Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ette huolehdi lastenne hampaista? terv, hammaslääkäri

Vierailija
28.04.2017 |

Minulle tulee jatkuvasti päivittäin alle 4 vuotiaita lapsia, joilla on hampaat kuin haulikolla ammuttuja...

Ettekö ymmärrä että ei lasten ruokavalioon kuulu mehut ja karkit. Jopa päiväkodeissa tarjotaan lapsille jäätelöä. Valoja päälle...

Tänään yhden potilaan äiti oli kauhuissaan, kun sanoin että en aijo hoitaa lastanne ilman nukutusta. Tämä koska lapsi meinaa oksentaa koska meinaa tukehtua ja huutaa kivuista niin paljon.

EI MEIDÄN LASTA NUKUTETA!!!! ENTÄ JOS HÄN EI HERÄÄ ENÄÄ?

Aivan. Olisitte voineet miettiä tätä ihan arjessanne ennen kuin tuotte pojan jolla kuudessa hampaassa reiät.

Terv, mieshammaslääkäri

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tärkeä asia ap! Aikuiset on vastuussa lastensa hampaiden kunnosta. Meille hammaslääkäri sanoi että aikuisen kannattaa pestä lapsen hampaat niin kauan kuin lapsi antaa sen tehdä (todennäk. 8-9 vuotiaaksi saakka), kun vähän häpeillen tunnustin peseväni pojan hampaat, vaikka on jo 7-v. Lapsi ei saa niitä hampaita itse huolellisesti pestyä!! Ei vaikka on sähköhammasharja käytössä. Sokerisia mehuja tai limuja meillä ei ole kauheasti juotu, silloin tällöin kyllä, karkkia on syöty kohtuudella. Xylitolista tahtoo saada mahanväänteitä, joten sen käyttö ei mitenkään säännöllistä ole ollut. Mutta tuosta pesusta olen huolehtinut tunnontarkasti. Reikiä nolla ja ikenet terveet. Ja aivan varmasti sen ansiosta että aikuinen on pessyt hampaat. (Tietenkin lapsikin pesee, mutta aikuinen sitten "tarkistaa" = pesee hampaat huolella.)  

Vierailija
42/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paljon reikiä, olen aina pessyt huolella päivittäin. En napostele.

Vasta kun hammaslääkäri kertoi että reiät ovat poikkeuksetta hampaiden väleissä ja kehoitti käyttämään lankaa loppui reikien tulo.

Voi kunpa olisi joku kertonut aiemmin eikä vain käskenyt syömään fluoritabletteja.

Lasten hampaat hoidetaan niillä tiedoilla ja taidoilla jotka saamme.

Kuinka idiootti pitää olla ettei tajua puhdistaa hammasvälejä? En nyt syyttäisi hammaslääkäriäsi reijistäsi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4v ei edes ole käynyt hammaslääkärillä!

Ja miksköhän tätäkin on alapeukutettu. Sehän on vain positiivista jos 4v ei ole nähnyt hammaslääkäriä. Kunnalliset 1v ja 3v tarkastukset tekee hammashoitaja.

Vierailija
44/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten hampaat pestiin iltaisin 6-vuotiaaksi saakka, aamuisin ovat aina pesseet itse. Toisen takahampaat pinnoitettiin silloin 6v synnynnäisen kiillevaurion takia. Normaalia ruokaa ovat syöneet, herkkuja ei ole ikinä rajoitettu, mutta mitään erityisen persoja niille eivät ole myöskään olleet. Jäätelöä kyllä syövät ja ovat pienestä pitäen syöneet kesäisin lähes päivittäin 😀

Nyt ovat 17v ja 18v, molemmilla on kauniit ehjät hampaat, ei ole reikiä tai hammaskiveä ollut ikinä.

Vierailija
45/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena minun maitohampaani olivat täynnä reikiä, mutta kiitos topakan hammaslääkärin, joka haukkui äitini pystyyn, ja 80-luvun hyvän hammashoitolatoiminnan saatiin hampaani kuntoon (aloin 6v itse pestä hampaani aamuin illoin ja välillä päivälläkin) ja vain 1 paikka pysyvissä hampaissa. Oman lapsen kohdalla sydämenasiani on ollut hampaista huolehtiminen. Käydään vuosittain yksityisellä hammaslääkärillä, koska kunnallisella puolelle hammaslääkärille ei täällä pääse ennen kuin 8v ja haluan hammaslääkärin arvioivan myös purentaa ym. Reikiä 0 ja jos tulee otan sen kyllä suurena epäonnistumisena vastaan. Haluan jättää lapselleni perinnöksi hyvät hampaat. Mielestäni hammashoidoissa ollaan menty ihan väärään suuntaan (lainsäädännön ja kuntien säästöjen vika) : lapsissa on tulevaisuus ja heihin pitää panostaa, ei meihin aikuisiin.

Vierailija
46/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VOi sua hupsukkaa!

Kuules ap, sä et ole mikään hampilääkäri, korkeintaa suuhyggäri.

Voi hupsukkaa. Kylläpäs olen :)

Terv, ap

En ookaan aiemmin kuullut, että mies käyttää sanaa hupsukka. 😂

Vierailija
47/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 poikaa, 11 ja 15-vuotiaat. Kummallakaan ei ole reikiä ollut elämänsä aikana.

Isänsä pesi heidän hampaansa kouluikään, sen jälkeen ovat hoitaneet itse. Herkkuja syödään ja hammaspesua edellytän joka ilta, mutta kyllä pojat siitä välillä luistavat. Xylitoli ei ole käytössä.

Eli voi hampaat pysyä ehjinä vähän lepsummallakin hoidolla.

Vierailija
48/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VOi sua hupsukkaa!

Kuules ap, sä et ole mikään hampilääkäri, korkeintaa suuhyggäri.

Voi hupsukkaa. Kylläpäs olen :)

Terv, ap

En ookaan aiemmin kuullut, että mies käyttää sanaa hupsukka. 😂

Huoh.

Vierailija
49/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva välipalojen syöntikään ei ole hyväksi. Suomessa on outo syömiskulttuuri. Pitäisi muka aterioida 5-6 kertaa päivässä eli jatkuvia happohyökkäyksiä. Ainakin teini-iästä eteenpäin riittäisi 2-3 syöntikertaa päivässä.

Vierailija
50/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs estät lasta mussuttamasta ulkona kavereiden karkkeja? :( Siinä ei paljon paina hammashygieniä, jos jollain on irttari tai sipsipussi! Limsaakin vedetään samasta pullosta, pullonsuusta ja toisten tikkareita maistellaan .

Vierailija
51/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsella reikiä. Pelkoja kylläkin. Hammaslääkärit eivät ole osanneet ottaa huomioon, on vedelleet tuolia alas varoittamatta, poistaneet kerralla jopa 4 hammasta pelkoiselta lapselta.

Eivät nykyään tunnu osaavan muuta kuin vittuilla asiakkailleen. Mistäs se johtuu?

Vierailija
52/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin hoidetaan hampaat. Esikoinen on nyt 17v eikä yhtään reikää ole ollut koskaan. Toinen lapsi on 15 ja häneltä paikattiin juuri ensimmäinen reikä. Kuopus on alakoulussa ja hyvät hampaat hänelläkin. En halua, että joutuvat liian aikaisin hammaslääkärin kidutettavaksi ja saavat samanlaisen kammon kyseisiä sadisteja kohtaan, mitä minä lapsena sain. Omat hampaani alkoivat märäntyä suuhun jo viisi vuotiaana, jonka seurauksena minulta poistettiin nukutuksessa hampaita ja paikattiin myös. Nyt olen vähän yli 40v ja kolme pysyvää hammasta on pitänyt poistaa pieleen menneiden juurihoitojen jälkeen. HUOM: hammaslääkäri mokasi, minulla on tästä mustaa valkoisella. Suomessa on niin ala-arvoinen hammaslääkärikunta, että voidaan puhua jopa puoskaroinnista. Naureskelevat vaan jos kerrot, että pelkäät.

Vierailija
53/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kestä kipua, niin sitten kannattaa hoitaa niitä hampaita paremmin. Tietysti toisilla on syljen koostumus ja eritys sekä suun bakteerikanta erilaista kuin toisilla, mutta paljon on merkitystä myös suuhygienialla. Jos on saanut huonot olosuhteet suuhun, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa ottaa hammashuolto tosissaan. Pitää myös ruokailutottumuksiin kiinnittää huomiota. Aikuisella ihmisellä ei ole mitään tarvetta syödä useammin kuin kolme kertaa päivässä. Karkkia ei tule syödä kuin maksimissaan kerran viikossa ja kaikki karkit kerralla eikä pitkin päivää. Näillä menetelmillä olen pysynyt hoikkana ja reikiä pysyvissä hampaissa ollut kaksi. Kymmeneen vuoteen ei ole tarvinnut porata yhtäkään hammasta. Niin kauan kuin aikuiset hoitavat hampaitansa huonosti, periytyvät huonot tavat myös lapsille. Kyseessä lopulta aika helppo ja yksinkertainen asia, mutta laiskottelu vie tässäkin voiton.

Vierailija
54/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva välipalojen syöntikään ei ole hyväksi. Suomessa on outo syömiskulttuuri. Pitäisi muka aterioida 5-6 kertaa päivässä eli jatkuvia happohyökkäyksiä. Ainakin teini-iästä eteenpäin riittäisi 2-3 syöntikertaa päivässä.

Suomessa tosiaan suositukset ohjaavat syömään useammin kuin monessa muussa maassa, mutta voi olla, että käytännössä ongelma on se, että monelle ei riitä edes se 5-6 kertaa päivässä vaan syödään vieläkin paljon useammin. Hampaille kai on se ja sama syötkö aterian vai "jotain pientä", happohyökkäys alkaa joka tapauksessa. En muista itse lapsena napostelleeni kauheasti, ennemmin oli aina ihan tuska lopettaa leikit ja vaivautua ruokapöytään. Nykyisin kun katsoo ihan pikkulapsia vaikka jossain avoimessa kerhossa, niin kummasti siinä aamupalan ja lounaan välissä on jo syötävä leipää ja keksiä, miksi? Ja usein se syöminen tapahtuu niin, että lapsi napostelee näitä keksejä parin tunnin ajan, eikä hampaat saa hetken rauhaa. Ja jos ulkona on lämmintä huikeat parikymmentä astetta, lapsille tuputetaan mehua vähän väliä, "ettei kuivu", vaikka vesikin riittäisi. Ja mummolakäynnit tarkoittavat monille lapsille jatkuvaa pientä syömistä. Kaikki nämä ovat juttuja, joista voisi mielestäni ihan hyvin välillä joustaa, mutta kun se joustaminen on nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus.

Hampaiden reikiintyminen lienee aika yksilöllistä sitten toisaalta. Esikoiseni on hoitanut hampaansa hyvin ja kuitenkin hammasväliin pääsi kehittymään salakavalasti iso reikä, jonka paikkaaminen oli yhtä h*lvettiä, koska puudutus ei auttanut. Vaihdoimme silloin yksityiselle hammaslääkärille, joka otti röntgenkuvat ja totesi, että väliaikainen paikka on hyvä, missään nimessä ei olisi saanutkaan pidemmälle porata, koska hermo oli ihan vieressä. Parin kuukauden päästä hermo oli siitä ärsytyksestä johtuen vetäytynyt kauemmas ja hammas saatiin paikattua kivuttomasti loppuun. Aikamoinen kammo jäi lapselle, mutta toisaalta on sitten tietysti motivoitunut hoitamaan hampaansa entistä paremmin. Kuopuksella taas todettiin pienenä karies-bakteeri, mutta kuten silloin meille sanottiin, ei se bakteeri ilman ravintoa pääse tuhojaan tekemään. Eli ei napostelua ja hyvä hampaiden puhdistaminen, niin ei ole näinä monena vuotena ollut reiän reikää.

Vierailija
55/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten todella outo suositus tämä muutaman tunnin välein syöminen ja pieniä aterioita kerrallaan. Ihmiselle luontevaa on syödä 1-2 kertaa päivässä, niin ruoansulatuselimistö saa levätä välillä. Ei sinne koneistoon pidä heti työntää uutta apetta kun entiset on sulatettu. Hammaskiillekin saa rauhassa kovettua kun ei ole happohyökkäys päällä vähän väliä.

Itse syön aamupäivällä jotakin helposti sulavaa, vaikka pari hedelmää ja jugurtin. Illalla sitten tukevan aterian perheen kanssa, ruokailu kestää välillä tunninkin jotta ehtii tankata päivän kalorit.😀 Kroppa tottuu helposti pitkään ruokailuväliin eikä mitään heikotusta tule päivän mittaan.

Vierailija
56/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian ohi, mutta muistankohan mä ihan omiani, kun muistelisin joskus tässä lukeneeni, että thl olisi muuttanut ohjeistustaan ja suosittelisivat ihan kaikille, myös siis pikkulapsille, vain 3-4 ateriaa päivässä (ei välipaloja lisäksi)?

Vierailija
57/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun lapset ovat edes jonkinlaisen hammashuollon piirissä koulussa on kaikki vielä  ok.

Sitten kun siirrytään terkkarin asiakkaaksi pääsee tarkistuttamaan 2 vuoden välein. Sielläkään ei tehdä mitään muuta kuin tarkistus ja hammaskiven poisto ja ohjataan yksityiselle paikattavaksi! Siinä välillä tietty ollut yksi tarkistus ja hammaskiven poisto yksityisellä n 200€ yht.

Mutta siihen se jääkin. Onneksi ei ole ollut lapsella isompia projekteja tai edes reikiä.

Miehen hampaat on pilattu yksityisellä hammaslääkärillä 80 luvulla - tämän vuoden "projektin" hinta-arvio 20 000€!! Omat hammaslääkärikäyntini (kuten kaikki muukin rahanmeno) jää kyllä tältä vuodelta väliin:(

Ja sitten ihmetellään ettei ole varaa.

Vierailija
58/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi ostaa apteekista plakki tabuja, niitä jotka värjää suun punaiseksi. Voisi selvitä syy reikiintymiseen jos ienrajat hohtaa muuta suuta tummempaa punaista niin pesusta huolimatta hampaiden ienrajoihin jää biofilmiä(plakkia), joka muuttuu vähitellen hammaskiveksi. Tuossa biofilmissä bakteerit (myös se reikiä aiheuttava mutans viihtyy erittäin hyvin. Lisäksi voisitte miettiä milloin tuo hampaiden pesu tapahtuu (toivottavasti sähköhammasharjalla missä kunnossa oleva harjaosa/ja käyttö ohje katsottu vaikka netistä, koska pesutyyli sähköharjalla erilainen kuin perinteisellä mallilla). Pesu aamulla ENNEN aamupalaa, FLUORItahnaa pienen herneen kokoinen määrä, VÄHINTÄÄN kaksi minuuttia huolellista/rauhallista/käydään läpi jokaisen hampaan jokainen pinta pesua. Suuta ei tarvise huuhdella vedellä, riittää että sylkee hammastahnan pois, Illalla samanlainen rutiini iltapalan jälkeen, teinin olisi jo hyvä opetella putsaamaan hammasvälit joko langalla (hyviä lankaimiakin markkinoilla, jos askartelu normi langalla ei viehätä, neuvoja löytyy netistä ja hammashuollon vastaanotoilta. Kolmannen pesukerran voi jättää pois, jos karies aktiivisuus on suuri (esim. sylkitestin mukaan stmutans bakteeria runsaasti) voi mieluummin lisätä heti jokaisen ruokailun jälkeen otettavat xylitol tuotteet ja apteekista saatavat (ohjeen mukaan) fluoritabletit. Jos näillä ohjeilla mennään (aikuisen oikeasti) niin uskoisin reikiintymisen vähenevän huomattavasti.

Vierailija kirjoitti:

En antanut lapseni edes maistaa karkkia tai muuta paljon sokeria sisältävää ennen 5. ikävuotta. Olin tarkka, etten tartuta sylkibakteeriani eikä miehenikään.

Silti varmaan joka kolmannessa maitohampaassa reikä.

Nyt rautahampaissa paljon reikiä ja 1 juurihoidettu. On teini ja pesee hampaat 3 kertaa päivässä.

Ei oo mitään synnynnäisiä kiillevaurioita tai outoja lääkityksiä.

Vierailija
59/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhempana lapsi saa mutans tartunnan, sen paksummaksi ehtii kiille kehittyä. Eli hampaan pinta kestää paremmin happohyökkäyksiä. Tästä syystä paasataan samalla lusikalla syömisestä jne..

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2 poikaa, 11 ja 15-vuotiaat. Kummallakaan ei ole reikiä ollut elämänsä aikana.

Isänsä pesi heidän hampaansa kouluikään, sen jälkeen ovat hoitaneet itse. Herkkuja syödään ja hammaspesua edellytän joka ilta, mutta kyllä pojat siitä välillä luistavat. Xylitoli ei ole käytössä.

Eli voi hampaat pysyä ehjinä vähän lepsummallakin hoidolla.

Vierailija
60/76 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hll:hän se on syyllinen siihen, että hampaaseesi täytyy tehdä juurihoito..

Vierailija kirjoitti:

Todellakin hoidetaan hampaat. Esikoinen on nyt 17v eikä yhtään reikää ole ollut koskaan. Toinen lapsi on 15 ja häneltä paikattiin juuri ensimmäinen reikä. Kuopus on alakoulussa ja hyvät hampaat hänelläkin. En halua, että joutuvat liian aikaisin hammaslääkärin kidutettavaksi ja saavat samanlaisen kammon kyseisiä sadisteja kohtaan, mitä minä lapsena sain. Omat hampaani alkoivat märäntyä suuhun jo viisi vuotiaana, jonka seurauksena minulta poistettiin nukutuksessa hampaita ja paikattiin myös. Nyt olen vähän yli 40v ja kolme pysyvää hammasta on pitänyt poistaa pieleen menneiden juurihoitojen jälkeen. HUOM: hammaslääkäri mokasi, minulla on tästä mustaa valkoisella. Suomessa on niin ala-arvoinen hammaslääkärikunta, että voidaan puhua jopa puoskaroinnista. Naureskelevat vaan jos kerrot, että pelkäät.