Miksi siivooja aina jätetään lomapullan ym. tarjoiluiden ulkopuolelle?
Kävin siivoamassa eilen illalla erästä toimistoa sen jälkeen kun kaikki toimiston työntekijät olivat jo lähteneet kotiinsa. Kahvihuoneen pöydällä oli erilaisia karkkeja, sipsejä ym. ja laitettu lappunen "NÄMÄ OVAT AINOASTAAN FIRMAN TYÖNTEKIJÖILLE :)" Jotenkin tuntuu, että tuo viesti oli suunnattu minulle, koska kyseinen kahvihuone on suljettu tila eikä firma ole luonteeltaan muutenkaan sellainen, että siellä kävisi paljon ulkopuolisia. Siivous on juu ulkoistettu eri firmalle, mutta tuntuu pahalta, ettei minua pidetä siellä toimistolla yhtä tärkeänä työntekijänä kuin ketä tahansa muutakin :/
Kommentit (367)
Edellisellä paikassa siivooja oli se joka jakoi kaikille joululahjat. Valitettavasti se tahtoo olla vähän näin, että siivoojaa ei lasketa henkilökuntaan, koska näkyy harvemmin.
Plus mua vituttaa tän firman siivooja, koska ei edes siivoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaistahan se on. Siivoojan arki.
Minä olin kerroshoitajana vuosikausia eräässä hotellissa. Siivoustyö oli luonnollisesti ulkoistettu, joten ei oltu talon henkilökuntaa.
Ja sen kyllä huomasi. Koskaan ei oltu tervetulleita hotellin kesteihin. Kuivettuneet pullat ja kakkupalat nakattiin mielummin roskiin kuin annettiin siivoojille. Edes kahvia ei saatu ilmaiseksi ottaa, vaikka talon muu väki ryysti sitä pannutolkulla.
Kyllä se on niin, että siivoojia pidetään toisen luokan kansalaisina ja roskasakkina. Suosittelen vaihtamaan alaa. Huoltomiehillekin sentään tarjotaan kahvit, siivoojille ei.
Miksi sinulle pitäisi ilmaiset kahvit antaa jotka firma maksaa kun et ole firman leivissä?
Hotellin työntekijöistä 70% vuokratyönekijöitä, samoin talonmiehet ulkoistettuja. Miksi he saivat kahvit ja pullat, mutta siivoojat ei? Yhtä vähän olivat firman leivissä kuin kerroshoitajat.
Siivooja on meillä palveluntarjoajan palveluksessa, ei siis osa työyhteisöä. Hänen työnantajansa toivottavasti järjestää hänelle oman yhteisön, jossa kahvitellaan ja tarjotaan kakkua. Vastaavia palveluntuottajia ovat vartijat ja aulapalvelu sekä vaikka viheralueista vastaavat ja talvinen lumenauraaja.
En haluaisi että joku random vuokrafirman siivoaja käy lääppimässä sormillaan meidän elintarvikkeita.
Siis ulkoistettu siivoajahan on palveluntarjoaja. Palveluntarjoaja on väistämättä ulkopuolinen. Hänen työporukka on se siivousfirman työporukka. Palveluntarjoajan pitää suhtautua asiakkaisiin ammatillisesti.
Jos ei tykkää tuosta asetelmasta, niin ei kannata olla ulkoistettu siivoaja.
Luuletko, että minusta, toimistotyöntekijästä on kivaa kun siivouksemme ulkoistettiin? Kun oli vielä talon leivissä oleva oma siivoaja, oli paljon siistimpää. Hän teki ehtiessään myös kaikkea pientä ekstrasiistimistä ja yleistä tilojen viihtyisyyden parantamista. Ja tuli auttamaan, jos jonnekin kaatui vaikka kahvit tms. Nyt se ulkoistettu siivoaja tekee vain ja ainoastaan sen, mitä siinä palvelusopimuksessa on määritelty eli hyvin vähän. Ei se tietysti ole sen siivoajan oma vika, mutta ei, en ole tyytyväinen siitä että meillä on ulkoistettu siivoaja. Mielelläni ottaisin siivoajan omaan porukkaan, mutta en voi alkaa leikkimään, että se ulkoistettu on omaa porukkaa. Koska se ei enää (palvelusopimuksen sisällön vuoksi) tee juuri mitään sen meidän porukan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Edellisellä paikassa siivooja oli se joka jakoi kaikille joululahjat. Valitettavasti se tahtoo olla vähän näin, että siivoojaa ei lasketa henkilökuntaan, koska näkyy harvemmin.
Plus mua vituttaa tän firman siivooja, koska ei edes siivoo.
Tässäkin riippuu ihan siitä onko siivooja firman oma vaiko ostettu palvelu. Joskus saattaa olla että ei edes tiedetä kumpaa se on ja sillon siivooja voi firman palkkaamana jäädä ilman sitä pullaa
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi että joku random vuokrafirman siivoaja käy lääppimässä sormillaan meidän elintarvikkeita.
Meillä kerran ulkoistettu random-siivoaja kävi kahvihuonetta siivotessaan kuivauskaapista ottamassa jonkun työntekijämme nimikkokahvimukin, ja joi siitä vettä, ja pani sen takaisin sinne kuivauskaappiin tiskaamatta. Olin saada slaagin kun näin vahingossa tuon.
Itse siivoojana voin kertoa, että se kertoo firman työilmapiiristä. Jos heillä on hyvä ilmapiiri keskenään, ei siivoojakaan ole eri arvoinen, vaikka olisi eri firmasta. Yhteiseen hyvinvointiin se siivouskin kuuluu.
On ollut kohteita, joissa on huoltomiehet, siivoojat yms. Istuneet samassa kahvihuoneessa iloisesti jutellen.
Myös sekin, etteivät siivoojat saa näkyä ja kuulua on vanhanaikaista. Toki joskus pakko, mutta asenteiden muuttamisessa on vielä nykyäänkin parantamista.
Siivousfirmat myyvät usein niin halvalla palveluita, etteivät pysty pitämään lupauksiaan. Tämähän ei ole itse siivoojan vika. Ylimääristä ei saa tehdä, jolloin asiakas ei välttämättä ole siivoukseen tyytyväinen ja voi aiheuttaa siivoojan toisarvoistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaistahan se on. Siivoojan arki.
Minä olin kerroshoitajana vuosikausia eräässä hotellissa. Siivoustyö oli luonnollisesti ulkoistettu, joten ei oltu talon henkilökuntaa.
Ja sen kyllä huomasi. Koskaan ei oltu tervetulleita hotellin kesteihin. Kuivettuneet pullat ja kakkupalat nakattiin mielummin roskiin kuin annettiin siivoojille. Edes kahvia ei saatu ilmaiseksi ottaa, vaikka talon muu väki ryysti sitä pannutolkulla.
Kyllä se on niin, että siivoojia pidetään toisen luokan kansalaisina ja roskasakkina. Suosittelen vaihtamaan alaa. Huoltomiehillekin sentään tarjotaan kahvit, siivoojille ei.
Miksi sinulle pitäisi ilmaiset kahvit antaa jotka firma maksaa kun et ole firman leivissä?
Hotellin työntekijöistä 70% vuokratyönekijöitä, samoin talonmiehet ulkoistettuja. Miksi he saivat kahvit ja pullat, mutta siivoojat ei? Yhtä vähän olivat firman leivissä kuin kerroshoitajat.
Kuulostaa vähintään keksityltä. Joko muutkaan eivät ole saaneet yhtään sen enempää kuten mustasukkaisesti kuvittelet tai sitten vain kuvittelet tietäväsi kunkin työsuhteen laadun vaikka et tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoojana voin kertoa, että se kertoo firman työilmapiiristä. Jos heillä on hyvä ilmapiiri keskenään, ei siivoojakaan ole eri arvoinen, vaikka olisi eri firmasta. Yhteiseen hyvinvointiin se siivouskin kuuluu.
On ollut kohteita, joissa on huoltomiehet, siivoojat yms. Istuneet samassa kahvihuoneessa iloisesti jutellen.
Myös sekin, etteivät siivoojat saa näkyä ja kuulua on vanhanaikaista. Toki joskus pakko, mutta asenteiden muuttamisessa on vielä nykyäänkin parantamista.
Siivousfirmat myyvät usein niin halvalla palveluita, etteivät pysty pitämään lupauksiaan. Tämähän ei ole itse siivoojan vika. Ylimääristä ei saa tehdä, jolloin asiakas ei välttämättä ole siivoukseen tyytyväinen ja voi aiheuttaa siivoojan toisarvoistamista.
Minä olen tuo joka kertoi noista joululhajoista ja kahvituksesta. Molemmissa työpaikoissa on ollut loistava työilmapiiri. Tehdään kaikki kovaa työtä ja vedetään yhtä köyttä ja meidät on hitsattu kovaksi tiimiksi. Tähän vaan nyt ei se siivooja kuulu joka on firman ulkopuolinen.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on näin. Halvin on otettu, ja ne ovat luvanneet ihan liikaa. Näin ollen siivoustaso on aivan onneton koko ajan. Tietysti tiedämme, että se syynä on se, että siivoojaparalla on max minuutti aikaa siivota yksi työhuone. Ei siinä ajassa kukaan ehtisi mitään. Mutta koska luvattoman kehno siivoustaso on jatkunut niin pitkään, että se ketuttaa kaikkia ja pölyallergiset aivastelee koko ajan kun miltään pinnoilta ei pyyhitä pölyjä kuin kerran vuodessa, eikä silloinkaan hyllyjen päältä, niin.. Vaikea siihen siivoojaan on suhtautua todella positiivisesti. Vaikka ei meistä kukaan häntä siitä syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuo joka kertoi noista joululhajoista ja kahvituksesta. Molemmissa työpaikoissa on ollut loistava työilmapiiri. Tehdään kaikki kovaa työtä ja vedetään yhtä köyttä ja meidät on hitsattu kovaksi tiimiksi. Tähän vaan nyt ei se siivooja kuulu joka on firman ulkopuolinen.
Kuulostaa ihan joltain ala-aste -meiningiltä. Varmasti siinä koulukiusaajaporukassa on sisältäpäin katsottuna hyvä meininki ja ulkopuoliset pyörittelevät päätään ja ovat iloisia, etteivät ole mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa puhelinmyyntiyritykseltä? :D
Meidän työpaikalla on kaksi työntekijäryhmää: asiakastyöntekijät, joiden työstä tulee sen firman myynti ja tulos. He ovat kaikki korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, ja kaikki työaika on allokoitu noihin asiakasprojekteihin. Ja sitten on ns. tukipalvelutyöntekijät eli siivoojat ja aulasihteerit eli se ilmoittautumistiski ja muutama toimistotyyppi, jotka hoitaa lähinnä kokousvarauksia ja jotain muita sellaisia ajanvarausjuttuja.
Nämä tukipalvelutyöntekijät valittaa johdollemme koko ajan, että he ovat työpaikallamme jotenkin vähäarvoisempana pidettyä väkeä, että heitä ei arvosteta, ja että heille ei koko ajan osoiteta että he ovat tärkeitä. Ihan todella raskasta. Heille ollaan ystävällisiä ja kivoja, heidän kanssaan jaetaan ne kahvihuonepullat ja heiltä kysytään ohi mennessä että mitä kuuluu ja heille laitetaan kiitosmeili kun he hoitavat jonkun isomman kokousvarauksen meitä asiakasprojektityössä olevia varten. Miten heille vielä pitäisi osoittaa sitä arvostusta??? Luulen että tuollaiselle tukipalvelutyöntekijälle on jotenkin sisään rakennettu jonkunlainen huono itsetunto ja vähempiarvoisuuden tunne.
Vierailija kirjoitti:
Minähän sanoin jo aloitusviestissä, että ymmärrän oleva eri firman työntekijä eli sinällään "eri jengiä". Tuntuu vain pahalta, että aikuisten ihmisten pitää yrittää noin räikeästi tehdä selväksi, etten kuulu sinne :/ Koen, ettei minulla ole työkavereita ollenkaan, koska siivoan kaikki kohteeni yksin enkä koskaan näe muita firmamme siivoojia. -ap
Tämä on kyllä ammatonvalintakysymys, ja työpaikan valinta.
Meillä kunnalla on myös siivoojat oman talon väkeä. Jostain syystä vaan he eivät kahvittele muussa porukassa, muuten kyllä saisivat lomapullia.
T. Ent siivooja
En tiedä miten muualla, mutta me ainakin itse maksetaan kahvipakettimme ja pullamme. Itse sitten syödään ja juodaankin, ei siitä tarvi kenenkään suuttua.
Meillä ei siivooja ole koskaan tarjonnut lomapullia. Mutta aina hän ne meidän pullamme on vienyt, kun ne on jätetty pöydälle "saa ottaa" -lapun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla on kaksi työntekijäryhmää: asiakastyöntekijät, joiden työstä tulee sen firman myynti ja tulos. He ovat kaikki korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, ja kaikki työaika on allokoitu noihin asiakasprojekteihin. Ja sitten on ns. tukipalvelutyöntekijät eli siivoojat ja aulasihteerit eli se ilmoittautumistiski ja muutama toimistotyyppi, jotka hoitaa lähinnä kokousvarauksia ja jotain muita sellaisia ajanvarausjuttuja.
Nämä tukipalvelutyöntekijät valittaa johdollemme koko ajan, että he ovat työpaikallamme jotenkin vähäarvoisempana pidettyä väkeä, että heitä ei arvosteta, ja että heille ei koko ajan osoiteta että he ovat tärkeitä. Ihan todella raskasta. Heille ollaan ystävällisiä ja kivoja, heidän kanssaan jaetaan ne kahvihuonepullat ja heiltä kysytään ohi mennessä että mitä kuuluu ja heille laitetaan kiitosmeili kun he hoitavat jonkun isomman kokousvarauksen meitä asiakasprojektityössä olevia varten. Miten heille vielä pitäisi osoittaa sitä arvostusta??? Luulen että tuollaiselle tukipalvelutyöntekijälle on jotenkin sisään rakennettu jonkunlainen huono itsetunto ja vähempiarvoisuuden tunne.
Ehkä te jotenkin kohtelette heitä huonosti? Suurin osahan tällaisista asioista tulee ilmi ilmeissä, eleissä, puhetyylissä jne. Sitä ei korvata pullalla. Emme me voi tietää mikä teillä on siellä vialla, mutta ilmeisesti jokin mättää kun noin paljon on tullut samantyylistä palautetta suhtautumisestanne tukipalvelutyöntekijöihin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten muualla, mutta me ainakin itse maksetaan kahvipakettimme ja pullamme. Itse sitten syödään ja juodaankin, ei siitä tarvi kenenkään suuttua.
Voisiko siivoojalle jättää esim. jonkun purkin, johon voisi laittaa rahaa jos haluaa osallistua?
Naurattaa. Ihan oikeasti aikuiset ihmiset miettii kuka niitä muutaman euron kahvipullia syö ja kenelle ne kuuluu? Toivottavasti ette kovin korkeissa asemissa ole. En itsekkään odota, että siivoojille ostetaan vaikka joululahjat, mutta kyllä monesti huikataan että ota kahvia vaan jos ehdit kun sattuvat samaan aikaan toimistolle.