Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon suunnilleen voi saada asuntolainaa yksin?

Vierailija
28.04.2017 |

Jos palkka on 4000 ja aiempia säästöjä 20% asunnon hinnasta? Tein asuntolainalaskurilla laskelmia, ja 1,5% korolla 175000 lainan maksuerä olisi kuukaudessa alle 900.. Maksan nyt yksin vuokraa 1100 kuussa, joten tuo lainan lyhennys ja vastike olisi sama kuin nykyinen vuokra. Eli pystyisin hyvin maksamaan sellaista lainaa.. Mutta antaako pankki yhdelle ihmiselle niin ison lainan? Vakuudeksi tulee vain se talo. Onko hullua ottaa noin iso laina? Kun ei täällä Helsingissä halpoja asuntoja ole..

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pankkikierrokselle pitää lähteä.

Yksi pankki ei antanut, toinen ois antanut täysremppaan 2000e ( silläkö saa wct, saunan,suihkun ja keittiö tehtyä), kolmas pankki antoi mitä haluttiin.

Vierailija
22/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen pakko olla just Helsingistä? Tai jos on niin voisitko mennä halvemmille alueille? Kerätä siellä pääomaa 5-10 vuotta ja sitten muuttaa kalliimpaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljän tonnin palkalla ja 20% omilla säästöillä kyllä luulisi, että saat lainan.

Mutta onko ihan hullua ottaa yksin noin iso laina?

Toisaalta, jos vaikka joudun työttömäksi, niin kai se asunto sitten vaan myydään ja laina maksetaan pois.. En usko, että pk-seudulla asuntojen hinnat hirveästi voi romahtaa.

Uskalla!

Kuten sanoit, maksat vuokraa tällä hetkellä enemmän kuin lyhennys on (vastike tietysti menee lisäksi asunnosta). Koroista saa verovähennyksiäkin.

On järkevää itse asiassa.

Joo siis maksan vuokraa nyt 1100. Lainan vähennys (175000 laina) olisi noin 900 kuussa. Arvioin, että vastike voisi olla kaksiossa noin 200. Eli rahan pitäisi riittää.

Mutta tuo lainasumma vaan kuulostaa hirveän isolta yksin.. Kun ihmiset sanoo, että ei pitäisi ikinä ottaa yli sadan tonnin lainaa yksin.. Mutta en ymmärrä mitä sillä muka Helsingissä saa.

Ap.

Kuule, välillä on vain hypättävä ja otettava riski. Uskalla.

Tuossa oli, että varasuunnitelmaa, eli jos pystyt säästämään vaikka 6000 e eli puolen vuoden lyhennykset jollain ajalla, niin jos jää vaikka työttömäksi (400 - 500 päivää saa ansiosidonnaistakin), niin ehtii myidä asunnon, jos nyt käy niin, että jää työttömäksi.

Olet nuori, töissä ja ammattitaitoinen: sinulla ei ole hätää.

Vuokraan sinulla menisi enemmän rahaa seuraavan 10 tai 20 vuoden aikana. Olit sitten työtön tai töissä, niin se vuokra on sen 1100 e.

Vierailija
24/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sen pakko olla just Helsingistä? Tai jos on niin voisitko mennä halvemmille alueille? Kerätä siellä pääomaa 5-10 vuotta ja sitten muuttaa kalliimpaan?

Vantaa ja Espoo käy yhtä hyvin. Mutta ei ne ole sen halvempia. Keravalta ei onnistu työmatkat julkisilla sinne missä olen töissä.. Tai onnistuu, mutta menee liian kauan suuntaansa. En ole mistään Eirasta etsimässä asuntoa, vaan edullisemmalta alueelta. Mutta niidenkin hinnat on aika pilvissä. Ap.

Vierailija
25/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljän tonnin palkalla ja 20% omilla säästöillä kyllä luulisi, että saat lainan.

Toisaalta, jos vaikka joudun työttömäksi, niin kai se asunto sitten vaan myydään ja laina maksetaan pois.. En usko, että pk-seudulla asuntojen hinnat hirveästi voi romahtaa.

Uskalla!

Kuten sanoit, maksat vuokraa tällä hetkellä enemmän kuin lyhennys on (vastike tietysti menee lisäksi asunnosta). Koroista saa verovähennyksiäkin.

Joo siis maksan vuokraa nyt 1100. Lainan vähennys (175000 laina) olisi noin 900 kuussa. Arvioin, että vastike voisi olla kaksiossa noin 200. Eli rahan pitäisi riittää.

Mutta tuo lainasumma vaan kuulostaa hirveän isolta yksin.. Kun ihmiset sanoo, että ei pitäisi ikinä ottaa yli sadan tonnin lainaa yksin.. Mutta en ymmärrä mitä sillä muka Helsingissä saa.

Ap.

Kuule, välillä on vain hypättävä ja otettava riski. Uskalla.

Tuossa oli, että varasuunnitelmaa, eli jos pystyt säästämään vaikka 6000 e eli puolen vuoden lyhennykset jollain ajalla, niin jos jää vaikka työttömäksi (400 - 500 päivää saa ansiosidonnaistakin), niin ehtii myidä asunnon, jos nyt käy niin, että jää työttömäksi.

Olet nuori, töissä ja ammattitaitoinen: sinulla ei ole hätää.

Vuokraan sinulla menisi enemmän rahaa seuraavan 10 tai 20 vuoden aikana. Olit sitten työtön tai töissä, niin se vuokra on sen 1100 e.

No kai se pankki myöntäisi lyhennysvapaatakin, jos työttömyys iskee?

Vierailija
26/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella mun kaverilla on reilustikin yli 200 000€ asunnot Helsingin kantakaupungissa. En tarkemmin tiedä säästöjä ja palkkoja, mutta tuskin niitä säästöjä ainakaan on kovin paljoa ollut, kun ovat ostaneet kämpän pian valmistumisen jälkeen. ASP-tili on kuitenkin monella ollut .

Olen maalta - paljon ystäviä, jolla maatila. Heidän velkansa on tyyliä 2 miljoonaa, 3 miljoonaa ... tämä hirvittää jo aidosti. Siihen verrattuna 200 000 on vähän.

Vierailija
27/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella mun kaverilla on reilustikin yli 200 000€ asunnot Helsingin kantakaupungissa. En tarkemmin tiedä säästöjä ja palkkoja, mutta tuskin niitä säästöjä ainakaan on kovin paljoa ollut, kun ovat ostaneet kämpän pian valmistumisen jälkeen. ASP-tili on kuitenkin monella ollut .

Olen maalta - paljon ystäviä, jolla maatila. Heidän velkansa on tyyliä 2 miljoonaa, 3 miljoonaa ... tämä hirvittää jo aidosti. Siihen verrattuna 200 000 on vähän.

Apua.. Kuka niille myöntää tuollaisia lainoja? Joku finnvera?? Sitten niissä on kuuden prossan korotkin..

Vierailija
28/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on lainaa yritystoimintaan eikä asuntoon. 

Vierailija
29/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskalla!

Ap.

No totta helvetissä ostat oman! Maksat saman summan nyt ihan turhaan vuokranantajalle, saman summan saat säästöön lainaa lyhentäessä joka kuukausi ja koko potin taas käyttöön myydessäsi asunnon. Ei pääkaupunkiseudun, varsinkaan Helsingin, hinnat tule ikinä romahtamaan. Ei voi edes verrata mihinkään pikkukyliin ja muuttotappiopaikkakuntiin. Saat vielä koroista vähennystä verotuksessa. Itsellä 140 000 euron laina yksin ja tällä hetkellä pienempituloinen kuin sinä.

Vierailija
30/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En henkilökohtaisesti ymmärrä tätä jankkausta siitä että uskaltaako?

Kyllä, voit sairastua tai joutua työttömäksi. Meinaatko silloin asua ulkona?

Pankin kanssa pystyy aina sopimaan tilanteen mukaan kunhan hoitaa asiansa. Vuokraa joudut maksamaan samallalailla, joka kuukausi tai joudu ulos.

Lisäksi lainaa ottaessa voit ottaa valuutuksen vamman tai muun varalle.

Olen ostanut ensiasuntolainat 21-vuotiaana Vantaalta, 140 000e yksin. Sitä on maksettu nyt reilut viisi vuotta välillä verenmaku suussa. Mutta tiedätkö mitä? Se on minun, minun. Se on tyttäreni perintöä joskus.

Kaikenkaikkiaan olen hurjan onnellinen siitä että vaikka välillä on ollut tiukkaa niin en ole maksanut kenenkään niin asuntoa vaan omaani.

Vierailija
31/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lainan saanti on mennyt kymmenen vuoden sisällä aina vaan vaikeammaksi.

Mutta kertokaapas millä tavoilla te ihmiset ostatte autonne, vai olisko uuden keskustelun paikka se?

Vierailija
32/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa rahaa oli n. 50 000, ja lainaa oisin saanut n. neljän tonnin kuukausituloilla 200 000. Otin puolet tuosta, eikä tarvinnut takaajia.

Vierailija
33/33 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vielä joskus 7 vuotta sitten pankit myönsivät kahdensadantonnin lainoja ihmisille yksin.. Nyt tilanne on kiristynyt huomattavasti. Ei enää haluta myöntää isoa lainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi