Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausaikana alkanut hengenahdistus, ja jatkuu edelleen?

28.04.2017 |

Joskus raskauden puolivälin tienoilla alkoi melko voimakas hengenahdistus, sanottiin vaan että vauva painaa ja tukala olo johtuu siitä, kärsin myös anemiasta ja sekin ilmeisesti aiheuttaa hengenahistusta. Noh, nyt vauva on 5kk ja hengenahdistus jatkuu edelleen. Ja joka tilanteessa, ettei ole mitään tiettyä tilannetta (esim liikunta) vaan tosiaan ihan jatkuva raskas tunne rinnassa. Tuntuu, että hengittämisen eteen saa "tehdä töitä". Hemoglobiini on ihan normaali, ettei siitäkään voi johtua.

Onko kenelläkään ollut samanmoista, ja asiaa tutkittu? Mulla on lääkäriaika ensiviikolla, mutta kysellään nyt täältä kun lähipiirissä kenelläkään ei ole ollut vastaavaa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön rautalisää 200 mg/pv ja silti varasto täytyy hitaasti. 100 mg/pv se pysyi ainoastaan paikallaan eikä huonontunut.

Juu ja varastoja täyttääkseen täytyy kuuria jatkaa tosi pitkään. Vähintään puolivuotta. Muistuttaisin kuitenkin, että näille pitkille 200 mg/pv rautakuureille ei saa ryhtyä "mutu tuntumalla" ja ihan omin nokkineen, vaan tosiaan ensin mitataan Hb ja ferritiini ja näitä arvoja voi ja pitääkin kontrolloida välissä ja seurata etenemistä.

Vierailija
22/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans närästystä ja hengenahdistusta. Nyt raskaudenaikana ei ole ollut juurikaan närästyskipua, mut hengenahdistusta kyllä, ja tuntuu et hapot nousee pitkin kurkkua. Tuohon on auttanut närästyslääke:) Eli voi olla jotain happovaivaa, vaikkei varsinaista närästyksen tunnetta oliskaan. Mä heräilen myös välillä öisin tunteeseen, ettei henki kulje.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lettheguiltgo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keuhkoveritulppa, sydänsairaus, astma.

Alkoi tuo keuhkoveritulppa pelottaa.. Voisko semmoinen tuolla vaikuttaa näinkin pitkään aiheuttamatta sen kummempaa kuin tuota hengenahdistusta?

ap

Kyllä voi, ja raskaus altistaa sille.

Vierailija
24/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoveritulppaa pitäisin todennäköisempänä syynä, kun oireilukin alkanut raskausaikana. Itse en odottaisi ensi viikkoon, vaan menisin päivystykseen.

lääkäri

Vierailija
25/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on 5 kk kestänyt vielä synnytyksen jälkeenkin, niin päivystykseen selvittämään? Luulis että ois jo henki lähteny tai oireet voimakkaasti kehittyny pahempaan suuntaan tuossa ajassa, jos ois keuhkoveritulppa.

Vierailija
26/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos on 5 kk kestänyt vielä synnytyksen jälkeenkin, niin päivystykseen selvittämään? Luulis että ois jo henki lähteny tai oireet voimakkaasti kehittyny pahempaan suuntaan tuossa ajassa, jos ois keuhkoveritulppa.

Olen terveyskeskuslääkäri, ja tässä äskettäin lähetin talvesta asti hengenahdistusoireesta kärsineen potilaan 1-kiireellisyysluokituksella ( =tavoiteaika viikon kuluessa) sairaalaan keuhkoveritulpan poissulkuun. FIDD oli vähän koholla. Sain erikoissairaanhoidosta kovaa palautetta, että päivystyksenä olisi pitänyt lähettää, vaikkei potilas kuolla kupsahtanutkaan siihen sairaalan tutkimusaikaan mennessä.

Vierailija
27/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli astmalääkitys (en ole astmaatikko), painon nousu tekee tuon hengenahdistuksen.

Vierailija
28/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen terveyskeskuslääkäri, ja tässä äskettäin lähetin talvesta asti hengenahdistusoireesta kärsineen potilaan 1-kiireellisyysluokituksella ( =tavoiteaika viikon kuluessa) sairaalaan keuhkoveritulpan poissulkuun. FIDD oli vähän koholla. Sain erikoissairaanhoidosta kovaa palautetta, että päivystyksenä olisi pitänyt lähettää, vaikkei potilas kuolla kupsahtanutkaan siihen sairaalan tutkimusaikaan mennessä.

Oliko siinä siis kyseessä keuhkoveritulppa? Ilmeisesti kun tuollaista palautetta sait?

Vierailija
29/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästys? Mulla oireilee niin, että tulee pakottava tarve huokailla.

Vierailija
30/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, huolestuttavia vastauksia. Kiitos teille. Taidan yrittää huomenna päivystykseen.

ap

Vierailija
31/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Närästys? Mulla oireilee niin, että tulee pakottava tarve huokailla.

Ei oo närästystä.

ap

Vierailija
32/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuolla joku sykkeestä kyseli, ihan normaali, välillä mielestäni jopa laiskanpuoleinen. Välillä liikkuessa hengästyttää, mut käydään vauvan kanssa paljon pitkillä kävelylenkeillä kantorepun kanssa, eikä oo rankaks käynyt eikä toi hengenahdistus oo vaikuttanut mitenkään liikkumiseen tai muuhun elämiseen. Parhaiten sen huomaan rentoutuessa ja esimerkiks tässä dataillessa. Paikat on usein kyllä jumissa, imetän ja nukunkin vähän epämääräisissä asennoissa jäykkänä kun vauva nukkuu ja puskee vieressä. Voiko joku lihasjumi sitten aiheuttaa tämmöistä hengenahdistusta? Ja yskää ei ole paljon, ei varmaan edes päivittäin, mut kiinnitin huomiota yks päivä siihen että on yskittäny viime aikoina niinkun tupakkayskä olis (en tupakoi). Samaten nokka on tukossa, oon sisäilmaongelmia epäillyt, mut ne on muutamastakin toimesta tutkittu eikä mitään oo löytynyt.

ap

Vierailija
33/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ihan samaa hengenahdistusta loppuraskaudesta asti ja vauva on nyt 5kk 🤔. Mut lähetettiin veritulpan pelossa ensiapuun viikko synnytyksestä, mutta sydänfilmissä tai verikokeissa ei ollut mitään poikkeavaa. Keuhkokuvassa oli joku varjostuma, mutta sekin hävisi kontrollikuvaan mennessä.

Nyt on menossa astmaseurannat, mutta veikkaan vian olevan rangassa. Kävin nimittäin hierojalla, joka vähän kuin vahingossa onnistui avaamaan lukon rintarangassa ja henki kulki heti paremmin. Nyt oon käynyt osteopaatilla avaamassa selkää, mutta kun ranka on ollut useammasta kohtaa jumissa kohta puoli vuotta, lihakset pistää koko ajan vastaan. Suosittelen lääkärissä käyntiä, mutta vika voi olla hormonien löysyttämissä nivelissä ja rangan jumeissa.

Vierailija
34/44 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut ihan samaa hengenahdistusta loppuraskaudesta asti ja vauva on nyt 5kk 🤔. Mut lähetettiin veritulpan pelossa ensiapuun viikko synnytyksestä, mutta sydänfilmissä tai verikokeissa ei ollut mitään poikkeavaa. Keuhkokuvassa oli joku varjostuma, mutta sekin hävisi kontrollikuvaan mennessä.

Nyt on menossa astmaseurannat, mutta veikkaan vian olevan rangassa. Kävin nimittäin hierojalla, joka vähän kuin vahingossa onnistui avaamaan lukon rintarangassa ja henki kulki heti paremmin. Nyt oon käynyt osteopaatilla avaamassa selkää, mutta kun ranka on ollut useammasta kohtaa jumissa kohta puoli vuotta, lihakset pistää koko ajan vastaan. Suosittelen lääkärissä käyntiä, mutta vika voi olla hormonien löysyttämissä nivelissä ja rangan jumeissa.

Harmi, että muualtakin löytyy tämmöistä vaivaa. Ihme, kun itse tätä hengenahdistusta pitkään valittelin kaikille mutta sanottiin vaan että kyllä se loppuu kun vauva syntyy. Miksei kukaan oo maininnut sanallakaan mistään mahdollisesta veritulpasta? Joo opastettiin vaan tukisukkien kanssa sektion aikoihin ettei tulppaa pääsisi syntymään.. Noh, pääsempä pian valittamaan lisää. Onneksi sulla ei ollut tulpasta kyse :) Haluaisin kans kovasti hierojalle, en yhtään ihmettelis vaikka aiheutuiskin jostain jumeista koko hengenahdistuskin. Vauva kummiskin vähän vaativa tapaus ja ekat 3kk koliikkia ja kantanut tätä päivätpitkät edelleen sylissä ympäriinsä ja nukkunut mutkalla.. En oikeasti edes muista, koska olisin viimeks ollut rento, kroppa kokoajan ihan jännitystilassa.. 

ap

35/44 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veritulpasta tuskin on kysymys jos vaiva on jatkunut noin kauan.

Veikkaisin jumia rintarangassa. Raskauden aikana kehon painopiste aiirtyy eteen ja lapsen syntymän jälkeen edelleen kannat lasta vähän samaan tapaan kuin yrittäisit pitää kilon sokeripussia ojennetussa kädessä.

Mulla on skolioosi rintarangassa joka alkoi oireilla vasta lapsen syntymän jälkeen. Tytöllä oli synnynnäinen lonkkaluksaatio, johon hoidoksi Rosenin lasta 4 kk. Lastan takia vauvaa joutui hoitamaan kaukana kehosta. Parin kuukauden jälkeen hartiat jumissa, henkeä ahdisti, syke nousi. Suosittelen fyssaria.

Pääsitkö vaikka saunomaan ihan rauhassa ilman vauvaa?

Linkki lastaan niille, jotka ei ole asiasta kuulleet http://neulanhaltija.blogspot.fi/2012/01/lonkkalastavauvan-vaate.html

Vierailija
36/44 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko siinä siis kyseessä keuhkoveritulppa? Ilmeisesti kun tuollaista palautetta sait?

Olihan se, molemminpuoleinen.

tkl

Vierailija
37/44 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lettheguiltgo kirjoitti:

Ja tuolla joku sykkeestä kyseli, ihan normaali, välillä mielestäni jopa laiskanpuoleinen. Välillä liikkuessa hengästyttää, mut käydään vauvan kanssa paljon pitkillä kävelylenkeillä kantorepun kanssa, eikä oo rankaks käynyt eikä toi hengenahdistus oo vaikuttanut mitenkään liikkumiseen tai muuhun elämiseen. Parhaiten sen huomaan rentoutuessa ja esimerkiks tässä dataillessa. Paikat on usein kyllä jumissa, imetän ja nukunkin vähän epämääräisissä asennoissa jäykkänä kun vauva nukkuu ja puskee vieressä. Voiko joku lihasjumi sitten aiheuttaa tämmöistä hengenahdistusta? Ja yskää ei ole paljon, ei varmaan edes päivittäin, mut kiinnitin huomiota yks päivä siihen että on yskittäny viime aikoina niinkun tupakkayskä olis (en tupakoi). Samaten nokka on tukossa, oon sisäilmaongelmia epäillyt, mut ne on muutamastakin toimesta tutkittu eikä mitään oo löytynyt.

ap

Tämä kyllä kuulostaa ihan lihasjumin aiheuttamilta oireilta.

Vierailija
38/44 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lettheguiltgo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi, että muualtakin löytyy tämmöistä vaivaa. Ihme, kun itse tätä hengenahdistusta pitkään valittelin kaikille mutta sanottiin vaan että kyllä se loppuu kun vauva syntyy. Miksei kukaan oo maininnut sanallakaan mistään mahdollisesta veritulpasta? Joo opastettiin vaan tukisukkien kanssa sektion aikoihin ettei tulppaa pääsisi syntymään.. Noh, pääsempä pian valittamaan lisää. Onneksi sulla ei ollut tulpasta kyse :) Haluaisin kans kovasti hierojalle, en yhtään ihmettelis vaikka aiheutuiskin jostain jumeista koko hengenahdistuskin. Vauva kummiskin vähän vaativa tapaus ja ekat 3kk koliikkia ja kantanut tätä päivätpitkät edelleen sylissä ympäriinsä ja nukkunut mutkalla.. En oikeasti edes muista, koska olisin viimeks ollut rento, kroppa kokoajan ihan jännitystilassa.. 

ap

No mulla epäiltiin veritulppaa, kun hengenahdistuksen lisäksi lämpö oli koholla ja synnytyksestä vain viikko. Hyvä, että tutkittiin, mutta viisi tuntia ensiavussa vastasyntyneen kanssa olivat kyllä mielenkiintoisia. (Pakkasessa ei vielä silloin ollut pumpattuja maitoja ja tuttipullolla syöminen oli epävarmaa niin ei oikein voinut jättää isän kanssa kotiinkaan.)

Hieronnassa käyminen on ollut kyllä mahtavaa ja toivon, että AP pääset ihan rentoutuksen takia sinne 😊 Kannattaa kuitenkin toimia ennen kuin selkä menee täysin lukkoon. Itse en enää päässyt yhtenä päivänä lattialta ylös ja sain ensiavussa valita kipupiikit ja kolmiolääkkeet tai imetyksen ja panadolin. Valitsin imetyksen ja seuraavat päivät tarvitsin jonkun apua 24/7 vauvan hoitamiseksi.

Nyt, kun selkäsi AP on vielä suht ehjä, suosittelen akuuteissa jumeissa kiropraktikkoa tai osteopaattia ja fyssaria sitten pitkäaikaisempana ratkaisuna. Itselläni fyssarijakso alkaa ensiviikolla ja toivottavasti saisin tätä rankaa taas toimimaan 🖒

Vierailija
39/44 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaranka puristuksissa?

Ei ole vaarallista.

Vierailija
40/44 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hierontaan on päästävä, toivottavasti ratkeaa vaiva sillä.. Onneksi on sentään siitä loppuraskaudesta helpottanut, silloin tuli haukottua lähes sinisenä happea. Nyt vaan semmoinen ahdistus rinnalla, tuossa keskellä rintaa tuntuu semmoiselta raskaalta ja välillä hengitys tuntuis vähän vinkuvan. Aamulla herätessä hengitys tuntuu melko normaalilta jopa, mut noustessa taas alkaa vaivata. Hmm..

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi