Kertokaa järkyttäviä/yllättäviä faktoja töistänne, joita muut ei tiedä
Olen itse hotellisiivooja, aikaa yhdelle huoneelle on 10 min. Juomalaseja ei koskaan pestä, itse pyyhin ne märällä rätillä puhtaaksi. Työkaveri pelkästään hönkäisee lasiin ja kuivaa liinalla. En juo koskaan hotellien laseista.
Kommentit (910)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Vihaan SPR:ää ja ihmisiä jotka luovuttavat verta sille verimafialle. SPR saa veren ilmaiseksi ja myy ne riistohintaan sairaalaan. Veripulaa ei ole, se on SPR:n mainoskikka.
Miksi sairaala sitten ostaa sitä verta "riistohintaan", jos verestä ei ole pulaa?
Tietenkin sitä pitää ostaa aina, kun veri sairaalalta loppuu tai menee vanhaksi? Miten oikein ajattelet tämän asian? Mutta pulaa siitä ei ole. Roskiin menee hirvittävät määrät vanhaa verta.
t. toinen sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Vihaan SPR:ää ja ihmisiä jotka luovuttavat verta sille verimafialle. SPR saa veren ilmaiseksi ja myy ne riistohintaan sairaalaan. Veripulaa ei ole, se on SPR:n mainoskikka.
Kun käyn luovuttamassa verta, ympärilläni häärii aika monta koulutettua ihmistä varmistamassa, että luovutus sujuu hyvin. Laitteet ja tarvikkeetkaan tuskin ovat ilmaisia, eikä verenluovutuksista tiedottaminenkaan ole ilmaista. Minusta on ihan itsestäänselvää, että veri maksaa, vaikka luovuttajalle ei maksetakaan.
Se, että joku maksaa ei ole vielä riistoa. Mutta jos joku pyytää riistohinnan vain siksi, että sillä on monopoliasema, kertoo aika paljon kyseisen lafkan arvoista alalla, jolla pitäisi hoitaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi SPR:llä on monopoli veren suhteen? Kai sairaalatkin voisivat kerätä itse verensä mutta ovat ulkoistaneet sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käyn luovuttamassa verta, ympärilläni häärii aika monta koulutettua ihmistä varmistamassa, että luovutus sujuu hyvin. Laitteet ja tarvikkeetkaan tuskin ovat ilmaisia, eikä verenluovutuksista tiedottaminenkaan ole ilmaista. Minusta on ihan itsestäänselvää, että veri maksaa, vaikka luovuttajalle ei maksetakaan.
Terveyspalvelut ovat kunnan harteilla, niin on aika härskiä, että monopoliasemassa oleva SPR vetää hirveät voitot siitä, mitä ne saa ilmaiseksi. Ei sillä ole väliä onko siellä ihmisiä "töissä" ja "laitteita".
Suomen Punainen Risti on aina nauttinut median koskemattomuudesta, ja sillä on erityisasema muihin hyväntekeväisyysorganisaatioihin nähden. Ihmisten hyväntahtoisuuden väärinkäytöksiä on tullut esiin muutamia, vaikka asiaa ei varsinaisesti olekaan koskaan pengottu läpikotaisin. Kukaan ei tunnu tietävän, mihin järjestön käyttöön luovutetut rahat loppujen lopuksi menevät. Ei se tosin tunnu ketään kiinnostavankaan. SPR myy ihmisille puhdasta omaatuntoa, ja monelle tämä riittää. Tärkeintähän on ajatus.
Noin viisi vuotta sitten MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma lähti selvittämään SPR:n ylläpitämän Veripalvelun ostamien konsulttipalveluiden epäselvyyksiä. Tämä johti lopulta poliisitutkintaan ja järjestön johtajan Jukka Rautosen irtisanomiseen ja oikeudenkäyntiin. Myös SPR:n pääsihteeriä Kristiina Kumpulaa epäiltiin tutkinnan aikana luottamusaseman väärinkäytöstä, mutta hän selvisi ilman syytteitä. Rautosen lisäksi jutussa olivat syytettyinä konsultti sekä toinen Veripalvelun johtaja. Konsulttia syytettiin avunannosta luottamusaseman väärinkäyttöön ja toista johtajaa törkeästä avustuspetoksesta.
Veripalvelu oli ostanut vuosien 2004 - 2009 välisenä aikana miljoonilla euroilla palveluita luottokonsultiltaan, jonka kanssa Jukka Rautonen oli työskennellyt jo ennen siirtymistään hyväntekeväisyysjärjestön riveihin. Entiseltä työnantajalta tilattuja konsulttitöitä ei missään vaiheessa kilpailutettu eikä töistä laadittu erillisiä sopimuksia. Moni on myös pohtinut, että tarvitseeko Veripalvelu lainkaan asiakassuhteiden konsultointia, sillä niiden jos jonkin luulisi olevan jo tässä vaiheessa selvät. SPR esitti tuolloin, että oikeudenkäynnin asiakirjat salattaisiin, mutta Helsingin käräjäoikeus tyrmäsi suurimman osan salailuvaatimuksista aiheettomina. Perusteluissaan hyväntekijä vetosi mm. siihen, että asiakirjat paljastaisivat organisaation liikesalaisuuksia.
http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/208275-veripalvelu-vampyyri-hyvan…
HS: Veren myynnillä miljoona voittoa
Sairaalat ostavat erilaisia verivalmisteita joka vuosi kymmenillä miljoonilla euroilla, kertoo Helsingin Sanomat. Ainoa myyjä on Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu, joka teki viime vuonna voittoa noin miljoona euroa.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sairaalat ovat suurimpia verivalmisteiden ostajia: lähes kolmannes Veripalvelulle kerääntyneestä 44,9 miljoonan euron tulosta tulee niiltä.
Veripalvelun johtaja Marja Sihvola kertoo, että voitto käytetään toiminnan ylläpitoon ja kehittämiseen.
– Pelkästään laitekanta on niin kovalla käytöllä, että se kerta kaikkiaan vanhenee.
Helsingin Sanomien mukaan Veripalvelu saa päättää verivalmisteiden hinnoista. Hintakehitystä ei valvo mikään viranomainen. Vaikka laki sallii esimerkiksi kuntien tai yhdistysten hakea toimilupaa veren keräämiseen ja tukkukauppaan, Veripalvelu on ainoa alan yrittäjä Suomessa. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeasta kerrotaan Helsingin Sanomille, että muita halukkaita ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä koulutetut henkilöt voisi osallistua luovutustehtäviin talkoohengessä. Ihan niinkuin veren luovuttajakin.
Siis meinaat että heidän pitäisi tehdä työtään ilman palkkaa, "talkoohengessä"? Se on vähän eri asia käydä pari kertaa vuodessa luovuttamassa verta ilmaiseksi ja tehdä sitä omaa leipätyötään ilman palkkaa. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hotellisiivooja, aikaa yhdelle huoneelle on 10 min. Juomalaseja ei koskaan pestä, itse pyyhin ne märällä rätillä puhtaaksi. Työkaveri pelkästään hönkäisee lasiin ja kuivaa liinalla. En juo koskaan hotellien laseista.
Minä kyllä juon hotellihuoneen lasista - kun olen ensin itse pessyt sen. Kyllä sen näkee, että likainen on.
Olen vasta opiskelija, mutta tulevassa työssäni kirjailijana vain murto-osa tulee olemaan sitä inspiraation vallassa kirjoittelua, mitä suurin osa kateellisista kuvittelee. Pelkästä kirjoitusprosessista puolet on taustatyötä ja suunnittelua , neljännes editointia ja vain noin neljännes sitä että voi vain kirjoittaa ja antaa ajatusten lentää. Sitten vielä tämä kirjoitusprosessi on tosiaan vain puolet työstä. Toinen puoli on markkinointia, pr-hommia, kustantamon etsimistä ja erilaisia sivutöitä kuten kolumnien ja artikkelien kirjoittamista.
Olen päiväkodissa töissä. Siellä on paljon lapsia, joiden vanhemmat ovat päättäneet että lapsi syö vain kasvisruokaa. No tässä asiassa ei olla niin tarkkoja, koska allergioita ei ole. Muutenkaan vanhempien kaikkia ohjeistuksia ei noudateta, mm. Osa vanhemmista haluaa että lapsi nukkuisi esim. max tunnin päikkärit. Emme ikinä ole herättäneet lapsia, koska näin ollen meidän hoitajien olisi vaikea pitää vuorotellen taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä. Siellä on paljon lapsia, joiden vanhemmat ovat päättäneet että lapsi syö vain kasvisruokaa. No tässä asiassa ei olla niin tarkkoja, koska allergioita ei ole. Muutenkaan vanhempien kaikkia ohjeistuksia ei noudateta, mm. Osa vanhemmista haluaa että lapsi nukkuisi esim. max tunnin päikkärit. Emme ikinä ole herättäneet lapsia, koska näin ollen meidän hoitajien olisi vaikea pitää vuorotellen taukoja.
Eikö niiden faktojen ollut tarkoitus olla yllättäviä?
Vierailija kirjoitti:
Etpä taida olla, koska et tiedä että SPR:llä on velvollisuus myydä veri omakustannehintaan sairaaloille. Ja sillä on velvoite toimittaa verta niin paljon kun tarvitaan. Ja tuo veripalvelun ulkoistaminen on katsottu kustannustehokkaimmaksi ja järkeväksi.
Mun työ on aika yllätyksetöntä. Olen nainen ja IT DI ja vastaan suuren firman ERP kehityksestä. Meillä ITssä valtaosa työntekijöistä on miehiä.
Mua hämmästyttää mieskolleegoiden kiroilun määrä. Saatanat ja vitut ovat läsnä melkein joka lauseessa, inhoan kiroilua. Toinen mikä hämmästyttää on jatkuva pillusta ja seksistä puhuminen. Kukaan kollega ei siis yritä kinuta niitä minulta, mutta en jaksaisi koko ajan kuunnella jotain kaksimielistä vitsejä, tai muuta seksin saamiseen liittyvää juttua tai arvuuttelua siitä saako kollega illalla kotona tussua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun olin hotellisiivooja niin todellakin pesin lasit. Tuo on omaa laiskuuttasi.
Ei kymmenessä minuutissa yhtä huonetta siivota kuin aivan pintapuolisesti, sen nyt tajuaa jokainen jolla on vähääkään järkeä. Ja ei, en ole siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaala sitten ostaa sitä verta "riistohintaan", jos verestä ei ole pulaa?
Kun Suomessa sairaalat pääsääntöisesti ovat julkisia, eikö olisi kaikkien edun mukaista että verta luovutettaisiin suoraan sairaalalle eikä niin että sairaala ostaa verovaroin sitä järjestöiltä?
Vierailija kirjoitti:
Mun työ on aika yllätyksetöntä. Olen nainen ja IT DI ja vastaan suuren firman ERP kehityksestä. Meillä ITssä valtaosa työntekijöistä on miehiä.
Mua hämmästyttää mieskolleegoiden kiroilun määrä. Saatanat ja vitut ovat läsnä melkein joka lauseessa, inhoan kiroilua. Toinen mikä hämmästyttää on jatkuva pillusta ja seksistä puhuminen. Kukaan kollega ei siis yritä kinuta niitä minulta, mutta en jaksaisi koko ajan kuunnella jotain kaksimielistä vitsejä, tai muuta seksin saamiseen liittyvää juttua tai arvuuttelua siitä saako kollega illalla kotona tussua.
Olen myös it-firmassa töissä. Meillä kaikki kiroilee, naiset enemmän kuin miehet. Kukaan ei puhu pillin saamisesta. Joskus joku jotain seksiin liittyvää herjaa heittää, yleensä joku nainen.
Oon psykiatri ja välillä kylmää kuunnella niitä juttuja mitä potilaat kertoo naama peruslukemilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksikään sairaanhoitaja ole noin yksinkertainen.
Minut on pelastettu syöpähoitojen jälkeen veren avulla, koska SPR huolehtii verenluovuttajista.
Vartijoilla on esim kaupan antamia kirjoittamattomia sääntöjä, jotka ovat lainvastaisia mutta niitä on noudatettava. Esim. Tiettyä ihmisryhmää seurattava aina kun tulevat kauppaan. Jos näistä säännöistä tulee ongelmia, johto kieltää tiukasti sääntöjen olemassaolon ja yksittäinen vartija on kusessa.
Ei kai paitsi kusta tai spermaa yms..