Miksi sinulla on koira? Ymmärrys ei riitä
Vihaan koiria yli kaiken. Ne haisee, karvaa ja niistä on liikaa vaivaa. "Seura" ei ole tämän arvoista. Iso YÖK koirille ja sellaisten omistajille.
Kommentit (88)
Miksi sinulla on televisio? Vie tilaa, sähköä, kerää pölyä, maksaa satoja euroja uutena, sitä ei kiinnosta sinun olemassaolo ja se ei anna mitään järkevää sinulle itsestään. En voi ymmärtää kuinka joku voi omistaa television.
Koirat ovat irtiottoni ja harrastukseni arjen puurtamisesta. Saan sekä fyysistä, sosiaalista että henkistä hyvin vointia harrastamalla agilitya koirieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En stressaa eikä se häiritse että teillä on koiria - sanoinko muka niin? Oikeastaan ei kiinnosta yhtään. Halusin mielenkiinnosta tietää miksi joku omistaa koiran ja ajatteleeko joku samalla tavalla kanssani. Toin vain mielipiteeni esille. Ei tarvitse provosoitua.
Miten se menikään? Iso YÖK koirille ja niiden omistajille? Joo ei tarvitse provosoitua eikä sinua stressaa muiden koiranomistajuus :)
Meillä on kaksi metsästykseen käytettävää mäyräkoiraa, jotka on tietysti myös seurakoiria. Toinen nukkuu useasti jalkopäässäni. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se vilpittömyys, katse josta näkee sydämen pohjaan saakka. Mutta ei siitä varmaan mitään ymmärrä, jos ei piittaa eläimistä.
Tällaisen katseen myös älykäs ja kaunis vaimoni luo minuun.
Öisin unissasi. Aamuisin heräät kyyneleet silmissäsi halaten tyynyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lemmikkieläimet pois ja koirien pito sallitaan vain sokeille, poliisille ja armeijalle. Monen lemmikin hiilijalanjälki on täysin kestämätön.
Monelle vanhukselle koira on suurin piirtein ainoa päivien ilo. Monia yksinäisiä lapsia lohduttaa nimenomaan perheen lemmikkikoira. Monella vaikkapa pitkäaikaissairaalla koira toimii kunto-ohjaajan tavoin. Koira parantaa omistajansa henkistä ja fyysistä terveydentilaa, ihan todistetusti.
Lisäksi koirista on hyötyä jonkun jo mainitsemissa etsinnöissä. Poliisikoiria ei ole tähän tehtävään riittävästi, ja tokkopa niitä kaikkia on siihen koulutettukaan. Samoin avustajakoiria on muillakin kuin sokeilla.
Ei koira kuitenkaan korvaa ihmissuhdetta. Koira voi ymmärtää puhetta, mutta se ei itse puhu. Ihan lähitulevaisuudessa robotit syrjäyttävät koirat seuranpidossa esim. yksinäisillä vanhuksilla. Jos joskus tuollaisessa tilanteessa olen, niin mieluummin väittelen tekoälyn kuin koiran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se vilpittömyys, katse josta näkee sydämen pohjaan saakka. Mutta ei siitä varmaan mitään ymmärrä, jos ei piittaa eläimistä.
Öisin unissasi. Aamuisin heräät kyyneleet silmissäsi halaten tyynyä.
Olet oikeassa, näin tapahtuu silloin tällöin, kun joudun työmatkalle. Onneksi on whatsup. Ja jälleennäkemisen riemu pyyhkii kaipauksen pois.
Meillä on neljä karvaista lemmikkiä ja kaksi niistä koiria. Olen kasvanut lemmikin kanssa ja lemmikitön elämä tuntui tylsältä - mun elämään lemmikki kuuluu.
Tietysti on enemmän siivottavaa ja imuri käy useammin kuin muissa talouksissa, mutta koira on saatava, ainakin yksi. Ilman en voisi elää. Se on:
-Hauskaa seurattavaa, saa meidät nauramaan
-Vie omistajansa lenkille
-Vie omistajan sosiaalisiin tilanteisiin muiden koirien kanssa (esim. yhteislenkit)
-Koira on ihmisen paras ystävä. Meillä toinen on lapselle kuin sisarus
En minäkään tajua, miksi joillakin ei ole lemmikeitä, mutta hyväksyn sen että olet ap erilainen. En kuluta aikaani pohtimalla asiaa..:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lemmikkieläimet pois ja koirien pito sallitaan vain sokeille, poliisille ja armeijalle. Monen lemmikin hiilijalanjälki on täysin kestämätön.
Monelle vanhukselle koira on suurin piirtein ainoa päivien ilo. Monia yksinäisiä lapsia lohduttaa nimenomaan perheen lemmikkikoira. Monella vaikkapa pitkäaikaissairaalla koira toimii kunto-ohjaajan tavoin. Koira parantaa omistajansa henkistä ja fyysistä terveydentilaa, ihan todistetusti.
Lisäksi koirista on hyötyä jonkun jo mainitsemissa etsinnöissä. Poliisikoiria ei ole tähän tehtävään riittävästi, ja tokkopa niitä kaikkia on siihen koulutettukaan. Samoin avustajakoiria on muillakin kuin sokeilla.
Ei koira kuitenkaan korvaa ihmissuhdetta. Koira voi ymmärtää puhetta, mutta se ei itse puhu. Ihan lähitulevaisuudessa robotit syrjäyttävät koirat seuranpidossa esim. yksinäisillä vanhuksilla. Jos joskus tuollaisessa tilanteessa olen, niin mieluummin väittelen tekoälyn kuin koiran kanssa.
Onko sinulle sosiaalinen kanssakäyminen väittelyä? No sitten ymmärrän.
Itselleni se on toisen elävän olennon LÄSNÄOLOA. Siihen ei kone pysty, mutta koira kylläkin. Tosin monella täällä on koiran lisäksi myös se perhe, joten harvalle koira on se ihan pääasiallinen seuran lähde. Tosin on sekin tutkittu, että siitä on seuraa paljon esim yksinäisille vanhuksille.
Tuntuu, että sinulle tärkeintä on lähinnä runkata ajatuksen kanssa roboteista, kun ne koko ajan tuot esiin vaikka alkuperäinen aihe ei mitenkään liittynyt tekoälyyn. On varmaan netissä muitakin kiinnostuneita, joiden kanssa saisit paremman keskustelun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira on kuitenkin läsnä 24/7. Jos vanhus asuu yksin, muu seura on vähempikestoista. Lisäksi on ihan eri tunne olla yksin kotona kuin yksin kotona koiran kanssa.
Kun äitini (ei vanhus) sairasti yksin kotonaan syöpää (kävin lähes joka päivä hänen luonaan), hän piti merkittävänä tekijänä sekä fyysisen että henkisen kuntonsa kannalta sitä, että pyrki hoitamaan koiran niin pitkään kuin mahdollista. Se pakotti hänet ulos joka päivä moneen kertaan (kuinka moni muu hautauisi helpommin kotiin tai kävisi ulkona ehkä kerran päivässä eikä aina sitäkään) ja sai ajatuksia irti sairaudesta. Ainakin äidin sanojen mukaan juuri yksin ollessa sairaus helpommin täytty ajatukset, seurassa sen unohti hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira ei puhu ihmisen kielellä mutta kommunikoi monin tavoin ja yllätys sinulle, koiran kanssa voi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pettää vaan.
Koska haluan! Millään muulla ei ole väliä kuin sillä mitä minä tahdon ja muiden mielipiteillä ei sitten olekaan väliä. En ole katunut sekuntiakaan tuota karvakasaa vieressäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle sosiaalinen kanssakäyminen väittelyä? No sitten ymmärrän.
Itselleni se on toisen elävän olennon LÄSNÄOLOA. Siihen ei kone pysty, mutta koira kylläkin. Tosin monella täällä on koiran lisäksi myös se perhe, joten harvalle koira on se ihan pääasiallinen seuran lähde. Tosin on sekin tutkittu, että siitä on seuraa paljon esim yksinäisille vanhuksille.
Tuntuu, että sinulle tärkeintä on lähinnä runkata ajatuksen kanssa roboteista, kun ne koko ajan tuot esiin vaikka alkuperäinen aihe ei mitenkään liittynyt tekoälyyn. On varmaan netissä muitakin kiinnostuneita, joiden kanssa saisit paremman keskustelun aikaan.
Mihin lapsiperhe tarvitsee koiraa?
Minä en kuvittelekaan kommunikoivani koirani kanssa samalla tavalla kuin ihmisten kanssa vaan ihan toisin. On meillä kuitenkin joku yhteys toisiimme olemassa enkä näe viisaaksi verrata sitä ihmissuhteeseen. Kuka vertailee cocista ja pihviä keskenään?
Siitä on muuten tutkimusia, että mitä parempi yhteys koiralla ja ihmisellä on keskenään, sitä palkitsevammaksi koiranpito koetaan. Eli jos se sesse on siellä jossain nurkassa eikä sille oikein ole aikaa eikä tilaa niin rasitteeksihan se helposti muodostuu ja koirankin elämä valuu hukkaan.
Minäkin inhoan koiria. Tarpeettomia, haisevia ja ällöttäviä riesoja. Koiran räksytys ylittää ärsyttävyydessään jopa poran äänen. Jos niitä päästää vapaaksi, ne syövät ihmispaskasta lähtien kaiken. Ja omistaja pusuttelee kotona. Hyi helvetti.
Koiranomistaja lapsellisuuksissaan uskoo, että koiran katse tarkoittaa, että se rakastaa omistajaansa. No ei tarkoita. Se elukka ei rakasta ketään ja tyytyy vain siihen, että saa ruokakuppinsa täyteen ja pääsee paskomaan ja kusemaan pitkin pientareita.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin inhoan koiria. Tarpeettomia, haisevia ja ällöttäviä riesoja. Koiran räksytys ylittää ärsyttävyydessään jopa poran äänen. Jos niitä päästää vapaaksi, ne syövät ihmispaskasta lähtien kaiken. Ja omistaja pusuttelee kotona. Hyi helvetti.
Koiranomistaja lapsellisuuksissaan uskoo, että koiran katse tarkoittaa, että se rakastaa omistajaansa. No ei tarkoita. Se elukka ei rakasta ketään ja tyytyy vain siihen, että saa ruokakuppinsa täyteen ja pääsee paskomaan ja kusemaan pitkin pientareita.
Olet selvästi -eli et- seurannut viimeaikaisia tutkimuksia koirien (ja muidenkin eläinten) tietoisuudesta, älykkyydestä ja tunne-elämästä.
Minua ei haittaa muiden ihmisten eläimellisyys tai eläimettömyys mutta oman tyhmyyden paljastaminen ja sillä kehuskelu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Se elukka ei rakasta ketään ja tyytyy vain siihen, että saa ruokakuppinsa täyteen ja pääsee paskomaan ja kusemaan pitkin pientareita.
Sekoitat koiran kissaan.
Luettuani ketjun teen kommenttien perusteella tieteellisen päätelmän että koiranomistajat ovat ystävällisempiä ja kohteliaampia muita ihmisiä kohtaan kuin ne joilla koiraa ei ole ja jotka eivät niistä pidä.
Ilmeisesti koiran omistaminen vaikuttaa myönteisesti ihmisen luonteeseen ja käytökseen.
Kielletään samalla turismi. Minulla on - hyi minua - koira, mutta en lentele ympäri maailmaa.