Miksi sinulla on koira? Ymmärrys ei riitä
Vihaan koiria yli kaiken. Ne haisee, karvaa ja niistä on liikaa vaivaa. "Seura" ei ole tämän arvoista. Iso YÖK koirille ja sellaisten omistajille.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen katseen myös älykäs ja kaunis vaimoni luo minuun.
Ihminen pettää vaan.
Koirasiko ei petä jonkun toisen koiran kanssa jos tilaisuus tarjoutuu.
Minulla ei ole seksuaalista suhdetta koirani kanssa joten ei petä.
Koirani ei lähtisi asumaan ja elämään kenenkään muun luo vaikka herkuilla houkuteltaisiin joten ei petä, meillä on molemminpuolinen kiintymys- ja arvostusuhde jota kumpikaan ei halua rikkoa.
Aivan varmasti koirasi tulisi luokseni asumaan jos sitä herkuilla houkuttelisin. En kuitenkaan petä omaa koiraani ja jaan jatkossakin koirallisen toveruuteeni vain hänen kanssaan. Mutta aivan täysin omaan koiraani en luota, joten kiinni se on pidettävä. Vaimooni luotan tässä suhteessa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Luettuani ketjun teen kommenttien perusteella tieteellisen päätelmän että koiranomistajat ovat ystävällisempiä ja kohteliaampia muita ihmisiä kohtaan kuin ne joilla koiraa ei ole ja jotka eivät niistä pidä.
Ilmeisesti koiran omistaminen vaikuttaa myönteisesti ihmisen luonteeseen ja käytökseen.
Täähän on ihan tutkittu juttu. Koira alentaa esim. omistajansa verenpainetta ja stressiä. Ihminen voi psyykkisesti ja fyysisesti paremmin omistaessaan koiran. Ja tästä ketjusta sen totisesti huomaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lemmikkieläimet pois ja koirien pito sallitaan vain sokeille, poliisille ja armeijalle. Monen lemmikin hiilijalanjälki on täysin kestämätön.
Monelle vanhukselle koira on suurin piirtein ainoa päivien ilo. Monia yksinäisiä lapsia lohduttaa nimenomaan perheen lemmikkikoira. Monella vaikkapa pitkäaikaissairaalla koira toimii kunto-ohjaajan tavoin. Koira parantaa omistajansa henkistä ja fyysistä terveydentilaa, ihan todistetusti.
Lisäksi koirista on hyötyä jonkun jo mainitsemissa etsinnöissä. Poliisikoiria ei ole tähän tehtävään riittävästi, ja tokkopa niitä kaikkia on siihen koulutettukaan. Samoin avustajakoiria on muillakin kuin sokeilla.
Ei koira kuitenkaan korvaa ihmissuhdetta. Koira voi ymmärtää puhetta, mutta se ei itse puhu. Ihan lähitulevaisuudessa robotit syrjäyttävät koirat seuranpidossa esim. yksinäisillä vanhuksilla. Jos joskus tuollaisessa tilanteessa olen, niin mieluummin väittelen tekoälyn kuin koiran kanssa.
Onko sinulle sosiaalinen kanssakäyminen väittelyä? No sitten ymmärrän.
Itselleni se on toisen elävän olennon LÄSNÄOLOA. Siihen ei kone pysty, mutta koira kylläkin. Tosin monella täällä on koiran lisäksi myös se perhe, joten harvalle koira on se ihan pääasiallinen seuran lähde. Tosin on sekin tutkittu, että siitä on seuraa paljon esim yksinäisille vanhuksille.
Tuntuu, että sinulle tärkeintä on lähinnä runkata ajatuksen kanssa roboteista, kun ne koko ajan tuot esiin vaikka alkuperäinen aihe ei mitenkään liittynyt tekoälyyn. On varmaan netissä muitakin kiinnostuneita, joiden kanssa saisit paremman keskustelun aikaan.
Mihin lapsiperhe tarvitsee koiraa?
Outo kysymys! Mitä lapsiperhe yleensä tarvitsee? No ruokaa, nestettä ja toiletin. Moni kuitenkin valitsee oheen myös television, pelikonsolin ja auton, ihan vain siitä ilosta, että elämä on sitten hauskempaa iloa tuovien härveleiden kanssa. Samaan tarpeeseen tulee koira.
Koirasta on meille kaikille seuraa ja se omistautuu meille täysin. Esim koira on aina valmis lapsen huoneeseen "leikkimään" ja pitämään seuraa kun lapsi huutaa. Me vanhemmat saatamme juuri silloin vaikka ladata tiskikonetta.
Toisaalta koiran lenkittäminen on minulle ja miehelle ihana irtiotto lapsiperheen tehtävistä. Toiseksi lemmikin omistaminen vauva-ajasta lähtien laskee merkittävästi astma- ja allergiariskiä. Ja mikä tärkeintä, opettaa lapset kohtelemaan eläimiä asiallisesti ja olemaan niitä pelkäämättä. Itseäni aina kylmii nähdä lapsi joka pelkoinhoaa koiria.
Sanoisin, että ERITYISESTI lapsiperhe tarvitsee koiran.
Mieti seuraaviin kysymyksiin vastauksia niin sitten ehkä ymmärrys herää: miksi toiset ihmiset harrastavat hulluna liikuntaa toiset rakastavat enemmän sohvalla löhöämistä. Puhumattakaan liikuntalajien valinnoista, toiset rakastaa hiihtämistä toiset inhoavat syvästi. Miksi toiset lisäävät ruokaansa valkosipulia tai sinihomejuustoa mutta toiset eivät voi sietää noita. Toiset haluavat lapsia mutta löytyy myös niitä jotka eivät ikinä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ällistyttää nykyään se, miten monta rakkia ihmisillä on kerrostaloasunnossakin. Ihan käsi sydämelle nyt koiraihmiset: onko koiralle sopivaa elämää olla tuntitolkulla yksin sisällä asunnossa? Onko se oikeasti teidän mielestä elämää, joka sopii eläimelle? Ettei pääse ulos kuin aamulla kiireesti ennen omistajien töihinlähtöä ja alkuillasta toisen kerran. Mitä se koira oikeasti tekee siellä kämpässä tuntikausia yksin? Nukkuuko se?
Minusta tuntuu, että koiria hankitaan usein vain statussymboliksi, sisustustavaraksi.
Tähän ei taida kukaan koiranomistaja vastata, menee liikaa tunteisiin ;)
Vastaan sitten. Asumme maalla, koirat ovat vapaana isossa pihassa aidatulla tontilla ja pääsevät omaan metsään kunnon lenkeille joka päivä. En käy kodin ulkopuolella töissä joten hyvin vähän ovat yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen katseen myös älykäs ja kaunis vaimoni luo minuun.
Ihminen pettää vaan.
Koirasiko ei petä jonkun toisen koiran kanssa jos tilaisuus tarjoutuu.
Minulla ei ole seksuaalista suhdetta koirani kanssa joten ei petä.
Koirani ei lähtisi asumaan ja elämään kenenkään muun luo vaikka herkuilla houkuteltaisiin joten ei petä, meillä on molemminpuolinen kiintymys- ja arvostusuhde jota kumpikaan ei halua rikkoa.
Aivan varmasti koirasi tulisi luokseni asumaan jos sitä herkuilla houkuttelisin. En kuitenkaan petä omaa koiraani ja jaan jatkossakin koirallisen toveruuteeni vain hänen kanssaan. Mutta aivan täysin omaan koiraani en luota, joten kiinni se on pidettävä. Vaimooni luotan tässä suhteessa paljon enemmän.
Vaikka sinulla olisi heikko suhde koiraasi -tai toisinpäin- niin kaikilla ei niin ole. Koirat ovat uskollisia kun niitä hyvänä pidetään.
Meillä on 2 koiraa, kissa, lampaita, kanoja, vuohia. Haaveissa heppa. Mitäs sanot, ollaanko kuinka ällöttäviä? Niin ja ällöttääkö lapset? Niitäkin meiltä löytyy 3.
Vierailija kirjoitti:
Minua ällistyttää nykyään se, miten monta rakkia ihmisillä on kerrostaloasunnossakin. Ihan käsi sydämelle nyt koiraihmiset: onko koiralle sopivaa elämää olla tuntitolkulla yksin sisällä asunnossa? Onko se oikeasti teidän mielestä elämää, joka sopii eläimelle? Ettei pääse ulos kuin aamulla kiireesti ennen omistajien töihinlähtöä ja alkuillasta toisen kerran. Mitä se koira oikeasti tekee siellä kämpässä tuntikausia yksin? Nukkuuko se?
Minusta tuntuu, että koiria hankitaan usein vain statussymboliksi, sisustustavaraksi.
Ehkä moni ei vastaa siksi, ettei tunnista itseään kuvauksestasi. Me asumme isossa omakotitalossa, jossa on 1000 neliön tontti/puutarha, jossa koirat liikkuvat vapaasti. Lisäksi lenkitystä päivittäin 2-3 kertaa.
Olen etätyöläinen ja mies yrittäjä, jolla on kotitoimisto. Koirat on yksin normaaliviikolla n 2 tunnin ajan/vk kun käymme kaupassa tai ajamme leikkipuistoon tai kaverille. Usein silloinkin toinen vanhemmista jää kotiin - koiran kanssa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lemmikkieläimet pois ja koirien pito sallitaan vain sokeille, poliisille ja armeijalle. Monen lemmikin hiilijalanjälki on täysin kestämätön.
Monelle vanhukselle koira on suurin piirtein ainoa päivien ilo. Monia yksinäisiä lapsia lohduttaa nimenomaan perheen lemmikkikoira. Monella vaikkapa pitkäaikaissairaalla koira toimii kunto-ohjaajan tavoin. Koira parantaa omistajansa henkistä ja fyysistä terveydentilaa, ihan todistetusti.
Lisäksi koirista on hyötyä jonkun jo mainitsemissa etsinnöissä. Poliisikoiria ei ole tähän tehtävään riittävästi, ja tokkopa niitä kaikkia on siihen koulutettukaan. Samoin avustajakoiria on muillakin kuin sokeilla.
Ei koira kuitenkaan korvaa ihmissuhdetta. Koira voi ymmärtää puhetta, mutta se ei itse puhu. Ihan lähitulevaisuudessa robotit syrjäyttävät koirat seuranpidossa esim. yksinäisillä vanhuksilla. Jos joskus tuollaisessa tilanteessa olen, niin mieluummin väittelen tekoälyn kuin koiran kanssa.
Itselleni se on toisen elävän olennon LÄSNÄOLOA. Siihen ei kone pysty, mutta koira kylläkin. Tosin monella täällä on koiran lisäksi myös se perhe, joten harvalle koira on se ihan pääasiallinen seuran lähde. Tosin on sekin tutkittu, että siitä on seuraa paljon esim yksinäisille vanhuksille.
Tuntuu, että sinulle tärkeintä on lähinnä runkata ajatuksen kanssa roboteista, kun ne koko ajan tuot esiin vaikka alkuperäinen aihe ei mitenkään liittynyt tekoälyyn. On varmaan netissä muitakin kiinnostuneita, joiden kanssa saisit paremman keskustelun aikaan.
Outo kysymys! Mitä lapsiperhe yleensä tarvitsee? No ruokaa, nestettä ja toiletin. Moni kuitenkin valitsee oheen myös television, pelikonsolin ja auton, ihan vain siitä ilosta, että elämä on sitten hauskempaa iloa tuovien härveleiden kanssa. Samaan tarpeeseen tulee koira.
Koirasta on meille kaikille seuraa ja se omistautuu meille täysin. Esim koira on aina valmis lapsen huoneeseen "leikkimään" ja pitämään seuraa kun lapsi huutaa. Me vanhemmat saatamme juuri silloin vaikka ladata tiskikonetta.
Toisaalta koiran lenkittäminen on minulle ja miehelle ihana irtiotto lapsiperheen tehtävistä. Toiseksi lemmikin omistaminen vauva-ajasta lähtien laskee merkittävästi astma- ja allergiariskiä. Ja mikä tärkeintä, opettaa lapset kohtelemaan eläimiä asiallisesti ja olemaan niitä pelkäämättä. Itseäni aina kylmii nähdä lapsi joka pelkoinhoaa koiria.
Meidän mielenvikainen wt-naapuri koulutti pieniä lapsiansa pelkäämään koiria. Pelotteli ja uhkaili lapsia aina kun koira ilmestyi näkösälle esim. lenkkipolulla. Jos joku koira puree joskus noita sen eläimiä vihaamaan koulutettuja jälkeläisiä, olen valmis tulemaan oikeuteen todistamaan koiran puolesta koiravihaajia vastaan. En käsitä, miten joku voi olla noin vieraantunut luonnosta ja elämästä.
Miksi sinulla ja niin monilla on äpäriä? Ne vasta oksettavia on. En hankkisi äpärää mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan sitten. Asumme maalla, koirat ovat vapaana isossa pihassa aidatulla tontilla ja pääsevät omaan metsään kunnon lenkeille joka päivä. En käy kodin ulkopuolella töissä joten hyvin vähän ovat yksin.
Kukaan kerrostalossa asuva ei olekaan tähän kysymykseen vastannut. Miksiköhän?
Itseäni naurattaa nähdä ihmisiä keräämässä höyryäviä koiranpaskoja pussiin. Itse en koskisi koiranpaskaan hanskatkaan kädessä. Huvinsa tietenkin kullakin. Minulle rakit ovat täysin turhia elukoita. Varsinkin naapureita haukkumisella tai ulvomisella häiritsevät pitäisi lopettaa saman tien, purevista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mielenvikainen wt-naapuri koulutti pieniä lapsiansa pelkäämään koiria. Pelotteli ja uhkaili lapsia aina kun koira ilmestyi näkösälle esim. lenkkipolulla. Jos joku koira puree joskus noita sen eläimiä vihaamaan koulutettuja jälkeläisiä, olen valmis tulemaan oikeuteen todistamaan koiran puolesta koiravihaajia vastaan. En käsitä, miten joku voi olla noin vieraantunut luonnosta ja elämästä.
Voi vittu kun sä olet tyhmä, mielipide suoraan elämän koulusta. Ihan vain tiedoksesi, kun rakki puree jotakuta niin on ihan sama, onko uhri koiranvihaaja vai koiraihminen. Sun todistuksillasi pyyhitään korkeintaan perseet.
Minäkään en ennen oikein tykännyt koirista ja ihmettelin, mihin ihmiset niitä tarvitsee. Sitten meidän lapset alkoivat mankumaan koiraa...niinhän siinä sitten kävi, että söpö lapinkoira muutti meille 10 v sitten. Nyt ihmettelen, miten sitä ennen pärjäsikään ilman koiraa. Ajattele sellainen tilanne, että sulla on ollut kurja päivä töissä, mieli on maassa ja tuntuu, että mikään ei onnistu. Tulet kotiin, avaat oven ja karvaturri juoksee sua vastaan, heiluttaa iloisena häntäänsä ja vinkuu ja pomppii pelkästään siitä ilosta, että SINÄ tulet kotiin! Menet lenkille turrin kanssa, taas se vinkuu ja pomppii onnesta, ihan vaan siksi, että pääsee ulos ja liikkumaan, haistelemaan ja tutkimaan. Pian huomaat, että omakin mielesi alkaa parantua. Tulet turrin kanssa kotiin, ikionnellisena se syö sille antamasi ruuan ja sen jälkeen käpertyy jalkoihisi nukkumaan, kiitollisena ihanasta elämästään. Tajuat, miten vähän onneen tarvitsee; vain ruokaa, mielekästä tekemistä ja rakkaita ympärilleen. Kiitos, rakas koiramme!
Samalla, kun koirasi opettaa sulle kiitollisuutta, iloisuutta ja vähään tyytymistä, se vie sut pitkille lenkeille ja tarjoaa aina ymmärtäväistä seuraansa ja turkkiaan terapeuttista silitystä varten. (siis sun terapiaksi) Myös teinit saa irti koneistaan, kun koiraa on pakko lenkittää. Koira toimii myös teineille hellyyden kohteena, kun ei äidin ja isän hellyydenosoitukset ole enää toivottuja ja seurustelukumppania ei vielä ole. Koira lohduttaa ja ilahduttaa. Koira on uskollinen ja lempeä.
Vierailija kirjoitti:
Olet selvästi -eli et- seurannut viimeaikaisia tutkimuksia koirien (ja muidenkin eläinten) tietoisuudesta, älykkyydestä ja tunne-elämästä.
Minua ei haittaa muiden ihmisten eläimellisyys tai eläimettömyys mutta oman tyhmyyden paljastaminen ja sillä kehuskelu kyllä.
Olisi ystävällisempää postailla noita tutkimuksia jotta hekin voisivat saada saman tiedon kuin sinä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin vastata. Meillä on käytännöllisesti katsoen aina joku kotona. Teen etätöitä, joten koiran ei tarvitse olla työpäiväni ajan yksin. Ei se kyllä olisi muutenkaan, koska se viihtyy erinomaisen hyvin kahden kissani kanssa. Vaikka olenkin kotona, koirani yleensä nukkuu joko sohvalla tai jalkojeni juuressa, kun teen töitä. Tai leikkii leluillaan tai kissojen kanssa. Mulla on täällä aina välillä myös toinen koira, joskus useita viikkojakin yhtäjaksoisesti, jos toisen koiran omistajalla on työn tai jonkun muun syyn vuoksi vaikea järjestää koiransa ulkoilutusta tai koiran yksinolo venähtäisi liian pitkäksi. Tällöin koirat leikkivät keskenään tai nukkuvat. Mulla on myös diili useammankin alueen koiranomistajan kanssa, että tarpeen vaatiessa käyn käyttämässä heidänkin koiransa iltapäivällä ulkona. Voin myös ottaa läppärin kainalooni ja mennä toisen kotiin tekemään töitä aamupäiväksi tai iltapäiväksi. Tai vaikka olla illan ja yön toisessa huushollissa. Näitäkin tilanteita on, kun joku tuttu on esim lomareissulla ja tarvitsee koiralleen hoitajaa, mutta heidän koiransa ei tule kissojen kanssa toimeen. Koiran omistaminen on juuri niin helppoa tai hankalaa kuin millaiseksi sen itse tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan kerrostalossa asuva ei olekaan tähän kysymykseen vastannut. Miksiköhän?
Itseäni naurattaa nähdä ihmisiä keräämässä höyryäviä koiranpaskoja pussiin. Itse en koskisi koiranpaskaan hanskatkaan kädessä. Huvinsa tietenkin kullakin. Minulle rakit ovat täysin turhia elukoita. Varsinkin naapureita haukkumisella tai ulvomisella häiritsevät pitäisi lopettaa saman tien, purevista puhumattakaan.
Saa sille nauraa. Mutta tiedätkö mitä? Olin aiemmin sairaanhoitaja ja jouduin keräämään jopa ihmisten paskoja. Ei sekään ollut minulle mikään ongelma. Minä pidän koirista ja muistakin eläimistä huomattavasti enemmän kuin ihmisistä. 99% maailman eläimistä on mukavampia kuin 99% maailman ihmisistä. Minulle taas sinun kaltaisesi ihmiset ovat täysin turhia, mutta hyväpuoli asiassa on, että virtuaalimaailman ulkopuolellahan sinä ja minä vättelisimme jokatapauksessa toisiamme kuin ruttoa. Eihän meidän tarvitsekaan pitää toisistamme eikä mistään, mistä emme halua pitää.
Ihmisen hiilijalanjälki on suorastaan sietämätön, jos lapsia enemmän kuin yksi niin niistä pitöisi määrätä haittavero, esim 800€/kk/lapsi olisi sopiva ja jos siitä tuleekin yhteiskunnan elätti niin sitten miljoonan lisävero vanhemmille.
Taas tämä sairaalloinen koirienvihaaja aktivoitunut, rakki sitä rakki tätä, tyylistä ei voi erehtyä, peukuttaa myös omat viestinsä, on niin täynnä omaa katkeraa myrkkyään että todennäköisesti sairastuttaa sillä itsensä mikä ei kyllä ole mikään huono asia. Tuon kaltaisia äärimmäisen vihaisia, negatiivisia, pahansuopia ihmisiä ei tarvitsisi olla olemassa, toivottavasti on edes älynnyt olla lisääntymättä ettei pahuus pääse jatkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen hiilijalanjälki on suorastaan sietämätön, jos lapsia enemmän kuin yksi niin niistä pitöisi määrätä haittavero, esim 800€/kk/lapsi olisi sopiva ja jos siitä tuleekin yhteiskunnan elätti niin sitten miljoonan lisävero vanhemmille.
Minun älykkäät, innovatiiviset ja ahkerat lapseni mahdollistavat osaltaan tulevaisuudessa sen, että luonnonvarat riittävät paremmin. Ja on sinullekin sitten robotti seuranpitäjänä ja vaipanvaihtajana vanhainkodissa.
Käsi sydämellä: meidän koirat ei kestäisi kerrostaloelämää. Jos minulta kysytään laumaeläimen ei sovi olla yksin kaiket päivät.