Miksi siivooja aina jätetään lomapullan ym. tarjoiluiden ulkopuolelle?
Kävin siivoamassa eilen illalla erästä toimistoa sen jälkeen kun kaikki toimiston työntekijät olivat jo lähteneet kotiinsa. Kahvihuoneen pöydällä oli erilaisia karkkeja, sipsejä ym. ja laitettu lappunen "NÄMÄ OVAT AINOASTAAN FIRMAN TYÖNTEKIJÖILLE :)" Jotenkin tuntuu, että tuo viesti oli suunnattu minulle, koska kyseinen kahvihuone on suljettu tila eikä firma ole luonteeltaan muutenkaan sellainen, että siellä kävisi paljon ulkopuolisia. Siivous on juu ulkoistettu eri firmalle, mutta tuntuu pahalta, ettei minua pidetä siellä toimistolla yhtä tärkeänä työntekijänä kuin ketä tahansa muutakin :/
Kommentit (367)
Ota selvää laitoshuoltajan koulutuksesta, onnistuisiko ilta-opintoina tai oppisopimuksella, opiskeluun on monia joustavia reittejä eri elämäntilanteessa opiskelua varten. Laitoshuollon piirissä yleensä enemmän niitä työkavereita ja yhteisöllisyyttä jo siksikin että työpaikat voivat olla suuria laitoksia esim. sairaala ja hoitohenkilökunta tekee sen tyylistä yhteistyötä laitoshuollon kanssa että arvostus tulee luonnostaan (hygienia tason pitäminen korkealla on kaikkien yhteinen päämäärä ja laitos ei kertakaikkisesti toimisi päivääkään ilman laitoshuoltajia).
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää laitoshuoltajan koulutuksesta, onnistuisiko ilta-opintoina tai oppisopimuksella, opiskeluun on monia joustavia reittejä eri elämäntilanteessa opiskelua varten. Laitoshuollon piirissä yleensä enemmän niitä työkavereita ja yhteisöllisyyttä jo siksikin että työpaikat voivat olla suuria laitoksia esim. sairaala ja hoitohenkilökunta tekee sen tyylistä yhteistyötä laitoshuollon kanssa että arvostus tulee luonnostaan (hygienia tason pitäminen korkealla on kaikkien yhteinen päämäärä ja laitos ei kertakaikkisesti toimisi päivääkään ilman laitoshuoltajia).
Tuo ei kyllä ole totta. Meillä ei ainakaan edes ole laitoshuoltajaa vaan hoitoapulainen, jonka päävastuualue on siivous. Hän siis tekee paljon muutakin. Jos hän on esimerkiksi lomalla, sairaana ym. hänellä ei ole minkäänlaista sijaista. En tiedä miten muualla on, mutta siis tällä tavalla ihan kunnallisessa paikassa.
terveisin, hoitaja
Ehkä joku on tehnyt sitä pullaa just jonkun tietyn määrän, joku harkkari on tuonu sitä...?
Toisaalta, jos oot eri firmassa töissä, et tee näitten työntekijöittwn kanssa samaan aikaan hommia. Meillä on töissä laitoshuoltaja aina aamuvuorossa ma-pe, on ollut jo iät ja ajat, tunnetaan tämä rouva hyvin, ihana ja puhelias ihminen. Osa työporukkaa siis. Jos tän firman työntekijät ei tunne sua, oot "vaan" se siivooja, et ole päässyt porukkaan.
Elä vedä hernettä nokkaan, oot vain töissä sielä etkä hankkimassa kavereita!
Kauheeta lukea näitä joidenki nillittäjien juttuja, kyllä se kertoo ihmisestä ja työpaikasta että miten siivoojaan suhtaudutaan... Meillä ulkoistettu siivous ja aulapalvelu mutta ihan samalla tavalla moikataan kuin työkaveriakin, muistetaan lahjoilla ja pikkujouluihin ym ovat tervetulleita. He ovat tärkeitä tälle firmalle ja iso apu, miksi pitäisi kohdella kylmästi... Ja ollaan iso pörssiyhtiö.
Olen samaa mieltä kuin pari aikaisempaa kommentoijaa että se lappu EI OLE OLLUT TARKOITETTU sinulle ap! Noita lappuja laitetaan yleensä kun joku työpaikan idiootti keksii viedä seuraavan päivän kahvihetkelle varatut pullat omaan kotiinsa vierasvaraksi "kun jäivät yli" taikka "lapsilleen jälkkäriksi" tai jotain muuta. Se taas ei ole reilua kun tämä yksittäinen työntekijä ei ole ainoa perheellinen siinä firmassa joka haluisi ne pullat omia itselleen :D
Toinen vaihtoehto on tosiaan se että joku firman sisällä on keksinyt tarjoilla pullia yritysvieraille kun niitä nyt kerran on tarjolla. En siis todellakaan usko että ketään haittaisi jos ottaisit karkin tai yhden pullan keosta vaan tuolla lapulla yritetään puuttua yksittäisen työpaikan idiootin toimintaan.
Miksi ihmeessä palveluntarjoajalle kuuluisi asiakkaan kahvitukset? Kuten joku yllä mainitsi, sama asia kuin kotisiivooja valittaisi miksei hän saa asiakkaansa jääkaapista eväitä, tai säilyttää ruokaansa siellä. Nyt on ap pahasti harhateillä, kun ei tiedä kuka on asiakas ja kuka työkaveri :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei siivooja ole koskaan tarjonnut lomapullia. Mutta aina hän ne meidän pullamme on vienyt, kun ne on jätetty pöydälle "saa ottaa" -lapun kanssa.
Siivoojan palkka on naurettavan pieni. Ei sellaisella tarjoilla pullakahveja kokonaisille työyhteisöille. Mutta koska siivooja on köyhä, niin hän ei saisi myöskään ottaa pullaa vaikka olisi "saa ottaa" -lappu. Voi jumalauta nyt teidän kanssanne. Kyllä, olette hienoja ja tärkeämpää työtä tekeviä ihmisiä, senhän haluatte kuulla?
Meillä siivoojat tekevät töitä ihan eri aikataululla kuin muut ja heillä on keittiön väen kanssa oma taukohuoneensa, jossa kahvittelevat keskenään. Tämä ei millään tavalla tarkoita sitä, etteivätkö he olisi tärkeä osa työpaikkamme toimintaa, mutta olemme harvoin edes paikalla yhtaikaa, enkä siksi erityisesti katso heitä tuökavereikseni. Pitäisin kuitenkin tosi outona, jos siivoojat napsisivat jotain herkkuja yhtään mistään työpaikan tiloista. Ylipäänsä odotan, että siivoojat hoitavat hommansa aika lailla huomaamattomasti, eikä meidän tarvitse miettiä että onkohan se penkonut samalla jotain papereita tai muita kamppeita siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäänsä odotan, että siivoojat hoitavat hommansa aika lailla huomaamattomasti, eikä meidän tarvitse miettiä että onkohan se penkonut samalla jotain papereita tai muita kamppeita siellä.
Niin, siivoojathan ovat tottakai aina myös varkaita.
Luokkayhteiskunta. Suomessa vuonna 2017.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla on kaksi työntekijäryhmää: asiakastyöntekijät, joiden työstä tulee sen firman myynti ja tulos. He ovat kaikki korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, ja kaikki työaika on allokoitu noihin asiakasprojekteihin. Ja sitten on ns. tukipalvelutyöntekijät eli siivoojat ja aulasihteerit eli se ilmoittautumistiski ja muutama toimistotyyppi, jotka hoitaa lähinnä kokousvarauksia ja jotain muita sellaisia ajanvarausjuttuja.
Nämä tukipalvelutyöntekijät valittaa johdollemme koko ajan, että he ovat työpaikallamme jotenkin vähäarvoisempana pidettyä väkeä, että heitä ei arvosteta, ja että heille ei koko ajan osoiteta että he ovat tärkeitä. Ihan todella raskasta. Heille ollaan ystävällisiä ja kivoja, heidän kanssaan jaetaan ne kahvihuonepullat ja heiltä kysytään ohi mennessä että mitä kuuluu ja heille laitetaan kiitosmeili kun he hoitavat jonkun isomman kokousvarauksen meitä asiakasprojektityössä olevia varten. Miten heille vielä pitäisi osoittaa sitä arvostusta??? Luulen että tuollaiselle tukipalvelutyöntekijälle on jotenkin sisään rakennettu jonkunlainen huono itsetunto ja vähempiarvoisuuden tunne.
Minä taas luulen, ettet ole kovinkaan älykäs. Jos sinun työpaikallasi ei olisi siivoojaa tai kahvitusten laittajaa tekisit ne itse. Ehkä silloin ymmärtäisit, miksi arvostaa. Olisihan tekijänä korkeasti koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla on kaksi työntekijäryhmää: asiakastyöntekijät, joiden työstä tulee sen firman myynti ja tulos. He ovat kaikki korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, ja kaikki työaika on allokoitu noihin asiakasprojekteihin. Ja sitten on ns. tukipalvelutyöntekijät eli siivoojat ja aulasihteerit eli se ilmoittautumistiski ja muutama toimistotyyppi, jotka hoitaa lähinnä kokousvarauksia ja jotain muita sellaisia ajanvarausjuttuja.
Nämä tukipalvelutyöntekijät valittaa johdollemme koko ajan, että he ovat työpaikallamme jotenkin vähäarvoisempana pidettyä väkeä, että heitä ei arvosteta, ja että heille ei koko ajan osoiteta että he ovat tärkeitä. Ihan todella raskasta. Heille ollaan ystävällisiä ja kivoja, heidän kanssaan jaetaan ne kahvihuonepullat ja heiltä kysytään ohi mennessä että mitä kuuluu ja heille laitetaan kiitosmeili kun he hoitavat jonkun isomman kokousvarauksen meitä asiakasprojektityössä olevia varten. Miten heille vielä pitäisi osoittaa sitä arvostusta??? Luulen että tuollaiselle tukipalvelutyöntekijälle on jotenkin sisään rakennettu jonkunlainen huono itsetunto ja vähempiarvoisuuden tunne.
Minä taas luulen, ettet ole kovinkaan älykäs. Jos sinun työpaikallasi ei olisi siivoojaa tai kahvitusten laittajaa tekisit ne itse. Ehkä silloin ymmärtäisit, miksi arvostaa. Olisihan tekijänä korkeasti koulutettuja.
Höh. Minähän nimenomaan kirjoitin, että kiitän heitä aina kun he jonkun asian hoitavat. Miten sitä arvostusta sitten oikein pitäisi heille osoittaa?
No jaa. Meillä noita pullia ja karkkeja eivät saa ottaa mm. opiskelijat, jotka ovat meillä harjoittelussa. Sijaistenkin kanssa on vähän niin ja näin. Ainakaan lyhytaikaisten/keikkalaisten ei ole soveliasta ottaa mitään.
Typerää, mutta tällaista se vaan on naisvaltaisilla työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Meillä noita pullia ja karkkeja eivät saa ottaa mm. opiskelijat, jotka ovat meillä harjoittelussa. Sijaistenkin kanssa on vähän niin ja näin. Ainakaan lyhytaikaisten/keikkalaisten ei ole soveliasta ottaa mitään.
Uskomatonta. Onko teilläkin joku lappu vai sanotteko suoraan, ettei saa ottaa?
Vierailija kirjoitti:
En syyttäisi naisvaltaisuutta. Itsekin olen naisvaltaisessa työpaikassa (vanhustyö) ja meillä tarjoiluja aina tyrkytetään etenkin niille opiskelijoille ja sijaisille, jotka saattaisivat muuten kainostella ottamisen kanssa. Tosin useimmiten tarjoilut ovat hedelmiä ym. eivätkä pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei siivooja ole koskaan tarjonnut lomapullia. Mutta aina hän ne meidän pullamme on vienyt, kun ne on jätetty pöydälle "saa ottaa" -lapun kanssa.
Siivoojan palkka on naurettavan pieni. Ei sellaisella tarjoilla pullakahveja kokonaisille työyhteisöille. Mutta koska siivooja on köyhä, niin hän ei saisi myöskään ottaa pullaa vaikka olisi "saa ottaa" -lappu. Voi jumalauta nyt teidän kanssanne. Kyllä, olette hienoja ja tärkeämpää työtä tekeviä ihmisiä, senhän haluatte kuulla?
Mistä tiedät, ettei niiden siivoojan asiakkaidenkin palkka olisi pieni? Harvassa paikassa työnantaja pullia työntekijöilleen tarjoaa vaan ihan ne työntekijät omalla palkallaan niitä ostavat/leipovat ja tarjoavat työkavereilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Minähän nimenomaan kirjoitin, että kiitän heitä aina kun he jonkun asian hoitavat. Miten sitä arvostusta sitten oikein pitäisi heille osoittaa?
Minua ainakin alko ärsyttämään ihmisten luokittelu koulutuksen perusteella. Tuo on typeeryyttä. Koulutuksesi ei tee sinusta parempaa ihmistä.
Samoin, kuin ei tee ihon värikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Onko teilläkin joku lappu vai sanotteko suoraan, ettei saa ottaa?
Ei ole lappua. En siis itse osallistu tuohon sorsimiseen - olen itsekin ollut ko. paikassa opiskelijana ja sijaisena, joten tiedän miten kurjalta se tuntuu. Tuo on vain kirjoittamaton sääntö. Esimerkiksi jos kahvitauolla on jotain pullalautasia pöydässä ja niitä ojennellaan toisille niin ne ojennetaan aina opiskelijan ohitse/ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei niiden siivoojan asiakkaidenkin palkka olisi pieni? Harvassa paikassa työnantaja pullia työntekijöilleen tarjoaa vaan ihan ne työntekijät omalla palkallaan niitä ostavat/leipovat ja tarjoavat työkavereilleen.
Voi jossain tapauksessa ollakin, mutta yleisesti ottaen Suomessa siivoojilla on roimasti pienempi palkka kuin tuikitärkeillä toimistotyöntekijöillä.
Ehkä hänellä ei ole lomaakaan.