Miksi ette huolehdi lastenne hampaista? terv, hammaslääkäri
Minulle tulee jatkuvasti päivittäin alle 4 vuotiaita lapsia, joilla on hampaat kuin haulikolla ammuttuja...
Ettekö ymmärrä että ei lasten ruokavalioon kuulu mehut ja karkit. Jopa päiväkodeissa tarjotaan lapsille jäätelöä. Valoja päälle...
Tänään yhden potilaan äiti oli kauhuissaan, kun sanoin että en aijo hoitaa lastanne ilman nukutusta. Tämä koska lapsi meinaa oksentaa koska meinaa tukehtua ja huutaa kivuista niin paljon.
EI MEIDÄN LASTA NUKUTETA!!!! ENTÄ JOS HÄN EI HERÄÄ ENÄÄ?
Aivan. Olisitte voineet miettiä tätä ihan arjessanne ennen kuin tuotte pojan jolla kuudessa hampaassa reiät.
Terv, mieshammaslääkäri
Kommentit (76)
Jatkuu: Lopuksi vielä, että mun mielestä on äärimmäisen ikävää, kuinka näillä aloituksen kaltaisilla syyllistävillä viesteillä ja kirjoituksilla yritetään aina syyllistää ja leimata kaikki huonojen hampaiden omaavien lasten vanhemmat automaattisesti huonoiksi vanhemmiksi. :-( Onneksi meidän oma hammaslääkäri oli ihanan tsemppaava ja totesi, että ollaan huolehdittu hampaista todella hyvin (sen kuulemma näki muista hampaista, jotka kuulemma erinomaiset; vain nuo muutama paikattu hammas oli vialliset) ja ei ole mitään, mitä oltaisiin voitu toisin tehdä. Joskus kuulemma vain käy joillekin näin epäonnisesti hyvästä hoidosta ja ruokavaliosta huolimatta. Käski sikäli relata, että lakkaisin miettimästä, missä mennyt vikaan ja mitä olisin voinut tehdä paremmin. Mutta kiitos ap, että lisäät tuskaa! Varmaan tarvisin kohta lähetteen itse jonnekin psykiatriselle, sillä näistä hampaista ja niiden terveydestä on kieltämättä hyvää vauhtia muodostumassa mulle aika paha neuroosi ja ahdistuksen kohde, kun koko ajan pelkään, että mitä jos ne loputkin kuitenkin joskus huononee ja ne joudutaan vielä joskus kiskomaan pois...
61
Tässä vielä muuten hyvä juttu synnynnäisestä kiillehäiriöstä kaikille muille saman asian kanssa tuskaileville: http://yle.fi/uutiset/3-8741665
Mua kiinnostaisi tietää, mitä on nuo "perinnölliset tekijät ja jotkin yleissairaudet", mitkä saattaa altistaa häiriölle? Keliakia kai ainakin on yksi? Meillä lapsi muuten vauvana oksensi mm. kaurasta.
No kuusivuotiaallani on kolme reikää. Aina en jaksa pestä häneltä hampaita iltaisin. Olen 24/7 vastuussa isosta lapsesta joka ei yksin kykene juuri mihinkään. Heidän isä löysi uuden ja jätti meidät. Eipä tosin auttanut alunperinkään. Häpesi vanhempaa lasta. Lastensuojelulta saatiin "apua". Se oli ihan täyttä paskaa. Perhetyöntekijä istui sohvalla, ja vei vähänkin vapaa-ajan. En tajua miksi erityislasten perheisiin pistetään sellainen maanvaiva haitaksi. Onneksi sen pystyi lopettamaan.
Ps. Kiva, että olet nykyään kouluttautunut hammaslääkäriksi. Itsekin aion lähteä takaisin yliopistoon, kun esikoinen muuttaa laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä muuten hyvä juttu synnynnäisestä kiillehäiriöstä kaikille muille saman asian kanssa tuskaileville: http://yle.fi/uutiset/3-8741665
Mua kiinnostaisi tietää, mitä on nuo "perinnölliset tekijät ja jotkin yleissairaudet", mitkä saattaa altistaa häiriölle? Keliakia kai ainakin on yksi? Meillä lapsi muuten vauvana oksensi mm. kaurasta.
Mulla itselläni on todettu keliakiaa aiheuttava geeni ja eräs lääkäri suositteli, että autoimmuunisairauteni takia olisin syömättä gluteenia. Neuvolalääkäri kuitenkin oli sitä mieltä, että mitään en saa vältellä "turhaan". Lapselle ei kotimaisia viljoja annettu, kun oksensi niistä, vaikka neuvolasta käskettiin siedättää vaan. Keliakiakoe otettiin häneltä hieman ennen 2v ikää ja se oli negatiivinen. Sen jälkeen tuli kuitenkin mieleeni, että kai se tietysti olikin negatiivinen, koska ei ollut gluteenia saanut yli vuoteen?
T. 61 (lainattu viesti myös mun)
Sen vielä lisään, että tavallaan ymmärrän ap:n aloituksen, sillä onhan tämä aihe ja hampaiden hyvästä hoidosta muistutus todella paikallaan tiettyjen vanhempien kohdalla. Mutta mun mielestä ei saisi syyllistää ja kategorisoida kaikkia huonojen hampaiden omaavien lapsien vanhempia huonoiksi ja hyvien hampaiden omaavien lasten vanhempia hyviksi!!
Yhtä lailla molemmissa ryhmissä on niitä huithapelivanhempia ja todella huolellisesti hoitavia vanhempia! Toisilla vain käy paskempi ja toisilla parempi säkä...
Vierailija kirjoitti:
Mulla syy kiilteen heikkouteen oli lasten penisilliini mitä jouduin ottamaan keuhkokuumeeseen v 62. Tetrasykliiniähän se oli ja seuraus se että joka vuosi hampaitani paikattiin 10-14x. Kiille lähti käytännössä raaputtamalla irti. V 89 tehtiin viimeinen iso remontti ja vaihdettiin lähes kaikki paikat uusiin. Sen jälkeen on paikattu enää 1-2 parin vuoden välein. Mutta eipä ole enää paikattavaakaan.
Omalla lapsellani epäiltiin kiillehäiriötä kun poskihampaiden purupinnat oli rusehtavat ja pehmeät hänen ollessaan 3-4v. Nyt jo yli 30v eikä vieläkään reikiä.
Mua kiinnostaa sinkkunaisena, miksi miehet hoitavat hampaitaan niin huonosti. Alle puolet suomalaisista miehistä puhdistaa hampaansa kuten suositellaan. En halua miestä, joka ei osaa edes omista hampaista huolehtia! En voisi pussailla kakkaista suuta, inhottaa ajatuskin. Joten osaako MIESHL kertoa valistuneena syytä suomalaisten miesten laiskaan syyhygieniaan?
Oletko terveysasemalla töissä vai yksityisellä?
Itsellä tosi huono kokemus lasten hammashoidosta julkisella puolella. Aina oli kiire ja hygienistiltä sai suorastasn virheellisiä ohjeita.
Vasta yksityisellä puolella saatiin lapsen hammashoito kuntoon.
Yksityisen puolen lääkäri myös kertoi, että lasten julkisen puolen hammashoitoon on tehty kovia säästöjä. Esim. 80-luvulla julkinen lasten hammashoito oli parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo nelikymppinen, mutta minulla oli maitohampaissa tuo synnynnäinen kiillehäiriö. Pysyvissä hampaissa kiille olikin sitten jo normaali ja olen maitohampaiden jälkeen selvinnyt tänne asti ilman reikiä.
Omille lapsilleni tätä ei onneksi ole tullut. En vielä lukenut linkin juttua, mutta täytyy käydä mielenkiinnosta lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee jatkuvasti päivittäin alle 4 vuotiaita lapsia, joilla on hampaat kuin haulikolla ammuttuja...
Ettekö ymmärrä että ei lasten ruokavalioon kuulu mehut ja karkit. Jopa päiväkodeissa tarjotaan lapsille jäätelöä. Valoja päälle...
Tänään yhden potilaan äiti oli kauhuissaan, kun sanoin että en aijo hoitaa lastanne ilman nukutusta. Tämä koska lapsi meinaa oksentaa koska meinaa tukehtua ja huutaa kivuista niin paljon.
EI MEIDÄN LASTA NUKUTETA!!!! ENTÄ JOS HÄN EI HERÄÄ ENÄÄ?
Aivan. Olisitte voineet miettiä tätä ihan arjessanne ennen kuin tuotte pojan jolla kuudessa hampaassa reiät.
Terv, mieshammaslääkäri
Kuulemma jos "kun lapsi haluaa" tai että "en jaksa taistella asiasta". Sitten syödään sokeria, karkkia vaikka pussillinen päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Milläs estät lasta mussuttamasta ulkona kavereiden karkkeja? :( Siinä ei paljon paina hammashygieniä, jos jollain on irttari tai sipsipussi! Limsaakin vedetään samasta pullosta, pullonsuusta ja toisten tikkareita maistellaan .
Ai leikki-iässä tai vielä pienempinä?
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu: Lopuksi vielä, että mun mielestä on äärimmäisen ikävää, kuinka näillä aloituksen kaltaisilla syyllistävillä viesteillä ja kirjoituksilla yritetään aina syyllistää ja leimata kaikki huonojen hampaiden omaavien lasten vanhemmat automaattisesti huonoiksi vanhemmiksi. :-( Onneksi meidän oma hammaslääkäri oli ihanan tsemppaava ja totesi, että ollaan huolehdittu hampaista todella hyvin (sen kuulemma näki muista hampaista, jotka kuulemma erinomaiset; vain nuo muutama paikattu hammas oli vialliset) ja ei ole mitään, mitä oltaisiin voitu toisin tehdä. Joskus kuulemma vain käy joillekin näin epäonnisesti hyvästä hoidosta ja ruokavaliosta huolimatta. Käski sikäli relata, että lakkaisin miettimästä, missä mennyt vikaan ja mitä olisin voinut tehdä paremmin. Mutta kiitos ap, että lisäät tuskaa! Varmaan tarvisin kohta lähetteen itse jonnekin psykiatriselle, sillä näistä hampaista ja niiden terveydestä on kieltämättä hyvää vauhtia muodostumassa mulle aika paha neuroosi ja ahdistuksen kohde, kun koko ajan pelkään, että mitä jos ne loputkin kuitenkin joskus huononee ja ne joudutaan vielä joskus kiskomaan pois...
61
No kieltämättä tätä lukiessa tuli mieleen, että hellitä nyt hyvä ihminen vähän! Itsekin hoidan lasten hampaat ja omanikin tunnollisesti, mutta nyt täytyy muistaa kuitenkin se, että elämässä on muutakin kuin hampaat, ja onko se mistään kotoisin, jos ikinä ei saa mitään hyvää, tai ruuastakaan ei voi nauttia, kun pelkää hampaitten takia? Varo vaan, ettet siirrä omaa ahdistustasi tuossa hammasasiassa lapseen. Meille hammashoitaja sanoi mielestäni hyvin, että riittää kun tekee parhaansa, eli ehkäisee kariestartuntaa minkä omilla teoillaan pystyy, huolehtii ruokailuvälit, pesut ja xylitolit, siltikin niitä reikiä saattaa tulla, eikä se ole maailmanloppu kuitenkaan.
Meillä herkutellaan ihan hyvällä omallatunnolla, usein lounaan tai välipalan yhteydessä otetaan jälkkäriksi jotain pientä ja purkka tai xylitolpastillit päälle, niin ei syötien välissä rasitu hampaat, ja hyvät hampaat on. Päälle kolmivuotiaalta lankaan etuhampaitten välin, kun siihen jää herkästi plakkia. Kuopusta on paljon vaikeampi hallita näissä asioissa, kun tunkee kaiken suuhunsa ja myös isomman sisaruksen juomapulloa imeskelee heti tilaisuuden tullen, mutta parhaani yritän. Sukulaisethan ne on karieksen suhteen riesa, kun kaikki ei käsitä, ettei lapselle anneta mitään, mistä on jo itse puraistu tai hörpätty! Mutta vaikka kariesbakteeria suuhun päätyisikin pienissä määrin, niin aktiivinen ja huolellinen hammashoito ehkäisee, ettei se pääse jylläämään.
Ap, mitä ajattelet pitkästä imetyksestä hammasterveyden suhteen? Hammaslääkäriliiton mukaanhan imetys ei harvakseltaan ja ruokailuvälit huomioiden (eli ei anneta nukkua tyyliin öitä tissi suussa) ole haitallista, mikäli hammashygienia on hyvä. Törmäätkö vastaanotolla siihen, että lapsella olisi imetyksen takia hampaat reikiintyneet? Imetyshän kai on purennalle hyväksi ainakin.
Jäätelöä ei varmasti olekaan niin usein, mutta muutoin päiväkoteihin olisi kyllä saatava linjaus, että ruoassa ei olisi lisättyä sokeria. Siellähän kuitenkin tarjoillaan paljon muuta ruokaa, jossa on lisättynä sokeria: kiisseleitä, jogurttia, mehua...
Meidän 2-vuotiaalla on synnynnäinen kiillevaurio hampaissa (kiilteen kehitys siis häiriintynyt jo raskausaikana; syntyi myös ennenaikaisena mikä saattanut myös osaltaan vaikuttaa siihen, että kiille ei ole hyvä?) eikä hän ole saanut vielä ikinä mitään mehuja tai karkkia tms. Ruoka katsotaan todella tarkkaan, ettei tule mitään lisättyä sokeria, eikä ole käytetty mitään hedelmämehutiivisteitä missään soseissa yms. Eikä syödä mitään mikä saattaa "liisteröityä" hampaisiin kiinni kuten maissinaksuja, rusinoita jne. Joidenkin mielestä ollaan varmaan ihan "sokerinatseja"... Hampaat on pesty alusta asti todella huolella aamuin illoin joka alvarin aamu ja ilta. Xylitol on ollut käytössä joka aterian jälkeen ja ennen sitä aina annetaan vettä hörpättäväksi, että se "huuhtoisi" ruoan suusta pois paremmin.
Ärsyttää ja huolettaa todella paljon tuo päiväkotien ruokapolitiikka ja se, että kun sinne menee, niin miten hampaiden käy... Hammaslääkäriltä toivottavasti saadaan lääkärintodistus, jolla saisi sokerittoman ruokavalion. Mutta miksei se voisi olla ihan yhtä hyvin käytössä kaikilla: luulisi sen edistävän kaikkien hammasterveyttä, terveyttä muutenkin, vähentävän lasten lihavuutta, lieventävän lasten käytöshäiriöitä, helpottaen siten ehkä myös pk-työntekijöiden työtä, kun lapset ei niin villiinny sokerihumalapiikeissään jne. Erään tutkimuksen mukaan sen ei kai pitäisi myöskään olla millään tavalla kalliimpi kuin "tavallisen" ruoan.
Ärsyttää myös mm. kerhoissa ja muskareissa ym. ne vanhemmat, joiden mielestä ei ole niin nuukaa käyttääkö lapsen kanssa samaa lusikkaa, hörppääkö samasta mukista, haukkaako samasta leivästä ym. Heidän mielestään tuollaisista vouhottaminen on ylihysteeristä. :-/ Mussuttavat myös usein kaikkea, myös sokeriherkkuja ihan huoletta. Heillä on lapsilla varmaan tuurilla hyvät hampaat... Juu, taidan olla hieman katkera. :-( Sitten nämä vauvat ja lapset menevät jatkamaan leikkejä yhteisillä leluilla ja imeskelevät ja pureskelevat niitä. Ihan kiva, kun saattavat sitten tartuttaa sen karieksen muihin, vaikka heillä jostain syystä ei vielä hampaissa olisi itsellään mitään. Lapsen sosiaalisen ja muutenkin normaalin kehityksen takia ei nyt kuitenkaan voida linnoittautua kotiin leikkiin vain omilla leluilla. Olisi kiva, jos vanhemmat voisi ottaa muut huomioon sillä, ettei käyttäisi samoja ruokailuvälineitä lapsensa kanssa.. Vaikkeivät itse tuohon karieksen tarttumiseen uskoisikaan, "koska meillä on hyvät hampaat". Onkohan tästä aiheesta muuten koskaan tehty tutkimusta, että onko lasten hampaiden reikiintyminen lisääntynyt miten paljon muskareiden ym. yleistymisen takia?