Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arman Suviseurat-jakso tänään. Mitä ajatuksia?

Vierailija
02.05.2017 |

heräsi

Kommentit (311)

Vierailija
141/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiinko jaksossa lasten häpeästä uskontoaan kohtaan? Olen ikäni asunut paikkakunnalla jossa on paljon lestadiolaisia, mm. Peruskoulussa luokallani on ollut aina ainakin yksi lesta. Lapset eivät koskaan kertoneet olevansa lestadiolaisia vaikka luokkakaverit kyseli "miten sulla on noin paljon sisaruksia" "taasko sait pikkusiskon" opettajalle selitettiin nolona että joutui ammaksi kun tuli myöhässä kouluun. Ala-asteella meillä oli pieni luokka, ja vasta kuudennen luokan keväällä muut oppilaat saivat tietää että yksi on lestadiolainen. Jos luokassa katsottiin jotain elokuvaa tms niin tämä tyttö osasi poistua luokasta uskomattoman hiljaa.

Yläasteella luokastani kaksi kolmasosaa oli lestoja ja kolmen vuoden aikana teinkin hauskan huomion. Tytöt on ilmeisesti kasvatettu olemaan ihan hiljaa, ei mitään omia mielipiteitä, ei minkään asian kyseenalaistamista, ei harrastuksia, pelkkää opiskelua vaan. Kympin todistukset kourassa keväällä perunapellolle tai sisaruksia ammaamaan. Pojat oli taas niitä lastensuojelun asiakkaita, milloin missäkin koulukodissa. Huutelivat opettajille ihan käsittämättömiä törkeyksiä, ei niitä mikään opettaja saanut kuriin. Viikonloppuisin murtautuivat mökkeihin viinan toivossa jne. Vanhemmat osti näille rakkauden hedelmille muuten tupakit jotta pojat pysyy uskossa :)

Vierailija
142/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta se että kun suviseurat tulee paikkakunnalle niin ensimmäisenä kaupoista häviää kortsut?

Oman kokemuksen mukaan useammalta suviseura-paikkakunnalta ja lähikuntien kaupoista on kondomit seurojen aikaan loppu. Olin joskus nuorena kaupassa töissä samana kesänä, kun seurat tulivat kaupunkiin ja kyllä muuten kortsut tyhjeni hyllyistä ennätysvauhtia.

itse olen kotoisin pohjanmaalta kaupungista, jossa huomattava enemmistö on lestadiolaisia. Työpaikoilla lestat tervehti ainoastan toisiaan ja joukolla juoruilivat todella ilkeästi "vääräuskoisista". Kouluaikoina pyörivät täysin omissa porukoissaan, joihin ei-lestoilla ollut mitään asiaa.

Omat kokemukset lestadiolaisista ulottuvat 30 ikävuoden ajalle jä täytyy kyllä sanoa, etten tekopyhempää porukkaa tiedä. Eräät pikkujoulut lestadiolais voittoisessa firmassa ovat kyllä irstaimmat juhlat ikinä, joihin olen ikinä osallistunut. Mutta onneksi synnit saadaan sunnuntai kirkossa anteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaiaisn liittyä lestadiolaisuuteen onko mitenkään mahdollista liittyä...? Haluaisin myös löytäää itselleni miehen, joka noudattaisi noita arvoja.

Vierailija
144/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaiaisn liittyä lestadiolaisuuteen onko mitenkään mahdollista liittyä...? Haluaisin myös löytäää itselleni miehen, joka noudattaisi noita arvoja.

On mahdollista, jos tunnet itsesi syntiseksi ja haluat saada itsellesi rauhan. Ja jos et tunne noin (vielä tai koskaan), voit silti käydä seuroissa ihan koska vaan, mutta silloin et voi olla yhdistyksen jäsen ja sinut teknisesti luetaan "epäuskoiseksi". 

Se on sitten Herran hallussa, saatko aviopuolison vai et. Sinkuillakin on kyllä mukava ja sosiaalinen elämä vl:nä. 

Vierailija
145/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene käymään seuroissa omalla paikkakunnallasi tai ota yhteys uskovaisiin ja lähde heidän mukanaan seuroihin!

Vierailija
146/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttiinko jaksossa lasten häpeästä uskontoaan kohtaan? Olen ikäni asunut paikkakunnalla jossa on paljon lestadiolaisia, mm. Peruskoulussa luokallani on ollut aina ainakin yksi lesta. Lapset eivät koskaan kertoneet olevansa lestadiolaisia vaikka luokkakaverit kyseli "miten sulla on noin paljon sisaruksia" "taasko sait pikkusiskon" opettajalle selitettiin nolona että joutui ammaksi kun tuli myöhässä kouluun. Ala-asteella meillä oli pieni luokka, ja vasta kuudennen luokan keväällä muut oppilaat saivat tietää että yksi on lestadiolainen. Jos luokassa katsottiin jotain elokuvaa tms niin tämä tyttö osasi poistua luokasta uskomattoman hiljaa.

Yläasteella luokastani kaksi kolmasosaa oli lestoja ja kolmen vuoden aikana teinkin hauskan huomion. Tytöt on ilmeisesti kasvatettu olemaan ihan hiljaa, ei mitään omia mielipiteitä, ei minkään asian kyseenalaistamista, ei harrastuksia, pelkkää opiskelua vaan. Kympin todistukset kourassa keväällä perunapellolle tai sisaruksia ammaamaan. Pojat oli taas niitä lastensuojelun asiakkaita, milloin missäkin koulukodissa. Huutelivat opettajille ihan käsittämättömiä törkeyksiä, ei niitä mikään opettaja saanut kuriin. Viikonloppuisin murtautuivat mökkeihin viinan toivossa jne. Vanhemmat osti näille rakkauden hedelmille muuten tupakit jotta pojat pysyy uskossa :)

Taitaa olla melko pikkukylän meininkiä. Itse olen Oulusta, alunperin ensimmäiset vuodet siitä yhdestä ympäryskunnasta ja sitten 15 ihan oululaisena ja lestadiolaisia oli tuo kunta täynnä ja Oulussakin niitä riitti. En siltikään kyllä tunnista tuota kertomusta, koulumenestys taitaa olla ainoa yhtenevä asia. Olin Oulun eliittilukiossa jossa oli myös lestoja (niin tyttöjä kuin poikia) paljon ja kyllä heillä sielä oli jopa ärsyttävän paljon sanottavaa. Esim. Bilsan geenikurssi kantasoluhoitoineen oli todella puuduttavaa kun lestat tappelivat opettajan kanssa siitä mikä on oikein. Meillä on viisi lasta eikä kukaan Oulussa kysynyt ollaanko lestoja koska yleisesti niillä on luokkaa 10+ lasta. Etelään opiskelemaan tullessa sen sijaan olen joutunut monesti selventämään että ei olla lestadiolaisia. Kyllä oululainen lestan tunnistaa ilman että täytyy tietää kuinka monta lasta perheessä on, siihen kehittyy vuosien saatossa hyvä tutka.

Lestadiolaiset voivat olla ihan mukaviakin, mutta heistä huokuu sellainen ärsyttävä paremmuuden aura, kuinka vain he ovat niitä jotka uskovat oikein ja pääsevät taivaaseen. Kysyin kerran lukiossa yhdeltä ärsyttävältä luokkakaverilta että onko hän tosissaan niin tyhmä että kuvittelee että kaikista maailman 6 miljardista ihmisestä vain Pohjanmaata asuttava pieni lestadiolaisen ryhmä pääsee tosiaan taivaaseen ja tietää mitä Jumala tahtoo. Ajattelin että ehkä hän edes vähän takeltelee vastauksessaan mutta ei, "kyllä me ollaan". Uskomatonta.

Vierailija
147/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä, ihan varmasti juurikin näin .

Vierailija
148/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lessuista korostetaan aika usein vain tuota telkkarikieltoa? Jos joku ei halua telkkaria kotiinsa niin se ja sama.

Minua puistattaa lessunaisten asema ja kohtalo. Siitä kun naimisiin mennään, ollaankin koko aikuisikä raskaana eikä ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa omaan elämään, lapsilukuun tai millainen äiti on. Monet uupuu ja elävät siinä uuoumuksessa ja usko velvoittaa hankkimaan vain lisää lapsia ja seuroissa kytätään että varmasti vauvaa pukataa peräkkäin. Ja miehelle on annettava just silloin kun mies haluaa.

Lisäksi ihmetyttää, että korvakorut ja meikkaaminen on kielletty, mutta jumalattoman kalliit merkkivaatteet ei. Lasten vaatteilla kilpaillaan, kaikki 10 lasta kulkee peräjälkeen MiniRodineissa ja äidit kalliissa vaatteissa mahapystyssä (mutta ei meikkiä, ei hiustenvärjäystä, ei korvakoruja).

Vierailija
149/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyneeköhän uskoa enää lopun ajalla?

Vierailija
150/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmassa tuntuu hurjalta ja väärältä, että lapset kasvatetaan noin lujasti uskoon ja puhutaan taivaasta ja helvetistä. Se on vaikeampaa irtautua tosta yhteisöstä myöhemmin, kun sulla on päähän iskostunut ne kaikki opit ja silti tuntuu väärältä lähteä, vaikka sisimmässä tiedät ettei se oikeesti mene niin ja jokaisella on oikeus päättää. Missään tapauksessa se ei ole multa pois jos, joku aikuinen kokee saavansa voimaa ja on onnellinen uskossa. Hienoa jos näin on, mutta se lapsia ei pitäisi tuomita ja pakottaa.

Vierailija
151/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika suppea esitys näin laajasta aiheesta. Liikkeeseen kuuluvat aikuiset puhuivat vain sitä virallista totuutta. Ihan ymmärrettävää, koska haastateltavia ei varmasti ole valikoitu satunnaisotannalla. Nuoret puhuivat niin kuin puhuivat. Faktahan on, että suurin osa teineistä kuuluu liikkeeseen ensisijaisesti sosiaalisten suhteiden vuoksi. Liikkeestä eronneet ja erotetut puhuivat omaa näkökulmaansa. Niissä tosin oli mukana aika paljon sellaisiakin juttuja, mitä moni liikkeeseen kuuluva pohtii, vaikka ei edes harkitsisi siitä eroamista.

Vierailija
152/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että kaikilla lestadiolaisilla on kalliita vaatteita, jopa pienillä lapsilla niin ihmettelen sitä itsekkin. Olen lestadiolainen ja kuljen rääsyissä. Enkö usko oikein? Mutta samapa tuo, sillä maailmaan maahtuu monta ja tuntuupa vain että maaliman lopun aikoja eletään raamatun mukaan. Jos kiinnostaa niin käykää lukemassa, viitteitä siihen on.

Vierailija
153/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttiinko jaksossa lasten häpeästä uskontoaan kohtaan?

Ei puhuttu.

Eikä puhuttu vanhempien häpeästä omaa lapsilukuaan kohtaan. Omissa porukoissahan siitä suuresta lapsikatraasta ollaan jopa ylpeitä, mutta kun ollaan "maailman ihmisten" seurassa, sitä lapsilukua ei mielellään sanota ääneen.

Sen ymmärrän, että teinejä hävettää kertoa, kuinka monta sisarusta heillä on, mutta että isät, ja joskus äiditkin. Vaikka mikäpä minä olen tähän mitään sanomaan, kun minulla on "vain" 7 lasta.

Vierailija
154/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ennen teidän "Jumalan valtakunnassa" TV:n katsominen OLI synti ja siitä joutui helvetiin! Sen katsominen oli tottelemattomuutta seurakuntaa kohtaan. Luokkahuoneesta poistettiin aina vl:t kun alettiin sitä nyt luvallista luonto-dokumenttia katsomaan (voi nöyryytys, mitä ihmislakeja lapset laitetaan noudattamaan!!!)

Miksi se ei enää ole? Erehtyikö seurakunta? Miksi se ennen julistettiin synniksi ja sitä pidettiin kadottavana syntinä? Hirveässä syyllisyydessä oli ihmiset ja lapset, kun olivat salaa katsoneet televisiota jossain ja sitten pyydeltiin syntejä anteeksi.

Kun vuosikymmenet kuluvat niin jotkut vl:n nykyiset synnit ovatkin luvallisia. Ne joita vastaan nyt taistellaan ja nyt pidetään maailmallisina -niin kuin tv:t aikoinaan.

Että se siitä "erehtymättömästä Jumalan valtakunnasta". Olisi rehellistä tämä myöntää.

Vierailija
155/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmassa harmitti se, että Arman haastatteli niin paljon miehiä ja miehet olivat niin paljon äänessä. Olisi haastatellut myös yksittäisiä, eri ikäisiä naisia. Olihan siinä toki pari naista miehensä kanssa, mutta vielä enemmän. Tosi patriarkaalinen liikehän tuo tosin onkin, että sinänsä sai aika oikean kuvan (vain miehet puhujina jne)

Vierailija
156/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailmassa tuntuu hurjalta ja väärältä, että lapset kasvatetaan noin lujasti uskoon ja puhutaan taivaasta ja helvetistä. Se on vaikeampaa irtautua tosta yhteisöstä myöhemmin, kun sulla on päähän iskostunut ne kaikki opit ja silti tuntuu väärältä lähteä, vaikka sisimmässä tiedät ettei se oikeesti mene niin ja jokaisella on oikeus päättää. Missään tapauksessa se ei ole multa pois jos, joku aikuinen kokee saavansa voimaa ja on onnellinen uskossa. Hienoa jos näin on, mutta se lapsia ei pitäisi tuomita ja pakottaa.

Mun mielestä nykymaailmassa pitäisi enemmän perustaa kasvatusta uskoon ja hyviin arvoihin. Ihan liian vähän näkee meidän omaa uskontoa missään. Tätä huntu uskoa näkee sen sijaan vähän liikaakin.

Vierailija
157/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ennen teidän "Jumalan valtakunnassa" TV:n katsominen OLI synti ja siitä joutui helvetiin! Sen katsominen oli tottelemattomuutta seurakuntaa kohtaan. Luokkahuoneesta poistettiin aina vl:t kun alettiin sitä nyt luvallista luonto-dokumenttia katsomaan (voi nöyryytys, mitä ihmislakeja lapset laitetaan noudattamaan!!!)

Miksi se ei enää ole? Erehtyikö seurakunta? Miksi se ennen julistettiin synniksi ja sitä pidettiin kadottavana syntinä? Hirveässä syyllisyydessä oli ihmiset ja lapset, kun olivat salaa katsoneet televisiota jossain ja sitten pyydeltiin syntejä anteeksi.

Kun vuosikymmenet kuluvat niin jotkut vl:n nykyiset synnit ovatkin luvallisia. Ne joita vastaan nyt taistellaan ja nyt pidetään maailmallisina -niin kuin tv:t aikoinaan.

Että se siitä "erehtymättömästä Jumalan valtakunnasta". Olisi rehellistä tämä myöntää.[/quote

Minun lapsuudessani aina sanottiin että ei televisiossa laitteena ole mitään väärää mutta ohjelmat ovat sellaisia että ne eivät ole kenellekään hyväksi ja eiväthän ne suureksi osaksi olekaan. Aika moni muukin rajoittaa lastensa tv:n katselua kuin lestadiolaiset ja valkkaa ohjelmia. Mun mielestä järkevää.

Vierailija
158/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut jotain näistä ennenkin palstalle, mutta antaa nyt taas tulla. Vietin Pohjois-Pohjanmaalla 16 ensimmäistä elinvuottani ja tässä hieman kokemuksia lestadiolaisista:

Lestadiolaiset tarhakaverini yrittivät käännyttää minua olemaan katsomatta tv:tä. Lestadiolainen luokkakaveri pelotteli tulimerellä toista ei-lestadiolaista luokkalaista, joka alkoi pelätä ja joutui keskustelemaan asiasta kotona.

Yläasteella 00-luvulla lestadiolaistytöt olivat niitä, jotka kulkivat eniten "stringit korvissa", ja kaikki ikäiseni lestat polttivat tupakkaa. Varsinkin tytöt käyttivät enimmäkseen merkkivaatteita ja jotkut meikkasivat muka "huomaamattomasti" ja kuuntelivat salaa "paheellista" musiikkia. Tuo aiemmin täällä mainittu ylimielisyys päti myös tuntemiini lestoihin. Kaikki lestat olivat poikkeuksetta huonoja englannissa, koska eivät kuulleet sitä juuri missään. Yksi tekopyhin ja naurettavin juttu, minkä muistan heidän sääntöihinsä liittyen oli, kun luokkani lestat keskustelivat siitä, kun olivat KUUNNELLEET lätkää radiosta. 😂 Nykyään näillä samoilla ikäisilläni (26v) lestoilla on kaikilla jo useampi lapsi.

Tavallista entisellä kotipaikkakunnallani on, että lestadiolaiset nousevat yritysten johtoportaaseen sukupolvesta toiseen ns. "kikkelihissin" turvin. Mitä tulee naisten asemaan, niin suurimmassa perheessä minkä tiesin, oli muistaakseni 17 lasta (joukkoon mahtui myös kehitysvammainen) ja vanhin tietämäni pienen vauvan äiti oli viisikymppinen. 

Vierailija
159/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret lestadiolaisäidit ovat todella laihoja koko odotusajan ja synnytyksen jälkeen. Olen miettinyt onko laihuus joku vaatimus lestoilla, mutta kuulin, että naiset pysyvät liiankin laihoina sillä silloin on heikompi mahdollisuus tulla raskaaksi. Surullista.

Vierailija
160/311 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.[/quote

Minun lapsuudessani aina sanottiin että ei televisiossa laitteena ole mitään väärää mutta ohjelmat ovat sellaisia että ne eivät ole kenellekään hyväksi ja eiväthän ne suureksi osaksi olekaan. Aika moni muukin rajoittaa lastensa tv:n katselua kuin lestadiolaiset ja valkkaa ohjelmia. Mun mielestä järkevää.

Sitten et ole elänyt lapsuuttasi 70-80-luvulla. Tiedät silti varmaan, että tuolloin on teikäläisiä erotettu Rauhanyhdistyksistä, ihan ainoastaan tv: takia. Julistettu epäuskoisiksi. Meidänkin takapihalla vl-tyttö, luokkakaverini, heitteli kärrynpyöriä 80-luvulla ja kertoi, että meidän perhe joutuu helvettiin kun meillä on telkkari.

Pliis. Älkää olko niin epärehellisiä! Totuus ei muutu muuksi sitä kieltämällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan