Mitä mieltä lapsen kasvatuksesta tässä?
Eli lapsi tuli aamulla olohuoneeseen, jossa nukuimme ja halusi alkaa askarrella pahvilaatikoilla. Sellaisestahan tulee aika helv..moinen ääni, jotn sanoin, etä älä vielä tee tuota, äiti nukkuu vielä eikä pysty nukkumaan, jos laatikoita revitään ja leikellään vieressä. Lapsi sanoi minulle, että ei, kun mä askartelen tässä.
Nyt miehen mielestä mä saan lapsen tuntemaan itsensä huonoksi ja siksi lapsen olisi pitänyt saada askarrella silloin kun häntä huvitttaa siinä korvani juuressa. Muita huoneita jonne mennä jossa ei oli myös herättänyt jonkun (tai mahtunut askartelemaan) ei ollut.
Minusta ei ole niin kohtuuton pyyntö vaatia, että askartelu aloitetaan kaikkien herättyä ja sillä välin tehdään jotain muuta, mikä ei häiritse nukkuvia.
Kommentit (259)
Kaksi piippuinen juttu. Onko äidin unet tärkeämpi, kuin tukea lapsen luovuutta ja kädentaitoja, kun hänellä iskee inspiraatio, joka ei tule lapselle äidin sormia napsauttamalla tai milloin se äidille sopii.
Jokaisella meillä, myös lapsella pitäisi olla oikeus kokea tekemisen ilo ja riemu, jota askartelu on.
Ja niitä pahoja mielijä kyllä tulee ja menee, sellainen on pienenkin ihmismieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä susta tuntuu aloittaa aamu aina näin rakas?
Jääkö sulle loppupäiväksi hyvä mieli?
Ootko sä syönykkään mitään?
Oikeasti.. Mulla käy sua ihan hirveesti sääliksi.
Niin miltä se tuntuu?! Mille tuntuu kun herätetään ja sanotaan, että ehei, en lopeta, SINÄ saat herätä, koska minä, 9-vuotias, haluan nyt askarrella, Ja lapsen isä asettuu asiassa 9-vuotiaan puolelle! Mieti ihan keskenäsi, mille se tuntuu!
apNo tuota.. Mulla on itsellä neljä lasta jotka herätteli mut aamulla kello 8.00 pelaamaan pleikkaa ja leikkiin. Paistettiin lättyjä ja nyt siivoillaan ja lähetään äkkiä ulos katttoon lunta.
Herään yleensä kello 7.15 laittaan koululaisia kouluun. Kymmeneltä mennään nukkuun kaikki.
Tiedän että lapset nauttii mun seurasta ja siksi herättävät.. Jos oikein väsyttää meen niiden kanssa päikkäreille.
Ei tää nyt noin vakavaa ole.Ja sä natiset joka päivä jotain. Ei sulla voi olla hyvä olo kuunneltuasi haukkuja heti aamusta täällä.. Puolusteltuasi itseäsi vittu jollain av.lla...
Ei oikeasti ihminen..
Oletko yh?
apEn, mies lähtee töihin kello 6.00 kuten myös tänä viikonloppuna.
Ikävä kyllä viikonloppuisin kun mies kotona, lähden alas lasten kanssa ja annan miehen nukkua vauvan kanssa.
Joo ja ei, ei koita maata olohuoneessa eikä vaadi keltään hiljaisuutta, nukkuu sikeästi koska on väsynyt, ei siksi että haluaa laiskuuttaan jäädä aamulla makaamaan tai siksi että on hillunut pitkin öitä...Meillä tämä on yhteinen ratkaisu nukkua olohuoneessa, ei vain minun ratkaisuni, mihin yrität viitata ja syyllistää minua.
ap
No et sinä saa nukkua perheen yhteisessä olohuoneessa. Mene aikaisemmin nukkumaan vaikka vessaan, lapsen huoneeseen, vaatehuoneeseen.. Ihan mihin vain.
Ei perhe ole hiljaa sun takia.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on typerä mies.
En tiedä typeryydestä, mutta huono järjestys kotona. Vanhemmat voivat vaihtaa huoneita 9- vuotiaan kanssa tai muuttavat isompaa kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä susta tuntuu aloittaa aamu aina näin rakas?
Jääkö sulle loppupäiväksi hyvä mieli?
Ootko sä syönykkään mitään?
Oikeasti.. Mulla käy sua ihan hirveesti sääliksi.
Niin miltä se tuntuu?! Mille tuntuu kun herätetään ja sanotaan, että ehei, en lopeta, SINÄ saat herätä, koska minä, 9-vuotias, haluan nyt askarrella, Ja lapsen isä asettuu asiassa 9-vuotiaan puolelle! Mieti ihan keskenäsi, mille se tuntuu!
apNo tuota.. Mulla on itsellä neljä lasta jotka herätteli mut aamulla kello 8.00 pelaamaan pleikkaa ja leikkiin. Paistettiin lättyjä ja nyt siivoillaan ja lähetään äkkiä ulos katttoon lunta.
Herään yleensä kello 7.15 laittaan koululaisia kouluun. Kymmeneltä mennään nukkuun kaikki.
Tiedän että lapset nauttii mun seurasta ja siksi herättävät.. Jos oikein väsyttää meen niiden kanssa päikkäreille.
Ei tää nyt noin vakavaa ole.Ja sä natiset joka päivä jotain. Ei sulla voi olla hyvä olo kuunneltuasi haukkuja heti aamusta täällä.. Puolusteltuasi itseäsi vittu jollain av.lla...
Ei oikeasti ihminen..
Oletko yh?
apEn, mies lähtee töihin kello 6.00 kuten myös tänä viikonloppuna.
Ikävä kyllä viikonloppuisin kun mies kotona, lähden alas lasten kanssa ja annan miehen nukkua vauvan kanssa.
Joo ja ei, ei koita maata olohuoneessa eikä vaadi keltään hiljaisuutta, nukkuu sikeästi koska on väsynyt, ei siksi että haluaa laiskuuttaan jäädä aamulla makaamaan tai siksi että on hillunut pitkin öitä...Meillä tämä on yhteinen ratkaisu nukkua olohuoneessa, ei vain minun ratkaisuni, mihin yrität viitata ja syyllistää minua.
apNo et sinä saa nukkua perheen yhteisessä olohuoneessa. Mene aikaisemmin nukkumaan vaikka vessaan, lapsen huoneeseen, vaatehuoneeseen.. Ihan mihin vain.
Ei perhe ole hiljaa sun takia.
Mitä sä oikein selität? Se huone on minun ja mieheni päätöksellä meidän paikkamme nukkua. Lapsilla ei ole asiassa äänivaltaa. He eivät päätä tällaisista asioista, vaan aikuiset. Ja me olemme päättäneet, että se on vanhempien nukkumapaikka. Asiassa ei olisi mitään ongelmaa, ellei mies olisi kykenemätön kasvattamaan sopeutuvia ihmisiä lapsista. Lasten ei tarvitse sopeutua mihinkään normaalijärjellä vaadittuihinkaan asioihin, kuten tähän. Saavat katsoa tv:tä, saavat piirtää, saavat pelata, saavat nousta isän kanssa aamupalalle. Vain kovaa ääntä aiheuttavaa asiaa ei ole sopivaa thdä, jos haluaa sopeutua muiden kanssa elämiseen ja kunnioittaa muita. Mutta ilmeisesti sinua ei ole kukaan koskaan opettanut sopeutumaan olemaan häiritsemättä toisia kun siihen ei ole pakottavaa tarvetta ja olet muitä häiriköivä ikävä apina.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet miehen kanssa joka ei kunnioita sinua? Etkö pärjää yksin? Eihän tässä tarinassa ole mitään järkeä. Lapsia syytetään siitä, mitä aikuiset ovat saaneet aikaiseksi. Muuttakaa isompaan asuntoon, ja lopeta valitus.
Lapsia ei syytetä mistään, mutta jos mies olisi samaa mieltä kanssani siitä, että lapsen on toteltava äitiä tämmöisessä asiassa kuin yöunien häiritseminen, niin minulla olisi nyt ihan hyvä mieli.
ap
Eli tulet paremmalle mielelle lapsi ja mies ovat samaa mieltä. Koita jo vähä tajuta ettei aina mene nallekarkit tasan. Vaihda huonetta tai sitten lopeta draamailu. Ei ole syy muiden jos et saa nukkua kun voit tehdä muutoksen itse. Valittamalla et saa mitään aikaseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet miehen kanssa joka ei kunnioita sinua? Etkö pärjää yksin? Eihän tässä tarinassa ole mitään järkeä. Lapsia syytetään siitä, mitä aikuiset ovat saaneet aikaiseksi. Muuttakaa isompaan asuntoon, ja lopeta valitus.
Lapsia ei syytetä mistään, mutta jos mies olisi samaa mieltä kanssani siitä, että lapsen on toteltava äitiä tämmöisessä asiassa kuin yöunien häiritseminen, niin minulla olisi nyt ihan hyvä mieli.
apEli tulet paremmalle mielelle lapsi ja mies ovat samaa mieltä. Koita jo vähä tajuta ettei aina mene nallekarkit tasan. Vaihda huonetta tai sitten lopeta draamailu. Ei ole syy muiden jos et saa nukkua kun voit tehdä muutoksen itse. Valittamalla et saa mitään aikaseksi.
Miten niin lapsi ja mies? Minä ja mies. Lapsi kyllä sopeutuu asioihin, joita hänelle opetetaan. Mutta nyt ei sopeudu, kun isä tosiaan sanoo yhtä ja äii toista.
ap
Voi voi kun täällä jeesustellaan joskus, että miksi asutaan niin pienessä ja eikö lasten takia pitäisi asua isommassa. Ensinnäkin tilanne on eri omistusasujilla kun vuokra asujilla, niin että omistusasujilla se asunto yleensä riippuu rahasta minkä voi hankkia ja vuokra asujilla se rippuu yleensä siitä minkä asunnon sattuu saamaan. Rahasta se ei niin paljon riipu varsinkin jos saa asumistukea. Mutta kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ei niin vain oteta, ei edes rahalla.
Naurettavaa on kuinka täällä annetaan joskus ymmärtää, että omistusasunto se pitää perheellä olla ja sitten kuuluu ristiriitaisia mielipiteitä tästä. Joskus keskituloiset valittavat että on asuttava niin ahtaasti kun rahat ei riitä siihen isoon perheasuntoon, mutta sitten taas parjataan niitä, jotka asuvat ahtaasti että mites te nyt niin persaukisia olette, että isoa perheasuntoa ette pysty ostamaan.
Vuokra asunnoista sen verran, että ei kannata aina luulla että perhe asuisi pienessä aina sen takia että varaa ei olisi yhtään isompaan ja pihistämällä pistetään lapset asumaan liian ahtaasti. Tosi asia on esim. Helsingissä, että kohtuuhintaisista asunnoista on pulaa. Siis nimenomaan kohtuuhintaisista. Voi olla että perheellä olisi tarve esim. kohtuuhintaiseen 4-5h+k ja tämä kohtuuhintainen on yleensä varmaan keskituloisillekin max n. 1200€/kk. No, tällaisia asuntoja ei ole lähinnä kun kaupungilla tuohon hintaan ja niihin on taas paljon enemmän hakijoita kun niitä on tarjolla. Tosin tässäkin on paljon kummallisuuksia eli monesti voi olla että näitä isoja asuntoja on jaettu pienemmille perheille vaikka isompiakin perheitä olisi hakemassa ja pulassa, mutta se on taas sitten toinen ketju se Stadin asuntojen "tapauskohtainen" asuntojenjako.
Törkyhintaisia vuokra-asuntoja sitten varmaan saisikin aika helposti tyyliin 1600€ ja ylöspäin, mutta kannattaako sellaista ottaa joka oikeasti menee yli maksukyvyn sitäpaitsi on ihan älytöntä maksaa tuollaisia summia ainakin omasta pussista. Ja niille jotka ilkkuvat että ostakaa oma niin on monia tilanteita joissa ei ole järkeä ottaa n. 300 000€ lainaa eikä sitä niin helposti saakaan pienillä tuloilla. Ei tarvitse olla edes persaukinen ja lainaa ei välttämättä heru eikä uskalla edes ottaa. Kyllä mekin ottaisimme kernaasti isomman ja kalliimman (vaikka ei meillekään valtio vuokraa maksa tukien muodossa) kun mitä nykyinen vuokra-asunto on, jotta lapset ei joutuisi kärsimään ahtaasta asumisesta mutta kun niitä ei niin vain oteta niitä kohtuuhintaisia isoja vuokra-asuntoja.
Aivan uskomattomia vastauksia täällä. Tämä palsta on kyllä aivan sairas! Samoin kuin ap:n mies tuntuu olevan. Jokainen järki-ihminenhän olisi ollut vaimonsa kanssa yhteisrintamassa ja kieltänyt tuolta esiteiniltä askartelun aamulla anivarhain. Muualla maailmassa tuonikäinen olisi jo tienaamassa elantoa perheelle ;).
Teillä ei ole olohuonetta, vaan 2 makuuhuonetta. 9-vuotiaan ei tarvitse alkaa askarrella äänekkäästi aamulla varhain, jos muut vielä nukkuvat. Sopikaa selvät pelisäännöt mitä saa tehdä milloin missäkin, niin ongelma on ratkaistu. Ottakaa yhteys vaikka perheneuvolaan, eikö siellä auteta kasvatusasioissa.
Olen itse ollut Britanniassa asumassa perheessä, jossa oli kolme poikaa ja vanhemmat viettivät joka viikonloppu yhden (en muista oliko pe, la vai su) illan kaksistaan olohuoneessa katsellen tv:tä ja syöden ja lapset oli käsketty siksi aikaa yläkertaan huoneisiinsa. Siis tämä oli jotain kello 18-20.
Minusta erittäin järkevää satsaamista parisuhteeseen. Mutta Suomessa nyyhkittäisiin tästäkin, että hirveää lasten syrjimistä. Lapset olivat 7,11 ja 14. Asuin perheessä maksavana asukkaana ja minullakin oli oma huoneeni yläkerrassa.
ap
Ai saatana mikä jankkaaja. Hankkikaa tukiperhe niille lapsille, niin saatte nukkua vaikka joka viikonloppu jos haluatte!
Vierailija kirjoitti:
Ai saatana mikä jankkaaja. Hankkikaa tukiperhe niille lapsille, niin saatte nukkua vaikka joka viikonloppu jos haluatte!
Tyhmä ehdotus, ei tämä nyt ihan sen kokoinen kriisi ole kuitenkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa ja muuttakaa, ei se ole noin vain itsestäänslvää ja hlppoa. Hkä sellaisille onkin, jotka saavat elää tuilla, mutta muille ei. Ja lisäksi pärjään yksinkin, mutta n voinut arvata, että mies on isänä noin mitätöivä sille, miten lapset tottelvat aikuisia.
ap
Laita tulot asumistukilaskuriin. Sinulla on pieni palkka. Saat varmasti asumistukea kun muutat sopivaan vuokra-asuntoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa ja muuttakaa, ei se ole noin vain itsestäänslvää ja hlppoa. Hkä sellaisille onkin, jotka saavat elää tuilla, mutta muille ei. Ja lisäksi pärjään yksinkin, mutta n voinut arvata, että mies on isänä noin mitätöivä sille, miten lapset tottelvat aikuisia.
apLaita tulot asumistukilaskuriin. Sinulla on pieni palkka. Saat varmasti asumistukea kun muutat sopivaan vuokra-asuntoon
No ei tämä nyt mikään tukien saamattomuusongelma ole! Ja toisekseen en tajua kun aina sanotaan, että ihanaa, kun ihmiset on erilaisia. Mitä helvetin hyötyä siitä on?
ap
Jos mies ei nyt ajattelisi eri lailla (tai minä), niin tästäkään ei olisi syntynyt vittu ongelmaa!!! Mutta iiihanaa, kun ihmiset on erilaisia! Ei vittu saatanassa ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei nyt ajattelisi eri lailla (tai minä), niin tästäkään ei olisi syntynyt vittu ongelmaa!!! Mutta iiihanaa, kun ihmiset on erilaisia! Ei vittu saatanassa ole.
ap
Mitä täällä rageet? Mitä väärää mies on erimieltä sun kanssa? Syö nyt jotakin tai mee takas nukkumaan valitat kuin pikku lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEli tulet paremmalle mielelle lapsi ja mies ovat samaa mieltä. Koita jo vähä tajuta ettei aina mene nallekarkit tasan. Vaihda huonetta tai sitten lopeta draamailu. Ei ole syy muiden jos et saa nukkua kun voit tehdä muutoksen itse. Valittamalla et saa mitään aikaseksi.
Miten niin lapsi ja mies? Minä ja mies. Lapsi kyllä sopeutuu asioihin, joita hänelle opetetaan. Mutta nyt ei sopeudu, kun isä tosiaan sanoo yhtä ja äii toista.
ap
Sori, tuli sellainen ymmärrys että et hyväksy sitä ollaan erimieltä kanssasi. No kerta syy on se että puhutte ristiin ja rastiin lapselle, niin keskustele miehen kanssa ja tehkää kompromissi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSori, tuli sellainen ymmärrys että et hyväksy sitä ollaan erimieltä kanssasi. No kerta syy on se että puhutte ristiin ja rastiin lapselle, niin keskustele miehen kanssa ja tehkää kompromissi.
No miehen kompromissiehdotus oli heti se, että kahdeksalta saa alkaa mölinän. Niin, koska hänellä on karhun unenlahjat, ei herää melkein mihinkään ääniin, ja osaa nukahtaa päivällä. Mä en. Mä herään rasahduksiin ja usein kuudelta, vaikka nousta täytyy kahdeksalta tai seitsemältä. Viikonloppuisin saan nukahdettua kuitenkin usein uudestaan ja nukuttua ysiin. Eikä tämä ole mikään kompromissiongelmakaan, vaan se, ettei mies halua arvostaa minua enemmän, kuin lastaan ja siis muuten on täysin ok, että olemme samanarvoisia, hyvähän se vain on, mutta mä olen vanhempi, lapsi ei, ja sen piirun verran sen, mitä mä sanon, pitäisi painaa enemmän. Mutta ei. Lapsi saa päättää, mitä mieskin hyväksyy.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMitä täällä rageet? Mitä väärää mies on erimieltä sun kanssa? Syö nyt jotakin tai mee takas nukkumaan valitat kuin pikku lapsi.
No siitä, olisiko lapsen tehtävä tuossa niin, kuin vanhempi pyytää. Mutta miehen mukaan he olivat jo sopineet illalla, että lapsi saa alkaa aamulla. Sanoin, että minun kanssani ei ollut sovittu, että minun yöuneni saavat siinä mennä. Sitten mies vetosi siihn, että koska en tee osallistu perheen elämään, muka, niin minun kanssani ei tarvitse sopia.
ap
Sä oot niin vitun hullu ja sairas ja kaikki vihaa sua ja sun lapsuusjuttujasi. Tuolla on ihmisiä joille lapsi olisi unelmien täyttymys ja koti ja mies.
Sinä se jaksat päivästä toiseen.
Etkö voi lopettaa itseäsi?