Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kielen eristäminen osoittaa että Suomi on 1-kielinen

Vierailija
02.05.2017 |

Maa jossa enemmistön kieli pitää eristää vähemmistön kielestä että vähemmistön kieli ei kokonaan katoa, paljastaa että maa ei ole kaksikielinen vaan yksikielinen maa jossa on pieni katoava vähemmistö.

Eli
Suomi jossa suomen kieli pitää eristää ruotsin kielestä että ruotsin kieli ei kokonaan katoa, paljastaa että Suomi ei ole kaksikielinen vaan suomenkielinen maa jossa on pieni katoava ruotsinkielinen vähemmistö.

Se ei millään tavalla velvoita enemmistöä ryhtymään kaksikieliseksi tai opiskelemaan pakkoruotsia.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JAAAA taas palstan pakkoruotsineurootikon joka-aamuisen aloitustulvan satoa, osa 199956.

Tämä tosin on sekavuudessaan jopa aiempia oudompi. Tuuraatko vakituista pakkoruotsi-trollaajaa siellä Persujen puoluetoimistossa?

Vierailija
2/25 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielisten sekoittamisen estäminen ruotsinkielisiin on Suomessa poliittisesti tuettua toimintaa. Suomi on maailman ainoa åpartheid valtio.

Suomessa ei pelätä että ruotsinkieliset etääntyvät suomenkielisistä koska he eivät ikinä ole olleetkaan meidän keskuudessamme. Siksi ruotsin kieltä ei Suomessa kuule eikä tarvitse.

Ruotsinkielisille on omat koulut, yliopistot, nuorisotalot, korttelit, siirtolapuutarhat, varuskunta, ylioppilaslautakunta, terveyskeskukset, vanhainkodit ja jopa paikkakunnat ym. Monissa näissä ei saa käyttää suomen kieltä.

Maa jossa suomen kieli pitää kieltää että ruotsin kieli säilyisi, ei ole kaksikielinen.

Kuinka siis voisimme olla kaksikielinen maa kun ihmiset on jaettu kielen mukaan omiin yksikielisiin yhteisöihinsä, aivan kuten ennen apartheidin Etelä-Afrikassa?

Ruotsinkielinen saa mennä suomenkieliseen nuorisotaloon Turussa, mutta suomenkielinen ei saa mennä ruotsin kieliseen nuorisotaloon jos ei puhu ruotsia. Kaarinassa ruotsinkieliset vaativat että jos suomen- ja ruotsinkieliset koulut ovat samassa rakennuksessa, niin pitää olla eri sisäänkäynnit ja välitunnit eri aikaan ruotsinkielisillä ja suomenkielisillä. Kaksikielisyys on silkkaa apartheidia.

Esimerkki apartheidista Suomessa: lainaus ILTASANOMAT:

KIELIMUURI RUSKEASUOLLA

22.8.2008

Suomenkielisille ei myydä mökkejä

Suomenkielisille annetaan huutia Ruskeasuon siirtolapuutarha-alueella.

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200808228137027_hi.shtml

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200808228143176_hi.shtml

Terveyskeskuksen tyly vastaus: Hoitoaikoja vain ruotsinkielisille

Lääkäriin Paraisilla pyrkinyt nainen koki itsensä kakkosluokan kansalaiseksi.

IL Torstai 28.10.2010 klo 10.34

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102812597045_uu.shtml

Uusisuomi:

RKP shokissa: Suomen- ja ruotsinkieliset samaan kouluun?

RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.

RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.

Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.

- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.) Hufvudstadsbladetissa.

Grundströmin mukaan samoissa tiloissa toimiminen johtaisi siihen, että ruotsin kieli katoaisi ja kaikista tulisi suomenkielisiä. Grundströmin mukaan kaikki RKP:läiset olivat ehdotuksesta totaalisen järkyttyneitä.

Espoon sivistystoimenjohtaja Aulis Pitkälä on nyt Yle Uutisten mukaan luvannut, ettei ruotsin- ja suomenkielisiä koululuokkia siirretä saman katon alle.

Espoo kuitenkin suunnittelee edelleen perustavansa uudelle Suurpellon asuinalueelle kaksikielisen koulukeskuksen.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkie…

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkie…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vakaa pakkoruotsin vastustaja, mutta minuakin alkaa jo tympimään nämä jokapäiväiset pakkoruotsijorinat.

Vierailija
4/25 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vakaa pakkoruotsin vastustaja, mutta minuakin alkaa jo tympimään nämä jokapäiväiset pakkoruotsijorinat.

Minua tympii nämä palstankyttääjät jotka yrittävät sensuroida keskustelua vaikka eivät edes ymmärrä mistä aiheesta kirjoitetaan.

Tässä keskustelussa puhutaan Suomen yksikielisyydestä eikä pakkoruotsista.

Älä kyttää äläkä avaa ketjuja jotka eivät sinua kiinnosta.

Lopeta kirjoittajien ahdistelu ja lue vain keskusteluista jotka hyväksyy.

Vierailija
5/25 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JAAAA taas palstan pakkoruotsineurootikon joka-aamuisen aloitustulvan satoa, osa 199956.

Tämä tosin on sekavuudessaan jopa aiempia oudompi. Tuuraatko vakituista pakkoruotsi-trollaajaa siellä Persujen puoluetoimistossa?

Sinä itse paljastat olevasi trollaaja kun väität tätä kirjoitusta joka aamuiseksi. Itse olet Rkpn palkkaama valvoja ja trollaaja.

Vierailija
6/25 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kielellä pääsee jonon ohi lääkäriin

29.05.2013 07:13 Pohjalainen

Vaasan pääterveysasemalla päivystää ruotsalaislääkäreitä, jotka eivät puhu ollenkaan suomea. Ruotsia osaava asiakas pääsee muita nopeammin lääkärin vastaanotolle.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ruotsin-kielella-paasee-jono…

Vierailija
7/25 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen ruotsi osoittaa että ruotsin kieli ei ole arvokas eikä tarpeellinen kieli Suomessa. Kieli joka säilyy vain pakottamalla ei ole elinvoimainen eikä alkuperäinen kansan kieli.

Ruotsi on eliitin kieli joksi se on ylisuurilla ruotsinkielisillä korkeakoulun kiintiöillä jäänyt. Ruotsinkielisiä ei riitä kaikkiin kansankerroksiin.

Kaikenlainen kitinä ruotsinkielen palvelun ja ruotsin osaamisen romahtamisesta kertovat karua kieltään että ruotsi on kuoleva kieli Suomessa eikä Suomi ole kaksikielinen. Ruotsin kieli ei ole vitaali kieli täällä, koska se ei ole alkuperäinen kieli eikä se ole sopeutunut tänne. Se ei ole sopeutunut tänne koska se on ollut eliitin kieli.

Eliitin kielenä ruotsin kieli yritetään jatkossa pitääkin koska ruotsinkielinen väestö on onnistunut ulkoistamaan duunarin hommat suomenkielisille ylisuurien opiskelukiintiöiden avulla. Kaikenlaisilla määräyksillä esim. virkamiesruotsilla, kaksikielisyydellä ja pakkoruotsilla yritetään sitten tekohengittää kuolevaa kieltä ettei sen merkitys kokonaan katoaisi.

Vierailija
8/25 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä me tiedämme että sinä olet pakkoruotsin vastustaja. Ehkä olet pakkoruotsin kannattaja ja haluat vain sensuroida keskustelua. Voisit joka tapauksessa lopettaa pakkoruotsia käsittelevien ketjujen lukemisen.

Äläkä ahdistele täällä keskustelevia ihmisiä.

Vierailija
9/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,9% vähemmistö ei tee maasta kaksikielistä.

Suomen lakia tulkitaan väärin. Laki ei tunne sanaa kaksikielinen ollenkaan. Laissa vain luetellaan kansalliskielet mikä ei tee maasta kaksikielistä.

Vähemmistö sai määritellä maan kaksikielisyydestä kun Suomi oli itsenäisyyden alussa heikko ja Ruotsin tuesta riippuvainen. Siksi laista tuli huono ja kohtuuton.

4,9% vähemmistö joka ei edes asu suomalaisten joukossa vaan rannikolla omissa oloissaan, ei tee maasta 2-kielistä. Erillään asuvat kansanosat jotka eivät opi toistensa kieltä ympäristöstään eivät tee maasta kaksikielistä. Sitä pitää kutsua kaksinkertaiseksi yksikielisyydeksi.

Kieli joka on maahanmuuttajakieli ja kehittynyt jossakin kaukana Suomen rajojen ulkopuolella ei tee maasta 2-kielistä.

Kieli joka on ollut pakkokieli suomalaisille jo satoja vuosia, ja jolla on lyöty suomalaista identiteettiä, ja kieli jolla on haitattu suomen kielen kehitystä satojen vuosien ajan, ei tee Suomesta 2-kielistä.

Päinvastoin, sitä pitää hylkiä koska sen haittoja pitää välttää. Vielä 200 vuotta Ruotsista erkaantumisen jälkeenkin, meillä on haittanamme pakkoruotsi, kaksikielisyys, virkamiesruotsi, erilliset koulut, erilliset siirtolapuutarhat, erilliset terveysasemat, erilliset korttelit, segregaatio ylipäätään ja ylisuuret kiintiöt koulutukseen ym.

Vähemmistökieli joka pakotetaan enemmistölle koska se ei kuulu sen identiteettiin, ei tee Suomesta 2-kielistä. Ruotsin kieli nimenomaan erottaa suomenkieliset ruotsinkielisistä koska olemme yksikielisiä.

Historia ei takaa kaksikielisyyden asemaa millään tavalla, koska ruotsi ollut maahanmuuttajakieli Suomessa ja kaksikielisyys on pikemminkin ollut menneisyydessä tehty virhe. On jo aika korjata virhe ja poistaa kaksikielisyys.

Historialla ei voi yleensäkään perustella mitään ja historiaan vetoaminen on tunnettu argumenttivirhe. Jos historialla voisi jotain perustella niin naisilla ei olisi äänioikeutta eikä suomen kielellä olisi mitään virallista asemaa Suomessa. Historialla perusteleminen on kuin astuisi kaksi askelta taaksepäin kehityksessä. Jos historialla voisi jotain perustella niin ihmiskunta olisi jäänyt kivikaudelle. Historialla perusteleminen mahdollistaa entisten tyhmyyksien kierrättämisen uudestaan ja uudestaan eikä edistys pääsisi vaikuttamaan toivotulla tavalla.

Kieli jota puhutaan vain rannikolla 5% vähemmistön joukossa, voi olla paikallinen kieli siellä missä sen puhujia on yli 25%, mutta ei voi olla koko maan virallinen kieli. Ihmeellistä on kuitenkin se että ruotsin kieli on ainoa koko Suomessa virallinen kieli, ja suomen kieli on vain paikallinen kieli, vaikka suomea puhutaan koko maassa.

Meillä on siis ainoana virallisena kielenä alloktoninen muualta tullut ruotsin kieli vaikka sitä ei puhuta sisämaassa, ja suomen kielellä ei ole edes paikkalliskielen asemaa Ahvenanmaalla vaikka siellä on 5% suomenkielisiä.

Suomalaiset ja ruotsinkieliset asuvat erillään toisistaan joten maata ei voi pitää kaksikielisenä vaan maana jossa on 4,9% vähemmistö. Kansana Suomessa asuvat muodostavat kaksinkertaisesti yksikielisen väestön. Sitä ei sovi sotkea kaksikielisyyteen.

MOT Saako suomalaisten syrjintä jatkua Ahvenanmaalla?

Peruustuu rasismiin

http://yle.fi/uutiset/3-5193600

Vierailija
10/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä suomensukuiset kielet kuolevat, kun kenenkään intresseissä ei ole niiden suojelu valtakielen ylivallalta. Mutta se lienee ap:sta suositeltavaa kehitystä?

Vierailija
11/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin pohjanmaalta, kaupungista jossa enemmistö puhuu ruotsia. Itse olen täysin suomenkielinen. Sanon aina, että aito kaksikielisyys olisi sitä, että kaikki voisi käyttää omaa äidinkieltään ja silti ymmärtää toisiaan.

Itse olen tehnyt sen periaatteellisen valinnan, että kun asioin kotikaupungissani puhun suomea. Siellä ollaan niin vihamielisiä suomalaisia kohtaan, että en todellakaan ala puhua ruotsia vaikka osaisin. Eli kaupassa vaikka jos myyjä tulee minulta kysymään ruotsiksi, että etsinkö jotain vastaan suomeksi että katselen nyt vaan. Joskus tällaiset tilanteet on jopa mukavia, ruotsinkielinen puhuu minulle ruotsia ja minä ymmärrän, minä vastaan suomeksi ja hän ymmärtää.

Se on jotenkin niin uskomatonta, että Suomessa jossa kuulun enemmistöön olen suuren osan elämästäni kokenut jatkuvaa syrjintää joka paikassa, harrastuksissa, töissä ja ihan vaan kaupungilla kävellessä. Usein kun olen kävellyt vain niin jostakin on kuulunut satans finne ja muuta kivaa. Se on todella surullista kokea niin avointa vihamielisyyttä kun vaan menee kahville, silloin todella on toisenluokan kansalainen. Näin suomessa vuonna 2017. Muutin pois vuosi sitten, ja olo on parmpi.

Vierailija
12/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen suomen maalaisia, jotka eivät matkusta, koska eivät osaa muutakuin suomea. Heillä on vaillejäämisen kokemus. Eli kaikki kielitaito on plussaa. Käsittämätöntä tuo ruotsin vastustus. Skandinavia on hieno alue.

Vierailija
13/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä suomensukuiset kielet kuolevat, kun kenenkään intresseissä ei ole niiden suojelu valtakielen ylivallalta. Mutta se lienee ap:sta suositeltavaa kehitystä?

Ensinnäkin ruotsin kielen asema on syntynyt Suomessa sen takia koska se oli ainoa virallinen kieli eikä suomen kielellä ollut mitään virallista asemaa. Ruotsin kieli ei ole kuolemassa ja sillä on virallinen asema kahdessa maassa, Suomen kielen asema on huonompi Suomessa koska suomen kieli on syrjitty ja kielletty Ahvenanmaalla.

Vierailija
14/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli on erakko kielten joukossa, joten eiköhän anneta germaanisen ruotsin kielen perehdyttää meidät muihin kommunikoinnissa ns. tarpeellisiin kieliin.

Vierailija
15/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ruotsin kieltä suojellaan niin paljon. Saame on listattu uhanalaisten kielten joukkoon eikä sen suojelemisesta pidetä tärkeänä. On järjkyttävää että Suomessa päästetään vähemmistökieliä kuolemaan tällä tavalla. Ja samalla suojellaan ruotsin kieltä, joka kuitenkin on Euroopassa yleisempi ja tunnetumpi kieli kuin suomen kieli.

Vierailija
16/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 200 vuotta Ruotsista erkaantumisen jälkeenkin, meillä on haittanamme pakkoruotsi, kaksikielisyys, virkamiesruotsi, erilliset koulut, erilliset siirtolapuutarhat, erilliset terveysasemat, erilliset korttelit, segregaatio ylipäätään ja ylisuuret kiintiöt koulutukseen ym.

Onkohan apartheidille kunnollista suomen kielistä vastinetta. Sellaista joka olisi kuvaavampi kuin "erillisyys".

Tulipahan vaan semmoinen asia  mieleen  ö_ö

Vierailija
17/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Täh??

2) Mitä ap tekee työkseen kun on aikaa kirjoittaa joka päivä samoja avauksia ja vastauksia omaan ketjuun?

Vai maksaako äiti Venäjä trollauksesta?

Vierailija
18/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieli on erakko kielten joukossa, joten eiköhän anneta germaanisen ruotsin kielen perehdyttää meidät muihin kommunikoinnissa ns. tarpeellisiin kieliin.

Germaaninen englannin kieli onnistuu siinä huomattavasti paremmin. Englannilla pärjää kiinalaistenkin kanssa, kuinka ruotsilla?

Vierailija
19/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen suomen maalaisia, jotka eivät matkusta, koska eivät osaa muutakuin suomea. Heillä on vaillejäämisen kokemus. Eli kaikki kielitaito on plussaa. Käsittämätöntä tuo ruotsin vastustus. Skandinavia on hieno alue.

Minä tunnen ruotsinkielisiä jotka ovat asuneet Suomessa jo 400 vuotta mutta eivät ole vieläkään oppineet suomea.

Käsittämätöntä suomen vastaisuutta olla oppimatta maan kieltä. Suomi on hieno kotimaa.

Vierailija
20/25 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen ruotsinkielisiä jotka ovat asuneet Suomessa jo 400 vuotta mutta eivät ole vieläkään oppineet suomea.

Käsittämätöntä suomen vastaisuutta olla oppimatta maan kieltä. Suomi on hieno kotimaa.

Maailman vanhin ihminen o_O?