Aineenopettajilla palkka erilainen aineesta riippuen-todella uskomatonta
Siskoni on hissan ope ja kuulin häneltä, että lukion ja yläkoulun opettajien palkka lasketaan todella epäreilusti. Äikän ope pitää viikossa 17 oppituntien ja saa täyden palkan kun hissan open täytyy pitää 23 oppituntien saadakseen saman palkan. Vaikka äikän opet kuinka korjaisiarkin aineita ei niitä JOKA viikko korjata yhden työpäivän edestä. Mätä systeemi ja nousisin barrikadeille, jos olisin hissan ope.
Kommentit (115)
Olen vieraiden kielten opettaja yläkoulussa ja tiedän kyllä tarkalleen että se työmäärä mitä minä teen tuntien eteen on paljon suurempi kuin koulumme historian opettajan. Olen tehnyt myös sitä historian ja yhteiskuntaopin opettajan työtä.
Samaten esim lukion yo-kokeitten tarkistaminen on aivan erilaista oppiaineesta riippuen. Siinä kohtaa kun reaaliaineen opettaja on lukenut ja arvioinut esseet on vieraan kielen opettajan tarkistusurakka vasta alussa. Onhan sen esseen lisäksi myös kuuntelu, rakenne ja tekstinymmärtämisosio.
Mutta ammatinvalintakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan opettajilla opetusvelvollisuus 24 tuntiaviikossa. Nämä tuntimäärät on kouluissa ikuinen ristiriita, joka aiheuttaa hiljaista katkeruutta. Äidinkielen opettajien palkkaus lienee syynä siihen, että opettajia ei ole vielä siirretty kokonaistyöaikaan eli klo 8-16. Muiden opettajien palkat täytyisi nostaa äikän opettajien tasolle tai äikän opettajien palkat laskea muiden tasolle. Ei ole onnistunut.
Heh, sen liikkamaikan pitäisi varmaan pistää oppilaat jumppaamaan myös virkatuntien ulkopuolella. Oman itsensä liikuttamisen lisäksi.
Koko kouluelämäni aikana en ole törmännyt yhteenkään järkevään liikkamaikkaan. Hoidin hommat itse omalla vapaa-ajalla. Mutta äidinkielenopettajilla oli kompetenssia!
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että palkkauksen tulisi perustua oppilasmäärään. Oppiaineissa on hyvin erilaiset tuntimäärät. Äikässä on oppilailla paljon tunteja, joten opellakin on vähemmän oppilaita eli vähemmän arvioitavia tenavia. Hän saattaa opettaa kolmasosaa yläkoulun oppilaista. Bilsan ja hissan ope opettaa puolta keskikokoisen koulun oppilaista (ja lisäksi isommalla opetusvelvollisuudella). Uskonnon opella taas on usein koko koulun sadat oppilaat arvioitavanaan, koska tuntimäärät pieniä. Reilua? No ei todellakaan.
Äikässä ja matikassa oppilailla on paljon tunteja ja sitä kautta paljon kursseja, jotka arvioidaan. Eli sama oppilas saa esim. matikasta 10 kurssiarvosanaa ja bilsasta muutaman, eli eihän tuossa huutelussasi ollutkaan lopulta mitään järkeä, kun hieman pysähdyt miettimään. Ja bilsassa, kemiassa, fyssassa jne. saattaa oppilasmäärää vähentää vielä jakoryhmät, joita esim. matikassa ja äikässä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olisi nyt edes töitä, niin sitten voisi ehkä murehtia näitä palkkausasioita...
T: Yksi tuhansista työttömistä opettajista
Mene muualle töihin. Se että olet opettaja koulutukseltasi ei tarkoita että odottelet työttömänä niin kauan että saat opettajan työtä.
Kerropa että minne työtön aineenopettaja voi mennä "muualla töihin"? Onko sinulla käsitystä tahosta, joka palkkaa esim. historian ja yhteiskuntaopin aineenopettajan?
Minnekään Suomessa ei noin vain mennä töihin.
Minä työtön aineenopettaja olen yrittänyt päiväkoteja. Mitä tahansa työtä päiväkodeista. Väärä koulutus.
Olen yrittänyt siivoojaksi. Ylikoulutettu.
Olen yrittänyt koulunkäynninavustajaksi. Aineenopettaja ei käy, pitäisi olla lähihoitaja tai koulunkäynnintutkinnon suorittanut.
Olen yrittänyt luokanopettajaksi. Mikä vitsi paikkakunnallamme, jossa tuotetaan luokanopettajia ja aineenopettajia. Ei aineenopettajaa palkata luokanopettajaksi kaupungissa, missä opettajankoulutuslaitos.
Ideat alkavat olla vähissä.
Palatakseni aiheeseen: olen opettanut historiaa, yhteiskuntaoppia ja äidinkieltä. Ylivoimaisesti eniten työtä olen tehnyt äidinkielen tuntien eteen. No, en ole työtä pelännyt. Kunhan vaan huomasin ihan käytännössä miten vaativaa on opettaa äidinkieltä. Arvostan sitä työtä. (Etenkin tilanteessa, missä kirjojen lukeminen on myrkkyä osalle nuorista - ja kielioppisääntöjen noudattaminen kirjoittaessa....Ompi niin mukavata perus koulussa ja lukioooss...).
Kysytkö oikeasti?
Töitä on vaikka mitä. Jos et saa töitä missä voit hyväksikäyttää koulutustasi mitenkään niin sitten pitää mennä vain sellaisiin töihin mihin pääsee.
Töitä löytyy niin varastolta,kaupasta, myynnistä kuin vaikka logistiikasta. Hyvin pienellä lisäkoulutuksella voi tulla vaikka kiinteistövälittäjä tai kuorma-autokuljettaja.
Töitä on lukemattomia erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sama asia kuin joillakin yksityisillä aloilla. Opettajilla on julkisen sektorin työpaikka, samat kaikki työtehtävät ja velvoitteet paitsi opetettava aine. Ainoa ero on opetettava aine. Kaikki joutuvat valmistelemaan ja suunnittelemaan ja kyllä siellä äidinkielen tunneilla muutakin tehdään kuin kirjoitetaan tekstejä. Ihan aina äikän opeilla ei ole satoja sivuja luettavaa...
Liikunnan opettaja
Tämä kommentti juuri kertookin, että koulut pitäisi näköjään yksityistää. Ihan vaan siksi, että opettajat tuntuvat vieraantuneen todellisuudesta, kun kuvittelevat että julkisella puolella pitää olla erilaiset säännöt ja käytännöt kuin yksityisellä puolella. Huh huh...
Julkinen sektori kommentissani eii ollut viittaus muuhun kuin yhteiseen työnantajaan. Yksityisellä puolella palkkaus riippuu ihan siitä, kuinka paljon työnantaja on valmis maksamaan. Mutta jos ollaan julkisella puolella saman työnantajan palveluksessa, pitäisi saman koulutuksen saaneilla, samaa työtä tekevillä, saman kokemuksen omaavilla olla keskenään samanlainen palkkaus.
Palkkaa ei makseta sen perusteella että ollaan samassa työssä ja ollaan kummatkin opettajia.
Palkkaan vaikuttaa osaaminen, kysynnän ja tarjonnan laki eli se että kuinka monta sen aineen opettajaa on ja miten paljon on oppilaita/kursseja/tunteja?
Vaikuttaa myös se että mitä opettaja pyytää palkaksi. Jos suostuu surkealla palkalla töihin niin se on omaa tyhmyyttä
Sä nyt et tiedä opettajan palkkauksesta mitään, joten ei kannata kommentoida. Opettajilla on taulukkopalkat (epäreilua?), Joihin ei voi vaikuttaa. Kyse ei olekysynnästä ja tarjonnasta ja pakan pyytänisestä. Miksi täällä aina kommentoidaan vaikkei tiedetä edes mitään.
Kaikille vaan sama opetusvelvollisuus - vaikka 20 tuntia. Se on sitten ammatinvalintakysymys, mitä ainetta opiskelee opetettavaksi. VArmasti tekijöitä löytyy kaikkeen.
Ihan turha alkaa täällä eritellä eri aineiden töitä. Jokaisella on varmasti tekemistä ja aineet ovat niin erilaisia, että mahdoton niitä on yksi yhteen verrata.
Matikka on suoraviivaista ja kohtuu näppärää tarkistaa. Mutta matikanopettajilla on yleensä aina myös fysiikka ja kemia, jotka teettävät töitä ihan eri tavalla.
Ja paljon se on myös opettajasta kiinni. Jotkut vetävät minimipanoksella kaikki tunnit ja toiset taas selvästi näkevät vaivaa opetuksen eteen. Ihan aineesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan opettajilla opetusvelvollisuus 24 tuntiaviikossa. Nämä tuntimäärät on kouluissa ikuinen ristiriita, joka aiheuttaa hiljaista katkeruutta. Äidinkielen opettajien palkkaus lienee syynä siihen, että opettajia ei ole vielä siirretty kokonaistyöaikaan eli klo 8-16. Muiden opettajien palkat täytyisi nostaa äikän opettajien tasolle tai äikän opettajien palkat laskea muiden tasolle. Ei ole onnistunut.
Heh, sen liikkamaikan pitäisi varmaan pistää oppilaat jumppaamaan myös virkatuntien ulkopuolella. Oman itsensä liikuttamisen lisäksi.
Koko kouluelämäni aikana en ole törmännyt yhteenkään järkevään liikkamaikkaan. Hoidin hommat itse omalla vapaa-ajalla. Mutta äidinkielenopettajilla oli kompetenssia!
Koko liikunnanopettaja on niin turha homma kuin olla ja voi.
Mitään hyöytyä siitä koulutuksesta ei ole ollut. Olen nähnyt vaikka minkälaisia liikunnanopettajia ja tunteja eikä yksikään ole ollut sellainen mitä ei voisi jopa paremmin pitää jonkun harrastelajin vetäjä.
Naurettavinta tuossa vielä on se että se opettaja ei oikeastaan tee yhtään mitään. Suurimmaksi osaksi se ei ole edes paikalla siellä tunneilla vaan luokkaa= antaa pallon ja sanoo että pelatkaa jalkapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vieraiden kielten opettaja yläkoulussa ja tiedän kyllä tarkalleen että se työmäärä mitä minä teen tuntien eteen on paljon suurempi kuin koulumme historian opettajan. Olen tehnyt myös sitä historian ja yhteiskuntaopin opettajan työtä.
Samaten esim lukion yo-kokeitten tarkistaminen on aivan erilaista oppiaineesta riippuen. Siinä kohtaa kun reaaliaineen opettaja on lukenut ja arvioinut esseet on vieraan kielen opettajan tarkistusurakka vasta alussa. Onhan sen esseen lisäksi myös kuuntelu, rakenne ja tekstinymmärtämisosio.
Mutta ammatinvalintakysymys.
Toihan on ihan bullshittiä. Sulla on on tehtäväkirjat jakaa oppilaille ja valmiit materiaalit ja koepaketit jne. Kokeiden korjaus mekaanista työtä. Jakotunteja?
Opettajilla on tosiaan ne taulukkopalkkaukset ja sitten ikälisät virkavuosien lisää päälle. Kaikilla sama kohtelu. Ei aineittain. Jokin lisäpätevyys voi tuoda ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ammatinvalintakysymys.Toihan on ihan bullshittiä. Sulla on on tehtäväkirjat jakaa oppilaille ja valmiit materiaalit ja koepaketit jne. Kokeiden korjaus mekaanista työtä. Jakotunteja?
Tervetuloa edes viikoksi töihin anytime!
Voi näitä ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä toisten alat paremmin kuin itse.
Taidanpa lähteä asfaltoimaan tässä uutta moottoritietä tuolla perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että palkkauksen tulisi perustua oppilasmäärään. Oppiaineissa on hyvin erilaiset tuntimäärät. Äikässä on oppilailla paljon tunteja, joten opellakin on vähemmän oppilaita eli vähemmän arvioitavia tenavia. Hän saattaa opettaa kolmasosaa yläkoulun oppilaista. Bilsan ja hissan ope opettaa puolta keskikokoisen koulun oppilaista (ja lisäksi isommalla opetusvelvollisuudella). Uskonnon opella taas on usein koko koulun sadat oppilaat arvioitavanaan, koska tuntimäärät pieniä. Reilua? No ei todellakaan.
Äikässä ja matikassa oppilailla on paljon tunteja ja sitä kautta paljon kursseja, jotka arvioidaan. Eli sama oppilas saa esim. matikasta 10 kurssiarvosanaa ja bilsasta muutaman, eli eihän tuossa huutelussasi ollutkaan lopulta mitään järkeä, kun hieman pysähdyt miettimään. Ja bilsassa, kemiassa, fyssassa jne. saattaa oppilasmäärää vähentää vielä jakoryhmät, joita esim. matikassa ja äikässä ei ole.
Mietippä itse uudelleen! Sitä paitsi bilsassa mitään jakotunteja ole ollut 80-luvun jälkeen. Hö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sama asia kuin joillakin yksityisillä aloilla. Opettajilla on julkisen sektorin työpaikka, samat kaikki työtehtävät ja velvoitteet paitsi opetettava aine. Ainoa ero on opetettava aine. Kaikki joutuvat valmistelemaan ja suunnittelemaan ja kyllä siellä äidinkielen tunneilla muutakin tehdään kuin kirjoitetaan tekstejä. Ihan aina äikän opeilla ei ole satoja sivuja luettavaa...
Liikunnan opettaja
Tämä kommentti juuri kertookin, että koulut pitäisi näköjään yksityistää. Ihan vaan siksi, että opettajat tuntuvat vieraantuneen todellisuudesta, kun kuvittelevat että julkisella puolella pitää olla erilaiset säännöt ja käytännöt kuin yksityisellä puolella. Huh huh...
Julkinen sektori kommentissani eii ollut viittaus muuhun kuin yhteiseen työnantajaan. Yksityisellä puolella palkkaus riippuu ihan siitä, kuinka paljon työnantaja on valmis maksamaan. Mutta jos ollaan julkisella puolella saman työnantajan palveluksessa, pitäisi saman koulutuksen saaneilla, samaa työtä tekevillä, saman kokemuksen omaavilla olla keskenään samanlainen palkkaus.
Palkkaa ei makseta sen perusteella että ollaan samassa työssä ja ollaan kummatkin opettajia.
Palkkaan vaikuttaa osaaminen, kysynnän ja tarjonnan laki eli se että kuinka monta sen aineen opettajaa on ja miten paljon on oppilaita/kursseja/tunteja?
Vaikuttaa myös se että mitä opettaja pyytää palkaksi. Jos suostuu surkealla palkalla töihin niin se on omaa tyhmyyttä
Sä nyt et tiedä opettajan palkkauksesta mitään, joten ei kannata kommentoida. Opettajilla on taulukkopalkat (epäreilua?), Joihin ei voi vaikuttaa. Kyse ei olekysynnästä ja tarjonnasta ja pakan pyytänisestä. Miksi täällä aina kommentoidaan vaikkei tiedetä edes mitään.
Joka kerta ällistyn Suomen läpimädästä julkisesta puolesta.
Tossa systeemissä ei ole järjen hiventäkään.
Nyt kyllä Sipilän porukka saisi pistää vauhtia ja purkaa tämän julkisen läpimädän puolen. Onneksi nyt Sote tulee joten siellä asiat laitetaan kuntoon.
Mutta PALJON on vielä tekemistä.
Äidinkielen opettajien opetusvelvollisuus on 18 t yläkouluissa ja 16 t lukioissa. Systeemi on epäoikeudenmukainen monella muukakin tavalla. On olemassa henkilökohtaisia ja oppiainekohtaisia lisiä, demoja jne , jotka ovat tietyn aineen opettajille automattisia ja jotkut ei saa niitä koskaan. Entä kokeiden korjaus ja muu työ tuntien ohella? Taide- ja taitoeineiden opettajilla näitä on olemattoman vähän. Vaikka opetusvelvollisuus on isompi, kompensoituu se huomattavasti kaiken kirjalillisen tarkistamisen vähäisyydellä. Lisäksi luokanvalvojien korvaus on jokaiselle ryhmänohjaajalle aina sama. Ryhmien vaatima työmäärä vaihtelee järjettömästi: jollekin sattuu kultamussuja joiden kanssa menee ihanteellisen hyvin, kun taas toiselle maahanmuuttajia, sosiaalitapauksia , psykkisiä sairauksia vilisevä ryhmä ja työmäärä on palavereissa, paperien täyttämisessä jne. suuri.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on tosiaan ne taulukkopalkkaukset ja sitten ikälisät virkavuosien lisää päälle. Kaikilla sama kohtelu. Ei aineittain. Jokin lisäpätevyys voi tuoda ekstraa.
Hemmeti että inhoan tätä kommunismia.
Ei ihmekkään että valtion talous on tässä kunnossa.
Liikunnanopettaja harrastaa itse aktiivisesti vapaa-ajallaan yleensä jotakin lajia. Sitten pistetään vaan pleikkarin pelaajat fläsät liikkumaan pillin vihellyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko liikunnanopettaja on niin turha homma kuin olla ja voi.
Mitään hyöytyä siitä koulutuksesta ei ole ollut. Olen nähnyt vaikka minkälaisia liikunnanopettajia ja tunteja eikä yksikään ole ollut sellainen mitä ei voisi jopa paremmin pitää jonkun harrastelajin vetäjä.
Naurettavinta tuossa vielä on se että se opettaja ei oikeastaan tee yhtään mitään. Suurimmaksi osaksi se ei ole edes paikalla siellä tunneilla vaan luokkaa= antaa pallon ja sanoo että pelatkaa jalkapalloa.
Juuri näin ja samalla tavalla palkka vain juoksee ja ikälisät kertyy kuin muillakin, jotka istuvat korjsaamassa kokeita ja muita kirjallisia töitä tumtikausia oppituntien ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemmeti että inhoan tätä kommunismia.
Ei ihmekkään että valtion talous on tässä kunnossa.
Ihan yleinen käytäntö kunnan ja valtion tasolla. Toisaalta ikälisänsä mielestäni ovat ansainneet. Kokemusta alasta ei voita mikään oppikirja.
Joku on ollut työttömänä liian pitkään, kun ei tiedä palkkaluokituksista ja proseduureista.
Tuo ihan totta, mitä joku jo kirjoittikin, että oikeudenmukaisempaa olisi maksaa oppilasmäärän mukaan.
Äikän kollega antaa äikän numeron 130 oppilaalle. Minä bilsan opena 200 oppilaalle bilsan nron ja 200 oppilaalle mantsan nron johtuen erilaisista tuntimääristä ja erilaisista opetusvelvollisuuksista. Ainakin minä tunnollisena opena pidän paljon kokeita ja testejä (työtä...), jotka pystyisin heidät arvioimaan.
Kokonaistyöaikaan milloin vain!
Aika paha, hissan opettajien liitto! Lähditte sitten ihan vauvapalstalle hakemaan oikeutusta ja yleisen mielipiteen muokkausta siihen suuntaan, että saisitte kokonaistyöajan kaikkiin kouluihin. Mutta se ei paranna teidän aineen asemaa, että jonkun toisen aineen asema tuossa uudistuksessa heikkenee enemmän kuin teidän! Tiedetään, että luulette kokonaistyöajan nostavan ansioitanne, mutta niin ei käy...