Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon suunnilleen voi saada asuntolainaa yksin?

Vierailija
28.04.2017 |

Jos palkka on 4000 ja aiempia säästöjä 20% asunnon hinnasta? Tein asuntolainalaskurilla laskelmia, ja 1,5% korolla 175000 lainan maksuerä olisi kuukaudessa alle 900.. Maksan nyt yksin vuokraa 1100 kuussa, joten tuo lainan lyhennys ja vastike olisi sama kuin nykyinen vuokra. Eli pystyisin hyvin maksamaan sellaista lainaa.. Mutta antaako pankki yhdelle ihmiselle niin ison lainan? Vakuudeksi tulee vain se talo. Onko hullua ottaa noin iso laina? Kun ei täällä Helsingissä halpoja asuntoja ole..

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän tonnin palkalla ja 20% omilla säästöillä kyllä luulisi, että saat lainan.

Vierailija
2/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka isoja lainoja olette ottaneet yksin?  Siis ns. tavalliset ihmiset, jolla ei ole mitään perintö-sijoitusasuntoja ym muuta varallisuutta sen kodin lisäksi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omilla säästöillä ja esim jos vanhemmat vähän takaa vielä niin pystyy saamaan aika isonkin lainan.

Toki ikäsi riippuu paljon että minkäpituisena sen ottaa.

Vierailija
4/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljän tonnin palkalla ja 20% omilla säästöillä kyllä luulisi, että saat lainan.

Mutta onko ihan hullua ottaa yksin noin iso laina?

Toisaalta, jos vaikka joudun työttömäksi, niin kai se asunto sitten vaan myydään ja laina maksetaan pois.. En usko, että pk-seudulla asuntojen hinnat hirveästi voi romahtaa.

Vierailija
5/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No omilla säästöillä ja esim jos vanhemmat vähän takaa vielä niin pystyy saamaan aika isonkin lainan.

Toki ikäsi riippuu paljon että minkäpituisena sen ottaa.

Vanhemmat ei takaa. Omia säästöjä siis sen 20 % asunnon hinnasta.. 80 % asunnon hinnasta siis lainaa, ja asunto vakuutena siihen lainaan. 

Vierailija
6/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee stressitesti ja laske 5-7% korolla. Voit yllättyä.

Vierailija
7/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 000 itse otin. Tulot 3000/kk. Ap todennäköisesti saa tuon 175 000. Tosin ei välttämättä kaikki pankit myönnä. Esim Aktialle ei riittänyt, että minulla oli säästettynä 15% ostosummasta vaan he olisivat silti halunneet ostettavan asunnon lisäksi vielä muitakin reaalivakuuksia (esim. vanhempien asunto). 

Vierailija
8/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri eilen ensiasunnon yksin Espoosta. Tulot 5000e/kk ja sain 230 000e lainaa. Minulla oli omia säästöjä vain 5k jotka meni lainan perustamiskuluihin kun käsirahan puuttumisen vuoksi jouduin ostamaan "käsiraha" osuudelle pankin tarjoaman takauksen.

Olin saanut vastaavanlaiset lainalupaulset parista pankista.

Vierailija
9/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 130k samalla lyhennyksellä. Tosin palkka oli lähemmäs 7.000 kun nostin lainan (nyt 8.400). Mulle tuo oli kipuraja enkä olisi halunnut enempää ottaa. Koroille voi pitkällä ajalla tapahtua mitä vaan (minun lainani kohdalla onneksi laskivat).

Asunto maksoi kokonaisuudessaan siis 213k.

Vierailija
10/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän taloon sain noin 4000 e/kk tuloilla 400.000 lainaa. Omaa rahaa oli 40.000.

Vierailija
11/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 130k samalla lyhennyksellä. Tosin palkka oli lähemmäs 7.000 kun nostin lainan (nyt 8.400). Mulle tuo oli kipuraja enkä olisi halunnut enempää ottaa. Koroille voi pitkällä ajalla tapahtua mitä vaan (minun lainani kohdalla onneksi laskivat).

Asunto maksoi kokonaisuudessaan siis 213k.

Mutta ei tuolla rahalla saa kaksiota helsingistä nykyään...

Vierailija
12/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän taloon sain noin 4000 e/kk tuloilla 400.000 lainaa. Omaa rahaa oli 40.000.

OIkeasti? Paljonko sulla on kuukausierä?

Vierailija
13/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka on 4000 ja aiempia säästöjä 20% asunnon hinnasta? Tein asuntolainalaskurilla laskelmia, ja 1,5% korolla 175000 lainan maksuerä olisi kuukaudessa alle 900.. Maksan nyt yksin vuokraa 1100 kuussa, joten tuo lainan lyhennys ja vastike olisi sama kuin nykyinen vuokra. Eli pystyisin hyvin maksamaan sellaista lainaa.. Mutta antaako pankki yhdelle ihmiselle niin ison lainan? Vakuudeksi tulee vain se talo. Onko hullua ottaa noin iso laina? Kun ei täällä Helsingissä halpoja asuntoja ole..

Mä olisin saanut yksin tuon kokoisen lainan. Vaati kyllä hieman suhteita, laina-aika olisi ollut tavallista pidempi.. Mutta en sitten päätynytkään tuohon ratkaisuun, pari vuotta myöhemmin otin n. 140 000 lainan. Ihan hyvä etten ottanut sitä 175, olis kuukausittaiset kulut olleet liian isoja mulle

Vierailija
14/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin saanut yksin tuon kokoisen lainan. Vaati kyllä hieman suhteita, laina-aika olisi ollut tavallista pidempi.. Mutta en sitten päätynytkään tuohon ratkaisuun, pari vuotta myöhemmin otin n. 140 000 lainan. Ihan hyvä etten ottanut sitä 175, olis kuukausittaiset kulut olleet liian isoja mulle

Niin ja tosiaan sehän riippuu tietysti ihan palkasta onko hullua ottaa noin iso laina yksin

Vierailija
15/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla pitäisi saada lainaa sen verran että kaksion saa jostain laitakaupungilta tai hyvästä lähiöstä. Riippuu tietty siitä mikä summa tuo 20% on. Jos se on 30 000€ voit saada lainaa vaikka 120 000-150 000€.

Mun tytär olisi saanut ilman säästöjä 90 000€ mutta sillä ei tee mitään joten jäi kämppä ostamatta. Vakityö, lisänä oma yritys joten vakavarainen on. Ja vaikka olisi ottanut sen 15% valtion takausta ja 15% meiltä, ei kelvannut pankille.

Vierailija
16/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samankokoisen lainan saa 2 ihmistä pienemmillä tuloilla... ei tuossa pitäisi olla ongelmaa. Back up suunnitelma vain kuntoon, jos sattuu työ tai terveys haihtumaan.

Samoilla tuloilla kyselin sijoitusasuntolainaa ja olisin saanut heittämällä sen 70% asunnon hinnasta. Tosin mulla on jo lähes maksettu okt-puolikas olemassa vaikkakaan en ollut antamassa sitä lisävakuudeksi. Toki mulla on myös puoliso maksamassa niitä juoksevia kuluja.

Vierailija
17/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, jos vaikka joudun työttömäksi, niin kai se asunto sitten vaan myydään ja laina maksetaan pois.. En usko, että pk-seudulla asuntojen hinnat hirveästi voi romahtaa.

Uskalla!

Kuten sanoit, maksat vuokraa tällä hetkellä enemmän kuin lyhennys on (vastike tietysti menee lisäksi asunnosta). Koroista saa verovähennyksiäkin.

On järkevää itse asiassa.

Vierailija
18/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella mun kaverilla on reilustikin yli 200 000€ asunnot Helsingin kantakaupungissa. En tarkemmin tiedä säästöjä ja palkkoja, mutta tuskin niitä säästöjä ainakaan on kovin paljoa ollut, kun ovat ostaneet kämpän pian valmistumisen jälkeen. ASP-tili on kuitenkin monella ollut .

Vierailija
19/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskalla!

Kuten sanoit, maksat vuokraa tällä hetkellä enemmän kuin lyhennys on (vastike tietysti menee lisäksi asunnosta). Koroista saa verovähennyksiäkin.

On järkevää itse asiassa.

Joo siis maksan vuokraa nyt 1100. Lainan vähennys (175000 laina) olisi noin 900 kuussa. Arvioin, että vastike voisi olla kaksiossa noin 200. Eli rahan pitäisi riittää.

Mutta tuo lainasumma vaan kuulostaa hirveän isolta yksin.. Kun ihmiset sanoo, että ei pitäisi ikinä ottaa yli sadan tonnin lainaa yksin.. Mutta en ymmärrä mitä sillä muka Helsingissä saa.

Ap.

Vierailija
20/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korko nousee 4 prosenttiin, mikä on ihan maltillinen skenaario niin se tekee 580 e/kk nyt alkuvaiheessa. Ja jos laina-aika olisi 25 vuotta niin lyhennyskin on 580 e/ kk ja siihen sitten vastike vielä päälle. 

En ole ihan varma, kannattaako ottaa tai antaako pankki.

Onko työsi sen luontoista, että voit laskea sen varaan, että hyvät tulot jatkuvat sen parikymmentä vuotta eli työ, jota jaksat itse tehdä ja sitä on tarjolla (esim. lääkäri, juristi tms.). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi