Pitäisikö veronmaksajien mielestäsi maksaa maanviljelijöille 100 milj. euroa lisää tuotantotukea?
Kommentit (102)
En minä, eikä mieheni rupea ilmaiseksi tuottamaan maitoa kaupunkilaisten juustoihin ja jugurtteihin. Jos yhteiskunta ei voi maksaa oikeaa hintaa esim. maidosta niin maksakoot sitten tukiaisia. Tuskin muutkaan haluavat ilmaiseksi töitä tehdä.
Vierailija:
Sillä turvattaisiin suomalaisen laadukkaan ja puhtaan ja läheltä tulevan ruuan tuottaminen myös jatkossa. =)
ja minulla ainakin on varaa maksaa.
Vierailija:
7pv/vk tai jos ihan rehellisisäm ollaan niin TAPIOLLA täällä täytyy melkeen koittaa sinnitellä.......
Tuleppa itse rakas AP tekemään työtä 365pv/v ja sitten ei siitä maksettais mitään.........
Eli EI MITÄÄN tukea!
Siis, jos esim. maidosta tuottaja saisi sellaisen hinnan jolla pystyy kattamaan tuotantokustannukset ja vielä itse elämään ei tukia tarvittaisia. Nyt näin ei ole, joten tuilla korvataan se mitä ei tuotteesta makseta. Ja huom! Maataloutta tuetaan joka puolella maailmaa. Ja 14 tiedoksi, esim. suomalainen maito on laadiltaan maailman parasta, se on osoitettavissa maidon solu- ja bakteeripitoisuuksilla jotka suomessa ovat maailman alhaisimmat.
Maatalousyrittäjät myyvät tappiolla, jotta meidän ei tarvitsisi maksaa ruoasta niin paljoa. Tuet ovat silloin ainoa vaihtoehto selvitä.
Esim. vaatekauppias voi hinnoitella tuotteensa oman mielen mukaan ja siten että hän tällä vaatekaupalla elää. Maanviljelijä ei voi määrätä esim. maidon hintaa vaan se sanellaan ulkopuolelta eikä sillä yksin elä. Jos maataloutta ei tuettaisi se loppuisi koko euroopasta. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää?
tosiaankaan maatalous ei ole mikään kultakaivos, joskus muistan televisiosta tulleen uutisissa että maataloudessa yrittäjän tuntipalkka on noin 5 euroa.. eli siis se työmäärä on valtava palkkaan nähden.. moniko menis 5 euron tuntipalkalla töihin
siinä missä heinäkuussa helsinkiläinen cityjuppi lomailee ja ottaa aurinkoo jossain mökin biistillä maajussi herää 5-6 aikaan aamulla navetalle josta suoraan pellolle heinätöihin ja sieltä takas iltalypsyks, ja päivä päättyy 21-22 aikoihin ( sivusta tätä seuranneena tiedän ).. ja maatousyrittäjä on käytännössä 24h/7pvä kiinni tilassaan
ja todellakin voi sanoo että suomalainen maito on puhdasta moneen muuhun verrattuna esim eräässä dokumentissa englantilaisesta maataloudesta niin siellä esim maitosäiliön pohjalla saattoi olla 10 sentin kerros lehmänpaskaa, se lypsypuhtaus kun oli hieman toista kuin suomessa... yleensäkkin suomalainen maatalous vielä on laadukasta tosin kovasti tätäkinhän ajetaan keskieurooppaliseen tuottavuuteen jolloin laatu tietenkin kärsii... hyvää kun ei saa halvalla
toinen asia on tää ulkomaalainen ruoka.. kyllä suomen täytyy myös pitää yllä omavaraista maataloutta.. mitäpä tilanteessa jossa keskieuroopassa tapahtuukin joku luonnonkatastrofi ym... luuletteko että ne sieltä ruokansa tänne lähettää ja itse näkevät nälkää
On hyvä, että pystytään tarvittaessa ruokkimaan itsemme. Tämä on aika iso ihan puolustuspoliittinenkin kysymys. Mitäs jos pellot heinittyy ja ammattitaito katoaa? Mistä hädän tullen saamme ruokamme?
Ei kai nyt kukaan maanviljelijää kadehdi? Erityisesti lypsykarjan pitämisessä ei ole mitään kadehdittavaa! Aina oltava kotona: aamulypsy, iltalypsy, aamulypsy, iltalypsy + muut työt. Tätä samaa jouluaattona, juhannusaamuna jne. Se on elämäntapa, jolla pystyy elämään, mutta ei se helppoakaan ole.
Sanoo maatilan emäntä jolla ensi yö menee poikivaa lehmä vahtiessa.
Kertokaapa joku toinen yrittäjä ryhmä jota tuetaan jatkuvasti?
Kaikki muut yrittäjät joutuu tulemaan toimeen omalla työllään, paitsi maanviljelijät! Jokainen tehköön työtä tulojensa eteen tai vaihtakoon alaa!
Ei se kotimainen eväs mihinkään loppuisi, tuotanto ainoastaan tehostuisi jos turhien tukien makselu lopetettaisiin!
Ja yritä edes tajuta.
Ja kylläpä noita telakoitakin taidetaan tukea, että eivät maanviljelijät ainoita ole. Ainakin ennen tuettiin.
Luitko ollenkaan aikaisempia viestejä? Ja kyllä vaan muitakin tuetaan kuin maanviljelijöitä. Valtio maksaa esim. telakoille todella isoja summia! Ja sitten on olemassa TE -keskukset joista yrittäjät voivat hakea erilaisia tukia ja tuettuja lainoja. Maajussi ei saa tuotteestaan todellista hintaa, siksi tuetaan! Ymmärtäkää nyt tämä.
Vierailija:
Kertokaapa joku toinen yrittäjä ryhmä jota tuetaan jatkuvasti?Kaikki muut yrittäjät joutuu tulemaan toimeen omalla työllään, paitsi maanviljelijät! Jokainen tehköön työtä tulojensa eteen tai vaihtakoon alaa!
Ei se kotimainen eväs mihinkään loppuisi, tuotanto ainoastaan tehostuisi jos turhien tukien makselu lopetettaisiin!
Vierailija:
Kaikki muut yrittäjät joutuu tulemaan toimeen omalla työllään, paitsi maanviljelijät! Jokainen tehköön työtä tulojensa eteen tai vaihtakoon alaa!
Harva yrittäjä joutuu ostamaan kymmenien, satojen tuhansien eurojen työvälineitä, tai työpaikkaa (=sitä maata ja maatilaa). Maatalousyrittäjä on ainoa yrittäjä, joka ei saa itse määrätä tuotteidensa hintoja.
Maatalousyrittäjä EI VOI mennä lakkoon, sillä jonkun on pakko hoitaa ne elukat (vars. maitotilallisten).
Maatalousyrittäjä on ainoa yrittäjä, jonka elanto on kiinni siitä, millainen sää sattuu vallitsemaan.
Jos maatalousyrittäjät lopettaisivat työnsä, loppuisi myös 100 000 muun työt - lannoitetehdastyöläiset, meijerityöntekijät, liha-alan työntekijät, autonkuljettajat jne jne.
Vierailija:
Tuntuu aivan käsittämättömältä, että käytetään tuollainen summa siihen, että joku huolisi töihin esim. jonkun vuosikaudet kortistossa olleen alkoholisoituneen ja ammattitaidottoman viisikymppisen.
Siinä saisi hän ITSE tehdä yrittäjänä NELJÄ KERTAA enemmän töitä saadakseen perheelleen ruokaa....... hehhhe
Vierailija:
Luitko ollenkaan aikaisempia viestejä? Ja kyllä vaan muitakin tuetaan kuin maanviljelijöitä. Valtio maksaa esim. telakoille todella isoja summia! Ja sitten on olemassa TE -keskukset joista yrittäjät voivat hakea erilaisia tukia ja tuettuja lainoja. Maajussi ei saa tuotteestaan todellista hintaa, siksi tuetaan! Ymmärtäkää nyt tämä.
Vierailija:
Siinä saisi hän ITSE tehdä yrittäjänä NELJÄ KERTAA enemmän töitä saadakseen perheelleen ruokaa....... hehhhe
tarvitsisi maksaa ollenkaan. Saataisiin vaan itse ottaa maidosta, lihasta ja viljasta sellainen hinta että tuotantokustannukset peittyy ja jää vielä palkka omalle työlle. Se voisi sitten maitokin maksaa useamman euron litra riippuen tietysti paljonko kauppa ahnehtii katetta.