Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ette huolehdi lastenne hampaista? terv, hammaslääkäri

Vierailija
28.04.2017 |

Minulle tulee jatkuvasti päivittäin alle 4 vuotiaita lapsia, joilla on hampaat kuin haulikolla ammuttuja...

Ettekö ymmärrä että ei lasten ruokavalioon kuulu mehut ja karkit. Jopa päiväkodeissa tarjotaan lapsille jäätelöä. Valoja päälle...

Tänään yhden potilaan äiti oli kauhuissaan, kun sanoin että en aijo hoitaa lastanne ilman nukutusta. Tämä koska lapsi meinaa oksentaa koska meinaa tukehtua ja huutaa kivuista niin paljon.

EI MEIDÄN LASTA NUKUTETA!!!! ENTÄ JOS HÄN EI HERÄÄ ENÄÄ?

Aivan. Olisitte voineet miettiä tätä ihan arjessanne ennen kuin tuotte pojan jolla kuudessa hampaassa reiät.

Terv, mieshammaslääkäri

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalismin ie kirjoitti:

Sinä poraat hampaaseen reiän, minkä sitten paikkaat. Miksi sinulle maksetaan siitä maltaita?

Paremmille liksoille pääset juristina...

Liksa on ok, mutta...

Opiskelet ensin 6 vuotta ja sitten kestät näitä huutavia kakaroita 6h päivässä tai katselet narkkareiden suita.

Kuulostaako kivalta?

Terv, ap

Vierailija
22/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antanut lapseni edes maistaa karkkia tai muuta paljon sokeria sisältävää ennen 5. ikävuotta. Olin tarkka, etten tartuta sylkibakteeriani eikä miehenikään.

Silti varmaan joka kolmannessa maitohampaassa reikä.

Nyt rautahampaissa paljon reikiä ja 1 juurihoidettu. On teini ja pesee hampaat 3 kertaa päivässä.

Ei oo mitään synnynnäisiä kiillevaurioita tai outoja lääkityksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan luotettavia noi alle kouluikäisten hammastarkastukset oikein on? Täällä Vantaalla viisi vuotias on käynyt kolme kertaa, ensimmäisellä ja toisella kerralla nopea vilkaisu, eikä kolmaskaan kerta kestänyt minuuttia kauempaa. Saatiin vaan jotain yleispätevää lässytystä, jonka kaikki kyllä varmasti tietää, eri asia sitten viittiikö niitä noudattaa.. Senkin ajan voisi käyttää johonkin konkreettiseen kuten jonojen pienentämiseen.

Vierailija
24/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä lasta joilla kaikilla täysin ehjät ja terveet hampaat. Kaikkien hampaat on pesty vanhempien toimesta tokaluokkalaiseksi asti iltaisin. Aamuisin pesevät itse. Xylitolipurkkaa ja -pastilleja saavat niin paljon kuin haluavat. Meillä on säännölliset ruokailut (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala). Mehua saa aamupalalla ja välipalan yhteydessä. Karkkipäivä on lauantaisin, jolloin saa päivällisen jälkeen syödä karkkia niin paljon kuin pystyy. (Ei pysty kovin paljon kun on maha täynnä ruokaa) Herkkuja saa jos on vieraita tai käydään kylässä.

Mulla on paikattu useampia hampaita, miehellä ei ole yhtään paikkaa. Omat hampaat reikiintyi lapsuudessa antibioottikuurien ja astmalääkkeiden vaikutuksesta, viimeiseen 10 vuoteen ei ole enää uusia reikiä tullut.

Vierailija
25/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyravinnossa puutteita.

https://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/on-the-tra…

En katsonut kokonaan, mutta sen verran kommentoin että hampaiden reikiintymiseen vaikuttaa se legendaarinen sokeri (yllätys yllätys).

Muutama kolleega jotka työskentelee arjessa paljon pakolaisten kanssa on tullut sellaista palautetta että suomalainen ruoka reikiinnyttää hampaat.

Nimittäin ensi tarkastuksessa hampaat olleet monella hyvässä kunnossa. Jo pelkästää vuosi suomessa niin hampaat on monella todella reikiintyneet. Arkiruoka monessa maassa ei sisällä sokeria. Siksi pysyneet hyvässä kunnossa.

Terv, ap

Aivan oikein. Nykyravinto on köyhää sokeria,jauhoja ,huonoja rasvoja.jne.

Ja todella myrkytettyä. Mm. glyfosaatti

Esim. kassilohi on todella myrkyllistä.

Vierailija
26/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun otat asian esille. Nykyvanhemmista osa on holtittomia tässä asiassa, ei tietoa eikä vastuuta. Miten Fludentit, suositellaanko niiden käyttöä esim. iltaisin ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
27/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa päivässä huolellinen pesu ja 4 kertaa viikossa välit ronkittava. Muistakaa myös vaihtaa harjat riittävän usein.

Vierailija
28/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät hoida lastensa hampaita koska myös idiootit saavat lisääntyä. Ei sille löydy mitään muuta selitystä. Jotkut vanhemmat (eli ne fiksut) tietävät terveysasioista, ovat valmistautuneita lasten syntymään ja osaavat siten siirtää eteenpäin hyviä tapoja. Mutta ne vanhemmat joiden älykkyys on keskimääräistä matalempi eivät ole syvällisiä ajattelijoita, eikä heitä kiinnosta tiedon hankkiminen. Siksi he eivät osaa hoitaa lapsiaan.

Vierailija
29/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon reikiä, olen aina pessyt huolella päivittäin. En napostele.

Vasta kun hammaslääkäri kertoi että reiät ovat poikkeuksetta hampaiden väleissä ja kehoitti käyttämään lankaa loppui reikien tulo.

Voi kunpa olisi joku kertonut aiemmin eikä vain käskenyt syömään fluoritabletteja.

Lasten hampaat hoidetaan niillä tiedoilla ja taidoilla jotka saamme.

Vierailija
30/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kahdella lapsella ns. täydelliset hampaat. Yhdellä on jouduttu nukutuksessa (yritettiiin paikata hampaita ihan rauhoittavien avullakin mutta ei toiminut ja sitten jouduttiin leikkausjonoon ja hampaat olivat siinä välissä menneet todella pahoiksi) poistamaan todella pahoin reikiintyneitä hampaita. On saanut jostakin kariestartunnan (veikkaan että äidiltäni) ja sen lisäksi narskuttelee hampaitaan öisin.

En aio tuntea olevani paska mutsi koska kaikkeni olen tehnyt että hampaat pysyisivät kunnossa.  Nyt kun lapsella on jo pysyviä hampaita, ollaan oltu todella tarkkoja niiden hoidosta mutta kappas, taas on yksi reikä ja tässä odotellaan että päästään nukutuksessa hoitamaan tuokin pois.

Vierailija
31/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä poraat hampaaseen reiän, minkä sitten paikkaat. Miksi sinulle maksetaan siitä maltaita?

Liksa on ok, mutta...

Opiskelet ensin 6 vuotta ja sitten kestät näitä huutavia kakaroita 6h päivässä tai katselet narkkareiden suita.

Kuulostaako kivalta?

Terv, ap

Kestä jonkin aikaa ja hakeudu yksityiselle. Ei ne narkit ja pikkulapset sinne tule. Paitsi joo, maakunta voi mullistaa tämänkin.

Vierailija
32/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan kyllä 5v hampaita, 0 reikää ja saatiin viimeksi kehuja hyvästä hoidosta.

Vierailija
33/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antanut lapseni edes maistaa karkkia tai muuta paljon sokeria sisältävää ennen 5. ikävuotta. Olin tarkka, etten tartuta sylkibakteeriani eikä miehenikään.

Nyt rautahampaissa paljon reikiä ja 1 juurihoidettu. On teini ja pesee hampaat 3 kertaa päivässä.

Tupakoiko lapsesi?

Minkä ikäiseksi asti pesit hänen hampaansa?

"Lapsen hienomotoriikka on vasta noin 10-vuotiaana sen tasoista, että lapsi pystyy puhdistamaan hampaansa itse. Siihen saakka vanhempien pitää vastata hampaiden pesusta."

Kaleva: Jo parivuotiailla rikkinäiset hampaat

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/jo-parivuotiailla-rikkinaiset-hampaat/179674/

Vierailija
34/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko taustalla pelko, niin lapsilla kuin aikuisilla ja hammaslääkärien oma asenne, kun suurin osa on jumalasta seuraavia. Joka huokuu myös ap. kommentista ja on useimmilla hl.

Syyllistämisen ja arvostelun sijaan, parempia tuloksia saataisiin muilla keinoin ja valistuksen lisäämistä neuvoloihin ja kouluihin, jotka nyt säästö syitä on karsittu.

Ennen kuin lyöt kirveen otsaani ja saat itkupotkuraivarin ja syyllistät minut, en puolusta ketään, eikä asia koske minua lainkaan, sillä ole olen lapseton vanha rouva ja omat hampaat on suussa, mutta en kyllä itsekkään käyttäisi julkista hammaslääkäripalveluita, niin kauheita juttuja olen elämäni aikana kuullut. Ja siksi ymmärrät miksi vanhemmat eivät käytä hammaslääkärissä säännöllisesti.

Ps. eikö hammaslääkärikoulutuksessa huomioida potilaan tarpeita ja käytöstapoja.

Vierailija
35/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoiko lapsesi?

Minkä ikäiseksi asti pesit hänen hampaansa?

"Lapsen hienomotoriikka on vasta noin 10-vuotiaana sen tasoista, että lapsi pystyy puhdistamaan hampaansa itse. Siihen saakka vanhempien pitää vastata hampaiden pesusta."

Kaleva: Jo parivuotiailla rikkinäiset hampaat

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/jo-parivuotiailla-rikkinaiset-hampaat/179674/

Pesin hampaat siihen saakka, että osasi kaunokirjoitusta. (Muistaakseni tokaluokkalaiseksi)

Ei polta tupakkaa!

Vierailija
36/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin työntekijän näkökulmasta pakko kommentoida, että kaupungin päiväkodeissa sitä jäätelöä saattaa olla tarjolla ehkä kerran vuodessa - jos silloinkaan. Se kerran vuodessa päiväkodissa saatu eskimopuikko tuskin on syynä lapsen huonoihin hampaisiin.

Ja mikset ota asiaa puheeksi niiden asiakkainasi käyvien lasten vanhempien kanssa? Av-palstalla avautuminen ei auta mitään.

Vierailija
37/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme hammaslääkäri olet kyllä. On totta, että hampaista on hyvä huolehtia asiallisesti, mutta sinulla ammattilaisena on kyllä velvollisuus suhtautua empaattisesti kaikkiin asiakkaisiisi, joilla voi monistakin syistä olla reikiä tai muita hammasongelmia. 

Meillä pestään kyllä hampaita, mutta syödään myös herkkuja, koska lapsuus ja elämä on kuitenkin ainutkertaista ja mielestämme elämässä pitää iloita ja nauttia, myös ruuasta!

Molemmilla lapsilla ollut pari reikää lapsuuden aikana ja tuuri käynyt kyllä, että on ollut mukava hammaslääkäri, joka on todella hienosti hoitanut paikkaukset, yhtään ei ole lapset yökkäilleet tai pelänneet eivätkä valittaneet, että sattuisi. Mistään nukuttamisista ei ollut puhettakaan ja olisin siinä tapauksessa kyllä kysynyt vielä toisen mielipiteen...

Vierailija
38/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. esiintyy täällä asiantuntijana, mutta maallikkona olen lukenut tutkimuksia, myös kansainvälisiä, ettei sokeri ja limpsat ole hampaiden reikiintymisen syynä, vaan suussa oleva karies-bakteeri.

Minulla tulee helposti hampaisiin reikiä, vaikka pesen kaksi kertaa päivässä hampaani ja joka ilta käytän hampaiden välien puhdistukseen "pulloharjaa" ja hammaslankaa ja kerran vuodessa käyn hammashygienistillä ja hammaslääkärissä ja silti tulee reikiä.

Taas vastaavasti mies on lähes 50v. eikä koskaan reikiä ja pesee hampaat, kun muistaa, eikä vältä sokerin käyttöä.

Näin on myös 16v. Ja 17v. lapsillani, eikä koskaan ole ollut reikiä.

Muistan oman yksityislääkärin kertoneen, lapseni perineen isänsä suubakteerit, eikä minun. Ja se olisi syynä hampaiden reiniintymättömyyteen.

Vierailija
39/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on käynyt kahdesti lakisääteisellä hammashygienistillä, kohta on kolmas kerta (4-v.). Vuosi sitten kerroin, että yhdessä hampaassa on pieni piste, jota epäilen alkavaksi reiäksi. Hygienisti sanoi, ettei sille tehdä mitään. Nyt reikä on jo tosi iso, puolet hampaasta. Toivon, että jo paikattaisiin.

Huolehdin joka aamu ja ilta siitä, että lapsi harjaa hampaat. Harjaan ne ensin itse huolellisesti (iltaisin sähköharjalla, aamulla tavallisella) ja sen jälkeen lapsi saa vielä itse harjoitella harjaamista. Harjaamme myös kielen ja muutaman päivän välein lankaamme. Erityistä huolellisuutta olen käyttänyt reikähampaan harjaamisessa, mutta se ei ole jarruttanut reiän suurentumista. Lisäksi lapsi syö päivittäin Herra Hakkaraisia.

Sekä minä että mieheni olemme huonohampaisia ihmisiä. Paikkoja on vaikka kuinka monta, ja parin vuoden välein tarkastuksessa on aina vähintään yksi reiänalku. Mehuja emme syö, emmekä usein karkkiakaan. Jäätelöä ja hedelmiä kyllä syömme, mutta kuitenkin huolehdimme harjaamisesta. Varsinkin minä olen kahden juurihoidon seurauksena tullut varsin vainoharhaiseksi hampaiden suhteen ja olen myös hammaslääkärikammoinen.

Vierailija
40/76 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liksa on ok, mutta...

Kuulostaako kivalta?

Terv, ap

Kestä jonkin aikaa ja hakeudu yksityiselle. Ei ne narkit ja pikkulapset sinne tule. Paitsi joo, maakunta voi mullistaa tämänkin.

Tuskin ap. pärjäisi yksityisenä hammaslääkärinä päivääkään, ainakin kommenteista päätellen, joista puuttuu empatiakyky ja hienotunteisuus. Yksityisellä puolella asiakas kun valitsee lääkärin. Ja maine nykyään leviää nopeasti.