri viime syksynä puhelinmyyntifirman infossa ja heillä oli käytössä systeemi nro 1. "Ei meillä hengittämisestä makseta penniäkään".

Vierailija
52/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä älyttömin ajatus pitkiin aikoihin. Työnantajat rupeavat saamaan kymmeniä, jopa satoja hakemuksia enemmän kuin ennen. Työpaikat aletaan jakaa tutuille ja tuttujen tutuille. Ei kukaan ehdi noita hakemuksia käymään läpi.

Ja toisekseen, mistä löytää joka viikko avoimen työpaikan johon hakea. Alkaako putkimiehet hakemaan opettajaksi tai merkonomit veturinkuljettajaksi?

Tällä hetkellä järjestelmä on hyvä, olen saanut työkkäristä parin viikon välein järkeviä työtarjouksia, joista pari on jo tuottanut lyhyemmän työpätkän.

Ps. Viimeksi hain Oulun työkkärin töihin. Sinne oli hakenut 193 muutakin ihmistä.

Vierailija
53/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen työttömänä vielä sitten kun tuo tulee voimaan niin alan hakemaan rohkeasti sellaisiinkin paikkoihin joihin olen alikoulutettu ja joita siitä huolimatta mielelläni tekisin.

Nyt itsekritiikki vaikuttaa niin etten kehtaa hakea sellaisiin paikkoihin.

Ei välttämättä huono homma. Saattaa säkällä tärpätä jos eivät huomaa puutteita koulutuksessa ☺

Sellaisiin paikkoihin en ala hakemaan mitä en halua tehdä. Niiden kanssa voin aina vedota terveysrajoitteisiin jos yrittävät pakottaa hakemaan.

Vierailija
54/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi olettaa?

No ainakin isoimmissa lehtitaloissa on. Tietenkin sitä myyntiä pitää myös saada tehtyä,  ei ne kauaa katso jos ei yhtään myy. 

Vierailija
55/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä on varmaan laskenut, että moni putoaa kelkasta toimeentulotuelle ja näin työttömyystilastot kaunistuvat.

Alkanut usein hiipiä mieleen ajatus, että tässähän joutaisi hyvin kuolla pois.

Vierailija
56/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen työttömänä vielä sitten kun tuo tulee voimaan niin alan hakemaan rohkeasti sellaisiinkin paikkoihin joihin olen alikoulutettu ja joita siitä huolimatta mielelläni tekisin.

Nyt itsekritiikki vaikuttaa niin etten kehtaa hakea sellaisiin paikkoihin.

Ei välttämättä huono homma. Saattaa säkällä tärpätä jos eivät huomaa puutteita koulutuksessa ☺

Sellaisiin paikkoihin en ala hakemaan mitä en halua tehdä. Niiden kanssa voin aina vedota terveysrajoitteisiin jos yrittävät pakottaa hakemaan.

Näinpä. Valelääkäritkin on hakeneet ihan reippaasti.

Vierailija
57/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilä on varmaan laskenut, että moni putoaa kelkasta toimeentulotuelle ja näin työttömyystilastot kaunistuvat.

Alkanut usein hiipiä mieleen ajatus, että tässähän joutaisi hyvin kuolla pois.

En aio jäädä suomalaisen vanhuuspalvelun hoidokiksi; taas ihan järkyttävä juttu siitä mikkeliläisestä 102 v vanhuksesta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/201705022200116434_uu.shtml

Vierailija
58/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi olettaa?

No ainakin isoimmissa lehtitaloissa on. Tietenkin sitä myyntiä pitää myös saada tehtyä,  ei ne kauaa katso jos ei yhtään myy. 

Ihan järkyttäviä kokemuksia useilla niistä on - netti täynnä; en viitsi googlalta. Osaatte itsekin. Mutta ei niissä rahaa palkaksi saa.

Vierailija
59/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo auttaa työllistämisessä! Työllistää nimittäin jokaisessa työpaikassa henkilön, joka ottaa vastaan ja lukee työhakemuksia... Kun ei vaan ole paikkoja mitä hakea, hakevat työttömät kaikkea mahdollista ja mahdotonta!

Ei voi olla taas kuin kiitollinen, että on vakituinen työpaikka. Voi kun päättäjät käyttäisivät tuon energian uusien työpaikkojen luomiseen, minkä nyt käyttävät työttömien kyykyttämiseen.

Vierailija
60/207 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä keksiä joku muu kuin työtön- nimike ja korvaus niille, jotka eivät oikeasti ole työmarkkinoiden käytössä, kun ei sinne kotiportille ehkä koskaan tulla sitä työtä tarjoamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan