Raskausaikana alkanut hengenahdistus, ja jatkuu edelleen?
Joskus raskauden puolivälin tienoilla alkoi melko voimakas hengenahdistus, sanottiin vaan että vauva painaa ja tukala olo johtuu siitä, kärsin myös anemiasta ja sekin ilmeisesti aiheuttaa hengenahistusta. Noh, nyt vauva on 5kk ja hengenahdistus jatkuu edelleen. Ja joka tilanteessa, ettei ole mitään tiettyä tilannetta (esim liikunta) vaan tosiaan ihan jatkuva raskas tunne rinnassa. Tuntuu, että hengittämisen eteen saa "tehdä töitä". Hemoglobiini on ihan normaali, ettei siitäkään voi johtua.
Onko kenelläkään ollut samanmoista, ja asiaa tutkittu? Mulla on lääkäriaika ensiviikolla, mutta kysellään nyt täältä kun lähipiirissä kenelläkään ei ole ollut vastaavaa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos on 5 kk kestänyt vielä synnytyksen jälkeenkin, niin päivystykseen selvittämään? Luulis että ois jo henki lähteny tai oireet voimakkaasti kehittyny pahempaan suuntaan tuossa ajassa, jos ois keuhkoveritulppa.
Olen terveyskeskuslääkäri, ja tässä äskettäin lähetin talvesta asti hengenahdistusoireesta kärsineen potilaan 1-kiireellisyysluokituksella ( =tavoiteaika viikon kuluessa) sairaalaan keuhkoveritulpan poissulkuun. FIDD oli vähän koholla. Sain erikoissairaanhoidosta kovaa palautetta, että päivystyksenä olisi pitänyt lähettää, vaikkei potilas kuolla kupsahtanutkaan siihen sairaalan tutkimusaikaan mennessä.
Oliko siinä siis kyseessä keuhkoveritulppa? Ilmeisesti kun tuollaista palautetta sait?
Olihan se, molemminpuoleinen.
tkl
Niin. Keuhkoveritulppa voi olla vähäoireinen niin, että se jatkuu kuukausia.
Ap nyt kumminkin ei ole ollut kovinkaan vähäoireinen, ja hän on oireineen käynyt läpi äärimmäisen fyysisen rääkin eli synnytyksen.
Ihan tosissaan siis pidät mahdollisena, että tuo on keuhkoveritulppa?
Vierailija kirjoitti:
lettheguiltgo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoveritulppa, sydänsairaus, astma.
Alkoi tuo keuhkoveritulppa pelottaa.. Voisko semmoinen tuolla vaikuttaa näinkin pitkään aiheuttamatta sen kummempaa kuin tuota hengenahdistusta?
ap
Ei voi. Jos sinulle olisi raskausaikana tullut keuhkoveritulppa, olisit jo aikaa sitten kuollut siihen.
Kiitos rauhoittavasta viestistä! :) Kyllä mä vähän ihmettelisin, jos olis viimeiset 7-8kk ollut tulppa eikä ois mitään tästä aiheutunut.. Epämukavaa jokatapauksessa, toivottavasti selviää.
ap
Mulla oli tuollaista pahaa hengenahdistusta raskausaikana. Juurikin sellaista että tuntui ettei hengitys tullut automaattisesti, vaan sen eteen piti tehdä töitä. Vauva nyt 4 kk enkä ole huomannut enää noita oireita. Tämä ei tietenkään varmaan sinua varsinaisesti auttanut, mutta siis ei liene harvinaista raskausaikana. En sitten tiedä mikä sen aiheutti, ja miksi sinulla jatkuu vielä. Rautavarastot tosiaan ainakin kannattaisi tarkistaa, niinkuin jo sanottu.
Ei voi. Jos sinulle olisi raskausaikana tullut keuhkoveritulppa, olisit jo aikaa sitten kuollut siihen.