Aineenopettajilla palkka erilainen aineesta riippuen-todella uskomatonta
Siskoni on hissan ope ja kuulin häneltä, että lukion ja yläkoulun opettajien palkka lasketaan todella epäreilusti. Äikän ope pitää viikossa 17 oppituntien ja saa täyden palkan kun hissan open täytyy pitää 23 oppituntien saadakseen saman palkan. Vaikka äikän opet kuinka korjaisiarkin aineita ei niitä JOKA viikko korjata yhden työpäivän edestä. Mätä systeemi ja nousisin barrikadeille, jos olisin hissan ope.
Kommentit (115)
Edelleenkin, äidinkielen opettajien työ on ihan oikein mitoitettua. Sitä ei täällä kiistetä. Mutta reaaliaineiden työ ei ole. Jos reaaliaineiden opettajat lopettaisivat esseiden, tutkielmien ja tiedonhakua harjoittavien töiden ja tehtävien opettamisen, olisi äidinkielen opettajat ihan yleisesti pulassa.
Ja tiedoksi kielten opettajille: voisin minäkin väsätä monivalintatehtäviä kokeet täyteen niin kuin kielten ylioppilaskokeessa ja sitten loppuun joku 150 sanan esseen ja kas kummaa miten paljon nopeammin korjaisin kokeet ja esseet. Opetusaineemme ovat erilaisia ja siten myös kokeet ja niiden tarkastaminen on erilaista. Kun kielten ope tarkastaa monivalintoja (valmiilla tarkastuskortilla)ja yhden sanan aukkotehtäviä, niin reaaliaineen ope tarkastaa esseitä, joihin ei ole mitään tarkastuskorttia ja joka ei ole mekaanista työtä vaan jatkuvaa laadullista arviointia.
Meidän koulumme äidinkielen opettajat ja kieltenopettajat ovat ahkeria ja loistavia työssään ja ansaitsevat kyllä palkkansa. Mutta myös meidän koulumme reaaliaineen opet ovat ahkeria ja tekevät paljon töitä. Hekin ansaitsisivat tunnustusta työstään.
Anteeksi nyt vaan! Meneekö jollain herranen aika 29 minuuttia jonkun yläkoulun aineen tarkastamiseen? Toivottavasti on aloittelija tai sitten ihan väärällä alalla. Kyllä kokenut opettaja lukee aineen, korjaa ja arvioi OIKEUDENMUKAISESTI paljon nopeammin. Vieraissa kielissä alle 5 minuuttia/kpl aine ja äidinkielessä ehkä 10 minuuttia. Se on se tahti, jolla nopea ja kokenut ope korjaa aineita. Tietysti on olemassa joka työssä hitaita ja nopeita. Onhan se kaikissa töissä sama, että jotkut nyhvää pientä työtä koko päivän, kun toinen tekee tunnissa saman suoritteen.
Nyt tässä reaaliaineiden opet unohtaa yhden TODELLA ison asian. On ihan toista opettaa jotain valinnasta uskontoa kuin pakollista A-kieltä tai äidinkieltä. Ja kun kirjoitatte niistä ylppäreiden tarkastamisesta, niin niistähän ei saa erillistä palkkaa ja korjaatte niitä murto-osan siitä määrästä kuin pakollisia aineita opettavat opettajat.
Rautalangasta: Valinnaisaineessa on hyvässä lykyssä muutama oppilas ja valikoitunutta sakkia vielä. Niiden tuotosten tarkastaminen on pieni juttu verrattuna johonkin B-ruotsin massakurssiin, jossa tunnilla istuu 40, joista 20 on naama norsunvitulla. Reaaliaineessa pakollisia kursseja on tosi vähän, suurin osa valinnaisia nykyään. Sama koskee valinnaisia kieliä. Jossain pienessä lukiossa on ranskan ryhmässä 4-5 huippua kielityttöä ja seuraavalla tunnilla se enkun ope paahtaa 35 oppilaan kanssa. Sama palkka kummallakin, sama opetusvelvollisuus.
Tiedän tämän, koska olen opettanut valinnaista fysiikkaa ja pakollista lyhyttä matikkaa. Lyhyellä matikalla oli isot porukat, kaikki heikotkin mukana. Sitten oli seuraavaksi valinnaisen fysiikan kurssi, jossa on valikoitunut ja asiasta kiinnostunut pieni porukka. Sama palkka tai oikeastaan fysiikasta se oli parempi niiden demolisien takia (jotka on yksi omituisuus).
Minulla menee lukion historian esseiden tarkastamiseen helposti 15 minuuttia/ essee. Ensin luen esseen ajatuksella läpi, sitten toisella kerralla näkökulmat ja palautelapun asioita miettien, palautelapun täyttäminen ja numeron miettiminen saattavat vaatia sen kolmannen kerran tai ainakin joidenkin asioiden tarkistamisen ja lopuksi käyn läpi vielä lähteet ja siihen voi mennä parista minuutista varttiinkin aikaa, jos lähteet ovat pitkiä ja esim. vieraalla kielellä tai jos epäilen suoraa kopiointia. Aivan viimeiseksi yritän vielä miettiä rakentavaa palautetta, jos virheet eivät ole ns. itsestään selviä vaan enemmänkin tyylillisiä (esim. kömpelöt lähteisiin viittaamiset).
Tutkielman korjaaminen onkin sitten jo toinen juttu, siihen voi helposti mennä tuntikin.
Myös yläasteen kokeisiin menee vähintään se vartti. Jokaisessa kokeessa kun on myös essee ja lisäksi usein tiedon käsittelyyn liittyviä tehtäviä.
Historian ja yhteiskuntaopin pakollisia kursseja on lukiossa ymmärtääkseni se sama määrä, mitä on esim. äidinkielessäkin. Montako pakollista kurssia on englannista?
Ja yläasteella molemmat oppiaineet ovat ihan yhtä pakollisia. Pointtisi ei mene nyt läpi, kun opetusvelvollisuus koskee myös yläastetta ja kun niitä pakollisia kursseja on joka tapauksessa olemassa myös lukiossa.
Onhan se ihan yleisessä tiedossa, että hy-opet ovat jo vuosia olleet palkkakuopassa. Työn sisältö on muuttunut, mutta se ei näy palkassa. Käytännössä siis varsinaisen luoppaopetuksen ulkopuolelle jäävän työnmäärä on kasvanut, mutta opetusvelvollisuus on säilynyt samana. Mielestäni hy-aineiden muutosten myötä myös hy-aineiden opettajien opetusvelvollisuutta pitäisi hieman laskea. Samoin opettajien palkkaus tulisi jakaa opetuskuukausille, joilloin kesäajan palkka maksettaisiin muiden alojen tapaan tehtyjen työkuukausien mukaisesti. Eli kuukausipalkka nousisi, kun kesäajan maksut siirrettäisiin opetuskuukausille. Lisäksi koulut pitäisi velvoittaa ensisijaisesti palkkaamaan päteviä sijaisia, eli alaa opiskelevia tai jo valmistuneita . Sijaisilta pitäisi tiukemmin vaatia opeopintojen lisäksi myös ainekohtaisia opintoja. Mutta palkkauksesta - en mä silti valita, sillä alani olen epäkohdat tiedostaen ihan itse valinnut. Opettajan työ on edelleen nykypäivänä eräänlaista kutsumustyötä, missä on puolensa ja puolensa.
Olen tehnyt yläkoulun äikänopen töitä 18 viikkotunnilla ja alakoulun luokanopettajan töitä 24 viikkotunnilla. Olen siis tuplamaisteri, ja minulla on pätevyys molempiin. Luokanopettajan työ on moninverroin raskaampaa, eikä luokanvalvojuudesta saa erilliskorvausta, minkä äikänopettajana saa (1viikkotunti).Luokanopettaja korjaa kaikkien aineiden kokeet, suunnittelee käsityöt, liikunnan, musiikit jne. Luokanopettajaan vanhemmat on viikottain yhteydessä, äikänopettajaan vain silloin tällöin. Luokanopettjalla on harvemmin rinnakkaisia opetusryhmiä, joille voi vetää samat tunnit, äikänopella näitä on lähes aina. Luokanopettajana tarvitsee olla moniosaaja ja ihmeidentekijä, luoda jatkuvasti ryhmähenkeä, suunnitella kokonaisuuksia ja retkiä, vastata luokkansa palavereista ja paperihommista.
Luokanopettajana minulla on ollut paljon enemmän töitä!
Eli käytännössä ero on 7 h/ vko opetustunteja viikossa ja luokanopettaja saa vielä huonompaa palkkaa, jos hän ei ole kaksoiskelpoinen. Molempiin tehtäviin vaaditaan maisterinpaperit. Käsittämätön epäkohta!!
Tarkkaanottaen aineenopettajilla on aineesta riippumatta sama palkka, mutta eri opetusvelvollisuus.
Palkan perusteena on pidetyt oppitunnit, mutta niin kuin tällä palstalla on sataan kertaan kerrottu, työ koostuu myös muustakin kuin opetuksesta. Palkat ovat kuntatyönantajan ja OAJ:n neuvottelun tulosta, joten on turhaa heittää mitään reiluus/epäreiluus läppää täällä, jos ei tiedä miksi toisissa aineissa opetusvelvollisuus on vähemmän kuin toisissa. Työtehtävien kuormittavuus on oppisisällöistä riippuvaista. Liikunnan opettajakin saa saman palkan viheltämällä pilliin 24 tuntia viikossa, eikä ole esseitä luettavana. En silti kadehdi heidän työtehtäviään yhtään.
Itselläni se on 21 tuntia viikossa, ja tälläkin viikolla lähdin kolmena päivänä kotiin klo 17.30 kun olin tullut töihin klo 8. Eipä viitsi tuntipalkkoja paljon laskea, on vain helvetisti hommaa ennen kuin lukuvuosi saadaan päätökseen. Seitsemällä opetusryhmällä on vielä kokeet edessä, joka tietää 170 koepaperin korjaamista. Juuri sain valmiiksi valtakunnallisten kokeiden korjaamisen 9-luokkalaisille.
Ketään muita ei koululla näy, ei edes rehtoria, kun meikäläinen lähtee kotiin. Kukaan ei kysy työaikoja, ei ole kellokortteja, ei saldovapaita. On vain työtehtäviä, jotka pitää hoitaa. Sitten kun alkaa kesäkeskeytys, pitäis olla taas niin helvetin nöyränä, ettei vaan ihmiset pääse sanomaan, että kyllä niiden opettajien kelpaa lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt yläkoulun äikänopen töitä 18 viikkotunnilla ja alakoulun luokanopettajan töitä 24 viikkotunnilla. Olen siis tuplamaisteri, ja minulla on pätevyys molempiin. Luokanopettajan työ on moninverroin raskaampaa, eikä luokanvalvojuudesta saa erilliskorvausta, minkä äikänopettajana saa (1viikkotunti).Luokanopettaja korjaa kaikkien aineiden kokeet, suunnittelee käsityöt, liikunnan, musiikit jne. Luokanopettajaan vanhemmat on viikottain yhteydessä, äikänopettajaan vain silloin tällöin. Luokanopettjalla on harvemmin rinnakkaisia opetusryhmiä, joille voi vetää samat tunnit, äikänopella näitä on lähes aina. Luokanopettajana tarvitsee olla moniosaaja ja ihmeidentekijä, luoda jatkuvasti ryhmähenkeä, suunnitella kokonaisuuksia ja retkiä, vastata luokkansa palavereista ja paperihommista.
Luokanopettajana minulla on ollut paljon enemmän töitä!
Eli käytännössä ero on 7 h/ vko opetustunteja viikossa ja luokanopettaja saa vielä huonompaa palkkaa, jos hän ei ole kaksoiskelpoinen. Molempiin tehtäviin vaaditaan maisterinpaperit. Käsittämätön epäkohta!!
Sama kokemus, tosin vertailuna lukio (!), yläkoulu ja luokanopen työ. Luokanopena on tosi kovilla, opetusvelvollisuus 24 ja luokanvalvojan tehtävistä ei makseta erikseen. Ja yksin seisot ja vastaat niistä muksuista. Sinut voi aina kivittää, jos hommat ei jonkun kohdalla suju. Aineenopettajat voivat lymyillä porukalla toistensa selän takana.
Oletteko peruskoulun opet muuten tietoisia, että lukiossa on lisäksi käytössä ns. kurssikerroin? Tämä tarkoittaa sitä, että opetustunnit kerrotaan 1,1:llä ja siitä tulee se "maksuperusteinen" tuntimäärä. Ts. äidinkielen opetusvelvollisuus 16. Ajatellaan, että äikänope opettaa oikeasti sen 16 tuntia, niin hänellähän onkin 17,6 tuntia "muka" ja siis 1,6 ylituntia, vaikka oikeasti tunteja on tasan 16. Mielenkiintoista.... Miksi kurssikerroin sen lisäksi, että opetusvelvollisuudet on alhaalla?
Vierailija kirjoitti:
Ja kun koskisi vaan opetustunteja, mutta kun samassa suhteessa saavat palkan tehtävistä, jotka on täysin identtisiä. Jos koulussa on vaikka joku erikoisjuttu, niin sen hoitamisesta saa vaikka hissanope palkan tai äikänope. Äidinkielenopen tuntipalkka on vaan korkeampi, koska opetusvelvollisuus on alhaalla ja vastaavasti ylituntipalkka parempi. Tai luokanvalvojan tehtävät. Miksi äikänopen luokanvalvojuus on arvokkaampaa kuin vaikka liikkaopen? Eikö tehtävä ole sama?
Kummallista jos näin on.Niissä kouluissa, joissa olen opettanut, "luolanvalvojan" tehtävästä on maksettu kaikille sama palkka. Homma on hoidettu opetusvelvollisuuteen suhteutetuilla kertoimilla: äikän opelle maksetaan 0,8 ja liikunnan opelle 1,2 (luvut suuntaa antavia). Jos olet itse ope, ehdotapa teillekin tällaista.
En milloinkaan menisi alakoulun luokanopeksi. Olen yläkoulun aineenopettaja ja ihan tyytyväinen omaan työmäärääni (kielet). Olen myös luokanvalvoja ja omalle luokalleni ilmoitin, etten ole matkatoimisto. Vanhemmat saavat hoitaa rahankeräyksen yhden päivän luokkaretkeä varten ysin lopussa. Leirikouluun yön yli emme lähde. Kauhulla olen katsonut joka joulukuista näytelmärumbaa alakoulussa ja kiittänyt, ettei moiseen tarvitse ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Meiän lukion äikän ope korjaili esseitä ja tekstitiedon vastauksia öisin ja viikonloppuisin. Melkeen kaikki koululaiset opiskelee äidinkieltä.
Ihan aiheesta niillä on parempi palkka, töitä hirveesti koulun ulkopuolellakin.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettaja opettaa lähes kaikkia oppilaita ja yhdellä kertaa tulee satoja koepapereita koeviikolla. He eivät valita äänekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiän lukion äikän ope korjaili esseitä ja tekstitiedon vastauksia öisin ja viikonloppuisin. Melkeen kaikki koululaiset opiskelee äidinkieltä.
Ihan aiheesta niillä on parempi palkka, töitä hirveesti koulun ulkopuolellakin.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettaja opettaa lähes kaikkia oppilaita ja yhdellä kertaa tulee satoja koepapereita koeviikolla. He eivät valita äänekkäästi.
Nii, eipä jaksa valittaa kun työt pitää tehdä. Oli viime viikolla 150 kasiluokkalaisen kokeet. Käytin niitten korjaamiseen koko kolmen päivän viikonlopun. Tuun huomiseksi valmiiksi kun käytän tulevan yön kokonaan siihen. Sen lisäksi tulee 150* 5 projektityötä tarkastettavaksi, ja 150 vihkoa. Plus tulossa seiskojen 120 koetta ja saman verran vihkoja. Ja pitää muuten suunnitella niillekin vielä joku projektityö...
- uskonnon ope
Ei kyllä julkisella alalla ole kenelläkään opella 7te kk-palkkaa, vaikka olisi tuo 30 opetettavaa tuntia. Ei mene palkanlaskenta ihan puhtaalla "tuplasti tuntea, tuplasti palkkaa" -laskentakaavalla.